Népszava, 2001. január (129. évfolyam, 1-26. sz.)

2001-01-02 / 1. szám

, 2001. JANUÁR 2., KEDD GAZDASÁG RÖVIDEN Hatályba lépett az új szövetkezeti törvény Hatályba lépett január 1-jén az új szövetkezetekről szóló törvény. A régi típusú szövetkezetek a tör­vény hatálybalépésétől számított ötödik naptári év végéig működ­hetnek, szövetkezeti üzletrészt azonban nem bocsáthatnak ki, a korábbiakat pedig be kell vonniuk. felzárkózás az európai bérekhez A magyar keresetek európai uniós felzárkóztatásának feladatait mi­niszteri megbízott fogja össze ja­nuár 1-jétől a Gazdasági Minisz­tériumban. A szaktárca elemzése szerint a magyar átlagkereset vá­sárlóerő-paritáson számítva az uniós átlag körülbelül 30 százalé­kát teszi ki. Ugyanakkor a kevés­bé fejlett EU-országok - mint például Portugália, Görögország - bérszínvonalának körülbelül 50- 60 százalékát éri el. Izrael: 5,9 százalékos a növekedés_________ Izrael gazdasága 5,9 százalékkal növekedett 2000-ben - jelentette az izraeli statisztikai hivatal hét­főn. Elemzők korábban 5 száza­lék körüli értéket jósoltak, a meg­szállt területeken három hónapja ismét felerősödött lázadás miatt. A statisztikai hivatal számítása szerint az erőszakcselekmények gazdasági következményei - köz­tük az építőipar és az idegenfor­galom visszaesése - nélkül a GDP növekedése 6,5 százalékos lett volna. Marhakór és Kína A kínai kormány megtiltotta az állati eredetű takarmányliszt im­portját az EU-ból a kergemarha­kór veszélye miatt. Az intézke­dés hétfőn lépett érvénybe. Ezentúl bármiféle állati táp be­hozatalához eseti engedély kell a kínai mezőgazdasági miniszté­riumtól - ismertette a döntést a China Daily. A Népszava munkatársait a 6x6 Taxi szállítja -----------------------------------------1 Agrárcsatlakozás az unióhoz Kezdődhet a mezőgazdasági fejezet vitája Brüsszellel NÉPSZAVA-összeállítás Magyarország részéről elhárult minden akadály, hogy megkez­dődjön az agrárfejezet érdemi megvitatása az EU-csatlakozási tárgyalásokon - nyilatkozta Vajda László, a Földművelésügyi Mi­nisztérium (FVM) Európai Integ­rációs Főosztályának vezetője. Az EU álláspontja jelenlegi formájában még nem teljes körű. Jelentésük ugyanis nem szól a di­rekt támogatásokról, s a magyar javaslatban szereplő terméksajá­tosság szerint felállított kvóták helyett is bázisidőszakhoz kötött kvótát írna elő. - Ez igen kedve­zőtlen lenne az ország számára, hiszen az EU 1995-1999-re java­solt bázisidőszakában volt a leggyengébb a mezőgazdasági termelés az elmúlt évtizedekben - magyarázta a főosztályvezető. Még számos jogharmonizációs feladat vár a tárcára - mondta Vajda László, hozzátéve, hogy je­lenleg több mint 80 százalékban már teljesítették a jogi anyag át­vételét. Emlékeztetett arra, hogy 2000-ben 5,8 milliárd forint jutott a minisztérium költségvetéséből az uniós felkészülésre, 2001-ben pedig már 8 milliárd forintot for­díthatnak erre a célra. A távirati irodának adott interjú nem tér ki az országjelentésben az agráriumról megfogalmazott kritikákra. Brüsszel szerint nem tisztázott az Agrárintervenciós Központ feladata, Magyarország és az EU agrárpiaci rendtartása nem összekapcsolható és nem adottak a piac egyensúlyát meg­teremtő állami beavatkozás felté­telei. A Magyar Agrárkamara sze­rint a kritika jogos, hiszen a hazai rendtartási törvény tartalmi és el­járási kérdésekben egyaránt eltér a közösségi joganyagtól. Buda­pest és Brüsszel teljesen máskép­pen határozta meg például az irány- és az intervenciós ár fogal­mát. Nálunk az irányár csak az áringadozások középpontja, az EU-ban viszont jövedelmet is biztosít a gazdáknak. Intervenciós áron Brüsszel azt az árat érti, amely jövedelmet tar­talmaz, és amelyen az unió az ár­csökkenés megállítása érdekében felvásárol egy adott agrártermé­ket. Magyarországon ezzel a ga­rantált ár egyenértékű, ám ez ár­letörő funkciót tölt be, hiszen nem lehet több az átlagos önkölt­ség 70 százalékánál. Hogy a ha­zai és az uniós módszer közül melyik a hatékonyabb, nem lehet kérdéses. 