Népszava, 1999. január (127. évfolyam, 1–25. sz.)

1999-01-13 / 10. szám

NÉPSZAVA Csak röhögni lehet az egész világon Beszélgetés Jancsó Miklóssal a kamerával írt filmről és az új színésznemzedék humoráról Új, eddig ismeretlen rendezői arcát mutatja meg Jancsó Miklóska Nekem lámpást adott kezembe az Úr, Pesten címmel frissen elkészült filmjében. Az egymáshoz lazán kapcsolódó epizó­dokban az abszurd vicc és a könnyed tréfa számtalan árnyalata áll össze alapvetően mulatságos, gyakran rian­­gos nevetésre ingerlő komédiává! Az 1991-es Kék Duna-keringő óta nagyjá­tékfilmmel most először jelentkező rendezőt a meglepetésként robbanó stí­lusváltásról kérdeztük a január végi premier előtt. • Bársony Éve NÉPSZAVA -Egy új Jancsó Miklóst is­merhet meg a néző ebben a szórakoztató filmben, amely azonban a mulatság köz­ben mélyen el is gondolkoz­­tatja. Jól mondom, hogy ez, fekete komédia? -"Ne kérdezzen tőlem­ ily­eket.. Hernádi Gyulá­val már nagyon régóta esik , nál­uk ezt a műfajt.’ Közös színházi kirándulásaink­ban­ is ugyanez, a hunhor valósult meg, gondoljon a miskolci Csárdáskirályk­ő­­re. Sőt, tulajdonképpen a nyolcvanas évekből, ké­szült filmjeink is ilyenek voltak, csak nem viccesek. -Lehet, hogy ne­­ volt itt a. ,,viccek”idege? -- Igen, alighanem most jött fél az ideje. Jó harminc évje­ amikor én kezdtem a játékfilmet, a nouvelle vague után voltunk. Akko­riban az úgynevezett szer­zői film vált uralkodó irányzattá, és egyszer csak a filmkészítés iszonyato­san mély lett. Mindenki el­­komolyo­dott, azt vallotta, hogy a film a világ egyik aspektusa, és olyan, mély­nek kell lennie, mint Tho­mas Mann. -Én ezeknek a filmeseknek voltam vég­eredményben a tanítvá­nya. A példaképeim min­dig komolykodtak, Anto­nioni, Bergman, Andrzej Wajda, sohasem viccelő­dött. Godard igenl­s hü­lyéskedett, de azt a fajta ipodfillyen filmen , legfel­jebb­­néhány éve,e­gy­ nagy­ agyhalál című harminc­perces epizódban alkal­maztam a Makk Károllyal és Sándor Pállal közöst Szeressük egymást, gyere­, kék! című filmünkben. ’ Nem hagyható figyelmen, kívül az .. sem, hogy a Ká-­ dár-időkben valamennyien tudtuk - nézők és filmesek egyaránt -, hogy mi a­ szisztéma lényege, és az’ akkori'filmek a szisztémÁ­- ról szóltak. Lehetett volna­ röhögni, is a dolgon, de valya­lahogy fontosabbnak tar­tottuk a rendszer médha-,­­nizmusának a mélyére lát­ni és azt megmutatni. Meg­lehet, hogy egyszerűen azért neim csináltam hu­moros filmeket, mert azt hittem,­ nem tudok. - Mi­ ébresztette. Ó, hogy­ tud? - Egy ilyen filmhez, két olyan színész kellett, mint Mucsi Zoltán és­ Scherer Péter,, és mellettük a töb­biek: Kovács Zsolt, Anger Zsolt, Szarvas­ József, Cso­rnai Judit, Vasvári Emese, meg mások. Ezek a Bárkád­ból, vidéki színházakból, innen-onnan összejött fia­tal színészek úgy tudnak humorosak lenni, mint hogyha nem is színészek lennének. Ez új adottsága ennek a fiatal generáció­nak, meg a fiatal magyar színháznak. Ezekkel a szí­nészekkel és Hernádival, Grunwalsky Ferenccel rá­­jöttünk, hogy