Népszava, 2001. március (129. évfolyam, 51-76. sz.)
2001-03-30 / 75. szám
NÉPSZAVA Kovalik Balázs a korosztály-testvériségről, az őszinteségről és a szerelem tragédiájáról Kékszakállú - három szereplővel Tízesztendősen látta először Bartók darabját, gyerekként bábelőadás formájában mutatta be otthon első saját feldolgozását, négy esztendővel ezelőtt pedig A kékszakállú herceg vára volt a diplomarendezése Münchenben. Kovalik Balázs most ismét színre viszi Bartók operáját, a premier szombaton, illetve vasárnap lesz az Ybl-palotában. Réfi Zsuzsanna NÉPSZAVA - Harmincéves, éppen annyi idős, mint amennyi Bartók Béla volt, amikor komponálta a darabot. Ez a tény, gondolom, sajátos értelmezést is ad a műhöz. - Félelmetes megélni ezt a hasonkorúságot. Éppen a napokban vettem elő ismét Bartók leveleit, s olyan, mintha a saját naplómat olvasnám. Persze nem mérhetem magam hozzá, de az érzelmei, a világlátása, a fájdalma szinte teljesen az enyéim is. Döbbenetes érzés, különösen akkor, ha az ember belegondol, hogy kilencven esztendővel ezelőtt is ilyen volt a világ. Valami furcsa, cinkos korosztály-testvériséget érzek Bartókkal; úgy gondolom, ezt az operát ebben az életkorban lehet a leginkább érteni. Tizenéves koromtól foglalkozom a művel, tizenvalahány különböző Kékszakállú-felvételem van, mégis soha ennyire nem hatott még rám a darab. Most ugyanis olyan kapukat nyit meg bennem is, amelyeket még eddig sosem. - Akadnak azonos elemei a mostani és az ön korábbi, müncheni előadásának? - Természetes, hiszen ez a produkció a németországi koncepció alapjaira épül. Mégis teljesen más. Ennél az operánál a lényeg ugyanis az, hogy ki az a két ember, aki színpadra lép, s az összes többi dolog elhanyagolható. Az persze kérdés, hogy mit tudok mondani az énekeseknek a szövegről, a zenei képletekről, mennyire vagyunk érzékenyek, mennyire hatunk egymásra. A Kékszakállú azért emelkedik ki az összes többi opera közül, mert ez egy olyan szinten _____ elemelt darab, ahol nincs jelmez, díszlet, szcenika, „csak” két ember van. Az énekesek nem tudnak különböző álarcok mögé bújni, magukat kell megmutatniuk. Ezért nagyon nehéz színre vinni a darabot, mert az előadóktól hihetetlen őszinteséget kíván. Ezek a figurák ugyanis bennünk, mindannyiunkban élnek. Akkor nem is igazán férfi és nő, hanem két ember érzelmi csatája ez? A mű kapcsán az egyik félreértés az, hogy egy férfi titkáról van szó, amit egy nő ki akar ásni. Pedig szerintem nem így kell a „férfit” és a „nőt” érteni, hanem úgy, ahogy a férfi és a nő benne lakik minden emberben, minden kapcsolatban. A negatív és pozitív pólusról nemektől függetlenül is beszélhetünk. Mindenképpen érzékelhető és érzékeltetendő, hogy itt minden az „egészben” meglévő férfiasságot és nőiességet, a fint és arangot jelképezi. Egyik nyilatkozatában a darab kapcsán úgy fogalmazott, az ember tragédiája az, hogy a szeretetével és a szerelmével élni képes. Ez elég szörnyű kép. Valóban az, de ez a mű erről szól. Szerintem egyébként min______ den darab erről szól. A sevillai borbély végén nagy a boldogság, de tudjuk, mi lesz a folytatás, ahogy tudjuk azt is, hogy a Figaro házassága után A bűnös anya következik. Az ember szeretne másban hinni, de ez a valóság. A Kékszakállú talán csak egyértelműbben mondja ki ezt, mint a többi darab. - Különleges térbe helyezte az operát, ahol csupán egyetlen tárgy, egy tükör található. - A tükör az egyik legdöbbenetesebb technikai találmány, ami létezik a földön, mert talán a legtöbb