Népszava, 1999. szeptember (127. évfolyam, 203–228. sz.)
1999-09-28 / 226. szám
IL 1999. SZEPTEMBER 28., KEDD AUTÓSZALON A guruló csodák Budapesten is bemutatkoznak A frankfurti szalon újdonságait Magyarországra is elhozzák - a roadsterek feltámadását hozza az ezredvég A nagy autógyártók kétségtelenül lépést tartanak a korral és egymással is. Az idei Frankfurti Autószalon kínálatát nagymértékben meghatározta az ezredvég apropója. Utópisztikus színválasztás, meghökkentő, minden korábbinál áramvonalasabb vonalvezetés és „ég felé törekvő” bemutatóstandok fogadják a látogatókat. Úgy tűnik azonban, bár az arculat az ég felé törekszik, az új modellek tervezői igencsak a földön járnak. Szinte minden márka olyan új vagy módosított autóval rukkolt elő, amelyik szem előtt tartja nemcsak a gazdaságosságot, de fokozottan ügyel a környezetre is. Ilyen például a Renault Scenic 4x4, amely a kirándulásokat kedvelő családoknak készült vagy a futurisztikus vonalvezetésű új FIAT Punto. Bemutatkozott a Seat Leon és a Volkswagen Lupo fantázianévre hallgató apró gyöngyszeme, amely máris több rekordot tart alacsony fogyasztásával. Na és persze ne feledkezzünk el a Skoda újdonságáról, a Fabiáról, amely az alsóközépkategóriában száll ringbe. Az új Opel Omega nálunk is bemutatkozik az idén, jövőre jön az Agilát is. A másik, a legtöbb gyártó által szintén újrafelfedezett kategória, úgy tűnik, a polgári, elegáns nagyautó. Az utcai luxusautók már nem külsejükkel, hanem belső értékeikkel csábítják vásárlásra a vevőket. A Chevrolet Nomadja, a Mazda által gyártott Nextover, a Volkswagen Concept, az Opel G 90, a szenzációs és gyönyörű Peugeot 607 és a Renault Avantime is lenyűgözően ötvözik a luxust és a praktikumot. Az ezredvég nagy szenzációi kétségtelenül a roadsterek. A Mercedes SLR minden bizonynyal tovább öregbíti, a gyár hírnevét. A sportautó V8-as motorjának 557 lóerős teljesítménye még a laikusokat is lenyűgözi. Ahogy az ára is. Ebben a kategóriában a nagy rivális, a BMW is előrukkolt egy újdonsággal. Ők nem a filmek világát csempészik az utakra James Bond autójának klónjaival. A 400 lóerős Z8-ast óriási csinnadrattával, hollywoodi díszletek között mutatták be Frankfurtban. Meglepetés, hogy a Daimler Chryslerhez tartozó Smart is előállt egy roadsterrel, bár valószínűleg ez a modell kuriózum marad - legalábbis gyártásához még keresik a partnereket. Rossz ómen, hogy a Smartprogram vezetője éppen a német seregszemlére időzítette lemondását. Az eddig inkább családautó-imidzzsel dicsekvő Opel szintén piacra dobott egy országúti sportkocsit, a Speedstert. Minden bizonnyal ez az autó lesz a magyarországi kiállítás egyik kedvence is, vállvetve az Opel kupéval. Az előző Frankfurti Autószalon óta eltelt két év alatt, főként az erőviszonyok tekintetében, nagyot változott az autópiac. A változás főként a német autógyárak megerősödését jelenti. A piaci részvétel mellett megnőtt a választék és megnőttek az árak is. Épp ezért, azt hiszem, a szeptember 30. és október 2. között Budapesten megrendezésre kerülő Automobil '99-en kicsit,kevesebb luxust látunk majd. Bár kétségtelenül a hazai utakon is szembejöhet bármelyik most debütált autócsoda, a hazai piac felvevőképessége még messze elmarad a nyugat-európai átlagtól. Azért persze nem kell szomorkodnunk, hiszen a nagy gyárak közép- és kiskategóriában is széles választékkal várják az új évezredet. Az autópiac egyik legnagyobb találkozója zajlott nemrég Frankfurtban - felvonult mindenki, aki a témában érintett, fontos és számít. A kiállítók és a látogatók száma egyaránt rekordot döntött. Közel a XXI. századhoz természetesen NÉPSZAVA-információ az ezredvég adott dizájn- és egyéb ötleteket, illetve apropót a legtöbb gyártónak, akár a standokat, akár az autókat nézzük. Hogyan folytatódik az autómustra nálunk, megtudjuk a holnap nyitó Automobil ’99-en. 1: Az extravagáns BMW Z8-as James Bond új partnere a filmvásznon. 2: A lenyűgöző formájú Mercedes-Benz SLR V8-as motorja 577 lóerőt ad le. 3: Hamarosan jön a Ford újdonsága, a kozmetikai műtéten átesett Fiesta. 