Népszava, 2000. szeptember (128. évfolyam, 205–230. sz.)

2000-09-01 / 205. szám

2­0­0L 1) A­L­ARA: 69 FORINT , 128. ÉVFOLYAM, 205. SZÁM 2000. SZEPTEMBER L, PÉNTEK A vezető részvények napi mozgása: Matáv 1 625 Ft O -0,49% Mal 4 020 Ft -0,74% OTP 15 795 Ft­­ '­ +0,38% Richter 16 450 Ft -0,33% TVK 3 500 Ft O -2,37% BUX 8 433,19 p -0,33% Tőzsdehírek 4. oldalNÉPSZAVA 9­770237 378050 Divat lett Budapesten kívül építkezni Évente 30-40 ezer budapesti ember dönt úgy, hogy elhagyja a fővárost, 95 százalékuk azonban csak a környező településekig jut. A kiköltözők fő érvei között a nyugalom és az olcsóbb meg­élhetés szerepel. S. oldal Maradék tekintélyét is elveszítette a politikai elit Az olajügyek miatt tovább csök­kent a magát politikai elitként definiáló Országgyűlés, a kor­mány és a pártok tekintélye, amely az újabb botrány előtt sem volt különösebben magas. Ezt a parlament rendkívüli ülésén ma­guk a képviselők is elismerték. 10. oldal Nyelvparádé 2000 összeállítás Harmincnégy standon, töb­b száz nyelvoktató intézmény részvéte­lével ma megnyitja kapuit a Nyelvparádé 2000 elnevezésű ki­állítás a Budapesti Műszaki Egye­tem aulájában. A program legfőbb célja az, hogy három napig min­den érdeklődő testközelből tanul­mányozhassa a neki leginkább megfelelő nyelvtanulási formát. 11-12-13. oldal Új arculatot tervez magának a Pesti Magyar Színház Új arculattal, az eddigitől eltérő új megjelenéssel, a nézők szá­mára is „tiszta” helyzetet te­remtve akarja elkezdeni új évad­ját a színház, ezért van szükség az egy hónappal későbbi szezon­nyitásra - mondta el lapunknak Pető Béla, a Pesti Magyar Szín­ház ügyvezető igazgatója, 16. oldal Demszky­ politikai szándékúnak tartja a kormány javaslatát Zöld jelzésre vár a 4-es metró beruházása Lapzártakor még vitatkoztak a fővárosi képviselők, belekezdjen-e az önkormányzat a 4-es metró építésébe kormánytámogatás nélkül vagy a közlekedési tárca javaslatát elfogadva a 2-es metró vonalát hosszabbítsák meg. Döntöttek a távhő árának 9,1 százalékos emeléséről. Tenczer Gábor NÉPSZAVA Lapzártakor még vitatkoztak a fő­városi önkormányzat képviselői arról, hogy belekezdjen­ a kor­mányzat támogatása nélkül a fő­város a 4-es metró építésébe. A városvezető koalíció szerint nem várhat tovább a főváros, mert ha nem tesz semmit, rövid időn belül leromlik az érintett területek közútjainak, közműhá­lózatának állapota, állandósul a zsúfoltság, balesetveszély. Az ellenzék szerint ha a köz­gyűlés elfogadja a koalíció elő­terjesztését az alagút nélküli há­rom állomás építéséről és a fel­színi rendezésről, akkor a fővá­ros gödrökkel szegélyezett fan­tommetrót épít. Az előterjesztést várhatóan el­fogadja a koalíció, ugyanis a szocialista képviselők délelőtt megkapták a támogatásért kért garanciákat a szabad demokra­táktól, így az éves (a főleg szo­cialista vezetésű) külső kerüle­tek aszfaltozására és közműve­sítésére fordítható 3 milliárdos alapot, valamint azt az ígéretet, hogy a közintézmények finan­szírozása nem csökken a követ­kező években. Folytatás a 3. oldalon árbecslés: 140 milliárd beruházási költség