Népszava, 2001. január (129. évfolyam, 1-26. sz.)
2001-01-02 / 1. szám
, 2001. JANUÁR 2., KEDD GAZDASÁG RÖVIDEN Hatályba lépett az új szövetkezeti törvény Hatályba lépett január 1-jén az új szövetkezetekről szóló törvény. A régi típusú szövetkezetek a törvény hatálybalépésétől számított ötödik naptári év végéig működhetnek, szövetkezeti üzletrészt azonban nem bocsáthatnak ki, a korábbiakat pedig be kell vonniuk. felzárkózás az európai bérekhez A magyar keresetek európai uniós felzárkóztatásának feladatait miniszteri megbízott fogja össze január 1-jétől a Gazdasági Minisztériumban. A szaktárca elemzése szerint a magyar átlagkereset vásárlóerő-paritáson számítva az uniós átlag körülbelül 30 százalékát teszi ki. Ugyanakkor a kevésbé fejlett EU-országok - mint például Portugália, Görögország - bérszínvonalának körülbelül 50- 60 százalékát éri el. Izrael: 5,9 százalékos a növekedés_________ Izrael gazdasága 5,9 százalékkal növekedett 2000-ben - jelentette az izraeli statisztikai hivatal hétfőn. Elemzők korábban 5 százalék körüli értéket jósoltak, a megszállt területeken három hónapja ismét felerősödött lázadás miatt. A statisztikai hivatal számítása szerint az erőszakcselekmények gazdasági következményei - köztük az építőipar és az idegenforgalom visszaesése - nélkül a GDP növekedése 6,5 százalékos lett volna. Marhakór és Kína A kínai kormány megtiltotta az állati eredetű takarmányliszt importját az EU-ból a kergemarhakór veszélye miatt. Az intézkedés hétfőn lépett érvénybe. Ezentúl bármiféle állati táp behozatalához eseti engedély kell a kínai mezőgazdasági minisztériumtól - ismertette a döntést a China Daily. A Népszava munkatársait a 6x6 Taxi szállítja -----------------------------------------1 Agrárcsatlakozás az unióhoz Kezdődhet a mezőgazdasági fejezet vitája Brüsszellel NÉPSZAVA-összeállítás Magyarország részéről elhárult minden akadály, hogy megkezdődjön az agrárfejezet érdemi megvitatása az EU-csatlakozási tárgyalásokon - nyilatkozta Vajda László, a Földművelésügyi Minisztérium (FVM) Európai Integrációs Főosztályának vezetője. Az EU álláspontja jelenlegi formájában még nem teljes körű. Jelentésük ugyanis nem szól a direkt támogatásokról, s a magyar javaslatban szereplő terméksajátosság szerint felállított kvóták helyett is bázisidőszakhoz kötött kvótát írna elő. - Ez igen kedvezőtlen lenne az ország számára, hiszen az EU 1995-1999-re javasolt bázisidőszakában volt a leggyengébb a mezőgazdasági termelés az elmúlt évtizedekben - magyarázta a főosztályvezető. Még számos jogharmonizációs feladat vár a tárcára - mondta Vajda László, hozzátéve, hogy jelenleg több mint 80 százalékban már teljesítették a jogi anyag átvételét. Emlékeztetett arra, hogy 2000-ben 5,8 milliárd forint jutott a minisztérium költségvetéséből az uniós felkészülésre, 2001-ben pedig már 8 milliárd forintot fordíthatnak erre a célra. A távirati irodának adott interjú nem tér ki az országjelentésben az agráriumról megfogalmazott kritikákra. Brüsszel szerint nem tisztázott az Agrárintervenciós Központ feladata, Magyarország és az EU agrárpiaci rendtartása nem összekapcsolható és nem adottak a piac egyensúlyát megteremtő állami beavatkozás feltételei. A Magyar Agrárkamara szerint a kritika jogos, hiszen a hazai rendtartási törvény tartalmi és eljárási kérdésekben egyaránt eltér a közösségi joganyagtól. Budapest és Brüsszel teljesen másképpen határozta meg például az irány- és az intervenciós ár fogalmát. Nálunk az irányár csak az áringadozások középpontja, az EU-ban viszont jövedelmet is biztosít a gazdáknak. Intervenciós áron Brüsszel azt az árat érti, amely jövedelmet tartalmaz, és amelyen az unió az árcsökkenés megállítása érdekében felvásárol egy adott agrárterméket. Magyarországon ezzel a garantált ár egyenértékű, ám ez árletörő funkciót tölt be, hiszen nem lehet több az átlagos önköltség 70 százalékánál. Hogy a hazai és az uniós módszer közül melyik a hatékonyabb, nem lehet kérdéses. 