Népszava, 1999. április (127. évfolyam, 76–100. sz.)
1999-04-01 / 76. szám
4 1999. ÁPRILIS 1., CSÜTÖRTÖK GAZDASÁG Tőkecsalogató ipari parkok Pápán fellendülést hozott a gazdálkodóknak kedvező környezet kialakítása Egykoron Dunántúl Athénjaként emlegették Pápát. Ám a rendszerváltozás előtti évtizedekben s azt követően a megyeszékhely Veszprém „árnyékában” nem igen jutott pénz fejlesztésére. Most reneszánszát elősegíti gazdaságának feltámadása is. Az önkormányzat tulajdonába került ugyanis az egykori szovjet laktanya, és az ebből létrehozott komplexumba egyre több hazai és külföldi befektető települ. Az itt kialakított ipari parkban már 28 vállalkozás több mint 1300 embert foglalkoztat. Andrássy Antal írása a NÉPSZAVÁNAK A privtizáció lezárását követően az ipari park-ma hazábban az egyik legígéretesebb eszközea működő-, tőkebehozatalának.Az ipari parkok, miközben elősegíthetik Magyarország európai, u uniós csatlakozó-• sát; jelentős; szerepet játszhatnak'a regionális fejlesztésekben? teret, adva a" ldk-; éS;. középvállalkozások beruházásainak, gazdasági tevélkenységének; ‘Sajátos kupoon' miközben, az; .iparii parkok, a vállalkozók, a he-' lykivili zi^a kezdeménye- zéseire épülnek, igazolhat- - ják a kormány elkötelezettségét.!? á,M^,és 4 középvállalkozások ivei^eny^sliyar-.. nek- ,pö\^lj§se - iránt- Létrehozási^or ugyanis az ön- r kormányzatok'központi támogatásra' istámaszkodhatnak. Két éve a Gazdasági Minisztérium, illetve jogelődje ennek megfelelően 28 ipari parknak mintegy 800 múlió forintot,-tavaly a környezetvédelmi miniszétériummal égyratt 47-nek 1 milliárdnál. .is. -nagyobb anyagi segítségetnyújtott, leginkább a szükséges infrastrukturális feltételek biztosítása érdekéből. A 75. ipari parkban létrejött ,vállalkzásokba eddig 1,2 milliárd dollárt fektettek be, ■ így ma már a ténylegesen iűködő ipariparkokban csaknan 500 . kisebb-nagyobb termelőüzem, szolgáltató és kereskedelmi cég tevékenykedik 50 ezernél is többmunkavállalónak biztosítva- munkát. Tavaly az előzetes," becslések szerint az ipari, parkokban folyó termelő munka 1 700 milliárd forintnyi árbevételt hozott, a válalkozóknak, amelynek 7,havi 5 százaléka exportból származott.. n...! A biztató, illetve sikeres ipari parkok közül gyakorta emlegetik a pápait, amelynek dinamikus növekedését egyedülállónak minősítik, a hazai ipari parkok közül. Az itt működő 3,3 kis ésközépvállalkozás 1300 munkahelyetteremtett.. A befektetett tőke eddig meghaladta az egymilliárd forintot, s S nem kis része , van abban, , hogy a város immár gazdaságilag is megélénkül. Egykoron Dunántúl Athénjaként emlegették Pápát. Ám a rendszerváltozás előtti évtizedekben s az azzatáni években sem a megyeszékhely Veszprém „árnyékában” nem igen jutott pénz fejlesztésére. Most a Fidesz egyik „bölcsőjének” is , tartott városnak annál több pénzt juttat a polgári koalíció kormánya a költségvetésből. Csaknem másfél milliárdos támogatás-sal megújul a kórháza, : felépül, sportcsarnoka, re-, .konstruálják nevezetes kastélymúzeumát. Igaz,, areneszánszát elősegítő ipari park történetének kezdetét a többszöri