4: Az Audi A2-es forradalmi újdonság, hiszen ez az első alumíniumkarosszériával készülő kiskocsi. 5: A Forddal közösen fejlesztette ki a Mazda a Neospace fantázianévre keresztelt „funkcionális kompakt személyautó-koncepciót’, amely a frankfurti szalonon nagy érdeklődést váltott ki EZ GARANCIA! az átrozsdásodás ellen Kerékjárati védődobok, motorvédő lemezek, fenékpanelek. Karbantartásmentes alváz, csökkenő fogyasztás. Egyszeri kiadás , végleges védelem. A gyári garancia többszörösét adja a védett felületre. Az ÖN autója is megérdemli! Több, mint 50 típus! A beépítés technológiáját csak az eredeti biztosítja. Októbertől kedvezmény! Professzionális beépítés ingyen, Inárcson (Bp.-től 25 km-re)! WERLING/ AntikorrWERK GmbH 252-77-41 Egy autó, sok autó Megérkezett a megújult Citroen Saxo A leszerelhető hosszanti ívekkel, átalakítható vászontetővel és dupla hátsó lemezzel ellátott Citroen Pluriel B-oszlopot nélkülöző szerkezetének köszönhetően, nevéhez méltóan átalakítható akár lehúzható tetejű limuzinná, kabrióvá, de Spider pick-up is varázsolható belőle. A többfunkciós demonstrációs autó minden korábbi hagyományt felborít, forradalmi újítás az autópiacon. A Citroen a Frankfurti Autószalonon mutatta be új kísérleti autóját, a tulajdonos kedve szerint variálható Plurielt. A C3 és C6 Lignage koncepcióautók után a gyár fejlesztéssorozatának eredménye a többfunkciós csoda, amely kiváló belső és külső felszereltségének köszönhetően rendkívül sokoldalúan kihasználható. A sokoldalú jelző korántsem túlzás, a Plurielből igen egyszerűen sportkocsi, limuzin vagy Spider pick-up alakítható. Mindezek mellett természetesen megtartották a hagyományos praktikus megoldásokat is, a lehajtható hátsó üléspadnak köszönhetően valamennyi változat raktere bővíthető. Természetesen nem a luxusautó az egyetlen idei újdonság a Citroennél. Októberben kerül piacra a Berlingo HDi, és szeptemberben mutatták be az Evasion HDi-t. A haszonjárművek választékát bővíti a Berlingo HDi, amelynél a 90 lóerős, nagy nyomású, közvetlen befecskendezésű Common Rail motor nagy teljesítményt, gazdaságosabb felhasználást biztosít. A modell sokoldalúan kihasználható, kényelmes, a gyár a Berlingo HDi-vel optimális egyensúlyt teremtett a benzines és a dízelmodellek között. A modell SX és Multispace kivitelben kerül forgalomba. A szeptemberben piacra dobott Evasion HDi-be szintén Common Rail motort építettek be. A dízel változat tovább erősíti a Citroen helyét a kategórián belül. A tervezők különös hangsúlyt fektettek a környezet kímélésére, de az igazi meglepetés, hogy az egyterű autó vegyes, országúti és városi ciklusban egyaránt 18 százalékkal kevesebbet fogyaszt a hagyományos dízelüzemű járműveknél. Magyarországon a modellcsaládot kétféle kivitelben, SX és Exclusive variációban forgalmazzák. A budapesti szalonon mutatkozik be a hazai nagyközönségnek a Saxo felújított változata, amely elsősorban lendületesebb vonalaival tér el elődjétől. A kocsi orrkiképzése feltűnőért hasonlít a Xsara-sorozattal bemutatkozott arculathoz. Mint Goda Krisztina, a Citroen Hungária PR- és reklámigazgatója elmondta, az új Saxótól azt várják, hogy segítségével tovább bővíthetik az eladásokat. A Citroen az év első nyolc hónapja során masszív 12 százalékkal növelte piacrészét, s immár a tizenkettedik helyen áll a márkák rangsorában. Autó mindenkinek: a Pluriel lehet limuzin, kabrió vagy pick-up A Citroen Xsara Picasso (balra) hamarosan nálunk is kapható lesz, de előbb a ráncfelvarráson átesett kisautó, a Saxo érkezik NÉPSZAVA-információ Jelentős nyereségnövekedés a PSA-nál Rekordmértékben növelte nyerségét a Peugeot-Citroen (PSA) konszern: 60,2 százalékos nyereségnövekedést értek el. A csoport értékelése szerint a nagy eredményjavulás - hasonlóan versenytársaiéhoz - nagyrészt az első fél évben Nyugat-Európában fellendült autóvásárlási kedvnek köszönhető, de jelentős szerepe van a cég lendületes költségcsökkentő racionalizálási programjának is. NÉPSZAVA