Népszava, 2000. július (128. évfolyam, 152–177. sz.)

2000-07-25 / 172. szám

NÉPSZAVA Simon István (Spielberg) írása a NÉPSZAVÁNAK A „sógorok ” harminc éve a Formula-1-ben Kis ország - nagy hagyományokkal Ausztria a maga nyolcmillió lakosával még Magyarországhoz képest is a kis országok közé tartozik. Ami mégis naggyá teszi, azok a gazdag hagyományok, amit a „sógorok” minden téren, így a sportban is gondosan ápolnak. Zeltwegben az elmúlt hét végén ünnepelték az első Formula-1-es Osztrák Nagydíj harmincadik évfordulóját, mely egyúttal nyugati szomszédaink F-1-es részvételének az ünnepe is volt. 1964-ben rendezték az első Oszt­rák Nagydíjat, még a jelenlegi pá­lyától alig öt kilométerre fekvő zeltwegi repülőtér betonján. Hat évvel később aztán már igazi ver­senypályán, az Österreichringen futották az első igazi Grand Prix­­t, melynek abszolút favoritja egy helybéli srác, Jochen Rindt volt. Rindt 1970-ben Colin Chapman Lotus-Fordját vezette, és úgy ér­kezett hazai versenyére, hogy előtte öt futamot megnyert, és a büszke stájerek el sem tudták képzelni, hogy más arassa le a ba­bérokat. Az élről rajtoló favorit azonban motorhiba miatt feladta a versenyt. Bár az osztrákok azt hitték, ez volt a katasztrófa, az élet rájuk cáfolt: három héttel ké­sőbb, az Olasz Nagydíj időmérő edzésén „Jocki” a korlátnak ütkö­zött és életét vesztette. Jochen Rindt a Formula-1 máig egyetlen posztumusz világbajnoka lett. A hetvenes évek elején Helmut Marko és egy fiatal pilóta képvi­selte a piros-fehér-piros színeket az 1975-ös és 1977-es világbajnoki címet. Könnyedén nyerhetett volna 1976-ban is, ha nem szen­ved balesetet a Nürburgringen. Súlyos égési sérüléseiből honfi­társa, a világhírű masszőr, Willi Dungl hozta rendbe, annyira, hogy következő évben az autósport csúcs­kategóriájában. A kapafogó srácot saját honfitársai „cumis­­üvegfejűnek” becéz­ték, mivel semmiben sem hasonlított a markánsan férfias Jockira. Niki Lauda azonban hamar be­lopta magát nemcsak­­ az osztrákok, hanem az olaszok szívébe is, amikor a Ferrarinál töl­tött négy éve alatt új aranykort teremtett Maranellóban, elhódítva Ausztria kis országként is jelentős szereplővé vált az utazó cirkuszként elhíresült versenysorozatban ismét bajnok lehes­sen. Miközben Mar­ko versenyzői karrier­jének egy felcsapódó kő vetett véget (a bu­kósisak plexijét be­törve a pilóta szemé­nek csapódott), La­uda elhagyta a Fer­­­rant majd­ hitelen felindulásból 1979-ben vissza­vonult, hogy csakis saját légitár­saságára koncentráljon. A vállal­kozás azonban csődbe ment, és szégyenszemre a mai West McLaren Mercedes csapatot ve­zető Ron Dennisnél kellett kilin­cselnie, hogy visszakerülhessen egykori sikerei színhelyére. „Niki, a patkány” sorsa (aho­gyan égett arca és kiálló fogai mi­att csúfolták) azonban hirtelen fordulatot vett, amikor 1984-ben harmadszor is elhódította a vb-cí­­met, ezzel bekerült a sportág hal­hatatlanjai közé. Ma a német RTL televízió szakkommentátoraként dolgozik, és légitársaságát vezeti. Boeingjeinek fedélzetén egy „Ni­ki, a patkány” nevű játékprog­ram szórakoztatja a gyerekeket. A nyolcvanas-kilencvenes évek további osztrák tehetségekkel gyarapították az F-1-et. Gerhard Berger tíz futamot nyert, többször állt közel a vb-címhez a Ferrari és a McLaren-Honda színeiben. A nyurga tiroli jelenleg a Williams istállónak szállító BMW motorfe­lelőse. Ő karolta fel Kari Wendlin­­gert, akinek karrierjét egy