Népszava, 2000. március (128. évfolyam, 51–76. sz.)
2000-03-27 / 72. szám
NÉPSZAVA 2000. MÁRCIUS 27., HÉTFŐ • IDEGENFORGALOM Több mint százezer szállásadói ajánlat az interneten „Zinner frei”: tirrinisítesé a web Amennyiben létrejön a Magyar Turizmus Rt. és a legnagyobb turisztikai weboldal, a MIWO közötti megállapodás, a ma zömében a „szürke szférában” tevékenykedő magánszállásadók jelentős részét át lehetne terelni a legális gazdaságba - vélik a szakértők. A megállapodással több adóforinthoz juthat a költségvetés, az önkormányzatok, bevételt szerezhetnek a Tourinform-irodák, a honi szállásadók ajánlatait pedig világszerte több szint 100 millió, falusi turizmust kedvelő utazó érheti el. Rozgonyi Zoltán NÉPSZAVA Bealkonyulhat az illegális szobakiadásnak, megritkulhatnak a balatoni utak mellett a „Zimmer frei” feliratok, ha tető alá kerül a Magyar Turizmus Rt. és az egyik leglátogatottabb hazai website, a Magyar Idegenforgalmi Weboldal (MIWO) megállapodása. Az 50-150 ezer hazai szállásadó viszonylag jelképes összegért, az első évben 20 ezer forintért (ezt követően a feléért) regisztrálhatja kínálatát azon az idegenforgalmi oldalon (www.miwo.hu), amelynek adatbázisát világszerte több mint 100 millió, a weben böngésző érheti el — tudtuk meg Demovics Lászlótól. A MIWO-t üzemeltető ROMbrandt Multimédia Kft. marketingigazgatója hozzátette: ha sikerül bevonnunk az önkormányzatokat is, akik pályázati pénzeket nyerhetnek a projekt megvalósítására, akkor a szállásadók jelentős részének nem is kellene fizetni a rendszerbe való bekerülésért. Amennyiben a Magyar Turizmus Rt. támogatja az együttműködést, a szakmai irányítása alatt működő, országszerte több mint 100 Tourinform-iroda egyfajta régiómenedzseri szerepet töltene be. A kirendeltségeken lévő számítógépekkel rá lehet kapcsolódni a MIWO adatbázisára, így a rajtuk keresztül a rendszerbe bekapcsolódó szállásadóknak sem a regisztrációhoz, sem a későbbi foglalásokhoz nincsen szükségük saját komputerre. A strukturált keresőrendszerrel ellátott, és a külföldi utakat, „last minute” ajánlatokat, repülőjegykínálatot s nemsokára a falusi turizmus adatait egyetlen oldalon összefogó MIWO célja ezzel az, hogy a 34 ezer regisztrált magánszállásadó mellett három év alatt további több tízezer vállalkozónak kínáljon legális reklámfelületet. Ma igen sokan ,az adóhatóság elől rejtve adnak ki szobát a nyaralóknak. A MIZO-Magyar Turizmus Rt. együttműködés viszont a szállásadónak, a helyi önkormányzatnak és az államnak is előnyére szolgálhat. Makrogazdasági szinten pozitívan hat a munkanélküliségi adatokra, hozzájárul a belső export erősítéséhez, növeli az idegenforgalomból származó adóbevételeket és elősegíti az egyes régiók közti kiegyenlítődést. Az önkormányzatoknál szintén kedvezően alakulhatnak az adóbevételek, területükön kiegészítő jövedelemhez jut egy jelentős társadalmi réteg, mindezt úgy, hogy nem terheli a település szűkös költségvetését. Bevételhez jutnának a Tourinform-irodák is, amelyeket jelenleg az önkormányzatok tartanak el. A hotelek, utazási irodák és a magánszállásadók után a MIZO a kempingeket is be akarja vonni az egységes rendszerbe. Az Idegenforgalmi Statisztikai Évkönyv adatai szerint Magyarországon 34 ezer regisztrált magánszállásadó s ezen belül több mint 29 ezer fizetővendéglátó hely van. Tavalyelőtt a „maszekok” 3,7 millió, a „hivatásosok” 16,9 millió vendégéjszakát könyvelhettek el. Egy közelmúltbeli konferencián az Egyesült Államokban a nemzetközi szállodaláncok topmenedzserei kifejtették: bár a szobafoglalások mindössze 3 százaléka történik ma az interneten keresztül, várható, hogy ez a szám hamarosan megközelíti a 15-20 százalékot. De ami a számoknál is sokkal