nekifutás jellemezte. Bázisa a város határában, a főút mentén található, egykori szovjet katonai laktanyakomplexum, mintegy 90 hektárnyi területen. Ezt ,1992-ben kapta meg a városi önkormányzat, s az országban szinte elsőként nyomban hozzálátott rehabilitációjához. Először kommunális, majd ipari hasznosításában gondolkodtak, ám kezdetben a befektetők ódzkodtak a bizonytalan környezeti állapotoktól. A ’90-es évek közepén ezért jelentős mértékben csökkentették az igénybe vehető telkek árát, , majd az önkormányzat és a helyi Víz- és Csatornamű. Rt tulajdonában lévő Pápai Ipari Kft. részletfizetési kedvezményeket is biztosított a betelepülőknek. Az évi négyzetméterenkénti 5-15 dolár közötti telekár, illetve, a 2 dolláros földbérletidíj, valamint a kedvező fizetési határidők nyomán 1997-től megélénkült a vállalkozók betelepülési kedve. Annál is,inkább,mivel az infrastrukturális fejlesztéseket szakaszolva mindjárt a igényekhez igazították. Az ipari park vezetői megkérdezték a vállalkozókat, melyik területre, melyik ingatlanhoz, milyen alapellátó infrastruktúrát kérnek. Az elmúlt két évben így átalakult az egykori szovjet katonai bázis, főként annak elsőként Szakaszok 40 hektáros része. A legelső betelepülő egy ruházati cég volt, 300 alkalmazottal, a legutolsó egy német cég, amely szenzorokat gyárt. A társaságok döntően kis- és középvállalkozások, elsősorban a fa-, ruházatfém- és szerelőipari, továbbá a kereskedelmi profil a jellemző. A multi- nacionális cégek itt még nem jelentek, meg, akülföldi- -tőkerfískribfe -kisebb német, osztrák, olasz és angol cégekké képviselteti magát. Érdeklődésük felkeltése érdekében, mostt már a megelőző infrastrukturális fejlesztések folynak az ipari parkban, amelyhez újabb mintegy 60 millió forint támogatást, kaptak a minisztériumoktól, illetve, a megyei területfejlesztési tanácstól. Aváros vezetői szeretnék, ha a nagy múlttal rendelkező pápai cégek - amelyek ma már igencsak beszorultan tevékenykednek a városközpontban - is ,kitelepednének ,ide.Egyeztetések kezdődtek például a Pápa Hús Étivel is,, amely a termékei iránt növekvő igényeket mind nehezebben tudja kielégíteni a jelenlegi ,■ szőkös feldolgozóüzemeiben. A pápai ipari park azonban természetesen továbbra is leginkább a kis-, és középvállalkozások iránt nyitott. Ipari parkok Magyarországon (1998) s / ' : 0^t(lalaújhely^%^éhér-. ) ] Ar-^Tuzséri /harmat i£//¡ V Mátés^r^t Salgótarján Balassagyár Nyíregyháza ®Csen3£[( Nyírbátor ^Tátabánm©Oroszlámftg Kékesfehi Debrecen Szombathely )›©›§ο I . Sárvár Veszprém lm® Berettyóújfalu 'Martfű© Szemgottbán maújvárosi Szeghalom [ecskemét A csoggrád 'Dunaföldvár ' X Paks( Kaposvár \ „ LL Szekszárd Kalocsa-Foktő Kellemes húsvéti ünnepeket kíván a Bábolna Rt. Keresse termékeinket baromfiboltjainkban: Budapest 11. ker. Margit krt. 3 1-33. 313-3566 Budapest vI.kér. . Péthe IR tér 1. 367-1337Budapest v. ker. . Semmelweis u. 9. 317-6034 Budapest X. ker. Mázsa U. 47. 262-5170 ■ Budapest X. ker. Andor u. u. 208 5232 Budapest xill. kér. tiehpl téri piac 349-8797 • Budapest xill. kér. . . Reitter F. u. 106. 