súlyos edzésbaleset törte ketté Monacó­ban. Hasonlóan járt Roland Ra­tzeberger, aki egy futammal ko­rábban, Imolában vesztette életét, egy nappal Ayrton Senna tragédi­ája előtt. Senna nem csak egykori csapattársa, Berger révén kötődik az osztrákokhoz: fitneszedzője, Josef Leberle (aki mostanság Jacques Villeneuve egészségére vi­gyáz) szintén tiroli születésű. Föl­dije annak a Gustav Brun nernek, aki számos istálló után jelenleg a Minardi főkonstruktőreként dol­gozik. Ő tervezte az 1987-es Fer­rarit is, melyet a 210 GP-t megért Gerhard Berger élete legjobb ver­senyautójának tart. Hazatért a Grand Prix-hétvégére a japán Bridgestone gumigyár közép-eu­rópai divíziójának vezetője, And­reas Schildegger is, aki Salzburg­ban született, de ma Londonból irányítja a céget. A „sógorokat” jelenleg a Be­netton pilótája, Alexander Wurz képviseli az F-1-ben, aki tisztá­ban van vele, hogy hazai verse­nye talán az utolsó alkalom lehet számára a bizonyításra. Pontosan egy évvel ezelőtt szerzett utoljára vb-pontot, de állítja, hogy nincs még minden veszve. „Akárho­gyan is szerepelek, azt megígé­rem, hogy Ausztriának jövőre is lesz F-1-es versenyzője­­ én!” Maga Gerhard Berger is védel­mére kelt, mondván: „Mindenki­nek vannak gyengébb és erősebb periódusai, ám nem szabad elfe­lejtenie senkinek, hogy Alex még mindig a világ legjobb 22 autó­­versenyzője közé tartozik.” A szomszédos ország jelenlegi büszkesége: a Benetton színeiben versenyző Alexander Würz Az idei osztrák nagydíj a Mercedeseknek kedvezett. Igazi konkurrenciát csak egymásnak jelentettek «­­NÉPSZAVA ALAPÍTVA 1­6­7­3 -BAN » » Megújult az Audi apró büszkesége - az A3 NÉPSZAVA-információ 1996-ban jelent meg a kompakt autók piacán, így a 2001-es mo­­dellévre az Audi apróbb módo­sításokat végez legkisebb mo­delljén. Az A3 legjobban észrevehető változásai a karosszérián történ­tek: új az első lökhárító, na­gyobb a hűtőmaszk, de átrajzol­ták a hátsó lámpákat is, az első­ket pedig átlátszó üvegbura alá került dupla körfényszórókra cserélték. A csomagtartó egy - eddig csak luxusmodellekben elérhető - Soft Touch extrával bővült, elég csak megérinteni, és az ajtó önműködően kinyílik. Az utastérben finomabb anya­gokat használtak fel, újratervez­ték a műszerfalat, melyre 2001- től színes képernyős navigációs rendszer kérhető, az új kor­mánykeréken a Tiptronic gomb­jaival válthatunk sebességet. Két új erőforrás csatlakozik a palettához: az egyik az 1,6 lite­res alapmotor módosított, 102­­ lóerős változata, a másik pedig a 90 és 110 lovas 1,9-es TDI díze­lek mellé felzárkózó, adagolófú­­vókás, 130 lóerős erőforrás. Utóbbi nyomatéka kategóriá­jában egyedülálló, a 310 Nm-es, legnagyobb sebessége 205 km/h, a hatsebességes kézi vál­tóval 9,2 s alatt gyorsul fel szá­zas tempóra, miközben átlagfo­gyasztása 5,1 liter/100 km körül marad. Egy tank gázolajjal mintegy 1000 km tehető meg. Ezzel a modellel az Audi be­bizonyította: a hagyományosan nagyautót forgalmazók is képe­sek kicsiben gondolkodni. AUTOVILÁG 2000. JÚLIUS 25., KEDD 11 ______ RÖVIDEN Negyedszázados a VW Polo Az idén ünnepli 25. születésnapját a VW Polo, melynek első gene­rációja 1975-ben került a nagyközönség elé. Az egykor az Audi 50- es technikájára épülő modellből napjainkig 6,5 milliót gyártottak, s ma már a kocsi negyedik generációja rója az utakat. A Volkswagen nem akar tovább terjeszkedni ____________ A Volkswagen nem akar további márkákat