fontosabb: a szolgáltatók helyet biztosítanak maguknak ezen az új piacon. összesen 34 ezer regisztrált magyar magánszállásadó ajánlatát ismerhetik meg világszerte az utazók Bifort idegenforgalmi kínálatit Heves megye Egymilliárd forint a Tisza-tó fejlesztésére Heves megyében olyan nagy beruházások kezdődnek, amelyek jelentősen lendíthetnek a térség idegenforgalmán. Egerben továbbfejlesztik a Szépasszonyvölgyet, a Gárdonyi Géza Színházat, valamint az uszodát. Parádsasváron megnyílt a Szent Hubertus étterem és vadászpanzió. Mátraháza és Kékestető között kabinos felvonó segíti majd a forgalmat. Fejlesztik a Mátra és a Bükk erdőségeiben húzódó kerékpárutakat. A megye nagy hangsúlyt fektet a Tisza-tó népszerűsítésére. Szabó Brigitta NÉPSZAVA Heves megye idegenforgalmának növekedését nemcsak a statisztikai adatok de a megnyílt új szálláshelyek is mutatják — mondta Sós Tamás, a Heves Megyei Közgyűlés elnöke. Tavaly a megye kereskedelmi szálláshelyein 277 ezer vendég 712 ezer éjszakát töltött el, ami 9-10 százalékos növekedést jelent 1998-hoz képest. Ez a belföldi turizmus élénkülésének köszönhető, a külföldi vendégek száma 1,4 százalékkal csökkent az előző évhez képest. A kereskedelmi szálláshelyek bevétele 1,5 milliárd forint volt, ami 31 százalékkal több, mint egy évvel korábban volt. A külföldiek 80 százaléka Egerben szállt meg, azután Gyöngyös, Szilvásvárad és Mátraszentimre volt a leglátogatottabb település. Az új egri beruházások tovább élénkíthetik az idegenforgalmat - mondta Nagy Imre, a város polgármestere. A gyógyturizmust az idén 112 millió forintos beruházás ösztönzi. Az Egri Termálfürdő öltözőit és díszburkolatát felújítják, a gyerekek számára pedig új medencét építenek. A fejlesztés másik fő iránya a kongresszusi turizmus. Ennek fejlesztésére a Bükk felé vezető 25- ös számú főútvonal közelében olyan épületegyüttes épül, amely az 5-6000 fős konferenciatermen kívül egy 300 férőhelyes szállodát és különböző sportlétesítményeket is magában foglal. Eger híres a boráról is, így nem maradhat el a Szépasszonyvölgy fejlesztése: a második negyedév végén adják át a kerámiaszoborparkot. Az államalapítás tiszteletére elkészült az „Ezredforduló egri bikavére”, amelyből ezer palackot augusztus 20-án árvereznek el - mondta Nagy Imre. A Mátra és Gyöngyös új beruházásai nemcsak az ott lakók életkörülményein javítanak, hanem a térség idegenforgalmának színvonalát is emelik - jelentette ki Szabó Gyula, Gyöngyös polgármestere. Mátrafüreden megkezdődik a strand felújítása. Egy vállalkozói csoport fedett uszodát, korszerű panziót, kempinget és fitneszcentrumot alakít ki. A Mátra legnagyobb fejlesztése kezdődött a Mátraháza-Kékestető közötti kabinos felvonó építésével, amely megoldja a közlekedési gondokat. A tervek szerint a területen bob- és szánkópálya, uszoda és kerékpárút is épül. A Tisza-tó népszerűsítése kiemelten fontos a ciánszennyeződés okozta károk miatt. Sós Tamás kiemelte, hogy a tó 93 százaléka nem szennyezett. A tervek központjában a kerékpározási lehetőségek, a vízi sportok és az ezekhez szükséges feltételek kialakítása szerepelnek. Mindezek megvalósításához egymilliárd forintra lenne szükség. A Tisza-tó népszerűsítése fontos a ciánszennyeződés okozta károk miatt. A tervek középpontjában a kerékpározási lehetőségek, a vízi sportok és az ezekhez szükséges feltételek kialakítása szerepelnek. Megéri utasbiztosítást kötni NÉPSZAVA-információ A külföldre utazók mindössze 25- 30 százaléka kötött utasbiztosítást az elmúlt évben, miközben az „idegenben” nehéz helyzetbe került magyar állampolgárok megsegítésére a Külügyminisztérium több millió forintot költött. A külügyi tárca minden külföldre utazónak ajánlja, hogy kössön