1999-bert ugyanis hiába költött a földművelésügyi tárca 62 milliárd forintot az agrárter­mékek piacának segítésére, ha a termelők árvesztesége ennek el­lenére 50 milliárd forinttal nőtt. A kamara szerint emiatt már idén az uniós szabályokat kell alkal­mazni Magyarországon is. Brüsszel nem lát tisztán a me­zőgazdasági foglalkoztatottakkal kapcsolatban sem. Az országje­lentésben 960 ezer egyéni gazda­ság és 8200 gazdasági szervezet szerepel, ám a kamara adatai sze­rint Magyarországon jelenleg csupán 419 ezer agrárfoglalkoz­tatott van. Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy hányan élnek a földből, hiszen ha a 100 hektárra jutó foglalkoztatottak száma ki­sebb az uniós átlagénál, az jelen­tős mértékben megkönnyítheti a csatlakozási tárgyalásokat. A kamara az EU-val egyetér­tésben felhívja a figyelmet arra is, hogy az agrárium uniós felkészü­lését segítő SAPARD-program késedelmet szenved, mert válto­zott az azt lebonyolító ügynökség felügyelete. Ráadásul a források felhasználását akadályozza, hogy nincsenek akkreditált kifizető- és végrehajtó ügynökségeink sem. Művelik a földet - úton az Európai Unió felé Kötelező csatornázás Hatályba lépett január 1-jén a hul­ladékgazdálkodási törvény, amely szerint valamennyi településen meg kell szervezni a kommunális hulladékok begyűjtését. Ahol je­lenleg is működik hulladékbe­gyűjtés, ott január 1-jétől ez az önkormányzatok által kötelezően végzendő közszolgáltatás. Ahol még nincs begyűjtés, ott a 2000- nél több lakosú települések eseté­ben 2002. január 1-jén, a kisebb településeken 2003. január 1-jén kell megkezdeni a begyűjtést. Három ország háromfelé tart Az ABN Amro Bank a cseh, a magyar és a lengyel gazdaságról Csehország, Magyarország és Lengyelország várhatóan eltérő gazdasági fejlődési irányt követ az ezredforduló után, mert kü­lönböző gazdasági ciklusban vannak - derül ki az ABN AMRO Bank legfrissebb elemzéséből. A Papp Zsolt, a pénzintézet lon­doni központjának elemzője által készített tanulmány szerint Magyarország, úgy tűnik, hogy elérte gazdasági ciklusának csú­csát, ami magában hordozza az infláció növekedésének és a kül­földi eladósodás bővülésének lehetőségét. MTI-információ Az elemzés következtetése az, hogy a három ország továbbra is különböző gazdasági úton halad, annak ellenére, hogy hasonló problémákkal és kockázatokkal kell szembenézniük. A hasonló­ságok az elemzés szerint a to­vábbra is nyomasztó infláció és a folyó fizetési mérleghiány, vala­mint a „laza” fiskális politika. E három gazdaság különböző stádiumban van, és a tekintélyes bank elemzője úgy véli, hogy a jelentkező kockázatokra a három ország divergens monetáris poli­tikával és pénzpiaci folyamatok­kal reagál. A tanulmány szerint Csehor­szág gazdasága gyorsabban ma­gához térhet, mint azt korábban gondolták, és ez a monetáris poli­tika preventív szigorodásához ve­zethet, ám a reformok lassú előre­haladása feltehetően visszatartó erőt jelent majd a hosszú távú tel­jesítményre. Lengyelország gaz­dasági ciklusa lassul, ami alacso­nyabb inflációhoz és kisebb kül­földi deficithez vezethet. Ennek köszönhetően a zloty leértékelé­sének kockázata csökken, és erő­södik a kamatlábak mérséklődé­sének lehetősége. Magyarország­gal kapcsolatban az elemző ki­emeli: mivel gazdasági ciklusa a csúcsához közelít, ez magában hordozza a túlfűtöttség kockáza­tát, így nőhet az inflációs ráta és a külső eladósodott­ság. E kockázat sú­lyosbodhat, ha a monetáris politika nem szigorodik. Az elemzés Csehország 2000- es GDP-jét 3 szá­zalékra, a magyar­­országit 6 száza­lékra, a lengyel­­országit 5,5 száza­lékra becsüli. A 2001-es szám Csehországra 4, Magyarországra 5 és Lengyel­­országra 4,5 százalék. 