Népszava, 2000. június (128. évfolyam, 127–151. sz.)
2000-06-01 / 127. szám
12+12 OLDAL ÁRA: A vezető részvények napi mozgása: Matáv 1 925 Fto -0,16% Mal 4 870 Fto -0,20% OTP 14 995 Ft nam 0,00% Richter 16 295 FtO +0,96% TVK 4 140 Fto +0,98% BUX 9015,87 po +0,24% Tőzsdehírek 4. oldal 770237378043 Ilf .MLOv/m.imj. iji 11111 A SÍPSZAVA mozi- és televíziós melléklete Szt&mM I.M SEMII HMKOH MÉtf Internetes játék a NÉPSZAVÁVAL A különdíj támogatója: íigjr Elmarad a rendőrségi autók beszerzése Az árvíz elleni védekezésre a tárcától elvont források miatt nem jut pénz a Belügyminisztérium idei autóvásárlásaira. Elsősorban a rendőrségi gépkocsipark cseréje lenne sürgető, de más szervek is rég várnak új járművekre. A Köztársasági Őrezred ennek ellenére kétszázmilliót költhet tíz új Mercedesre. A tíz autót a nyár végén kapja meg az őrezred. 3. oldal Moszkva hitelbe vásárol Iharesakat________ A két évvel ezelőtti orosz gazdasági válság óta a legjelentősebb üzletet kötötte meg tegnap a magyar fővárosban Jurij Mihajlovics Luzskov, Moszkva főpolgármestere: 286 darab városi buszt vásárolt az Icarus- Bus Rt.-től. Ez a magyar gyártó éves termelésének majdnem egyharmada. A 28,2 millió dollár értékű vételhez magyar bankkonzorcium nyújt 23,4 millió dollár kölcsönt. 4. oldal .\ycrj cíi^yctemi iWD'mitíjal a NÉPSZABI .... . intenzív felvételi ■ ' cokcs/íló kurzusért! -ról(^oklá$ok: #XkU ALAPÍTVA 1873-BAN A társaságok csak arra tettek ígéretet: megvizsgálják, adható-e olcsóbban az üzemanyag Benzinár-egyeztetés áttörés nélkül Áttörés nélkül zárult a PM és a Mol tegnapi tárgyalása: az olajcég mindössze annyit vállalt, hogy az erősödő forintárfolyam és a csökkenő termékárak mellett e héten nem drágít, s további hét forgalmazóval megvizsgálja, van-e lehetőség a jövőben csökkenteni a benzinárakat. A Mol egyébként nem készül külső forrásból tőkebevonásra, saját erőből teljesíti a Szlovnaft megvásárlása miatti kötelezettségeit. Rozgonyi Zoltán NÉPSZAVA Mind a Pénzügyminisztérium, mind a Mal sikeresnek tartja a benzinárakról folytatott tegnapi tárgyalásokat, noha kézzelfogható eredmény nem született. Járai Zsigmond pénzügyminiszter közölte, az olajcéggel közösen megállapították, hogy az utóbbi időben kiegyenlítést alkalmazott árpolitikájában, az üzemanyagárak mégis nagymértékben emelkedtek. Ezért a Mol a jövőben gyakrabban vizsgálja felül árait és rugalmasabban követi a külpiaci mozgásokat. Arra azonban a Mol nem vállalt kötelezettséget, hogy csökkenti árait. Csupán annyit rögzítettek, hogy a héten a cég nem emel, ami a két napja csökkenő szabadpiaci jegyzésárak és a forint szintén azóta tartó erősödése ismeretében amúgy is természetes. A gazdasági miniszter kezdeményezésére a PM és a GM a Mollal, valamint hét további töltőállomással közös ármonitoring rendszert épít ki. Ennek lényege a közvélemény és a vállalatok tájékoztatása lenne a világpiaci termékárakról, s ez a testület Járai reményei szerint önmérsékletre intené a társaságokat. A PM ezért a jövő hétre megbeszélést kezdeményezett a forgalmazók vezetőivel. A kormány részéről az is felvetődött, hogy a Mal itthon kitermelt olcsóbb olaja segítségével kellene alacsonyan tartani a benzinárakat. Az