felvásárolni, a terjeszke­désnek ez az útja egyelőre lezárult - mondta Ferdinand Piech, a wolfsburgi székhelyű VW-csoport feje. Már a BMW sem érdekli a VW-t - idézte a vezetőt szerdán a hamburgi „menedzsermagazin”. A túl nagy méret nehézkessé tesz, már a mostani négy fő márkán­kat, a VW-t, az Audit, a Seatot és a Skodát is elég nehéz összehan­golni - mondta Piech. Szakmai körökben egy ideje felfigyeltek arra, hogy a Seat és a Skoda hasonló kategóriáival és olcsóbb áraival konkurenciát támaszt a VW-modelleknek. A VW-csoport vezetésére igen alkalmasnak nevezte a jelenlegi főnök Bernd Pischetsriedert, a BMW volt vezetőjét, akit július 1-jei hatállyal meghívtak a VW-csoport igazgatótanácsába. Pischetsrieder feltétlenül a jelöltek közé tartozik, habár mások is versenyben van­nak - mondta Piech, aki 2002 végén meg nyugdíjba a VW-től. Honda Insight-túra A Honda a Guiness-rekordok könyvébe szeretne bekerülni: a hib­rid Insight kupét Nagy-Britannia partjain vezetve a tervek szerint új fogyasztási rekordot állítanak be. A kitűzött cél 105 mérföld egy gallon benzinnel (mintegy 2,69 l/100 km) 5600 km-en át. Három páros vezeti majd felváltva a 850 kg-os kupét a „Clever & Clean ??? mpg” fantázianevű túrán, amelyet a BP olajtársaság szponzo­rál. Június 3-án rajtolnak a Honda brightoni gyárától, és egy hét múlva ugyanide érkeznek vissza. A Honda Insight az egyik legta­­­karékosabb és legtisztább személyautó: 1,0 literes, 76 lóerős ben­zinmotor és 144 voltos akkumulátorral üzemeltetett elektromotor hajtja. A 0,25-ös légellenállási (cW) értékű autóval 180 km/h-s végsebesség is elérhető, alapáron ABS, dupla légzsák és légkondi­cionáló jár hozzá. Friss Espace Az európai minibuszhullám elindítója, a Renault Espace harmadik ge­nerációját éli, 2000 szeptemberétől felfrissítve jelenik meg a piacon. A világon harminc országban kapható egyterűből naponta 320 gördül le a futószalagokról, a 19,6 százalékos részesedésével kategóriájában Nyugat-Európa legnépszerűbb modellje a Ford Galaxy (16,8%), VW Sharan (14%) és a Chrysler Voyager (12%) előtt. Az Espace legfonto­sabb újdonsága a 2,2 literes dCi 16V common-rail dízelmotor, alkatré­szeinek 95 százaléka elődjéből, a 2,2 dT turbódízel erőforrásból szár­mazik. Az új dízel teljesítménye 130 lóerő, legnagyobb, 290 Nm-es nyomatéka már 1750-es fordulatszámon rendelkezésre áll, így az Espace átlagfogyasztása mindössze 7,1 liter 100 km-en. További új­donság a Proactive nevű automata sebességváltó, a xenon fényszórók és a napsugárzást érzékelő automata klímaberendezés. Kompresszoros CLK 230 Ezentúl feltöltött motorokkal kínálja a CLK kupé és kabrió modelleket a Mercedes-Benz. A négyhengeres CLK 200 Kompressor és CLK 230 Kompressor típusok hatsebes­séges kézi váltóművel jelen­nek meg a kereskedők kínála­tában. A kisebbik, kétliteres erőforrás az SLK-ból és az új C-osztályból lehet ismerős, teljesítménye 163 lóerő. 197 lóerős teljesítményre képes a nagyobb testvér, így a CLK 230 Kompressor 7,9 s alatt gyorsul fel száz km/h-s sebes­ségre, legnagyobb tempója 235 km/h lehet. Minden CLK modellen csökkentettek a fo­gyasztási értékeken és a káros­­anyag-kibocsátáson, optimali­zálták a motor mintegy százötven alkatrészét. Alapáron hatfokozatú sebességváltóval, kívánságra beépített Nokia mobiltelefonnal szál­lítják az autókat. Összeállításunk az autó Plusz segítségével készült Az Autóvilágot szerkeszti: Lénárt Attila, M. Kovács Róbert

Next