1999-bert ugyanis hiába költött a földművelésügyi tárca 62 milliárd forintot az agrártermékek piacának segítésére, ha a termelők árvesztesége ennek ellenére 50 milliárd forinttal nőtt. A kamara szerint emiatt már idén az uniós szabályokat kell alkalmazni Magyarországon is. Brüsszel nem lát tisztán a mezőgazdasági foglalkoztatottakkal kapcsolatban sem. Az országjelentésben 960 ezer egyéni gazdaság és 8200 gazdasági szervezet szerepel, ám a kamara adatai szerint Magyarországon jelenleg csupán 419 ezer agrárfoglalkoztatott van. Pedig egyáltalán nem mindegy, hogy hányan élnek a földből, hiszen ha a 100 hektárra jutó foglalkoztatottak száma kisebb az uniós átlagénál, az jelentős mértékben megkönnyítheti a csatlakozási tárgyalásokat. A kamara az EU-val egyetértésben felhívja a figyelmet arra is, hogy az agrárium uniós felkészülését segítő SAPARD-program késedelmet szenved, mert változott az azt lebonyolító ügynökség felügyelete. Ráadásul a források felhasználását akadályozza, hogy nincsenek akkreditált kifizető- és végrehajtó ügynökségeink sem. Művelik a földet - úton az Európai Unió felé Kötelező csatornázás Hatályba lépett január 1-jén a hulladékgazdálkodási törvény, amely szerint valamennyi településen meg kell szervezni a kommunális hulladékok begyűjtését. Ahol jelenleg is működik hulladékbegyűjtés, ott január 1-jétől ez az önkormányzatok által kötelezően végzendő közszolgáltatás. Ahol még nincs begyűjtés, ott a 2000- nél több lakosú települések esetében 2002. január 1-jén, a kisebb településeken 2003. január 1-jén kell megkezdeni a begyűjtést. Három ország háromfelé tart Az ABN Amro Bank a cseh, a magyar és a lengyel gazdaságról Csehország, Magyarország és Lengyelország várhatóan eltérő gazdasági fejlődési irányt követ az ezredforduló után, mert különböző gazdasági ciklusban vannak - derül ki az ABN AMRO Bank legfrissebb elemzéséből. A Papp Zsolt, a pénzintézet londoni központjának elemzője által készített tanulmány szerint Magyarország, úgy tűnik, hogy elérte gazdasági ciklusának csúcsát, ami magában hordozza az infláció növekedésének és a külföldi eladósodás bővülésének lehetőségét. MTI-információ Az elemzés következtetése az, hogy a három ország továbbra is különböző gazdasági úton halad, annak ellenére, hogy hasonló problémákkal és kockázatokkal kell szembenézniük. A hasonlóságok az elemzés szerint a továbbra is nyomasztó infláció és a folyó fizetési mérleghiány, valamint a „laza” fiskális politika. E három gazdaság különböző stádiumban van, és a tekintélyes bank elemzője úgy véli, hogy a jelentkező kockázatokra a három ország divergens monetáris politikával és pénzpiaci folyamatokkal reagál. A tanulmány szerint Csehország gazdasága gyorsabban magához térhet, mint azt korábban gondolták, és ez a monetáris politika preventív szigorodásához vezethet, ám a reformok lassú előrehaladása feltehetően visszatartó erőt jelent majd a hosszú távú teljesítményre. Lengyelország gazdasági ciklusa lassul, ami alacsonyabb inflációhoz és kisebb külföldi deficithez vezethet. Ennek köszönhetően a zloty leértékelésének kockázata csökken, és erősödik a kamatlábak mérséklődésének lehetősége. Magyarországgal kapcsolatban az elemző kiemeli: mivel gazdasági ciklusa a csúcsához közelít, ez magában hordozza a túlfűtöttség kockázatát, így nőhet az inflációs ráta és a külső eladósodottság. E kockázat súlyosbodhat, ha a monetáris politika nem szigorodik. Az elemzés Csehország 2000- es GDP-jét 3 százalékra, a magyarországit 6 százalékra, a lengyelországit 5,5 százalékra becsüli. A 2001-es szám Csehországra 4, Magyarországra 5 és Lengyelországra 4,5 százalék. 