Népszava, 1999. december (127. évfolyam, 280–305. sz.)

1999-12-21 / 297. szám

# TISZTELT HIRDETŐINK! Hirdetéseiket személyesen feladhatják Budapest II.! Törökvész út 30/A Levélcímünk: 1 539 Budapest, Postafiók 785 Telefon: 326-8260, 326-8274 Hirdetésfelvevők: Vill., József krt. 41. (Primus) 266-2956 VII., Kertész u. 27. (Média Ex-Press) 351-9854 VII., Wesselényi u. 8. (MAHIR) 342-6164 Bútor INGYEN hívható zöldszám: 06- 80/200-914. Hívását előre is kö­szönöm! Nem mindegy, hogy ki­nek és mennyiért. Régiségüzle­tünk reális áron, azonnali kész­­pénzfizetéssel vásárol: régi búto­rokat, festményeket, dísztárgya­kat, mindenféle ezüstöket, antik ékszereket, álló, fali­, asztali, kar­ós zsebórákat, teljes hagyatékokat stb. Ingyenes kiszállás! Hívjon vagy jöjjön el hozzánk! Üzleteim: Bp. VI., Szondi u. 32. Nyitva: hét­főtől péntekig 10-17-ig. EMPIRE szalongarnitúra (5 db­­os) XIX. század végi (mahagóni) restaurálva eladó. Ára: 980 000 Ft. Tel.: 06-20-9­430-060. Adásvétel KASTÉLY berendezéséhez kül­földi magas áron, készpénzért vá­sárol festményeket, bútorokat, régi díszórákat és teljes hagyatékot. Telefon: 06-20/323-4104, 410-8613. NEMES SZŐRMÉBŐL női bundák szűcsüzletem felszámo­lása miatt fél áron eladók. 303- 9151. ARANYOZOTT Zepter pohár­készlet eladó. 404-0498. Lakás ELADÓ a Rózsadomb alján Margit utcai 100 m7-es tetőtér és az alatta levő 37 m2-es fszt.-i öröklakás. Tel.: 243-1922. Szolgáltatás REDŐNYÖS MUNKÁK, szalag­­függönyök harmonikaajtók, relu­xák, roletták, napellenzők, szú­nyoghálók, árnyékolástechnikai bemutatóterem. 240-8783, 240- 37­31,06-20-928-7160. REDŐNYJAVÍTÁS: 06 (30) 934- 8537. Tulatok ÁLLATBARÁTOK, FIGYE­LEM! Aki kutyát vagy cicát sze­­retne örökbe fogadni, hívja biza­lommal az állatvédők ügyeleti te­lefonszámát 8 és 20 óra között. 316-7467, HUSKI kiskutya 5000 Ft-ért el­vihető. Érd.: 36/488-217. Régiség TIZIÁN Galéria kiemelt, magas áron vásárol régi festményeket, ezüsttárgyakat, dísztárgyakat, szalongarnitúrákat, régi kar-, zseb- és faliórákat, teljes hagyaté­kot. Tekintse meg üzletünket a Nemzeti Színháznál. Üzleteim: VII., Wesselényi u. 61. Tel.: 321- 0734, 06-20/330-5679. KLAPKA György vásárol mű­tárgyat, régiséget, festményt, ha­gyatékot. Tel.: 215-0212, 10-18 óráig. Utazás SZILVESZTER Erdélyben, ad­vent Bécsben, karnevál Velencé­ben, Trieszt. 370-0712; 331-8707. Hangszer MESTERCSELLÓ 94/332-283 eladó. Tel.: Jármű LADÁT - Samarát vennék. 06- 20/958-6160. ASTRÁT, Corsát vennék cégeset is. 06-20-958-6160. AZONNALI készpénzfizetéssel vásárolnék bármilyen típusú és ál­lapotú személygépkocsit. 264-3991, 06-30-943-3574, 06-20-926-2808. VÁSÁROLNÉK személygépkocsit reális áron, azonnali készpénzfize­téssel 1986-tól 1996-os évjáratig. Cégautó is érdekel. Esetleg sérült, hibás is. 290-2455, 06-20-980-5075. ASTRÁT vásárolnék. 