olajvállalat ezt határozottan visszautasította. Csák János, az igazgatóság elnöke rámutatott: Magyarországon piacgazdaság van, áraikat csak az határozza meg, mennyiért lehet eladni. Folytatás a 4. oldalon Járai Zsigmond pénzügyminiszterrel folytatott megbeszélése után Csák János, a Mal Rt. igazgatóságának elnöke rámutatott: Magyarországon piacgazdaság van, áraikat csak az határozza meg, hogy mennyiért lehet az üzemanyagot eladni Demecs Zsolt felvétele Még Torgyán is bírálja Pepót Keresik a környezetvédelmi miniszter utódát Lehet valaki kitűnő szakember, de egy tárca működésének értékelésekor sok más szempontot is mérlegelni kell. Ezt Torgyán József, az FKGP elnöke jelentette ki Pepó Pál környezetvédelmi miniszter azon nyilatkozatára utalva, amelyben Illés Zoltán (Fidesz), a környezetvédelmi bizott- ság elnökének leváltására utaló kijelentéseket tett. Torgyán elképzelhetetlennek tartja, hogy egy miniszter az országgyűlési felügyeletet ellátó bizottság elnökét illetően intézkedési jogot tulajdonítson magának. A kisgazdapártvezér „intése” azért érdekes, mert korábban éppen ő volt az, aki miniszterként nem volt hajlandó megjelenni a költségvetési bizottság előtt, közölvén, kezdeményezni fogják Szekeres Imre (MSZP), a bizottság elnökének leváltását Részletek a 2. oldalon, publicisztikánk a 7. oldalon összeomlás fenyegeti a sertéspiacot A vágóhidak 16-20 százalékkal emelnék a hús árát Nemzetközi szerződések miatt a második fél évben már nem lehet támogatást adni a sertéshús kiviteléhez. Ha az állam egy hónapon belül nem teremt lehetőséget arra, hogy exporttámogatás helyett a feldolgozók másféle segítséget kapjanak, a sertéspiac összeomlik - állítják a vágóhidak képviselői. A feldolgozók szerint az ágazat megmentéséhez a belpiac helyzetét is rendezni kell. A böllérek szerint első lépésként a sertéshús árát kellene 16-20 százalékkal megemelni. Mihálovits András NÉPSZAVA A húsipar máról holnapra él és az életben maradásáért küzd - e mondattal festett meglehetősen sötét képet a magyar vágóhidak jelenlegi helyzetéről Jankó Ferenc, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke az érdekképviselet közgyűlését követően. Furcsa módon az ágazat helyzetét az agrártárca teljesen másképp látja. Torgyán József miniszter május 19-i közleményében például arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a sertésexport mennyisége 84,1, a kivitelből származó árbevétel pedig 55,8 százalékkal nőtt. Sőt alig egy héttel ezután a földművelésügyi, a gazdasági és a pénzügyi tárca együttes közleményben adott hírt arról, hogy a GATT/WTO által engedélyezett összesen 5,8 milliárd forintos kiviteli támogatási keret 80 százalékát már el is költötték az exportőrök. A külföldi piacokra is termelő vágóhidak örülnek ugyan a kivitel szárnyalásának, ám véleményük szerint hamarosan vége a Kánaánnak. A WTO által engedélyezett keret kimerülése után ugyanis közvetlenül már nem kaphat állami támogatást a sertésexport, ami a kivitel drasztikus csökkenéséhez, túlkínálathoz és az ágazat összeomlásához vezethet. Folytatás az 5. oldalon Ma nyílik a 71. könyvhét Grendel Lajos felvidéki író nyitja meg ma délután 4 órakor a budapesti Vörösmarty térért