köze van az ember lelkéhez és pszichéjéhez. Emellett pedig ez a tér segít abban is, hogy az előadásunkat közelítsük kicsit az oratorikus megoldáshoz. Hogy legyen és ne legyen színház. - Rendhagyó megoldás az is, hogy a zenekart a színpadon helyezte el, így az tulajdonképpen harmadik szereplőjévé vált az előadásnak. - Valóban, bár a muzsikusok tevékenyen nem vesznek részt a színpadi cselekményben. A darab ugyanis a zenekarban játszódik le: minden, ami miatt a Kékszakállút szeretjük, a színei, a hangzatai a zenekarban vannak. Ha ez a muzsika egy lyukból jön, akkor sokkal kevésbé hat, mint amikor harmadik szereplőként jelen van a színen. A zenészeknek ez annyiban jelent nehéz feladatot, hogy pszichésen is be kell kapcsolódniuk a játékba. Az Operaház muzsikusai általában „száműzetésben" ülnek, el vannak szigetelve a színpadtól. Nem tudják, hogy az adott hangnál mi jelenik meg a színen. Pedig ha mindez előttük zajlik, ha látják, akkor hat rájuk is, és akkor talán szebben szólaltatják meg a hangszerüket. Ezek a figurák bennünk, mindannyiunkban élnek Az egyik szereposztás „jin-jang”-párja: Rácz István és Kovács Annamária, valamint a színpadon szereplő harmadik, a zenekar Gy. Balázs Béla felvétele FESZTI VÁLOGATÁS Keringők és sárkányzene NÉPSZAVA-információ A Budapesti Tavaszi Fesztivál záróhétvégéje is sokszínű kínálattal várja az érdeklődőket. Ma keringőkoncertet hallgathatnak meg az érdeklődők a Zeneakadémián, ahol a Danubia Ifjúsági Szimfonikus Zenekar Héja Domonkos vezényletével walzereket játszik Johann Strausstól, Sibeliustól, Raveltől és Busumtól, de felhangzik Csajkovszkij Virágkeringője, Liszt Mefisztó-keringője és Richard Strauss Rózsalovagjából a nagy keringő is. Szombaton az Amadinda Ütőegyüttes koncertezik a Zeneakadémián, estjükön tongai tradicionális zene mellett Holló Aurél, Lou Harrison, Thierry de Mey és Steve Reich kompozícióinak is tapsolhat a közönség. Ősbemutatóként hangzik fel Váczi Zoltán Az üveghegyen is túl... című kompozíciója, s a programban tradicionális kínai sárkányzene is szerepel. A Kiskunfélegyházi Koncert Fúvószenekar az MTA Roosevelt téri Dísztermében muzsikál holnap: koncertjükön ősbemutatóként hangzik fel Jan Van der Roost Magyar szimfóniája, a hangverseny második felében pedig Johan de Meij I., A Gyűrűk Ura című szimfóniáját adja elő az együttes. Jan Van der Roost harsonaművész, zeneszerző és karmester. A belgiumi muzsikus a Leuveni Egyetem professzora, sokat koncertezik és komponál, hírneves mestere a régizenei előadásmódnak. Johan de Meij több előadói és zeneszerzői versenyt nyert már, kompozícióit valamilyen alkalom vagy város ihlette. Vasárnap este Eötvös Péter is koncertdobogóra lép: a Nemzeti Filharmonikusokat dirigálja a Budapest Kongresszusi Központban adott hangversenyen. Az esten - amelynek második karmestere Hamar Zsolt - Gershwin Egy amerikai Párizsban című műve, Bernstein Chichester Psalsa és Ives IV. szimfóniája hangzik fel. A koncert közreműködője a Nemzeti Énekkar és Nagy Péter zongoraművész. Vasárnap lép a budapesti közönség elé az Ensemble Intercontemporain. A párizsi együttest harmincegy szólista hozta létre, zenei vezetője az ismert karmester, Jonathan Nett, aki három esztendővel ezelőtt Ligeti György Le Grand Macabre című operáját vezényelte a Thália Színházban. Az együttesnek művészeti igazgatója volt Eötvös Péter is. Az Ensemble Intercontemporain főleg kortárs műveket játszik, repertoárján több mint másfél ezer cím szerepel, s munkássága összefonódik a filmmel, a videóval és a táncszínházakkal is. Az együttes budapesti, az MTA Kongresszusi Termében adandó vasárnapi koncertjével Kurtág György 75. születésnapja előtt is tiszteleg: műsorukban Debussy-művek mellett Kurtágkompozíciók hangzanak fel. Szezonnyitó buli a ban 2001. március 11.