320-2898 Budapest XIV ker. Bosnyák téri piac 223-5311 Budapest XX kér. Kossuth L. U. 72. • 277-6371 Győr Aradi vértanúk útja I 96/323-687 Győr Árpád u- 43. 96/325-151 Győr Pálffy u. 6. 96/326-060 Győr Hermann O. u. 25. 96/416-054 Kecskemét Ceglédi.u. k. 76/485-395/558 m. •Békéscsaba Orosházi u. és Gyár u. sarok 66/446-246/140 m. NÉPSZAVA Ronthatja az exportot az euró gyengülése Drucker Szilvia NÉPSZAVA Az euró januári bevezetésekor a gazdaságkutatók stabil, erős árfolyamot jeleztek előre, most azonban mégis egyre gyengüla közös valuta. Az akkorit növekvő árfolyam persze annak is köszönhetői volt, hogy a szereplők bizakodóan, nagy várakozássalkészültek az euró megjelenésére. Ez azonban ma már vesztett kezdeti lendületéből. A gyengülés ugyanakkor politikai okokkal dokolható, ilyen például azt elbizonytalanító délszláv válság. Másfelől gazdasági folyamatokkal függ össze ' az . árfolyasrés#,így -az íamerikai gazdaság’ 1998-as utolsój. negyedét», és1 jeleníti jó "telesítmé* nyével,' hiszen eimek.rhuta* tói' jóval "kedvezobbek let !• tek az Európai, Uhicénál, ami hozam- és kamatcsök* kenést vont maga utam Szek a hatások lázánbai nem voltak egyértelmek", ,az elemzők számára,r ezért; ma. az egyik .legnagyobb gondot az jelenti,', hogy, ,a. gazdaság. szereplői 'tartósan növekvő,-, de minden- ' esetre magas értékre beállti euróval számoltak.. Csáki György, a GKI Gazdaságkutató Rt. kutatásvezetője szerint főként ez a várakozásokkal ellentétes hatás, azezzel járó meglepetés , és az alkalmazkodás okoz leginkább problémát.: :: ■ A forint árfolyama a Valutakosárban, mintegy 70 százalékban az eurótól és: csupán’ egynegyed részt -'a; : dolártól; .függ,; ;ezért nem' ■ csoda, ha "a magyarrpérre .az európai közös pénzzel együtt romlik." Azt sem szabad figyelme kíval. hagyni, hogy az emóhoz képest. felértékelődik a fority,hiszen .ez .ut^abi. árfolyamaa az erősödő dolárhoz is' igazodik. Ez pedig .annyit ,.jelent,.hogy míg ^ Európán kívüli piacokon javult ^ bah,'iletv^ jóra átálló' kelet-európai országokban. ne|ieződött..az exportlehetőség.. Ez utóbbiak pedig a Mt kitérükik: több mint 80 százalékát, jelentik - emelte ki Oblath Gábor, a Kopint-Datorg Piackutató-, és Számítástechnikai Éti kutatási igazgatója.- A közös pénz árfolyamának csökkenése 'Az adósságszolgálatunkra is kedvezőtlen hatással lehet. Igaz ugyan, hogy adóssá-* gúnk ' nagy többséget; ' nem évtő ’' megközelítőleg' 45 százalékát dollár,és' hason- ló részét'utó;*- 'teszi' íri, de bevételeink viszont az euró árfolyamával szorosan. Öszszefonódó márkában realizálódnak, így’a' yen'.és a:eu*. re. ViszQrtyát ,ié ','fontos' figyelni, ami szintén: helii'.a' legkedvezőbb számunksra/ A gazdaságkutatók véleménye : megoszliki -afelől; ■ tartós maradté az euró gyengülése. Egyes vélemények'. szerint:..jó. ideig még nem várhatói ;á :közös pénz árfoly^áns^'fdfelé I ívelése,* .hiszen azt azti-M* . váltói folyamatok is tartósrak 'bizonyulnak. .Más elemzők azonban úgy gondolják,hogy ezek a hatások egyáltalán' nem garantáltak , hosszú távon... Azz is igaz, hogy az excég bevezetésekori jóslatok sem,váltak