tudjunk, hí­­moros­­filmet csinálni." Csakhogy nem azt a hu­mort, amit a régi magyar film­ekből ismerünk, azt én kezd tudtául, és nem is sze­rettem volna csinálni. Ez más humor, ezt ez az új szí­­n­észnemzedék tudja. Most harminc körüliek, a rend-,­szerváltáskor még szinte gyerekek voltak. Úgy nőhet­tek fel, hogy az egész világ hülyeség, minden hülyeség. Az operettvilágon, amely­ben élnek,­­ röhögni kell, mindenen röhögni kell.. Örültem, hogy együtt dol­’­ gozhattam velük.­­ . Színészeket­­ váltottt operatőri váltott­a■ így vál tott sívust? ! - Nem vagyok biztos ab­ban, hogy az én régi színész barátaim, akikkel koráti­­ban együtt fismáltuk a fil-, mekét, mondjuk Kozák András és Cserhalmi György, meg a’többiek, hozni tud­nák-e.. ezt a lezser humort. Ahhoz ők túl sok mindenen mentek keresztül. Komoly­kodnának, mert talán a szí­vükre veszik azt, amin az új nemzedék röhög. r- Azt-új stílushoz opera-a•­tőrt is váltott­- Ezt sokan kérdik tőlem. Grunwalsky kézbe veszi a kamerát, és ahogy az ő sa­­ját rendezésű filmjeiben is, megfigyelhető, ezzel rend­kívül közel tud férkőzni a szereplőkhöz,­­ egészen kü­lönös módon képes megra­gadni egy emberi arcot, egy magatartást. Ez az ő sajá­tos kamerakezeléséből adó­dik. Az nyilvánvaló, hogy filmet nem egyedül csinál az ember, az' minidig'kol­­lektív munka. Esetünkben ez annyira így van, hogy az a fil­, am­i létrejött,mind­­­annyiün­ké.­ Ezt a filmet c csak ezzel a társasággal le­hetett megcsinálni. - Ön és Hernádi szereplő­je is a filmnek, s a főcímlis­tán rendezőként fontosnak tartja kiemelni, hogy Her­nádi mellett a színészek és a Grunwalsky ötleteit is fel­használta. Erre gondol? . . Az epizódfilm ötlete Hernáditól származik: ren­geteg epizódot javasolt, amelyek közül nagyon so­kat fel­­Sem­ vettünk. Herná­dival azt szoktuk mondani, hogy mi kamerával írjuk a forgatókönyvet. Ez most azt jelentette, hogy már munka­­ közben­­ voltunk, amikor kiderült,­ milyenek­ is valójában azok a színés­szek, akik­­a forgatóköny­vet megjelenítik. Eredeti­leg még azt­ gondoltuk, hogy minden epizódot má­sok játszanának, azután amint dolgozni­­ kezdtünk velük, rájöttünk, hogy va­lószínűleg sokkal érdeke­sebb, ha valamennyi epi­zódban Kiffucsi és Scherer játszik, és az egész film erre a két emberre épül. Az a jó­pofa ebben, hogy bár az epizódoknak­ nem sok kö­zük van egymáshoz­, végül is egy történetté állnak össze a filmben.­­ A gyakorlatban hogy megy ez? Bárki beszólhat forgatás közben? - Beszélgetek azokkal, akikkel együtt­ dolgozom. Felvetem az ötleteket, és megvitatjuk, hogy akkor hogy is legyen. Pepe, azaz Scherer szövege és szerepe például jóval kevesebb volt, mint Kapáé, azaz Mu­­csié. Azután már­­munka közben, az eredeti egy-két mondata helyett, kapott egy-másfél oldalas szöve­geket. Mondom, kiderült, hogy erre a két emberre kel épülnie a filmnek. —A forgatás előtt azt nyi­latkozta lapunknak, hogy minden filmnek van üzene­te,, a stílus maga az üzenet. A rendező új arcát mutató stílusban milyen jancsó­­üzenet rejlik? !