Népszava, 1999. szeptember (127. évfolyam, 203–228. sz.)

1999-09-28 / 226. szám

IL 1999. SZEPTEMBER 28., KEDD AUTÓSZALON A guruló csodák Budapesten is bemutatkoznak A frankfurti szalon újdonságait Magyarországra is elhozzák - a roadsterek feltámadását hozza az ezredvég A nagy autógyártók kétségtele­nül lépést tartanak a korral és egymással is. Az idei Frankfurti Autószalon kínálatát nagymér­tékben meghatározta az ezred­vég apropója. Utópisztikus színválasztás, meghökkentő, minden korábbinál áramvona­lasabb vonalvezetés és „ég felé törekvő” bemutatóstandok fo­gadják a látogatókat. Úgy tűnik azonban, bár az ar­culat az ég felé törekszik, az új modellek tervezői igencsak a földön járnak. Szinte minden márka olyan új vagy módosított autóval rukkolt elő, amelyik szem előtt tartja nemcsak a gaz­daságosságot, de fokozottan ügyel a környezetre is. Ilyen például a Renault Scenic 4x4, amely a kirándulásokat kedvelő családoknak készült vagy a fu­turisztikus vonalvezetésű új FIAT Punto. Bemutatkozott a Seat Leon és a Volkswagen Lupo fantázianévre hallgató apró gyöngyszeme, amely máris több rekordot tart alacsony fogyasz­tásával. Na és persze ne feled­kezzünk el a Skoda újdonságá­ról, a Fabiáról, amely az alsó­középkategóriában száll ringbe. Az új Opel Omega nálunk is be­mutatkozik az idén, jövőre jön az Agilát is. A másik, a legtöbb gyártó ál­tal szintén újrafelfedezett ka­tegória, úgy tűnik, a polgári, elegáns nagyautó. Az utcai lu­xusautók már nem külsejük­kel, hanem belső értékeikkel csábítják vásárlásra a vevőket. A Chevrolet Nomadja, a Mazda által gyártott Nextover, a Volkswagen Concept, az Opel G 90, a szenzációs és gyönyörű Peugeot 607 és a Renault Avantime is lenyűgözően ötvö­zik a luxust és a praktikumot. Az ezredvég nagy szenzációi kétségtelenül a roadsterek. A Mercedes SLR minden bizony­­nyal tovább öregbíti, a gyár hír­­nevét. A sportautó V8-as motor­­­­jának 557 lóerős teljesítménye még a laikusokat is lenyűgözi. Ahogy az ára is. Ebben a kate­góriában a nagy rivális, a BMW is előrukkolt egy újdonsággal. Ők nem a filmek világát csem­pészik az utakra James Bond autójának klónjaival. A 400 ló­erős Z8-ast óriási csinnadrattá­val, hollywoodi díszletek között mutatták be Frankfurtban. Meglepetés, hogy a Daimler Chryslerhez tartozó Smart is előállt egy roadsterrel, bár való­színűleg ez a modell kuriózum marad - legalábbis gyártásához még keresik a partnereket. Rossz ómen, hogy a Smart­­program vezetője éppen a német seregszemlére időzítette lemon­dását. Az eddig inkább család­autó-imidzzsel dicsekvő Opel szintén piacra dobott egy or­szágúti sportkocsit, a Speed­­stert. Minden bizonnyal ez az autó lesz a magyarországi kiállí­tás egyik kedvence is, vállvetve az Opel kupéval. Az előző Frankfurti Autósza­lon óta eltelt két év alatt, főként az erőviszonyok tekintetében, nagyot változott az autópiac. A változás főként a német autó­gyárak megerősödését jelenti. A piaci részvétel mellett megnőtt a választék és megnőttek az árak is. Épp ezért, azt hiszem, a szep­tember 30. és október 2. között Budapesten megrendezésre ke­rülő Automobil '99-en kicsit,ke­vesebb luxust látunk majd. Bár kétségtelenül a hazai utakon is szembejöhet bármelyik most de­bütált autócsoda, a hazai piac felvevőképessége még messze elmarad a nyugat-európai át­lagtól. Azért persze nem kell szomorkodnunk, hiszen a nagy gyárak közép- és kiskategóriá­ban is széles választékkal várják az új évezredet. Az autópiac egyik legnagyobb találkozója zaj­lott nemrég Frankfurtban - felvonult mindenki, aki a témában érintett, fontos és számít. A kiál­lítók és a látogatók száma egyaránt rekordot döntött. Közel a XXI. századhoz természetesen NÉPSZAVA-információ az ezredvég adott dizájn- és egyéb ötleteket, il­letve apropót a legtöbb gyártónak, akár a stan­dokat, akár az autókat nézzük. Hogyan folytató­dik az autómustra nálunk, megtudjuk a holnap nyitó Automobil ’99-en. 1: Az extravagáns BMW Z8-as James Bond új partnere a filmvásznon. 2: A lenyűgöző formájú Mercedes-Benz SLR V8-as motorja 577 lóerőt ad le. 3: Hamarosan jön a Ford újdonsága, a kozmetikai műtéten átesett Fiesta. 