-április 1„ Bp. XIV„ Tatai út 95. Információ: 428-0180 I Fordítókorongolás .... • — .— • r -r-'f'j xr Látogasson el Európa első interaktív vasúti élményparkjába! fct KULTÚRA Ma adják át az eMeRTon Díjakat A 75 éves Magyar Rádió ebben az évben is eMeRTon-Díjat adományozott a könnyűzene különböző területein kiemelkedő eredményt nyújtó művészeknek, együtteseknek. A szakmai - rádiós szerkesztőkből és újságírókból álló - zsűri ezúttal 17 kategóriában nevezte meg kitüntetettjeit. Az év dzsesszmuzsikusa: Pege Aladár. Az év felfedezettje: Szatmári Orsi. Az év hangmérnöke: László Zoltán. Az év énekegyüttese a Four Fathers. Az év népzenei együttese a Bekecs együttes. Az év jubileumi koncertjét Mikó István. Az év stúdiókoncertjét a David Klezmer Band tartotta. Az év stúdiófelvételét a Bergendy zenekar készítette. Az év énekesnője: Auth Csilla. Az év zeneszerzője: Presser Gábor (ő mai, győri koncertjén veszi át az elismerést). Könnyűzenei felvételeiért az MR Szimfonikus Zenekara kap díjat. Az év posztumusz díja, valamint emlékdíja Sárosi Katalinnak és a Zsoldos család elhunyt és élő tagjainak jutott. Az év kupléprodukciója Tárnai Kiss Lászlóé. Az év alternatív zenekara a Pablo Hunny. Életműdíjat kap: Tabányi Mihály. Az év zenekari felfedezettje a Madarak. Az év tini énekese: Nika (Veress Mónika). A zártkörű díjkiosztó gálaműsorra ma este kerül sor a Budafok-Tétény Művelődési Központban, de a gálát a Petőfi rádió élőben közvetíti. Bánk bán - NKÖM-támogatással NÉPSZAVA-információ Megkezdődtek Erkel Ferenc Bánk bán című operájának hangfelvételei. A kezdeményezés több szempontból is páratlan. Mindenekelőtt először szerepel együtt a két világhírű szoprán, Marton Éva (Gertrudis) és Rost Andrea (Melinda). A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 45 millió forinttal támogatja a hangfelvétel költségeit, s az elkészült lemezt, illetve kazettát minden magyar iskolába eljuttatja majd. A felvétel emellett zenei alapjául szolgál egy teljes egészében magyar támogatásból finanszírozott operafilmnek, amelynek forgatása a nyár elején kezdődik. Az elkészült filmet a Magyar Televízió tűzi majd műsorára, de megjelenik videokazettán és DVD-n is, úgy, hogy a feliratozás több világnyelven „lekérhető” lesz. Az opera filmváltozatát Káés Csaba rendezi, az operatőr az Oscar-díjas Zsigmond Vilmos. A film tervét az Ezüsthajó Kft. nyújtotta be, s a NKÖM azt kiemelt szponzorként kívánja támogatni. A hozzájárulás végleges összegéről a teljes költségvetés elkészülte és a további támogatókkal való tárgyalások után dönt a minisztérium, az azonban biztosnak tekinthető, hogy az összeg meghaladja majd a 300 millió forintot. A tárca ezzel szeretne - a Nemzeti Filharmonikusok és a Magyar Állami Operaház után - újabb lökést adni a magyar zenekultúra, másrészt a filmgyártás fejlődésének. traumatikál és FESZT.HU NÉPSZAVA-információ Néhány évvel ezelőtt az Országos Traumatológiai Intézet öt orvosa - négy sebész és egy aneszteziológus - összeállt egy kis házi örömzenélésre, így alakult meg a Dr. Rock zenekar, repertoárjukon a 60-as, 70-es évek házibuli-hangulatát idéző Metró-, Illés-, Piramis-, Fonográf- és Bikini-slágerekkel. Az Almássy Téri Szabadidőközpont (Bp. VII., Almássy