megszüntethető lenne a zsúfolt 7-es busz drága és pazarló 00205 A kormány és a főváros érvei és ellenérvei a metróváltozatokról Demszky Gábor főpolgármér­e Nógrádi László közlekedési miniszter fővárosi árbecslés: 2-es metró meghosszabbítása 110 mj||járc| forint tárca árbecslése: 30 milliárd forint ____ óránként 10 ezer zsúfolt járatok megszüntetése Utassal kevesebbet szállítana, mint a 4-es eléri a lakótelepeket, agglomerációs településeket, megszűnne több párhuzamos, zsúfolt buszvonal 4-es metró­­ * :­-gy árbecslés: 237 milliárd Nem használt a traffipax: ismét baleset a halálúton Eddig hatvanan haltak az M0-s autópályán 1991 óta. A halálút­ként emlegetett főúton a forgalmi sávok nincsenek elválasztva, egy kisebb koccanás is végzetes balesetet eredményezhet. A fokozott rendőrségi ellenőrzések sem vezettek eredményre. Puporka Lajos írása a NÉPSZAVÁNAK Kamion ütközött személyautóval tegnap délután a halálútként is­mertté vált M0-s autópálya diós­­di elágazásánál. Eddig ismeret­len okból egy Ford Fiesta gépko­csi áttért a menetiránnyal szem­beni oldalra, ahol összeütközött egy török rendszámú kamionnal. A Ford vezetője súlyos, életveszélyes sérü­léseket szenvedett. A sofőrt tűzoltók szabadították ki a személyko­csiból. Az MO-s eddig 60 emberéletet követelt 1991-es megépítése óta. Az MO-s nem minősül autópá­lyának, hiszen nem felel meg az autópályák nemzetközi szabvá­nyainak. Nincs leállósávja, és a két forgalmi sáv csak szakaszok­ban van elválasztva. Az M0-s 4 sávját valójában 3 szabványos és egy leállósávból alakították ki. Bakonyi István, a Nemzeti Au­tópálya Rt. kapcsolati igazgatója lapunknak elmondta, a 40 fokos nyári melegben a leállósávrész­­ben a kamionok nyomvájatokat mélyítettek az aszfaltba. Esős időben a vájatokban megülő víz különösen veszélyessé teheti a manőverezést. A gyorshajtáson kívül legtöbb­ször az elválasztósáv hiánya okoz halálos bal­esetet az M0-son. A Nemzeti Autópálya Rt. állami támoga­tást kérne a közle­kedési tárcától az úthibák megszünte- 111"n,"""n...... tésére és a menet­irányok elválasztására. Erre ed­dig nem jutott költségvetési for­rás. A vállalat belső tartalékaiból a közeljövőben hozzákezdenek a pályák szétválasztásához. A rendőrség az elmúlt napok­ban fokozta a közlekedési ellen­őrzéseket. Egy hónap alatt közel 100 autóst büntetettek meg. A szigor azonban önmagában a jelek szerint nem elegendő. A megnyugtató megoldást az MO-s másik felének megépítése jelentené. A megnyugtató megoldást az M0-s másik felének megépítése jelentené ALAPÍTVA 1873-BAN Pallag kontra Pintér Még több mint egy hónapig kell várni arra, hogy a belügyminisz­ter és a parlamenti olajbizottság elnöke találkozzon a bíróságon. A tegnapi első tárgyaláson Pallag László ügyvédje elismerte, hogy elhangzott az a jogsértő kijelen­tés, amely Pintér Sándort az olaj­maffiával hozta hírbe. Az ügyvéd szerint erről „alkotmányos köte­lezettségének teljesítése közben" beszélt a képviselő. Kijelentései­ért pedig az ügyvéd álláspontja szerint az Országgyűlésnek kell vállalnia a felelősséget. Ezért in­dítványozta, hogy a magyar Or­szággyűlést