­­­-Nem­ egyedül,az émüze­­netem, hanem­­ többünké: Hernádié, Griunwalskyé, a színészeké. Mi ez az üzenet? Hogy az­ egész röhögséges.. A világ,úgy, ahogy van, rö­högséges!.. Gondoljon­­ a Clinton-ügyre. Meg lehet, állni röhögés nélkül, hogy mindez a­ világ legnagyobb hatalmának, a világ politi­kai csendőrének­ az elnöké-­­vel történik meg? Hát Jel­cin? Amikor az ember azt látja, hogy a másik nagy vi­­lághatalom dülönget, és az elnöke nem tud leszállni a repülőgépről, mert részeg.. . hát akkor? Mondhatnék más, közelebbi példákat is, de amióta a világ egypólusú lett, az ember­ csak­ röhögni tud. Azelőtt is lehetett, csak, keserűbben. - A film­h­umora mögött mégis felsejükt a fájdalom valami mám, ami elve­szett. - Valószínűleg ez­ az­ i ár­­tatlanság elvesztése. A nai­vitásé. A hülye naivitásé­. Jancsó Miklós új stílust talált új filmjéhez „ Cseke Csilla felvétele Antimítoszgyártás? Lapunk január 11-ei számában közöltük Bóka B. Lász­ló írását a temesvári színház magyar nyelvű Loren­­zaccio-előadásáról, illetve annak kapcsán a színházi legendák kialakulásának kérdéséről. Mint ahogy akkor írtuk, a cikket kifejezetten vitaindítónak szántuk. Nos, az első, alább olvasható „válasz*’ máris megérkezett szerkesztőségünkbe. Várjuk a továbbiakat is... Darvay Nagy Adrienne írása a NÉPSZAVÁNAK A temesvári Lorenzaceio Nagy Barátja komolyan el­­szomorodott Esztétika úr sorsán,, négy óra tizenhat perces hányódtatásán. Azt ugyan nem tudja elképzel­ni, hogy vajon mikor és hol kezdődött aznap nevezett úr­i kálváriája, hiszen a Musset-előadás nem ilyen hosszú, de a Nagy Barát nem firtatja az idő kérdé­sét, látván: Esztétika úrnak a számtan sem erőssége, hi­szen a szünet után csupán háromnegyed házat észlelt. (Kétségtelenül voltak, akik elmentek, de így legalább az első részt végigállók kö­zül néhányan leülhettek.) Igaz, Esztétika úr nyilván szín-... bocsánat, szív­­problémákkal is küszkö­dött (izzadás, légszomj, aluszékonyság) aznap este, így tévedései nem vehetők rossz néven, hisz - egy má­sik irodalmi mű nyomán tudjuk - „jól csak a szívé­vel lát az ember”. A Nagy Barátot őszinte szánalom töltötte el Eszté­tika úr iránt,, ugyanakkor be kell vallania, némi büsz­keséget is érez. Nem csoda, Nagy Barát legyőzte a túl­erőt. Tudniillik tetszésével a tudósítás szerint ugyan, kisebbségben maradt a te­mesvári vendégjátékon, mégis - a hozzá hasonló „mítoszgyártókkal” együtt - képes volt a fanyalgó többséget tomboló ünnep­lésre fanatizálni az Új Színházban. Nem volt hát hiábavaló, hogy az előadás barátai (mintha összebe­széltek volna, pedig Eszté­tika úr szerint az lehetet­len, mert „annyira azért nem kedvelik egymást”) úgy feltupírozták a Loren­­zaccio húrét, hogy szegény Esztétika úr kínjában még a természetes göndörséget is ondolálásnak vélte. Akcióját a Nagy Barát­­ kis ellenségeivel - már Kis­várdán megkezdte, hiszen semmi mással nem magya­rázható ugyanis az ottani siker, minthogy az „új teat­ralitás” iránt szinte bolon­duló Szabolcs-Szatmár-Be­reg