Népszava, 2000. július (128. évfolyam, 152–177. sz.)
2000-07-25 / 172. szám
NÉPSZAVA Simon István (Spielberg) írása a NÉPSZAVÁNAK A „sógorok ” harminc éve a Formula-1-ben Kis ország - nagy hagyományokkal Ausztria a maga nyolcmillió lakosával még Magyarországhoz képest is a kis országok közé tartozik. Ami mégis naggyá teszi, azok a gazdag hagyományok, amit a „sógorok” minden téren, így a sportban is gondosan ápolnak. Zeltwegben az elmúlt hét végén ünnepelték az első Formula-1-es Osztrák Nagydíj harmincadik évfordulóját, mely egyúttal nyugati szomszédaink F-1-es részvételének az ünnepe is volt. 1964-ben rendezték az első Osztrák Nagydíjat, még a jelenlegi pályától alig öt kilométerre fekvő zeltwegi repülőtér betonján. Hat évvel később aztán már igazi versenypályán, az Österreichringen futották az első igazi Grand Prixt, melynek abszolút favoritja egy helybéli srác, Jochen Rindt volt. Rindt 1970-ben Colin Chapman Lotus-Fordját vezette, és úgy érkezett hazai versenyére, hogy előtte öt futamot megnyert, és a büszke stájerek el sem tudták képzelni, hogy más arassa le a babérokat. Az élről rajtoló favorit azonban motorhiba miatt feladta a versenyt. Bár az osztrákok azt hitték, ez volt a katasztrófa, az élet rájuk cáfolt: három héttel később, az Olasz Nagydíj időmérő edzésén „Jocki” a korlátnak ütközött és életét vesztette. Jochen Rindt a Formula-1 máig egyetlen posztumusz világbajnoka lett. A hetvenes évek elején Helmut Marko és egy fiatal pilóta képviselte a piros-fehér-piros színeket az 1975-ös és 1977-es világbajnoki címet. Könnyedén nyerhetett volna 1976-ban is, ha nem szenved balesetet a Nürburgringen. Súlyos égési sérüléseiből honfitársa, a világhírű masszőr, Willi Dungl hozta rendbe, annyira, hogy következő évben az autósport csúcskategóriájában. A kapafogó srácot saját honfitársai „cumisüvegfejűnek” becézték, mivel semmiben sem hasonlított a markánsan férfias Jockira. Niki Lauda azonban hamar belopta magát nemcsak az osztrákok, hanem az olaszok szívébe is, amikor a Ferrarinál töltött négy éve alatt új aranykort teremtett Maranellóban, elhódítva Ausztria kis országként is jelentős szereplővé vált az utazó cirkuszként elhíresült versenysorozatban ismét bajnok lehessen. Miközben Marko versenyzői karrierjének egy felcsapódó kő vetett véget (a bukósisak plexijét betörve a pilóta szemének csapódott), Lauda elhagyta a Ferrant majd hitelen felindulásból 1979-ben visszavonult, hogy csakis saját légitársaságára koncentráljon. A vállalkozás azonban csődbe ment, és szégyenszemre a mai West McLaren Mercedes csapatot vezető Ron Dennisnél kellett kilincselnie, hogy visszakerülhessen egykori sikerei színhelyére. „Niki, a patkány” sorsa (ahogyan égett arca és kiálló fogai miatt csúfolták) azonban hirtelen fordulatot vett, amikor 1984-ben harmadszor is elhódította a vb-címet, ezzel bekerült a sportág halhatatlanjai közé. Ma a német RTL televízió szakkommentátoraként dolgozik, és légitársaságát vezeti. Boeingjeinek fedélzetén egy „Niki, a patkány” nevű játékprogram szórakoztatja a gyerekeket. A nyolcvanas-kilencvenes évek további osztrák tehetségekkel gyarapították az F-1-et. Gerhard Berger tíz futamot nyert, többször állt közel a vb-címhez a Ferrari és a McLaren-Honda színeiben. A nyurga tiroli jelenleg a Williams istállónak szállító BMW motorfelelőse. Ő karolta fel Kari Wendlingert, akinek karrierjét egy