utasbiztosítást, mert ha valaki például elveszti az iratait és pénzét, karambolozik vagy megbetegszik, a minisztérium csak mintegy 50 dollárral tud segíteni rajta, s ezt az összeget is vissza kell fizetnie, ha hazatért. Külföldön viszont olyan drága például a kórházi ellátás, hogy azt csak nagyon kevés magyar állampolgár tudja kifizetni gond nélkül. Magyarországon hét biztosító foglalkozik utasbiztosítással, s az ebből származó éves bevételük 1999-ben mintegy 3,5 milliárd forint volt. Ebből a piacvezető Atlasz részesedése az elmúlt évben 35-40 százalék volt. Szilágyi László, az Atlasz vezérigazgatója elmondta: számukra az utasbiztosítással kapcsolatos kiadásaik nagyobbak, mint a bevételeik. A veszteségeket pénzügyi befektetéseikkel kompenzálják. Tavaly az utasbiztosítási ágazat minimális nyereséget termelt, mert csökkent a Görögországba utazók száma, így az utánuk kifizetett kár összege is. RÖVIDEN Kraft szerint a minőőségi turizmus a cél A minőségi turizmust igénylő vendégeket kell megcélozni, és ehhez kell az országimázst alakítani - jelentette ki Kraft Péter, a Gazdasági Minisztérium idegenforgalomért felelős helyettes államtitkára. A versenyben ugyanis a minőség válik kulcstényezővé, az egyedi, speciális termékekre helyeződik a hangsúly. Az országimázs újrafogalmazásakor elengedhetetlen erősíteni a közbiztonságot. A nemzetközi turizmusból tavaly 3,4 milliárd dollár bevétel keletkezett. Feltölteték az üdülési csekk keretit Az Országgyűlés idegenforgalmi bizottsága ismételten foglalkozott a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány inaktív támogatási keretével. A bizottság, keresve a kiürült keret feltöltésének lehetőségeit, azzal a felhívással fordul a legnagyobb üdülésicsekk-befogadó szállodaláncokhoz, hogy járuljanak hozzá a keret újrafeltöltéséhez. Mint ismeretes, az inaktív rétegek által felhasználható üdülési csekkek éves keretét az igénylők már kimerítették. Holland—magyar együttműködés______ Összesen 226 európai kempinggel bővítette kínálatát a Balatontourist Rt., amely együttműködési megállapodást kötött a holland Vacansolei céggel. A magyar vállalkozás a Balaton-parti kempingek mellett 12 ország legjobb kempingjeit ajánlja a magyar turistáknak. A holland cég összkomfortos sátrakat és lakókocsikat telepít a füredi és a palóznaki kempingben, és részt vesz a balatoni kempingek értékesítésében külföldiek számára. Eredményes lett tavaly az IBUSZ . Az IBUSZ Utazási Irodák Kft. 1999-ben 3,3 milliárd forint árbevételt ért el, amelyet az idén 4,7 milliárd forintra kívánnak növelni. Az árbevétel 40 százaléka turisztikai, 30 százaléka pénzügyi szolgáltatási, 15-15 százaléka pedig menetjegyértékesítési valamint vámügyi tevékenységből származik. Idén az IBUSZ összforgalma az idegen utazásszervezők forgalmával együtt a tervek szerint eléri az 52,1 milliárd forintot. Az IBUSZ Utazási Irodák Kft. 1999-ben 146 millió forint nyereséget könyvelhetett el. Közlekedési „dugóban” a Balaton Földön, vízen, levegőben egyaránt komoly fejlesztésekbe vágna a szaktárca Tehermentesítő utakkal, korszerűbb vonatszerelvényekkel, biztonságos „bringaringgel”, polgári repterekkel és „csónakmenhelyekkel” kívánja az idén és a következő években a Balaton fejlesztését segíteni a közlekedési tárca - nyilatkozta lapunknak Manninger Jenő államtitkár. Andrássy Antal NÉPSZAVA A korábbi tervekkel ellentétben nem most tavasszal, hanem csak ősszel, a balatoni szezon befejezésével kezdődik az M7-es autópálya felújítása. A 30 milliárd forintba kerülő munkák során megrepesztik a mostani burkolatot ott, ahol felújításra szorul az autópálya, és vadonatúj aszfaltréteget húznak rá. Aliga és Zamárdi között viszont 20 kilométernyi szakaszon