megyei emberek elől a teljes Lorenzaccio-dráma­­szöveget eltüntette, hiszen ha a közönség rájön arra, hogy az írott darab végén Lorenzinót bérgyilkos ,Jili meg és nem hasonmása, rá­adásul ezt megelőzően Ve­lencébe szökik, amikor a meggyilkolt herceget újabb Medici váltja fel, egyszó­val, ha ismerték volna az eredeti drámát, biztos egyszer sem csapják össze a tenyerüket. Ugyan mi-i­lyen Hamlet lenne az, ahol nem jön be Fortinbras?! Mint Brook Lear királya­ bőrbe kötve... Mindazonáltal a Nagy Barátnak végre be kellene látnia, mekkorát tévedett. Egy „színházi zseni”­­ sem szentségtelenítheti meg a klasszikust.” A Nagy Barát kis agyával eddigi azt hitte, hogy a színpadi előadás önálló alkotás, amelynek létrehozói úgy értelmezhe­tik, sőt „értelmezhetik” a darabot, ahogy például a­­rendező gondolja. Persze, ha egyáltalán gondolkozik, nem úgy, mint Joan Frunza, aki Esztétika úr szerint mindent a főszereplők játé­kára bízott. Ám Esztétika úrnak saj­nos ehhez az egészhez nincs elég elméletskatulyája, így hiába kereste a bevált kli­séket. Önmaga megnyugta­tására tehát sablontrükk­nek gondolta mindazt, amit a látottakból nem kedvelt, s végre kényelmesen álom­ba ringathatta magát­­ a színházról, a színházban. Némelykor ’ ugyan felde­renghetett benne Vala­­micske érdeklődés, , értés,­ sőt érzés, hiszen a címsze-­­ replő Balázs Attiláról azt úja: „veszedelmesen jó szí­nész”, sőt Demeter András Alessandrója sem rossz szerinte, azonban a ,yked­­ve­sem” megszólítás „ma­­gyartól idegen törése” visz­­szarángatta az irracionális szituációba, és leleplezhet­te a számára megfejthetett lev­­eleket és részleteket. Esztétika -úr ugyanis­­olyanná vált a temesvári Lorenzacció-előadáson, akár a vírusfertőzött szá­­­mítógép. Csak a komputer­nek nincs olyan komplexu­­sos lelke, mint Esztétika­ úrnak, akiben egyre erő­sebben tudatosult a kire­kesztettség. Kívül maradt szegény az előadáson. Át­mehetett volna ugyan bár- a­melyik közeli színházba,' ahol kedve szerint nevethet vagy sírhat,’ ám ő Juszt is'­’ maradt, és kompenzált. A Nagy Barátnak pedig Esztétika úr sorsáról egy­folytában kedvenc Loren­­zacciójának egy átalakított mondata jut eszébe: „Nem tagadom a szakszerűséget, de nem vagyok tankja”. 11 A Magyar Posta Rt. Anyag- és Értékcikkhivatala (­ 134 Bp., Váci út 17., tel.: 340-9974) nyílt, egyfordulós pályázatot hirdet - 40 000 db postaküldemények feladókönyve,­­ 960 000 db egyéb nyomdaipari termék gyártására, szállítására. . 1. A teljesítés határideje: 2000. február 28-ig folyamatosan. 2. A pályázók részajánlatot igen, többváltozatú ajánlatot nem tehetnek. , 3. A pályázatokat a Bp. XIII., Váci út 17., III. em. 306-os szobában kell benyújtani 1999. január 28-án de. 11 óráig. A benyújtás időpontja egyben az ajánlatbontás időpontja is. 4. A pályázat benyújtásának feltétele a részletes pályázati feltételek megvásárlása. 