súlyos edzésbaleset törte ketté Monacóban. Hasonlóan járt Roland Ratzeberger, aki egy futammal korábban, Imolában vesztette életét, egy nappal Ayrton Senna tragédiája előtt. Senna nem csak egykori csapattársa, Berger révén kötődik az osztrákokhoz: fitneszedzője, Josef Leberle (aki mostanság Jacques Villeneuve egészségére vigyáz) szintén tiroli születésű. Földije annak a Gustav Brun nernek, aki számos istálló után jelenleg a Minardi főkonstruktőreként dolgozik. Ő tervezte az 1987-es Ferrarit is, melyet a 210 GP-t megért Gerhard Berger élete legjobb versenyautójának tart. Hazatért a Grand Prix-hétvégére a japán Bridgestone gumigyár közép-európai divíziójának vezetője, Andreas Schildegger is, aki Salzburgban született, de ma Londonból irányítja a céget. A „sógorokat” jelenleg a Benetton pilótája, Alexander Wurz képviseli az F-1-ben, aki tisztában van vele, hogy hazai versenye talán az utolsó alkalom lehet számára a bizonyításra. Pontosan egy évvel ezelőtt szerzett utoljára vb-pontot, de állítja, hogy nincs még minden veszve. „Akárhogyan is szerepelek, azt megígérem, hogy Ausztriának jövőre is lesz F-1-es versenyzője én!” Maga Gerhard Berger is védelmére kelt, mondván: „Mindenkinek vannak gyengébb és erősebb periódusai, ám nem szabad elfelejtenie senkinek, hogy Alex még mindig a világ legjobb 22 autóversenyzője közé tartozik.” A szomszédos ország jelenlegi büszkesége: a Benetton színeiben versenyző Alexander Würz Az idei osztrák nagydíj a Mercedeseknek kedvezett. Igazi konkurrenciát csak egymásnak jelentettek «NÉPSZAVA ALAPÍTVA 1673 -BAN » » Megújult az Audi apró büszkesége - az A3 NÉPSZAVA-információ 1996-ban jelent meg a kompakt autók piacán, így a 2001-es modellévre az Audi apróbb módosításokat végez legkisebb modelljén. Az A3 legjobban észrevehető változásai a karosszérián történtek: új az első lökhárító, nagyobb a hűtőmaszk, de átrajzolták a hátsó lámpákat is, az elsőket pedig átlátszó üvegbura alá került dupla körfényszórókra cserélték. A csomagtartó egy - eddig csak luxusmodellekben elérhető - Soft Touch extrával bővült, elég csak megérinteni, és az ajtó önműködően kinyílik. Az utastérben finomabb anyagokat használtak fel, újratervezték a műszerfalat, melyre 2001- től színes képernyős navigációs rendszer kérhető, az új kormánykeréken a Tiptronic gombjaival válthatunk sebességet. Két új erőforrás csatlakozik a palettához: az egyik az 1,6 literes alapmotor módosított, 102 lóerős változata, a másik pedig a 90 és 110 lovas 1,9-es TDI dízelek mellé felzárkózó, adagolófúvókás, 130 lóerős erőforrás. Utóbbi nyomatéka kategóriájában egyedülálló, a 310 Nm-es, legnagyobb sebessége 205 km/h, a hatsebességes kézi váltóval 9,2 s alatt gyorsul fel százas tempóra, miközben átlagfogyasztása 5,1 liter/100 km körül marad. Egy tank gázolajjal mintegy 1000 km tehető meg. Ezzel a modellel az Audi bebizonyította: a hagyományosan nagyautót forgalmazók is képesek kicsiben gondolkodni. AUTOVILÁG 2000. JÚLIUS 25., KEDD 11 ______ RÖVIDEN Negyedszázados a VW Polo Az idén ünnepli 25. születésnapját a VW Polo, melynek első generációja 1975-ben került a nagyközönség elé. Az egykor az Audi 50- es technikájára épülő modellből napjainkig 6,5 milliót gyártottak, s ma már a kocsi negyedik generációja rója az utakat. A Volkswagen nem akar tovább terjeszkedni ____________ A Volkswagen nem akar további márkákat felvásárolni, a