2002-re a GDP-t Csehországra 4,5, Magyarországra 5 és Lengyelországra szintén 5 százalékra teszi. A 2000-es évi munkanélküliségi rátát Csehország esetében 9, a magyarországit 6,5, a lengyelországit 15 százalékra prognosztizálják. A 2001-re előre jelzett munkanélküliségi ráta Csehország esetében 8,8, Magyarországéban 6,3, míg lengyel viszonylatban 17 százalék. Az átlagos éves infláció 2000-es előrejelzése Csehországnál 4, Magyarországnál 9,8, Lengyelország esetében 10,2 százalék, ez az adat 2001-re az ABN Amro szerint Csehországnál 4,5, Magyarországnál 9,5 és Lengyelország esetében 8 százalék. A 2002-es inflációs előrejelzés lényegesen alacsonyabb, Lengyelország esetében 4, Magyarországnál 7 és Lengyelországnál 6 százalék. A tanulmány szerint e három országgal kapcsolatban fontos kiemelni, hogy gazdasági fundamentumai lényegesen jobb állapotban vannak, mint a 90-es évek közepén, folytatódik a strukturális reform, habár időnként ez le is lassulhat. Mindez azt jelenti, hogy a korábban felvázolt kockázatok sokkal könnyebben kezelhetők, mint néhány évvel ezelőtt, és sokkal alacsonyabb a pénzügyi válság kockázata. Magyarországgal kapcsolatban az elemző kiemeli: mivel gazdasági ciklusa a csúcsához közelít, ez magában hordozza a túlfűtöttség kockázatát NÉPSZAVA Csillagpontos kábelhálózat épül NÉPSZAVA-információ A UPC Magyarország fokozatosan igyekszik eleget tennni médiatörvényben előírt kötelezettségének, és ennek megfelelően kialakítani új, úgynevezett csillagpontos kábelhálózatát. Ez a befektetés, az infláció, a 2001-től fizetendő szerzői jogdíjak és a forint folyamatos leértékelődése együttesen arra kényszeríti a társaságot, hogy emelje árait. Ezért van az, hogy mostanában a UPC előfizetőinek egy része Budapest bizonyos területein, amikor megérkezik a 2001-es előfizetési díjakról szóló tájékoztató, nem a UPC által jelzett 10-15 százalékos, hanem jóval nagyobb áremelkedéssel szembesül. Hagymásy András, a társaság kommunikációs igazgatója lapunk érdeklődésére elmondta: az új - a médiatörvény által előírtan interaktív - hálózat a korábbi, soroshoz képest merőben más minőséget, színvonalasabb szolgáltatás nyújtását teszi lehetővé. Ezt a minőséget meg kell fizetni. A nagyobb mértékű áremelés azokat érinti, akik a régi, korszerűtlen szolgáltatás helyett mostanában térnek át az útra, ahol a magasabb ár lényegesen nagyobb csatornaszámot is jelent. A budapesti központi fejállomásról továbbított programcsomagok esetében a szociális csomag havi bruttó 450-ről 500 forintra drágul jövőre. Ebben a csomagban a Duna Tv és a kerületi tévék mellett az m1 és m2 adása fogható. Az alap programcsomag díja 1150 helyett 1790 forint, a korábbinál nagyobb csatornaszám mellett. A csaknem 50 csatornát tartalmazó bővített csomag díja 2150-ről 2448 forintra változott. Az HBO havi díja 2500 forint, a Sport 1-é változatlanul 2000 forint 2001-ben. Ezek az árak a UPC budapesti központi fejállomására, illetve az arról ellátott területekre vonatkoznak a város más részein. Az ország többi 35 településén, ahol a UPC jelen van, más árak várhatók. Adóreform Németországban Hétfői hatállyal életbe lépett a német adóreform első lépcsője. A reformot a háború óta legnagyobbnak nevezte a kormány. A pénzügyminisztérium számítása szerint a magánszemélyek és a vállalatok adóterhe az első szakaszban 45,6 milliárd márkával csökken, és a harmadik szakasszal, 2005-ben a megtakarítás eléri a 62,5 milliárd márkát. Ennek ellenére az új év nem csupa öröm