2002-re a GDP-t Csehországra 4,5, Ma­gyarországra 5 és Lengyelor­szágra szintén 5 százalékra teszi. A 2000-es évi munkanélküliségi rátát Csehország esetében 9, a magyarországit 6,5, a lengyelor­szágit 15 százalékra prognoszti­zálják. A 2001-re előre jelzett munkanélküliségi ráta Csehor­szág esetében 8,8, Magyarorszá­géban 6,3, míg lengyel viszony­latban 17 százalék. Az átlagos éves infláció 2000-es előrejel­zése Csehországnál 4, Magyar­­országnál 9,8, Lengyelország esetében 10,2 százalék, ez az adat 2001-re az ABN Amro szerint Csehországnál 4,5, Ma­gyarországnál 9,5 és Lengyel­­ország esetében 8 százalék. A 2002-es inflációs előrejelzés lényegesen alacsonyabb, Len­gyelország esetében 4, Magyar­­országnál 7 és Len­gyelországnál 6 szá­zalék. A tanulmány sze­rint e három ország­gal kapcsolatban fontos kiemelni, hogy gazdasági fundamentumai lé­nyegesen jobb álla­potban vannak, mint a 90-es évek közepén, folytató­dik a strukturális re­form, habár időn­ként ez le is lassulhat. Mindez azt jelenti, hogy a korábban fel­vázolt kockázatok sokkal könnyebben kezelhetők, mint néhány évvel ezelőtt, és sokkal alacsonyabb a pénzügyi válság kockázata. Magyarországgal kapcsolatban az elemző kiemeli: mivel gazdasági ciklusa a csúcsához közelít, ez magában hordozza a túlfűtöttség kockázatát NÉPSZAVA Csillagpontos kábelhálózat épül NÉPSZAVA-információ A UPC Magyarország fokozato­san igyekszik eleget tennni média­­törvényben előírt kötelezettségé­nek, és ennek megfelelően kiala­kítani új, úgynevezett csillagpon­tos kábelhálózatát. Ez a befekte­tés, az infláció, a 2001-től fize­tendő szerzői jogdíjak és a forint folyamatos leértékelődése együt­tesen arra kényszeríti a társasá­got, hogy emelje árait. Ezért van az, hogy mostanában a UPC elő­fizetőinek egy része Budapest bi­zonyos területein, amikor megér­kezik a 2001-es előfizetési díjak­ról szóló tájékoztató, nem a UPC által jelzett 10-15 százalékos, hanem jóval nagyobb áremelke­déssel szembesül. Hagymásy András, a társaság kommuniká­ciós igazgatója lapunk érdeklődé­sére elmondta: az új - a médiatör­vény által előírtan interaktív - há­lózat a korábbi, soroshoz képest merőben más minőséget, színvo­nalasabb szolgáltatás nyújtását teszi lehetővé. Ezt a minőséget meg kell fizet­ni. A nagyobb mértékű áremelés azokat érinti, akik a régi, korsze­rűtlen szolgáltatás helyett mosta­nában térnek át az útra, ahol a magasabb ár lényegesen nagyobb csatornaszámot is jelent. A budapesti központi fejállo­másról továbbított programcso­magok esetében a szociális cso­mag havi bruttó 450-ről 500 fo­rintra drágul jövőre. Ebben a cso­magban a Duna Tv és a kerületi tévék mellett az m1 és m2 adása fogható. Az alap programcsomag díja 1150 helyett 1790 forint, a ko­rábbinál nagyobb csatornaszám mellett. A csaknem 50 csatornát tartalmazó bővített csomag díja 2150-ről 2448 forintra változott. Az HBO havi díja 2500 forint, a Sport 1-é változatlanul 2000 fo­rint 2001-ben. Ezek az árak a UPC budapesti központi fejállo­mására, illetve az arról ellátott te­rületekre vonatkoznak a város más részein. Az ország többi 35 településén, ahol a UPC jelen van, más árak várhatók. Adóreform Németországban Hétfői hatállyal életbe lépett a né­met adóreform első lépcsője. A re­formot a háború óta legnagyobb­nak nevezte a kormány. A pénzügyminisztérium számí­tása szerint a magánszemélyek és a vállalatok adóterhe az első sza­kaszban 45,6 milliárd márkával csökken, és a harmadik sza­kasszal, 2005-ben a megtakarítás eléri a 62,5 milliárd márkát. Ennek ellenére