06 (30) 940- 4709. Vállalkozás BEJÁRATOTT barkácsbolt el­adó. Tel.: 250-6501. TÜZÉP KÖTVÉNY­­kamat most S 1 éves futamidejű, folyamatosan megvásárolható Forgalmazza a Királybróker Rt. 1075 Bp., Madách Imre tér 4. Információ a Teletext 536. oldalán, valamint a 327-8420, 327-8485, 327-8469-es telefonszámokon. NÉPSZAVA IVUTOVILAG 1999. DECEMBER 21., KEDD 11 Pacemakeres kisegér a fészerben Egyelőre nem vonul nyugdíjba a 63 éves Topolino Az aszódi lakatosműhely több évtized motorizáció­jának tanúja. Nemcsak azért, mert a 3-as főút mel­lett található, hanem mivel a ház gazdája szenvedélyes autógyűjtő. Az intenzíven egy újszíves Fiat Topolino és egy jó karban levő, negy­venes DKW lábadozik, a műtőben pedig egy lepuk­kant Loyd, egy gyűrűretört Audi, egy rozsdás Skoda Tudor vár a sebészi beavat­kozásra. A motorkerékpá­rokról nem is beszélve. - Ez a Topolino tulajdon­képpen három - meséli a Kisegér életútját Seregély Károly, aki civilben autója­vító mester. - Akkoriban a helyi áfésznél dolgoztam mint alkatrész-kereskedő, rengeteg ismerősöm volt. Ők segítettek összeszedni. Semmi egyébre nem tud­tam gondolni,­­ csak hogy Topolinóm legyen. Három darabból raktam össze, hi­szen már akkor sem lehetett alkatrészt kapni hozzá. A kocsi forgalmi engedély szerinti alapját Miskolcon vásároltam, ezelőtt­­30 év­vel. A másikat Gyöngyös mellett találta meg egy kol­légám, a harmadik pedig szinte diribdarabban volt, amikor rábukkantunk. Még így, romosan is 45 ezer fo­rintba került az egész.­­ Az alap 1936-ban került az országba folytatja a kisautó történetét a mester.­­ A motor 500 köbcentis, 13 lóerős, 6 liter alatt fogyaszt 100 kilométerenként, ere­detileg 85 kilométeres csúcssebességre volt képes, ma legfeljebb 60-nal mo­zog. Azt viszont biztosan te­szi, a keskeny gumiabron­csok ellenére. A lassulást egykörös, négy kerékre ható fékrendszer szolgálja, dob­fékekkel. A munkahenge­rek jól helyettesíthetők a Wartburgéval. A Semperit gumikat 20 éve vettem a Taurustól, darabját 400 fo­rintért. Eredetileg is piros színű volt, fekete sárvédők­kel. Akkoriban minden színhez fekete sárvédő járt. Fényezve árulták, bárki könnyen kicserélhette, mert csak néhány csavar tartot­ta. A piaci értéke úgy 1,5 millió körül lehet. Seregély úr a fészerben sorakozó motormatuzsá­lemek közül a KS 600-as Zündappra legbüszkébb. - Már 4 éve építem eredeti alkatrészekből, mind­össze egyetlen csavar „idegen” benne. Az érté­ke, mivel keresett típus, milliós - teszi hozzá, majd fellebbenti a pokrócot a szélen magasodó domb­ról. - Ez itt egy 1957-es Loyd, felújítás előtt. Tra­bant kategóriájú autó, 2 ütemű, 2 hengeres, 386 köbcentis, léghűtéses, a vezérműtengely végén az elosztóval. Odalent, a mű­helyben áll a párja, azzal a különbséggel, hogy az 4 ütemű. Az „autót a nép­nek” időszakában gyár­tották, ebből a műhelyből került ki az Izabella, a P300-as és a 600-as, és az Alexander is. - Rég óta tart ez a szere­lem -­- emlékezik vissza az elmúlt több mint negyven évre a házigazda, miköz­ben a műhelyben rejlő kin­csek felé vezet. - 1957-ben szereztem jogosítványt, de az első kocsimat, egy bo­gárhátú Wartburgot csak évekkel később vettem. Szeretnék még egyszer egy Wartburg Sportot, a nyi­tottat. IKEA-utalványra árulták, keveset hoztak be, legföljebb ha tíz lehet belő­le Magyarországon. Az udvaron álló Audi- DKW a négy gyár egyesü­lése idején készült. Az Au­di, a Horch, a Wanderer és a DKW az ötvenes évek vé­gén egyesült, ezen a DKW 1000-esen már látható a négy egymásba fűzött kari­kából