Népszava, 2000. december (128. évfolyam, 281–304. sz.)

2000-12-16 / 294. szám

* I Mastroianni emlékezik Az utolsó szerep abszolút főszerep. Mo­nodráma. Háromórás önvallomás. Marcello Mastroianni már nagybetegen vállalkozott arra, hogy beszéljen önmagáról, életéről, pályájáról, gondolatairól. Anna Maria Tata olasz rendezőnő évtizede szeretett volna portréfilmet készíteni róla, de a terv vala­hogy nem valósult meg. Talán a halál kö­zelsége, az elmúlás gondolata tette, hogy a nagy színész végre kötélnek állt. Az idejé­vel azonban ekkor sem rendelkezett szaba­don, Portugáliába indult, hogy részt vegyen Manuel de Oliveira új filmje, az Utazás a világ kezdetére forgatásán. Azzal a felté­tellel mondott igent a dokumentumfilmre, ha a rendezőnő egészen kis stábbal dolgo­zik, hogy ne zavarjon senkit. Mastroianni így egyszerre két filmben is szerepelt: mi­kor a játékfilmben nem volt éppen jelené­se, a dokumentumfilmesek rögtön kamera elé ültették. így készült Portugália hegyei között 1996-ban az Emlékszem, igen, em­lékszem című háromórás dokumentum­film, melynek rövidített változatát a Ma­gyar Televízió és a Duna Televízió is sugá­rozta. A film teljes szövege megjelent ola­szul, s most Zalán Magda értő fordításá­ban magyarul is, fényképekkel gazdagon illusztrált könyvében. Mastroianni kötetlenül csapong időben, térben és témában, nem követ semmilyen sorrendet, biográfiát. Egyszerűen, szeré­nyen fogalmaz, nyíltan, póztalanul beszél. Nem nagyzol, nem fontoskodik, nem misz­tifikálja a színészi munkát. Egyik kedvenc rendezőjéhez, Marco Ferrerihez hasonlóan utálja azokat a kollégáit, akik színészként viselkednek. Alkatától, szemléletmódjától, értékrendjétől távol áll, hogy piedesztálra emelje magát, nincsenek sztárallűrjei. Átla­gos külsejű férfinak tartja magát. Ferreri is gyakran mondogatja neki, tésztaképe van, mint egy jellegtelen kisembernek. Zavarja a külseje, gyakran ironizál rajta. Elégedet­lenkedik az orrával, az ajkaival, a karjaival és a lábszáraival. Úgy érzi, a hősök nem neki valók. Idegesíti, hogy Fellini Édes éle­te (1960) után a sajtó - különösen az ame­rikai - a latin szerető címkéjét ragasztja rá. Dühödten sorolja ellenérveit, hogy ő életé­ben nem járt éjszakai mulatókban, nem korzózott a Via Venetón, legfeljebb, ha hé­be-hóba ült be egy presszóba. Főleg pedig, hogy az Édes életbeli aranyifjútól nagyon eltérő karaktereket is gyakran megformált. A szép Antonióban például egy impotenst, az Egy különleges napban egy homoszexuá­list, az Oscar-díjas Válás olasz módra című Germi-komédiában pedig egy felszarvazott szerencsétlent. Úgy érzi, nem bájgúnársá­­gának köszönheti karrierjét, hanem annak, hogy jól elsajátította a mesterséget. Szeretettel, tisztelettel nyilatkozik azok­ról a rendezőkről - főleg Kerreriről, Moni­­celliről, Scoláról, de Sicáról, Germiről, Mihalkovról­­, akiknek a legtöbbet köszön­hette, akiknek a filmjeiben szívesen szere­pelt. Úgy véli, legfontosabb és legszebb alakításait Fellininél (Édes élet, Nyolc és fél, A nők városa, Interjú, Ginger és Fred) játszotta. Mastroianni emlékezik a városokra, or­szágokra is - például Berlin, Oroszország, Argentína, Kongó, Brazília, Algéria, Ma­rokkó - ahova a forgatások révén eljutott. London „szép város, de nekem unalmasnak tűnt ” - mondja. Budapest a nagyon kevés számú hely közé tartozik, amelyre viszony­lag hosszasabban - két-három jelző erejéig - kitér: „ Budapest csodálatos város, gyö­nyörű ". Szerinte a pályáján készített körülbelül 170 film között vagy húsz rossz is akadt. Nem szépítget, a várható siker reményén túl általában a pénzért vállalta el ezeket a szerepeket