a 71. Ünnepi Könyvhetet. A június 5-ig tartó rendezvény keretében 154 kiadó ajánlja újdonságait. A hivatalos könyvheti listán 178 mű szerepel, ebből 123 kiadvány magyarországi, 55 kötet pedig a határon túli könyves műhelyek kínálata. A budapesti központi helyszínen, a Vörösmarty téren és a Deák Ferenc utcában 92 pavilont állítottak fel, és a kiadói standokon mintegy 900 alkalommal találkoznak a műveiket dedikáló szerzők az olvasókkal. A Vörösmarty téri szabadtéri színpadon péntek reggeltől hétfő estig felolvasásokra, könyvbemutatókra, pódiumbeszélgetésekre, irodalmi és társművészeti műsorokra kerül sor. A megnyitót követőért adják át a Vigadó Kamaratermében a Szép Magyar Könyv ’99 Verseny, valamint a minőségi könyvesboltok Hermész-díjait - és ettől kezdve árusítják országszerte, a városok főutcáin, terein tarkálló pavilonokban a könyv ünnepére megjelentetett több száz újdonságot. A gazdag könyvkínálatban tallózva érdekes tendencia figyelhető meg: a megjelent művek túlnyomó többségét láthatóan a korszellem ihlette: a visszanézés, a számvetés kényszeréből született a listán szereplő kötetek java. írásunk a 9. oldalon A ponthatártól elmaradók megfizethetik a tudást Tizenegyezer költségtérítéses képzési helyet hirdettek meg az egyetemek és a főiskolák ebben az évben. Erre a képzési formára azok jelentkezhetnek, akik néhány ponttal maradnak csak le az államilag finanszírozott helyekről. Szeptembertől a Szent István Egyetemen fizetnek legtöbbet a költségtérítéses képzésre jelentkezők: a nyíregyházi repülőmérnöki karon egy évre 1,8 millió forintba kerül majd az oktatás. Kirády Attila NÉPSZAVA Idén 142 ezren jelentkeztek a felsőoktatási intézményekbe, az Országos Felsőoktatási Felvételi Irodához közel 300 ezer jelentkezési lap érkezett be. Nappali alapképzésre nyolcvanezren jelentkeztek, közülük 43 500 kezdhetik meg a következő félévet a különféle egyetemeken és főiskolákon. Akik nem érik el a szükséges ponthatárt, költségtérítéses formában _________ tanulhatnak az adott szakon, így további 11 ezer diák kerülhet be az intézményekbe, ennek ellenére a magas költségek miatt kevés a jelentkező ezekre a helyekre. Idén a Szent István Egyetem (SZIE) - az integráció előtt Gödöllői Agrártudományi Egyetem nyíregyházi repülőmérnöki karán kell a legtöbbet fizetni - 900 ezer forintot egy félévért a továbbtanulóknak. A képzés azért ennyire drága, mert a hallgatóknak az oktatás során felhasznált repülőgépüzemanyag árához is hozzá kell járulniuk. A Budapesti Semmelweis Egyetem fogorvosi karán ■ a félévente fizetendő képzési díj szintén közelít az egymillió forinthoz: 804 ezer forintért tanulhatnak ezen a szakon a diákok. A fogorvosoknak ugyanakkor 804, az általános orvosok _______ nak pedig 770 ezerbe kerül egy félév. Az orvosin egyelőre csak 3-4 ilyen hallgató tanul a költségtérítéses képzés keretében. (Tavaly például senki nem jelentkezett, vélhetőleg az igen magas tandíjak miatt.) Érdekes módon a pécsi orvosi karon „csupán” 475, a szegedin pedig 600 ezer forintba kerül ett a félév. Folytatáss a tvoldalon Az orvosi egyetemen egyelőre csak 3-4 ilyen hallgató tanul a költségtérítéses képzés keretében. Tavaly például senki nem jelentkezett