az új év nem csupa öröm Németországban: a környezetvédelmi adó 6 Pfenni­ges emelése miatt hétfőtől drágult a benzin, és többe kerül az áram is. Igaz, ellentételezés is van - ha­bár ezt az ellenzék „toldozás-fol­­dozásnak” nevezte­­: ezentúl a munkahelyükre más helységből vagy város környéki körzetből be­járók tíz kilométerig 70 pfen­­nig/kilométer, azonfelül 80 pfen­­nig/kilométer átalánytérítést von­hatnak le jövedelemadójukból, közlekedési eszköztől függetle­nül. Korábban csak az autóval be­járók kaptak térítést. A térítés el­vileg korlátlan, de az évi 10 ezer márkát meghaladó közlekedési költséget bizonyítani kell. A kor­mány szerint a környezetvédelmi adó emelésétől már csak azért sem kell felháborodni, mert abból a kisebb nyugdíjjárulék-bevételt fogják fedezni. A nyugdíjjárlék ugyanis január 1-jétől 19,1 száza­lékra csökkent 19,3 százalékról. A Budapesti Értéktőzsde heti forgalmi adatai 2000. december 27-29. Értékpapír Üzletszám Forgalom Min. ár Mai­ ár Nyitóár Záróár Záróárváltozás (db) (Ft) (Ft) (Ft) (Ft) (Ft) (%) .A­ KATEGÓRIA BorsodChem 166 93 151 760 6 745 6 900 6 900 6 750 •2,17 Danubius 74 21 972 175 4 225 4 375 4 375 4 375 0,00 Démász 100 127 802 550 13 600 13850 13 800 13 600 •1,81 Egs___ 453 648 713 615 10 200 10670 10 385 10 650 4,41 Graboplast 72 71671990 1990 2145 2145 2 005­­4,52 Graphisoft 106 79265 370 2 900 3 000 2 905 2 980 2,41 Matáv 1409 2 885 711473 1153 1182 1161 1173 1,56 Mal 713 1 717 232 660 4 660 4 840 4 780 4 770 1,06 NABI 174 108 578 310 4 300 4 600 4 530 4 600 2,22 OTP Bank törzs 3140 9 603 529 700 14 910 15 950 14910 15 850 7,09 Pannonplast 136 134 200 820 4 440 4 600 4 500 4 555 1,22 Pick Szeged 25 382 286 600 7 000 7 290 7 290 7 235 0,14 Prímagáz 86 16 124 750 1140 1250 1185 1250 5,49 Rába­­ 156 310 089 760 2 415 2 505 2 450 2 505 0,80 Richter Gedeon 711 5 787 825 995 16 510 17 050 16 605 16670 1,03 Synergon 242 81205 965 985 1025 1010 1025 1,99 TVK 142 56 353 195 4 505 4 850 4 850 4 600 3 5,83 „B" KATEGÓRIA Agrmpex2 117 800 1900 2 280 1900 2 280 35,71 Antenna Hungária 85 28 344 405 5 360 5615 5 430 5 600 4,87 BIF 27 2 885 422 284 3 500 3 868 3 868 3 800 8,57 Brau Union 20 86 741 865 4010 4 495 4010 4 395 10,68 Csopaki 217 920 960 960 960 960 1,59 Dédász 24 19 332 900 6 650 8 400 7 000 8 400 26,32 Domus Elmű 45 49 238 050 13 900 17 000 14 900 17 000 17,24 Emász 11 527 760 5130 5 250 5 250 5135 23,11 Eravis törzs Fotex 287 115 968 219 264 277 270 273 1,49 Garex 3 646 750 475 480 475 480 9,09 Globus 20 7 808 625 2 280 2 430 2 325 2 390 •0,42 Human 27 2 565 000 1350 1700 1430 1405 •18,55 Hungagent IBUSZ 35 4 921 944 550 694 570 650 18,18 Inter-Európa Bank 74 27 271 785 880 945 935 930 •0,53 Kékkúti Ásványvízi 132 500 2 650 2 650 2 650 2 650 13,64 Konzumbank Mezőgép 49 62 988 860 1710 1825 1790 1750 -2,23 Novotrade 1 1200 1200 1200 1200 1200 11,11 OTP Bank elsőbbségi 8 3 091010 9 450 9 500 9 450 9 455 -0,47 Pannon Váltó 2 145 708 685 689 689 685 5,38 Pannon-Flax 310 87 927 900 565 735 605 720 2,13 Phylaxia Pharma 24 1884 162 63 69 65 67 1,52 Quaestor Értékpapír Skála 8 824 940 960 1100 960 1100 37,50 Szyl Titász 24 64 468 830 8 205 8 500 8 395 8 500 3,60 Zalakerámia 102 48 909 520 2 340 2 400 2 365 2 390­­0,42 Zwack Unicum 12 5 210 755 6 290 6 600 6 290 6 355 2,50 „C" KATEGÓRIA Aragon 118 009 605 639 639 605­0 0,17 Aranypók EHEP1 7 315 000 950 950 950 950 2,15 Eravis elsőbbségi Fevita bemutatóra Fevita névre Fűzfői Papír Gardénia2 19630 151 151 151 151 -5,63 HB Westminster Humet 58 4 795 967 115 122 116 122 2,52 Kartonpack Konzum2 100 000 125 125 125 125 -0,79 Második Deviza Factory4 1088 700 9 000 9 500 9 000 9 500 5,56 Rizikó Factory Rizikó Factory3 64 800 3 000 3100 3 000 3100 0,16 Rizikó Factory Virginia

Next