is. Nem vetette meg a beérke­­zettség kellékeit, a gazdagság státusszim­bólumait: az elegáns villát, tengerparti nya­ralót, jachtot, jobbnál jobb kocsikat. Het­venkét évesen már kicsit ironikusan, de bölcsen, megbocsátón tekint vissza egyko­ri önmagára. Kritikus magával szemben, bár az önostorozásra nem hajlik. A legélesebb és legelevenebb emlékek a gyerekkorhoz, szülőkhöz, rokonokhoz, ba­rátokhoz, a háborús mindennapokhoz fű­­­zik. „Mindaz, ami utána történt: siker, pénz, hírnév, már nem hagyott bennem olyan mély nyomot. ” Az emlékekből, gondolatokból egy mun­káját mindennél jobban szerető, visszahú­zódó, a szó pozitív értelmében konzervatív, az európai kultúra értékrendjéhez ragasz­kodó polgár portréja rajzolódik ki. Egy eu­ropéeré. „Európai vagyok. Nekem Párizs Európa egyik fele, Róma meg a másik. ” Imádott és tudott élni, szerinte az élet ezért is imádta viszont. Pár hónappal az interjú elkészülte után, 1996. december 19-én - három évvel Felli­ni, kettővel Giulietta Masina után - ő is tá­vozott. Egy nagy generáció egyik utolsó tagja volt. Gervai András f­ekk A Seuso-rejtély December 17-én évül el annak a feltételezett emberölésnek a büntethetősége, amelyet állítólag éppen húsz éve, 1980-ban követtek el az akkor sorkatonai szolgálatot teljesítő Sümegh József sérelmére. Az egykori kiskatona a Seuso-ügyként elhíresült, szövevényes műkincs-rejtély kulcsfigurája, a kincset Magyarországon nála látták utoljára. Ha gyil­kosát vagy gy­ilkosait addig nem találja meg a rendőrség, akkor már csak - megfelelő tárgy­i bizonyítékok előkerülése esetén - polgári jogi úton lesz módja a magyar állam­nak jelenlegi tulajdonosától visszaperelni a római kori, páratlan értékű műkincsgyűj­temény meglévő darabjait. A Seuso-ügy, a század legnagyobb műkincsbotránya, több millió dollárjába került eddig a magyar államnak. A Seuso-kincs az antik kultúra egyik legnagyobb ismert kincslelete. A régészek egybehangzó állítása szerint a világ minden múzeumának díszére válna. Ismert 14 darabjának összsúlya 66 és fél kilo­gramm. A leletet - az elrejtésére szolgáló rézüstön kívül - gazdagon díszített ezüstedények, egy lako­makészlet darabjai alkotják, amelyet az egykori Pannóniában a késő római korban élt Seuso nevű római patrícius kaphatott nászajándékul. Nevét az egyik ezüsttálra vésett versben örökítették meg. A tárgyak magyar földből való előkerülését valószí­nűsíti az is, hogy egyiken a Pelso felirat olvasható, ami a Balaton neve volt az I. századtól a magyar középkorig. A Seuso-kincsek egyes darabjairól és a feltételezett lelőhelyről vett talajminták összeha­sonlító vizsgálatai egyértelműen igazolják, hogy a kincseket rejtő rézüst a Polgárdi melletti Szárhe­gyen lévő Borbély-pincében volt utoljára elásva. A kincsek anyaga szokatlanul nagy tisztaságú ezüst, pompás remekmű mindegyik, a római fémműves­ség legnagyszerűbb alkotásai közé tartoznak. A Se­uso-kincs reális piaci értéke - a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának Seuso-kormánybiztosa szerint - körülbelül 45 millió dollár lenne (1990- ben tervezett aukciós kikiáltási ára 40 millió font volt), ha legálisan kerülne a műkincspiacra, azon­ban a kincsnek mai napig nincs hiteles eredetigazo­lása. A nyomozás adatai szerint a kincset a hetvenes évek közepén találta meg Sümegh József Polgárdi - Szabadbattyán-Kőszárhegy körzetében. A tanúk, akik az 1980-ban furcsa körülmények között ön­­gyilkosságot elkövető - más verzió szerint meggyil­kolt - Sümeghnél látták a kincset, azt állították val­lomásukban, hogy eredetileg két rézüstben mintegy 40 tárgy került elő a földből. A kicsempészett és szétszóródott