is vonják be a perbe. Elhangzott: esetleg perbe vonnák az összes, Pallag sajtótájékoztató­járól tudósító sajtószervet is. Írásunk a 2. oldalon UCIX Európai Számítogép-használat Jogosítvány ECDL-akadémia Főtámogató: M­icrosoft tuuiuiyuuuuil­­a 2. aidalau Felfegyverzett ÁPV Rt. Értékesítői szerepet szánnak Wachsternek A Magyar Honvédségnek nemcsak a feleslegessé vált objektu­mait, harci repülőit, harckocsijait, katonai ruházatot kell hama­rosan értékesítésre átadnia az ÁPV Rt-nek, hanem kimustrált kézifegyvereket, lőszereket, gyalogsági taposóaknákat, környe­zetre veszélyes anyagokat is. A honvédelmi közigazgatási állam­­titkári posztjáról tegnap lemondott Wachsler Tamás még végle­ges döntést nem hozott, de egyesek a kincstári honvédségi va­gyon értékesítésében szánnak neki szerepet a jövőben. Szabó Iréné, Zsoldos Attila NÉPSZAVA A Magyar Honvédség közel 600 ezer technikai eszköze és „anyag­­félesége” között jelentős mennyi­séget képviselnek a használaton kívül helyezett kézifegyverek, lő­szerek, különféle robbanó- és veszélyes anyagok. A tavalyi 2183-as kormányha­tározat, amely a se­reg szükségtelenné vált több tízezres nagyságrendű ingó és több száz ingatlan­vagyonának sorsáról intézkedett, nem csupán az objektu­mok, harci repülők, helikopterek, harckocsik, „divatja múlt” katonai ruházat átadását rendelte el az átvevő ÁPV Rt.­­nek. Közöttük vannak egyebek mellett a kimustrált kézifegyve­rek, lőszerek, gyalogsági taposó­aknák, környezetre veszélyes haj­tó-, kenő- és vegyvédelmi anya­gok is. A vagyonkezelőnek az át­vett vagyont zártkörű pályázaton kell majd értékesítenie. A parlament honvédelmi bi­zottsága nevében a kisgazda Lá­nyi Zsolt elnök több helyen, és fórumon tiltakozott az ellen, hogy az­ Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. veszélyes ka­tonai fegyverekhez, anyagokhoz jut. Lányi lapunknak elmondta, maximálisan egyet lehet érteni azzal, hogy a zsugorodó hadse­reg számára szükségtelenné vált kincstári vagyon értékesítésé­vel, esetleges megsemmisítésé­vel ne a katonák, hanem az erre hivatott szervezetek foglalkoz­zanak. A fegyverek, lőszerek és a mentesítés nélkül átadott lőterek ke­zelői jogáról csak akkor szabadna a honvédségnek le­mondania, ha a fegyvertárolással, raktározással kap­csolatos törvényi előírás feltételei biztosítottak az ÁPV Rt.-nél. (A mentesítés nélkül átadott lőterek veszélyeire példa a néhány nap­pal ezelőtti, zengővárkonyi szem­lídgesztenyésben és a szomszé­dos honvédségi lőtéren keletke­zett tűz. A szelídgesztenyésből igen gyorsan átterjedtek a lán­gok a szomszédos katonai gya­­korlólőtérre is, ahol az oltást kü­lön megnehezítette a lőtéren el­szóródott éles gépfegyverlöve­dékek jelenléte is. Néhány lő­szer fel is robbant, de szerencsé­re nem okozott balesetet.) Folytatás a 3., Wachsler Tamás lemondásáról a 10. oldalon A vagyonkezelőnek az átvett vagy­ont zártkörű pályázaton kell majd értékesítenie A költségvetés fizet a konzervgyárak helyett Mihálovits András NÉPSZAVA Nem tudják törleszteni hiteleiket az orosz válság miatt nehéz hely­zetbe került hazai tartósítóipari