4: Az Audi A2-es forradalmi újdonság, hiszen ez az első alumíniumkarosszériával készülő kiskocsi. 5: A Forddal közösen fej­lesztette ki a Mazda a Neospace fantázianévre keresztelt „funkcionális kompakt személyautó-koncepciót’­, amely a frankfurti szalonon nagy érdeklődést váltott ki EZ GARANCIA! az átrozsdásodás ellen Kerékjárati védődobok, motorvédő lemezek, fenékpanelek. Karbantartásmentes alváz, csökkenő fogyasztás. Egyszeri kiadás , végleges védelem. A gyári garancia többszörösét adja a védett felületre. Az ÖN autója is megérdemli! Több, mint 50 típus! A beépítés technológiáját csak az eredeti biztosítja. Októbertől kedvezmény! Professzionális beépítés ingyen, Inárcson (Bp.-től 25 km-re)! WERLING/ AntikorrWER­K GmbH 252-77-41 Egy autó, sok autó Megérkezett a megújult Citroen Saxo A leszerelhető hosszanti ívekkel, átalakítható vászontetővel és dupla hátsó lemezzel ellátott Citroen Pluriel B-oszlopot nélkülöző szerkezetének köszönhetően, nevéhez méltóan átalakítható akár lehúzható tetejű limuzinná, kabrióvá, de Spider pick-up is vará­zsolható belőle. A többfunkciós demonstrációs autó minden ko­rábbi hagyományt felborít, forradalmi újítás az autópiacon. A Citroen a Frankfurti Autó­szalonon mutatta be új kísérle­ti autóját, a tulajdonos kedve szerint variálható Plurielt. A C3 és C6 Lignage koncepció­autók után a gyár fejlesztésso­rozatának eredménye a több­­funkciós csoda, amely kiváló belső és külső felszereltségének köszönhetően rendkívül sokol­dalúan kihasználható. A sokol­dalú jelző korántsem túlzás, a Plurielből igen egyszerűen sportkocsi, limuzin vagy Spi­der pick-up alakítható. Mind­ezek mellett természetesen megtartották a hagyományos praktikus megoldásokat is, a lehajtható hátsó üléspadnak köszönhetően valamennyi vál­tozat raktere bővíthető. Természetesen nem a luxus­autó az egyetlen idei újdonság a Citroennél. Októberben kerül piacra a Berlingo HDi, és szep­temberben mutatták be az Eva­sion HDi-t. A haszon­járművek választékát bővíti a Berlingo HDi, amelynél a 90 lóerős, nagy nyomású, közvetlen befecsken­dezésű Common Rail motor nagy teljesítményt, gazdaságo­sabb felhasználást biztosít. A modell sokoldalúan kihasznál­ható, kényelmes, a gyár a Ber­lingo HDi-vel optimális egyen­súlyt teremtett a benzines és a dízelmodellek között. A modell SX és Multispace kivitelben kerül forgalomba. A szeptemberben piacra do­bott Evasion HDi-be szintén Common Rail motort építettek be. A dízel változat tovább erősíti a Citroen helyét a kate­górián belül. A tervezők külö­nös hangsúlyt fektettek a kör­nyezet kímélésére, de az igazi meglepetés, hogy az egyterű autó vegyes, országúti és váro­si ciklusban egyaránt 18 szá­zalékkal kevesebbet fogyaszt a hagyományos dízelüzemű járműveknél. Magyarországon a modellcsaládot kétféle kivi­telben, SX és Exclusive variá­cióban forgalmazzák. A budapesti szalonon mu­tatkozik be a hazai nagykö­zönségnek a Saxo felújított változata, amely elsősorban lendületesebb vonalaival tér el elődjétől. A kocsi orrkikép­zése feltűnőért hasonlít a Xsara-sorozattal bemutatko­zott arculathoz. Mint Goda Krisztina, a Citroen Hungária PR- és reklámigazgatója el­mondta, az ú­j Saxótól azt vár­ják, hogy segítségével tovább bővíthetik az eladásokat. A Citroen az év első nyolc hó­napja során masszív 12 száza­lékkal növelte piacrészét, s immár a tizenkettedik helyen áll a márkák rangsorában. Autó mindenkinek: a Pluriel lehet limuzin, kabrió vagy pick-up A Citroen Xsara Picasso (balra) hamarosan nálunk is kapható lesz, de előbb a ráncfelvarráson átesett kisautó, a Saxo érkezik NÉPSZAVA-információ Jelentős nyereségnövekedés a PSA-nál Rekordmértékben növelte nyerségét a Peugeot-Citroen (PSA) konszern: 60,2 százalékos nyereségnövekedést értek el. A csoport értékelése szerint a nagy eredményjavulás - hasonlóan verseny­társaiéhoz - nagyrészt az első fél évben Nyugat-Európában fellen­dült autóvásárlási kedvnek köszönhető, de jelentős szerepe van a cég lendületes költségcsökkentő­ racionalizálási programjának is. NÉPSZAVA

Next