együttes 14 da­rabja a hozzá tartozó rézüsttel a nemzetközi műke­reskedelemben bukkant fel, és a nyolcvanas évek­ben Angliában Northampton grófjának a birtokába került. A származási papírok nélküli kincshez a lord ügyvédje hamis libanoni eredetpapírokat vásá­rolt - és miután sikertelen ajánlatot tettek többek között a Los Angeles-i Getty Múzeumnak - 1990- ben megbízták a Sotheby’s aukciósházat, hogy ár­verezze el az ezüstegyüttest. A kincs tulajdonjogá­ért azonban az aukció előtti bemutatót megelőzően New Yorkban pert indított Libanon, majd Jugoszlá­via (szerepét később Horvátország vette át), s végül Magyarország. Nálunk ekkor már (a kincs feltételezett megtalá­lójának meggyilkolása ügyében 1990-ben kezdő­dött nyomozásból kiindulva) nagy erőkkel folyt a lelet felbukkanásával kapcsolatos körülmények felderítése. A hazánkon kívül a hamis papírok alapján harcba szállt Libanon a per kezdetén visszalépett, Horvátország - a kincs dalmáciai lelőhelyéről időközben elterjedő híresztelésekre építve - velünk együtt végigvitte a pert. Ám a per tárgya nem a kincs lelőhelyének felderítése, s ezzel a jogos tulajdonos megállapítása volt, ha­nem, hogy tud-e a két felperes elegendő bizonyíté­kot mutatni ahhoz, hogy a tárgyak birtokába jus­son. A New Yorkban lefolytatott polgári pert mindkét ország elveszítette, 1993-ban a bíróság úgy döntött, Magyarország nem tudta meggyőzően bizonyítani, hogy földjéből került elő a kincs. A perköltségre és a lord által benyújtott kártérítésre mintegy há­rommillió dollárt költött el az állam. (Az Állami Számvevőszék későbbi vizsgálata szerint a Külügy­minisztérium jogtalanul használt fel saját céljaira a per­finanszírozásra átutalt összegekből.) A gyenge ügyvédi szereplés miatt­­ az akkori kül­ügyminiszter barátját, az Egyesült Államokban élő, magyar származású Frank Koszorúst bízták meg az állam képviseletével, akinek állítólag ez volt az el­ső ügye, amit törvényszéki eljárásban képviselt - a bírósági eljárás során a közvetett bizonyítékok egy részét be sem mutatták. Hazánk megítélése a New York-i pert követően igen negatív volt; szánalmas baleknek vagy a zavarosban halászó, az ezüstkin­cset alaptalanul megszerezni próbáló ügyeskedőnek tüntettek fel bennünket. A kincs ismert darabjainak birtokosa tehát je­lenleg is Northampton grófja. A lord az eredetileg befektetésnek szánt vételre 1999-ig körülbelül 12 millió fontot fizetett rá; szerepe legalábbis meg­kérdőjelezhető a közvélemény szemében. Nort­hampton kincsekkel foglalkozó ügyvédje már évekkel ezelőtt beperelte azt az ügyvédet, illetve ügyvédi irodát, akinek tanácsára a lord beszállt az ezüstök megvásárlásába, és aki tudott a hamis pa­pírokról. Hosszú előkészítés után peren kívüli egyezség született a felek között, melynek nyo­mán a lord markát 26 millió font kártérítés ütötte, fájdalomdíjként a hamis eredetpapírokért. Eddig tehát a nemzetközi kincsvadászatban egyedül az amúgy is dúsgazdag Northampton járt jól, más kérdés, hogy az ezüstkollekción - eredetpapírok híján - nem tud túladni. 1997 augusztusában az akkori művelődési mi­niszter miniszteri biztosnak nevezte ki Bánkútiné Hajdú Évát, aki újságíróként a legtovább jutott a Seuso-ügy felgöngyölítésében; egyebek között si­került megszólaltatnia a magyar rendőrséggel való együttműködéstől addig elzárkózó Scotland Yard illetékesét, valamint lord Northampton ügyvédjét. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma idén áprilisban felhívást tett közzé, amelyben 10 millió forintot ajánlott föl annak, aki ez év december 31-ig „olyan tárgyat szolgáltat be a minisztérium Seuso-titkárságának, amely a minisztérium sza­kértői által is kétséget kizáróan igazolhatóan része a Seuso-kincs néven ismert késő római ezüstlelet­nek, és amely eredettörténetének révén sikeresen bizonyítja a Seuso-kincs pontos magyarországi lelőhelyét". S bár nagyotmondó kincskeresők, a néhai Sü­megh Józseffel kapcsolatot tartó „halottlátók” és ingás lelőhelykutatók szép számmal akadtak eddig, kézzelfogható bizonyíték nincs. A nyár elején egy bejelentés nyomán ismét hatalmas gödröt ástak Kőszárhegyen, ám kiderült, hogy a fémkereső de­tektort a föld vasoxid-tartalma tréfálta meg. Éppen ezért - bár a díj kitűzésének határideje még nem járt le - a miniszteri biztos augusztus 14-i tájékoz­tatóján meglehetősen rezignáltan szögezte le: „Az eddigi bizonyítékok alapján nem látszik esély arra, hogy Magyarország a kincset jogi úton visszasze­rezhesse. Elégtelennek bizonyultak az elmúlt évek­beli tett erőfeszítések, hogy a magyarországi lelőhelyre döntő, jogilag is kényszerítő erejű bizo­nyítékot találjanak, illetve hogy’ a rendőrség elfog­ja a kincseket korábban birtokló Sümegh József gyilkosát. ’’ Ezért is hatott mindenkire, így a miniszteri biz­tosra is a meglepetés erejével, amikor a Népszava augusztusi számában azt olvasta az ORFK Szerve­zett Bűnözés Elleni Igazgatóságának főosztályve­zetőjével, Kovács Lajos rendőr ezredessel készült interjúnkban, hogy az irányítása alá tartozó va­gyon- és műkincsvédelmi alosztály nyomozói kö­zel járnak a Sümegh-gyilkosság, következéskép­pen a Seuso-rejtély megoldásához. A legjobban viszont alighanem Vukán Béla alez­redes, az 1990-96 között folyt, a gyanús körülmé­nyek között meghalt sorkatona, Sümegh József ha­lálának tisztázására irányuló vizsgálat vezetője le­pődött meg főnöke bejelentésén. A nem sokkal ko­rábban a Seuso-rejtély megoldására saját nyomo­zásba kezdő Zsaru magazinban az alábbiakat nyilat­kozta a cikksorozatot jegyző Tóth Sándornak­. „A magyar rendőrség egyelőre csak azt tudja állítani, hogy Sümeghnél olyan tárgyak voltak, amelyek nagy hasonlóságot mutatnak a Seuso-kincs ismert darabjaival. (...) Információink vannak arról, hogy még életében értékesítette a tárgyak egy részét, illet­ve cserélt belőlük. Ezért bízunk abban, hogy Ma­gyarországon előkerülhet ezek közül még néhány darab. Hogy Sümeghet a kincsért ölték meg, szintén nem tudtuk kétséget kizáróan bizonyítani. (...) Mun­kánk igazolását látnánk abban, ha a mi érvrendsze­rünk testet öltene egy konkrét tárgyban - ebben re­ménykedem. Az idő nekünk dolgozhat... ” S bár Vukán alezredes hangsúlyozta, nincsenek illúziói, hangjából a vele folytatott telefonbeszélge­tésben ugyanazt a csalódottságot éreztem ki, amit a kormánybiztos fent idézett közleménye is sugall. Nem kívánt lapunknak részletekbe menően nyilat­kozni, mert ahogy mondta:­­ Semmi említésre méltó esemény nem történt. Tárgyi bizonyíték nincs, Sümegh József halálával kapcsolatban pedig a tettest a tízéves nyomozás so­rán nem sikerült megtalálni. Az ügyet közelről ismerők szerint viszont Vukán Béla és csapata a megoldás közelében van, csak hát eddig megdönthetetlen, minden kizáró bizonyíté­kot nem sikerült produkálniuk. Az is lehet, hogy a nyomozás érdekeire tekintettel dezinformál, ponto­sabban nem hoz nyilvánosságra információt, ami teljesen természetes. Ezen a véleményen van Dézsy Zoltán, a közszol­gálati tévé szerkesztő-riportere is, aki 1992 óta dol­gozik a Seuso-rejtély megoldásán. 