vállalkozások - értesült lapunk. Bár a kormány tavasszal lehetősé­get biztosított arra, hogy a felvett 17 milliárd forintot csak az év vé­gén fizessék vissza a konzervgyá­rak és a hűtőházak, a hírek szerint 14 milliárd forinttal még mindig adósak. Helyzetüket nehezíti, hogy az agrártárca támogatási kerete kimerülőben van. Mindez azt jelenti: néhány tar­­tósítóipari vállalkozás helyett az év végén valószínűleg az állam­nak kell visszafizetnie a tavaly felvett kölcsönt. Ha az ágazat gondjait nem sikerül időben or­vosolni, a becslések szerint jövő­re nagyjából 3-4 milliárd forint értékű állami kezesség beváltásá­ra lehet számítani. Az ágazat kálváriája 1998 nya­rán kezdődött. A pénzügyi rend­szer összeomlása miatt szinte egyik napról a másikra leállt az Oroszországba irányuló magyar élelmiszerexport. Ez különösen a konzervipart érintette érzéke­nyen, hiszen termékei felét ezen a piacon értékesítette. Folytatás a 4. oldalon Nőhet az állam kezességvállalása A vagyonkezelő a kedvezményezettje a vártnál jobb gazdasági helyzetnek A Magyar Fejlesztési Bank Rt. tőkejuttatására 25 milliárd forintot különítene el a Pénzügy­minisztérium az ez évi költségvetés módosítá­sáról szóló törvényjavaslatban, amelyet a tava­lyi zárszámadási javaslat részeként terjesztett a parlament elé. A vártnál jobb gazdasági helyzet kedvezményezettje még az ÁPV Rt. A vagyonkezelő 60,3 milliárd forintot kapna pri­vatizációs tartalékának feltöltésére, mindemel­lett mentesülne az ez évre előirányzott 14,4 milliárd forintnyi osztalék- és adóskonszolidá­ciós befizetések alól. Dutka Noémi NÉPSZAVA A PM számításai szerint a köz­ponti költségvetés ez évi kiadá­sai 87,9, bevételei pedig 84,3 milliárd forinttal meghaladják az eredetileg tervezettet -­derül ki a törvénymódosítási javaslatból. A költségvetés megelőlegezné az ÁPV Rt.-nek a privatizációs tar­talékban elhelyezett Richter Rt.­részvények ellenértékét, amely­hez a vagyonkezelő az értékesí­tési tilalom megszűnésével a jö­vő év elején juthat hozzá, így a vagyonkezelő tartalékának át­meneti feltöltése címén 60,3 milliárd forintot különítene el a PM az ez évi költségvetésben. A részvények értékét a 2000. évi nyitóállomány árfolyamának alapján határozták meg. Amint azt már korábban is le­hetett tudni, az ÁPV Rt. idei érté­kesítési bevételei nem biztosítják az ez évi költségvetési törvény­ben meghatározott 123,5 milliárd forintnyi kiadások teljesítését. Ezért a PM azt javasolja, hogy az állam mondjon le az állami va­gyon utáni osztalék-, valamint az adóskonszolidációs követelések értékesítése utáni, összesen 14,4 milliárd forintnyi befizetésről. Elesik a költségvetés az ÁPV Rt. gázközművek miatti tartalékfel­­töltését fedező kötvény utáni, 3,5 milliárd forintra tervezett kamat­­befizetéstől is. Nagyobb mozgásteret biztosít az ÁPV Rt.-nek az is, hogy a pri­vatizációs tartalék - a gázköz­művekkel kapcsolatos önkor­mányzati igények rendezését fe­dező államkötvények feletti ré­szének­­ 90 százalékát tarthatná részvényekben az eredeti költ­ségvetésben meghatározott 70 százalék helyett. Folytatás a 4. oldalon

Next