5. A részletes pályázati feltételek átvehetők személyesen 10 000 Ft+áfa összegért a 3. pontban megjelölt címen 1999. január 13-22. között, munkanapokon 8-tól 14 óráig. ki i­n­ka Elhunyt Mányai Zsuzsa Tragikus hirtelenséggel, 49 éves korában ja­nuár 9-én elhunyt Mányai Zsuzsa színművész - tudatta tegnap a Magyar Színházi Társaság. Mányai Zsuzsa 1971 -ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Pályája során játszott a Nemzeti Színházban, a Vidám, Szín­padon, tagja volt a Magyar Filmgyártó Válla­lat társulatának is. Utolsó szerződése az Ope­rett Színházhoz kötötte. Színpadi és filmes szerepei sorában szinte minden műfajban be­mutatkozott, hangját számos filmben kölcsö­nözte külföldi művésztársainak. 1999. JANUÁR 13., SZERDA 1 A. Régi sikerei új CD-jével tért vissza Sárosi Kati Az ember életében különös éjszaka csak néhány akad, amelynek emlékét aztán titokká avatva, féltve őrizgeti. A hatvanas-hetvenes évek legendás táncdalénekesnője, Sárosi Kati azonban különös éjszakáját a nyilvánosság elé tárta. Lassan 15 éve, hogy az énekesnő visszavonult a színpadtól. Közönsége talán már el is feledte, az új nemzedék pedig nem is igen ismerte. De a múlt év vé­gén elkészült régi nagy slágereit felidéző albuma, ame­lyet a híres Különös éjszaka kezdő sora fémjelez. Drelyó Ágnes írása a NÉPSZAVÁNAK Két éve annak, hogy a­ Csi­nibaba nyomán nosztalgia­­hullám söpört végig az or­szágon. A­ film dalai között számos régi nóta elevene­dett fel­ mai zenekarok, énekesek előadásában, fel­idézve és újjávarázsolva a könnyed, romantikus dal­lamok világát. Stírak szá­mára ma is vonzónak tűn­nek azok a „boldog béke­idők”: a Csinibaba zenei anyagából készült album több hétevi át vezette a slá­gerlistákat, s még mindig alig múlik el nap anélkül, hogy fel ne csendülne vala­melyik­­rádióadón a­ lemez egyik vagy másik nótája. A két-három évtizeddel ezelőtti slágerek szinte pil­lanatok alatt a kilencvenes évek végéhez fiatalodtak.­­De az egykori előadók.. il Róluk kevés szó esett, pe­dig annak idején ők koruk igazán népszerű sztárjai voltak. Sárosi Katalinért is sokan rajongtak. A beat­­zene majd minden mást el­söprő sikerével dacolva vagy húsz éven át volt a negyvenesek-ötvenesek ked­vence. Első slágere a Sajnos sze­retem volt, de az igazán nagy sikert és ismertséget a Különös éjszaka hozta meg számára. Az Ugye, te is akarod szövegét az énekes­nő közvetlenül fia születése után, a kórházi ágyon ve­hette először­ kezébe. Az­után jött a Szalmaláng, a Lámpaláz, az Úgyis kide­rül, a Szerelmi történet, a Rajta,öregek... Ha folytat­nánk a sort, még legalább, háromszáz dal­lámét­’sorol­hatnánk itt fel. „Amíg a férfiak önfeled­ten tapsolnak, és csillog a szemük, a nők pedig sava­nyúan néznek, s éppen hogy összeverődik a tenye­rük, addig nincs baj. Ám ha ez fordítva történik, s­ a fér­fiak szeme már nem csillog, a nőké annál inkább, akkor érdemes elgondolkodni” — így határozta meg Sárosi Kati azt a pontot, amikor az énekesnő ráérez: búcsút kell intenie pályájának­ , ő ezt tette­­ 15 évvel ez­előtt. Azóta ritkán hallot­tunk róla. Mint mondja, napjai évek óta főállású nagymamaként telnek. A Csinibaba azonban