tér 6.) színpadán ma este 20 órától ők gondoskodnak a Traumatt Bál vendégeinek szórakoztatásáról. A jótékonysági rendezvény bevételét az Országos Traumatológiai Intézet megsegítésére szánják. Az est házigazdája Stohl András, vendég fellépői pedig a doktorok egykori művész és sportoló páciensei. Egy nappal később, azaz holnap ugyanis a FESZT.HU Fesztiválon több művészeti ág (film, zene, képzőművészet) szórakoztatja a közönséget. A programjában szerepel Emir Kusturica Macska-jaja, s a nézőtéren ülők a mozi végén egy igazi balkáni esküvőben érezhetik magukat, amelyhez a zenét természetesen a Boban Markovic Orkestar szolgáltatja. Rajtuk kívül fellép még az Ez a Divat zenekar, a Műszaki Hiba együttes és a Quimby. 2001. MÁRCIUS 30., PÉNTEK 13 RÖVIDEN A porond négyszögesítése• A Trafó Kortárs Művészetek Házában (Bp. IX., Liliom u. 41.) ma és holnap 20 órakor a Cirkus Cirker & Orionteatern nevű svéd társulat Trix című előadását tekinthetik meg az érdeklődők. Az északi népmesék alakjait artistaszámokkal, tánccal és rockzenével megidéző történet nem kerek, hanem négyszögletű porondon jelenik meg. Hét végi gyerekkönyvnap A Libri Könyvkereskedelmi Kft. - az IBBY (Gyermekkönyvek Nemzetközi Tanácsa) Magyar Tagozatának kezdeményezéséhez csatlakozva - holnap egész nap a Libri Könyvpalotában (Bp. VII., Rákóczi u. 12.) valamennyi gyermekkönyvre tízszázalékos vásárlási kedvezményt ad. Emellett 10 órától Lőrincz Judit Lívia dedikál, 11 órától Túri Hajnal meséket olvas fel, 12 órától Janikovszky Éva, 13 órától Rónaszegi Miklós, 14 órától pedig Békés Pál várja az olvasókat. Indonéz kulturális est A Virányosi Közösségi Házban (Bp. XII., Szarvas G. u. 8/c) szombaton 17 órakor Indonézia arcai címmel nyílik meg Bárdos Yvett fotókiállítása, majd indonéz táncokat és gamelán koncertet láthatnak-hallhatnak az érdeklődők. Muzeumok tavasza Múzeumi sétákra és egy szabadtéri rendezvényekre várja az érdeklődőket a Múzeumok tavasza elnevezésű európai eseménysorozat keretében vasárnap a Magyar Nemzeti Múzeum (Bp. VIII., Múzeum krt. 14.). Palatinus-szoboravató A Palatínus Kiadó felolvasóestje vasárnap 18 órakor kezdődik a Műcsarnokban (Bp. XIV, Hősök tere). Tizennégy író és költő olvas fel műveiből, Elekes Károly képzőművész pedig a vendégek által hozott, a kiadó nevének jelentéseit megidéző tárgyakból, eszközökből a helyszínen felállítja az alkalmi Palatínus-szobrot. Balázs Fecó 50 éves A Budapesti Kongresszusi Központban (Bp. XII., Jagelló u. 1-3.) szombaton 20 órakor Balázs Fecó jubileumi koncertjén egész pályafutása megelevenedik, de a rajongók ízelítőt kaphatnak a tavaszi nagylemez anyagából is. Vendégként Kovács Kati és a Korál lép színpadra. Dokumentumok tárlata A Magyar Fotográfusok Házában (Budapest VI., Nagymező utca 20.) ma 15 órakor nyílik a Dokumentum 5 című kiállítás, amelyet a BX Symposion folyóirat 33. számának megjelenése alkalmából rendeznek. Bartók-hangversenysorozat Bartók Béla és a Fitzner-Quartett bécsi hangversenyét ma 18 órakor a Bartók Béla Emlékházban (Bp. II., Csalán u. 29.) a Bartók Vonósnégyes, Szabadi Vilmos hegedűművész és Gulyás Márta zongoraművész ismétli meg a Bartók Béla tiszteletére rendezett koncertsorozat keretében. ? Élő internetes aukció____ A Biblcal World Judaica Galéria és az aXio közös szervezésében vasárnap 15 órától élő internetes árverést tartanak a www.judaica.hu, illetve a www.axio.hu webcímeken, így a judaicagyűjtők a Föld bármely részéről folyamatosan bekapcsolódhatnak és licitálhatnak.