álló új embléma. Kü­lönlegessége, hogy a sebes­séget a kilométerórában felfutó spirál jelzi, mely öt­ven felett piros színű. A garázsban, ponyva alatt őrzik a csúcsmodellt, a DKW „nagy” 4­ 6-ost. Nevét onnan kapta, hogy a gyár mérnökei a korszak 6 hengeres BMW-jével azo­nos teljesítményt tudtak előcsalogatni egy három­­hengeres motorból. Az 1957-es modell 896 köb­centis motorral készült, a kocsiszekrény barna, a tető pedig fehér. A luxus jelzőre az oszlop nélküli kivitel és a nyitható repülőablak szolgáltatott okot. Az irányjelző jobb kézre esik, míg a reflektorkapcsoló balra került. A kormány­váltó mellett pisztoly alakú kézifék található. Az ülés­huzat pepita, a belső bur­kolat pedig barna. Az ak­kumulátor kivételével min­den eredeti, bár a tulajdo­nos az akkut is egyedi gyártásból vásárolta. Ke­ménygumi házba építették, nehogy megszólja valami kukacoskodó veteránautós a motorházat.. A Restaurálás munkaigé­nyes, de a legnagyobb gon­dot mégis az alkatrészek beszerzése jelenti. Az 1947- es Skoda Tudor csontváz állapotú karosszériájához eddig vagy negyven szi­­lentblokkot vett a mester, pedig nyolc is elég lenne, ha forgalmaznának méret­azonos típust.­­ A mai fia­taloknak nem jut pénze igazi oldtimorra, hiszen egy jó állapotú Octavia 3- 400 ezer forint, s mire elké­szül, benne van egymillió­ban. A piaci ára pedig leg­feljebb 600 ezer körül van. Egyszer talán itthon is lesz kultúrája az oldtimerek­­nek, s akkor helyükre ke­rülnek az árak is - pana­szolja az örökmozgó mes­ter. Mikor búcsúzóul meg­említem, hogy küldenék a cikkből egy példányt, oda­súgja: - Nem kell. Nem fogja elhinni, de a csalá­dunk 80 éve előfizetője a Népszavának. Az öreg Audi-DKW a mester gyűjtőszenvedélyének egyik legszebb darabja így néz ki restaurálás előtt egy veterán autó - Skoda Tudor a boncasztalon KERÉKHÍREK Porsche: rekorderedmények Továbbra is rekordszin­tű eredményeket mond­hat magáénak a Por­sche német sportkocsi­gyártó: a július 31-én zárult 1998/99-es üzleti évben forgalmát több mint negyedével, 6,183 milliárd német márkára (3,17 milliárd euró) si­került növelnie. A cég adózás előtti nyeresége 698,2 millió márkára (357 millió euró) nőtt, ami több mint a kétsze­rese a tavalyi ered­ménynek. A Porsche 43 982 sportkocsit szál­lított, közel egyötöddel többet, mint egy évvel ezelőtt. A cég alkalma­zottainak száma is emelkedett 6,9 száza­lékkal, 8712-re. Az érté­kesítés különösen az Egyesült Államokban futott fel, 24,6 százalék­kal, ami 20 169 gépko­csi eladását jelentette. Volvo-Mitsubishi szövetség A svéd Volvo haszonjár­műgyártó és a japán Mitsubishi Motors Corp. autógyár aláírta a végleges megállapodást az októberben bejelen­tett stratégiai szövet­ségről. A megállapodás értelmében a Volvo 2,3 milliárd svéd korona (272 millió dollár) ér­tékben 48 516 000 Mit­­subishi részvényt vásá­rolt. A Mitsubishi le­ányvállalatba szervezi ki a teherautók és a bu­szok gyártását, és ebbe a cégbe a Volvo betársul 19,9 százalék erejéig. A Mitsubishinek 2001-ig kell létrehoznia a teher­autógyártó vállalatot. A szövetség kiterjed kö­zépméretű teherjármű­vek kifejlesztésére is. Promontorbor Rt. 1221 Budapest,

Next