föl­­bolydította nyugalmát. Igaz­­ „Ugyan, kinek kelle­ne?” felkiáltással , eleinte szinte elképzelhetetlennek tartotta, hogy válogatást adjon ki slágereiből, most mégis felélednek a hajdani könnyed dallamok. De csakis a dallamok. A mű­vésznő ugyanis tartja ma­gát egykori elhatározásá­hoz,­ s még a lemez „ürü­gyén” sem lép többé szín­padra. Hiszen azokat a da­lokat egy vörösesszőke, ha­jával s persze a hangjával oly sokakat megigéző fiatal táncdalénekes adta elő. RÖVIDEN Két koncertet ad a MÁV zenekara Csajkovszkij, Sztravinsz­kij és Brahms egy-egy művét szólaltatja meg a MÁV Szimfonikus Ze­nekar ma este fél 1 8-kor a Zeneakadémián (Bp. VI., Liszt Ferenc tér 8.). Vezényel Hamar Zsolt, akinek vezetésével hol­nap az együttes az MTA dísztermében ad hang­versenyt este 6 órakor. Megosztott finn-magyar díj A Magyar Tudományos Akadémia Füst Milán Fordítói Alapítvány nagydíját megosztva, Hannu Lainonen finn írónak és költőnek, va­lamint Jávorszky Béla műfordítónak adták át kedden Budapesten. A két­­ díjazott fordító Nagy László, Csoóri Sándor, Szilágyi Domo­kos, Kányádi Sándor, Király László, Lászlóffy Aladár, Farkas Árpád, Weöres­z Sándor és Kas­sák Lajos verseit ültette finn nyelvre, és szerző­désük van egy Finnor­szágban megjelenő ma­gyar versantológia ösz­­szeállítására is­. Fényképek a növényvilágról Növényekről készült fo­tók kiállítása nyílik ma délelőtt­ 11-kor a Ma­gyar Természettudomá­nyi Múzeumban (Bp. Vm., Ludovika tér 8.). A bemutatót a dr. Simon Tibor-dr. Seregélyes Ti­bor: Növényismeret cí­mű könyv fotóiból ren­dezték. Megnyitja dr. Ábrahám István. Latin-amerikai foci a képernyőn A foci Mekkájába, La­­tin-Amerikába viszi el nézőjét a Spektrum tévé ■ Bajnokok című­ négyré­­szes dokumentumfilm­­sorozata, amelynek első részét ma este sugároz­zák. A film nemcsak a dél-amerikai labdarú­gás fejlődése, és a helyi kultúra sajátos­ kapcso­l­­atot tárja fel, hanem a világhírű focisztárokat­­ is megszólaltatja. Barcsay-jutalmak fiatal művészeknek A Magyar Képzőművé­szeti Főiskolások közül Nádas Alexandra, Be­­relitz Péter és Nikolausz Krisztián grafikus hall­gatók és Barakonyi Zsombor festőjelölt ré­­szesült a tizedik alka­lommal odaítélt Bar­­csay-jutalomban. A fia­tal művészek pályázatát Szigethy Anna és Pau­­lusz Tivadar festőmű­vész nyerte. Munkáik január 23-áig tekinthe­tők meg a VI., kerületi­­Andrássy út 69-7­­1­­szám alatt- Miskolci vendégek a Merlinben A­­ miskolci Nemzeti Színház a Petra von Kant keserű könnyei című Fassbinder-da­­rabbal vendégszerepel Budapesten ma és hol­nap este 7 órakor a Merlin Színházban. A főszerepet Margitai Ági alakítja, rendező Fehér György. A pro­dukció tavaly decem­berben a gödöllői or­szágos stúdiószínházi találkozón elnyerte a Kentaur Színházi Ala­pítvány díját. Juhász Jácint temetése Juhász Jácint színmű­vészt január 15-én pén­teken, 15 órakor kísé­rik utolsó útjára szülő­helyén, Mogyoródon. A színpadról, filmekről, televízióból jól ismert színész január 9-én hunyt el, életének 55. évében.

Next