kétpályás bővítésre kerül sor, mondotta Manninger Jenő. Elismerte: a közlekedési infrastruktúra szűkösségének feloldása elengedhetetlen feltétele a balatoni fejlesztéseknek. Az államtitkár szerint az M7-es Zamárdiig tartó jobboldali második sávja a későbbi kezdés ellenére is 2001-ig elkészül, ezt követően pedig hozzálátnak a folytatást jelentő gyorsforgalmi út kialakításához is. A közeljövő fejlesztési tervei közé felvették az északi parti, balatonkenesei elkerülő utat is. Az államtitkár fontosnak tartja, hogy ne csak az autóval közlekedők gondjait enyhítsék. Ma már ugyanis évente negyedmillió hazai és külföldi kerékpáros fordul meg a Balatonnál. S bár évek óta szó esik a balatoni „bringaring” megépítéséről, a 210 kilométerből eddig csak 60 kilométeres szakasz készült el. A közlekedési tárca erre a célra elkülönített a költségvetésben országos felhasználásra 800 millió forintot. E kereten túl a Balaton térsége további 200 milliót is kaphat a bicikliutak kialakítására. A többéves programot az északi parton indítják, első menetben Káptalanfüred és Tihany között. Ezt követően kerülhet sor a Tihany- Keszthely közötti kerékpárutak vagy az arra alkalmas útrészek kialakítására. Az államtitkár hangsúlyozta: a szükséges anyagi források nemcsak a közlekedési tárcánál pályázhatók meg, igénybe vehető a turisztikai alap, továbbá az önkormányzatoknak is vannak ilyen pénzügyi kötelezettségeik. A balatoni vasúti közlekedésnél nem a szűk keresztmetszet okozza a gondot, hiszen a szerelvények gyakorta kihasználatlanok, hanem inkább a szolgáltatás gyatra minősége. A következő években az igényekhez igazodó menetrend, a tiszta, európai színvonalú vasút megteremtése a feladat. Ez persze nem zárja ki, hogy ne folytatódjék a pályakorszerűsítés, az állomások szépítése. Új igény a légi forgalom feltételeinek megteremtése, bővítése - jegyezte meg az államtitkár. Európa nyugati és északi államaiból egyre több turista jönne charterjárattal, üzletemberek is igénybe vennék a balatoni regionális reptereket. A tárca nemrég elkészült légügyi stratégiája, amelyet a közeljövőben a kormány is megvitat, éppen ezért a regionális repülőterek fejlesztésének sorában a debreceni mellett kiemelten kezeli a Balaton közelében található sármelléki reptér korszerűsítését. Ez a tapasztalatok szerint nemzetközi reptér lehetne. A Veszprém közelében levő szentkirályszabadjai katonai reptér kettős, azaz polgári hasznosítása is ígéretes, ennek érdekében már megkezdődtek az egyeztetések a Honvédelmi Minisztériummal. Manninger Jenő figyelemre méltónak tartja a Balatoni Fejlesztési Tanács (BFT) kezdeményezését is, amely három balatoni reptér is a már említett kettő mellett a Siófok-Kiliti légikikötő egységes fejlesztését szorgalmazza. A másfél milliárdos költség előteremtése érdekében nemzetközi forrásokra is pályáznak a térség vállalkozóinak és önkormányzatainak bevonásával. Ugyancsak a BFT hívta fel a tárca figyelmét arra, hogy miközben dinamikusan bővül a balatoni közforgalmi és vitorláskikötők kapacitása - a Mahart Balatoni Hajózási Rt. a turisztikai alapból ehhez 5 év alatt 250 millió forint kamatmentes hitelt kap -, a közlekedési tárcának orvosolnia kellene a balatoni horgászok gondjait is. A legújabb jogszabály ugyanis nem ismeri el a csónakkikötő fogalmát, csak az üzemi, illetve a közforgalmi kikötőkről rendelkezik. Ilyeneket sem a pecások, sem egyesületeik anyagi okokból nem tudnak létrehozni - így csónakjaikat akár közösen, akár külön-külön illegálisan tárolják. Az államtitkár szerint az M7-es Zamárdiig tartó jobboldali második sávja a későbbi kezdés ellenére is 2001-ig elkészül, ezt követően hozzálátnak a folytatást jelentő gyorsforgalmi út kialakításához is.