1997-ben mu­tatta be az MTV, majd több más tévétársaság is több mint egyórás tényfeltáró dokumentumfilmjét. Dézsy továbbra is kitart azon állítása mellett - amelyet egyébként azóta sem tudott bizonyítani -, hogy ismeri Sümegh József gyilkosait. Szerinte a katonai elhárítás figyelt fel a katona leveleit olvas­va a „leletre”, s a Pápán szolgáló Sümegh honvéd egyik elöljárója, egy tiszthelyettes és a vele együtt a kincs szemügyre vétele végett a katonát hazalesé­­rő műkincsszakértő becsül, egyébként rendőrségi besúgó végzett a fiatalemberrel akkor ott, a szárhe­gyi Borbély-pincében. - Véletlen lehetett, nem akarták megölni, csak­hogy valószínűleg Sümegh nem akarta megmutatni az ezüstöket - hangzik a Seuso-gyilkosság egyik le­hetséges megoldása -, dulakodtak, kábító injekciót adtak neki, s mikor észlelték, hogy meghalt, öngyil­kosságnak álcázták a gyilkosságot. A katonai hír­szerzés juttatta ki aztán a kincset az országból. Dézsynek erre is van már tanúja, maga az ezüstö­ket rejtő teherautó sofőrje, aki azonban csak akkor hajlandó a film készülő folytatásában elmondani ezt, ha a szerkesztő-riporter büntetőjogi mentes­séget garantál neki. S hogy miért kellettek a hírszer­zésnek a páratlan értékű műkincsek? - A pártállami időkben megszokott gyakorlatnak számított, hogy a saját tevékenységét a külföldön eladott hazai műkincsekből származó pénzből fi­nanszírozta a hírszerzés - mondja Dézsy. Bár némileg ellentmond önmagának, mert film­jéből viszont az derült ki, hogy az Ecseri piacon rá­bukkant arra a műtárgykereskedő roma hölgyre, aki állítólag bécsi, ugyancsak roma kollégáinak el­adta az ominózus Seuso-tárgyakat. Meglehet per­sze, hogy Sümegh feltételezett gyilkosai - akik közül az egyik még mindig aktív katona, tiszthe­lyettes, a másik pedig milliomos műgyűjtő - hiába ölték meg a kiskatonát, addigra ugyanis az már túladott az Ecseri piacon a kincsein. Mindenesetre a szerkesztő-riporternek meggyőződése, hogy az ezüstök közül jó néhány darab még Magyarorszá­gon van. Ebben bízik Bánkútiné Hajdú Éva is, aki szerint addig nem szabad a kincs esetleges megvásárlásáról egyezkedni a lorddal, amíg egy csöpp remény is van rá, hogy Magyarországon előkerül egy vagy több Seuso-tárgy, illetőleg a feltételezett gyil­kosok­ nyomára jut a rendőrség. -A lorddal személyesen nem lehet beszélni, csak az ügyvédjével. Ő azt bizonygatja, hogy mivel nem tudják, honnan származik a kincs, rossz üzletet csi­náltak - magyarázza a miniszteri biztos. - Nem ér­tik, hogy Magyarország miért erőlködik, amikor szerintük semmi közünk az ezüstökhöz. Ennek el­lenére azt gondolom, ha a magyar kormány megfe­lelő ajánlattal állna elő, akkor lenne keresnivalónk. Perújrafelvételre viszont, ahogy sokan tévesen hi­szik, nincs mód, ugyanis az 1993-as New York-i polgári per minden szinten lezárult. Lehetőség van viszont Angliában újabb polgári pert indítani vagy peren kívül megegyezni a lorddal. Éppen ezért Angliában megbíztuk a neves, műkincsekre szako­sodott Mischon de Reya ügyvédi irodát, amely egyebek mellett Diana hagyatékát is kezeli, ők képviselnének bennünket, amennyiben perbe lép­nénk. S hogy miért annyira fontos, hogy hazánk birto­kába kerüljön a késő római kori lelet, arról Bánkú­tiné Hajdú Éva a következőket mondja: - A kincs töredékes formájában is a klasszikus ókor egyik legnagyobb lelete. Kulturális öröksé­günk kimagasló értéke, amelyet hazánk földjén élt elődeink hagytak ránk. Visszaszerzése, külö­nösen a vesztes New York-i per után, jelzés az il­legális nemzetközi műkereskedelem számára: egy következő kincset már aligha lenne érdemes kicsempészni Magyarországról. A siker, éppúgy mint a kudarc, roppant fontos az országról alko­tott kép, a nemzeti önérzet szempontjából: ellop­ták tőlünk, kallódott, de sikerült visszaszerez­nünk. Tódor János 2000. DECEMBER 16., SZOMBAT NÉPSZAVA 15 SZÉP SZÓL.

Next