terjeszkedésnek ez az útja egyelőre lezárult - mondta Ferdinand Piech, a wolfsburgi székhelyű VW-csoport feje. Már a BMW sem érdekli a VW-t - idézte a vezetőt szerdán a hamburgi „menedzsermagazin”. A túl nagy méret nehézkessé tesz, már a mostani négy fő márkánkat, a VW-t, az Audit, a Seatot és a Skodát is elég nehéz összehangolni - mondta Piech. Szakmai körökben egy ideje felfigyeltek arra, hogy a Seat és a Skoda hasonló kategóriáival és olcsóbb áraival konkurenciát támaszt a VW-modelleknek. A VW-csoport vezetésére igen alkalmasnak nevezte a jelenlegi főnök Bernd Pischetsriedert, a BMW volt vezetőjét, akit július 1-jei hatállyal meghívtak a VW-csoport igazgatótanácsába. Pischetsrieder feltétlenül a jelöltek közé tartozik, habár mások is versenyben vannak - mondta Piech, aki 2002 végén meg nyugdíjba a VW-től. Honda Insight-túra A Honda a Guiness-rekordok könyvébe szeretne bekerülni: a hibrid Insight kupét Nagy-Britannia partjain vezetve a tervek szerint új fogyasztási rekordot állítanak be. A kitűzött cél 105 mérföld egy gallon benzinnel (mintegy 2,69 l/100 km) 5600 km-en át. Három páros vezeti majd felváltva a 850 kg-os kupét a „Clever & Clean ??? mpg” fantázianevű túrán, amelyet a BP olajtársaság szponzorál. Június 3-án rajtolnak a Honda brightoni gyárától, és egy hét múlva ugyanide érkeznek vissza. A Honda Insight az egyik legtakarékosabb és legtisztább személyautó: 1,0 literes, 76 lóerős benzinmotor és 144 voltos akkumulátorral üzemeltetett elektromotor hajtja. A 0,25-ös légellenállási (cW) értékű autóval 180 km/h-s végsebesség is elérhető, alapáron ABS, dupla légzsák és légkondicionáló jár hozzá. Friss Espace Az európai minibuszhullám elindítója, a Renault Espace harmadik generációját éli, 2000 szeptemberétől felfrissítve jelenik meg a piacon. A világon harminc országban kapható egyterűből naponta 320 gördül le a futószalagokról, a 19,6 százalékos részesedésével kategóriájában Nyugat-Európa legnépszerűbb modellje a Ford Galaxy (16,8%), VW Sharan (14%) és a Chrysler Voyager (12%) előtt. Az Espace legfontosabb újdonsága a 2,2 literes dCi 16V common-rail dízelmotor, alkatrészeinek 95 százaléka elődjéből, a 2,2 dT turbódízel erőforrásból származik. Az új dízel teljesítménye 130 lóerő, legnagyobb, 290 Nm-es nyomatéka már 1750-es fordulatszámon rendelkezésre áll, így az Espace átlagfogyasztása mindössze 7,1 liter 100 km-en. További újdonság a Proactive nevű automata sebességváltó, a xenon fényszórók és a napsugárzást érzékelő automata klímaberendezés. Kompresszoros CLK 230 Ezentúl feltöltött motorokkal kínálja a CLK kupé és kabrió modelleket a Mercedes-Benz. A négyhengeres CLK 200 Kompressor és CLK 230 Kompressor típusok hatsebességes kézi váltóművel jelennek meg a kereskedők kínálatában. A kisebbik, kétliteres erőforrás az SLK-ból és az új C-osztályból lehet ismerős, teljesítménye 163 lóerő. 197 lóerős teljesítményre képes a nagyobb testvér, így a CLK 230 Kompressor 7,9 s alatt gyorsul fel száz km/h-s sebességre, legnagyobb tempója 235 km/h lehet. Minden CLK modellen csökkentettek a fogyasztási értékeken és a károsanyag-kibocsátáson, optimalizálták a motor mintegy százötven alkatrészét. Alapáron hatfokozatú sebességváltóval, kívánságra beépített Nokia mobiltelefonnal szállítják az autókat. Összeállításunk az autó Plusz segítségével készült Az Autóvilágot szerkeszti: Lénárt Attila, M. Kovács Róbert