Németországban: a környezetvédelmi adó 6 Pfenniges emelése miatt hétfőtől drágult a benzin, és többe kerül az áram is. Igaz, ellentételezés is van - habár ezt az ellenzék „toldozás-foldozásnak” nevezte: ezentúl a munkahelyükre más helységből vagy város környéki körzetből bejárók tíz kilométerig 70 pfennig/kilométer, azonfelül 80 pfennig/kilométer átalánytérítést vonhatnak le jövedelemadójukból, közlekedési eszköztől függetlenül. Korábban csak az autóval bejárók kaptak térítést. A térítés elvileg korlátlan, de az évi 10 ezer márkát meghaladó közlekedési költséget bizonyítani kell. A kormány szerint a környezetvédelmi adó emelésétől már csak azért sem kell felháborodni, mert abból a kisebb nyugdíjjárulék-bevételt fogják fedezni. A nyugdíjjárlék ugyanis január 1-jétől 19,1 százalékra csökkent 19,3 százalékról. A Budapesti Értéktőzsde heti forgalmi adatai 2000. december 27-29. Értékpapír Üzletszám Forgalom Min. ár Mai ár Nyitóár Záróár Záróárváltozás (db) (Ft) (Ft) (Ft) (Ft) (Ft) (%) .A KATEGÓRIA BorsodChem 166 93 151 760 6 745 6 900 6 900 6 750 •2,17 Danubius 74 21 972 175 4 225 4 375 4 375 4 375 0,00 Démász 100 127 802 550 13 600 13850 13 800 13 600 •1,81 Egs___ 453 648 713 615 10 200 10670 10 385 10 650 4,41 Graboplast 72 71671990 1990 2145 2145 2 0054,52 Graphisoft 106 79265 370 2 900 3 000 2 905 2 980 2,41 Matáv 1409 2 885 711473 1153 1182 1161 1173 1,56 Mal 713 1 717 232 660 4 660 4 840 4 780 4 770 1,06 NABI 174 108 578 310 4 300 4 600 4 530 4 600 2,22 OTP Bank törzs 3140 9 603 529 700 14 910 15 950 14910 15 850 7,09 Pannonplast 136 134 200 820 4 440 4 600 4 500 4 555 1,22 Pick Szeged 25 382 286 600 7 000 7 290 7 290 7 235 0,14 Prímagáz 86 16 124 750 1140 1250 1185 1250 5,49 Rába 156 310 089 760 2 415 2 505 2 450 2 505 0,80 Richter Gedeon 711 5 787 825 995 16 510 17 050 16 605 16670 1,03 Synergon 242 81205 965 985 1025 1010 1025 1,99 TVK 142 56 353 195 4 505 4 850 4 850 4 600 3 5,83 „B" KATEGÓRIA Agrmpex2 117 800 1900 2 280 1900 2 280 35,71 Antenna Hungária 85 28 344 405 5 360 5615 5 430 5 600 4,87 BIF 27 2 885 422 284 3 500 3 868 3 868 3 800 8,57 Brau Union 20 86 741 865 4010 4 495 4010 4 395 10,68 Csopaki 217 920 960 960 960 960 1,59 Dédász 24 19 332 900 6 650 8 400 7 000 8 400 26,32 Domus Elmű 45 49 238 050 13 900 17 000 14 900 17 000 17,24 Emász 11 527 760 5130 5 250 5 250 5135 23,11 Eravis törzs Fotex 287 115 968 219 264 277 270 273 1,49 Garex 3 646 750 475 480 475 480 9,09 Globus 20 7 808 625 2 280 2 430 2 325 2 390 •0,42 Human 27 2 565 000 1350 1700 1430 1405 •18,55 Hungagent IBUSZ 35 4 921 944 550 694 570 650 18,18 Inter-Európa Bank 74 27 271 785 880 945 935 930 •0,53 Kékkúti Ásványvízi 132 500 2 650 2 650 2 650 2 650 13,64 Konzumbank Mezőgép 49 62 988 860 1710 1825 1790 1750 -2,23 Novotrade 1 1200 1200 1200 1200 1200 11,11 OTP Bank elsőbbségi 8 3 091010 9 450 9 500 9 450 9 455 -0,47 Pannon Váltó 2 145 708 685 689 689 685 5,38 Pannon-Flax 310 87 927 900 565 735 605 720 2,13 Phylaxia Pharma 24 1884 162 63 69 65 67 1,52 Quaestor Értékpapír Skála 8 824 940 960 1100 960 1100 37,50 Szyl Titász 24 64 468 830 8 205 8 500 8 395 8 500 3,60 Zalakerámia 102 48 909 520 2 340 2 400 2 365 2 3900,42 Zwack Unicum 12 5 210 755 6 290 6 600 6 290 6 355 2,50 „C" KATEGÓRIA Aragon 118 009 605 639 639 6050 0,17 Aranypók EHEP1 7 315 000 950 950 950 950 2,15 Eravis elsőbbségi Fevita bemutatóra Fevita névre Fűzfői Papír Gardénia2 19630 151 151 151 151 -5,63 HB Westminster Humet 58 4 795 967 115 122 116 122 2,52 Kartonpack Konzum2 100 000 125 125 125 125 -0,79 Második Deviza Factory4 1088 700 9 000 9 500 9 000 9 500 5,56 Rizikó Factory Rizikó Factory3 64 800 3 000 3100 3 000 3100 0,16 Rizikó Factory Virginia