be maradéldalainak"így a Szakemberei? nem szívesen- hangoztatnak-, újabb előrejelzéseket. Várhegyi Éva, a Pénzügykutató Rt .főmunkatársa kifejtette, elemzők" középtávon ,értékelték úgy, hogy az euró árfolyama -növessziki ,;^y ?ez az idősz^tos. gyengülés -még nem, jelenti az előrejelzések helytelenségéti*c+~e t Ismét autóbuszt gyárt a Rába Két győri vállalat is fantáziát lát a személyszállítók gyártásáhart NÉPSZAVA-információ A Rába Rt. a közelmúltban újfent bekapcsolódott a hazai autóbuszgyártásba. A belga Jonckheere Bus and Coach cég licence alapján két típusú autóbusz készül: a Rába Contact, amely a külvárosokat kapcsolhatja össze és a Rába Premier, a csuklós változat,a mely a helyi közlekedésben juthat szerephez. Az első tíz Contactot már át is adták a megrendelő Kisalföld Volánnak, amely a járművek forgalmi tesztelésében is komoly szerepet vállalt. A Contact típusból további öt autóbusz készült el, melyet a Tapolca Volánnak a közeljövőben szállítanak le. A szóló változatból évi száz darabot tudnak majd gyártani. Hargitay Ildikó, a Rába Járműüzletág igazgatója szerint az előzetes érdeklődés alapján ezt a kapacitást nagy valószínűséggel ki is tudják majd használni. Bár az autóbusz ára közclazonos, 24,9 millió forint, mint a,, hasonló kategóriájú * Ikarusé, :a Szakemberek szerint magasabb műszaki színvonalat képvisel, elsősorban a korrózió-ellenállás terén, hiszen a Rába busz alváza rozsdamentes acélból karosszé-ériája pedig részben üvegszálas erősítésű műanyagból készül. Rendelkeznek a teljes korróziós mentes technológiával is, de erre Magyarországon egyelőre, főként az ára miatt, nincs számottevő piaci kereslet. A csuklós változatra is több előzetes meg- keresés érkezett már a Rába útihez, annak ellenére, hogy ebből még csak egy Belgiumban gyártott próbajármű fut Győrött. A szintén győri Kravtex Kft pedig azt jelentette be: a hazai autóbuszgyártók kínálatból még hiányzó, önhordó szerkezetű autóbusz gyártását kezdi meg. A midibusz 9,5 méter hosszú, helyközi, turista- és városi kivi,telít. Licencét a cseh Sor Libícavy ' cégtől vásárolták',mégis megvették a gyártási eszközök dokumentációját is.' :1A gyártást a helyközi változattal indítják részben Győrött, részben ,Mosonmagyaróváron, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyárban, amelynek többségi tulajdona a Kravtex kezében van. A midi buszokba Iveco motorok és a terv szerint magyar gyártmányú főegységek, köztük Rába ■ futóművek kerülnek. A gyártás 120 embernek ad munkát.. A felkészülést több Százmillió forintos , program keretében hajtja végre a kft., amely eddig főként Ikarusz autóbuszok felújításával és értékesítésével foglalkozott. Az utóbbi öt évben 500 felújított buszt exportáltak Oroszországba. Az első saját gyártású busz júliusban gurul ki a gyártócsarnokból. E járművekből az idén húszat, jövőre ötvenetterveznek eladni. A 34 üléses helyközi busz ára 195 millió forint lesz. A buszgyártásba fogó győri cégek - így a Rába is - nem kívánnak az Ikarusszal konkurálok Az évente náluk készülő néhány száz busz csupán a választékot szélesítheti MTInt^^Qtó