Népszava, 2001. augusztus (129. évfolyam, 178-203. sz.)
2001-08-01 / 178. szám
NÉPSZAVA Elfogadhatatlan a poligráf használata a civil szférában Folytatás az 1. oldalról A többségnek ugyanis nincs nagy gyakorlata, ráadásul kontroll nélkül végzi munkáját. Míg a büntetőeljárásban a poligráfos vizsgálat eredménye csupán egy a több más bizonyíték közül, ami a nyomozás további adataival is összehasonlítható, a munkahelyeken végzett vizsgálatok eredményeit nem lehet ellenőrizni. A poligráf büntetőeljáráson kívüli alkalmazása több aggályt vet fel az adatvédelem szempontjából. Az ügyben - egy névtelen bejelentés alapján - még Majtényi László korábbi biztos kezdett vizsgálódni. Az elkészült ajánlás szerint elfogadhatatlan a poligráf használata a civil szférában. A bűncselekmények felderítése ugyanis a hatóságok feladata, nem a gazdasági társaságoké. Ez nem pusztán a munkavállalók személyiségi jogát sérti, hanem emberi méltóságukat is. Az ellenőrzésekkel ugyanis indokolatlanul szélesítik ki a gyanúsítottak körét. Ezzel pedig olyan helyzetbe kényszerítik a dolgozókat, amelyben úgy érzik, tisztázniuk kell magukat. Ez lehet az oka annak, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján 200 emberből csupán egy nem vállalja a vizsgálatot. Nem támogatja az adatvédelmi biztos a munkatársak emberi tényezőjének kockázatára irányuló poligráfos vizsgálatot. A dolgozók hozzájárulásuk megtagadásával ugyanis egzisztenciájukat veszélyeztetik. Ráadásul a fontos és bizalmas munkakörre jelölt vagy ezt betöltő személyek nemzetbiztonsági ellenőrzése - ami éppen a kockázati tényezők kiszűrésére irányul - sem tartalmaz poligráfos vizsgálatot. Bár Magyarországon még nem elfogadott, más országokban a hazugságvizsgálat sokszor a humánpolitika része. Amerikában kormányhivatalokban felvételi követelmény a poligráfos vizsgálat, amit aztán bizonyos időközönként újra elvégeznek. Izraelben pedig elképzelhetetlen, hogy hazugság-, illetve megbízhatósági vizsgálat nélkül nevezzék ki mondjuk a Legfelsőbb Bíróság elnökét. A szakember által végzett poligráfos vizsgálat mindent elárul az érintettről: feltárhatja az illető múltját, anyagi helyzetét és azt is, vajon nem hátsó szándék vezette-e, amikor a meghirdetett állásra jelentkezett. A vizsgálat során csak tényekre lehet rákérdezni. Ezen kérdésekre adott válaszokból és fiziológiai reakciókból tudja megállapítani a szakértő, hogy a vizsgált személy igazat mond-e. Szándékokat nem lehet megállapítani. A vizsgálat minimum másfél órás, de akár egy egész napig is eltarthat. Feljelentették a zámolyi roma házak építőjét MTI-információ Műszaki kifogások miatt rendőrségi feljelentést tett a zámolyi roma házakat építő alvállalkozó ellen az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) - közölte Kozéky László. Az OCÖ szociális lakásépítési és környezetvédelmi kht.-jának ügyvezető igazgatója elmondta: az időközben Strasbourgba távozott romák számára épült hat lakásból kettőt még nem adtak át az építők, négy elkészült ugyan, de a műszaki állapotuk - az igazságügyi szakértői vizsgálatok eddigi eredménye szerint - nem megfelelő. A Franciaországban menedékjogot kapott roma családok szociálpolitikai kedvezményének felhasználásával az OCÖ tulajdonában levő telkekre emelt házakat a cigány önkormányzat közhasznú társaságának alvállalkozójaként az adonyi székhelyű Cseto-Bau Bt. építette. A megállapodás értelmében az alvállalkozónak az épületeket kulcsrakészen, a területet pedig parkosítva kellett volna átadnia. Ezzel szemben a házak kivitelezése nem megfelelő, s elmaradt a terület rendbetétele is - közölte Kozéky László. Mivel az építő cég a romák távozása miatt csaknem két éve gazdátlan és a még át nem adott épületek őrzéséről sem gondoskodott, azok állaga folyamatosan romlott, és sok mindent el is loptak belőlük. A házak sorsának rendezésére az állam egyébként feltehetően ügybiztost jelöl majd ki, a műszaki kifogások rendezéséről pedig feltehetően a bíróság dönt majd - mondta az ügyvezető. BELFÖLD Pert indítanak a turistaosztály-szindróma áldozatai a légitársaságok ellen Veszélyes, hosszú repülőutak Ferihegyen még nem halt meg utas a turistaosztály-szindróma, azaz a mozdulatlanság okozta mélyvénás trombózis miatt. A Malév tomafilmet vetít utasainak a tengerentúli járatain. Angliában több millió fontos próbapert indítottak légitársaságok ellen, amiért korábban bár tudtak róla, nem figyelmeztették az utasokat a többórás mozdulatlanságban eltöltött repülőút veszélyeire. NÉPSZAVA-összeállítás Ferihegyen még nem fordult elő, hogy egy utas a többórás mozdulatlanságban töltött repülőút után az úgynevezett turistaosztályszindróma miatt halt volna meg. Angliában viszont több millió fontos, precedenst teremtő próbapert indítanak több légitársaság ellen az áldozatok hozzátartozói, valamint a betegségből sikeresen felépült utasok. A kilenc elhunyt személy hozzátartozója, valamint a húsz túlélő szerint ugyanis a társaságok is felelősek a tragédiákért, hiszen már harminc éve tudnak arról, milyen veszélyekkel jár a hosszú, gyakorlatilag mozdulatlanságban eltöltött repülőút, mégsem figyelmeztették az utasokat. A turistaosztály-szindróma, azaz a hosszú mozdulatlanságban töltött repülés okozta mélyvénás trombózis októberben került a figyelem középpontjába, miután egy fiatal walesi nő egy húszórás repülőút után a londoni repülőtéren holtan esett össze. Az elnevezés az olcsóbb árral párosuló alacsonyabb színvonalú szolgáltatásnak, a nagyobb zsúfoltságnak köszönhető. A többórás egyhelyben ülés ugyanis károsítja a keringést. Aki hajlamos erre, annak vénájában leszakadhat egy vérrög, ami a tüdőbe jutva - az esetek döntő többségében halálos -,embóliát okoz - mondta kérdésünkre Zacher Gábor főorvos. Ezt a gyakori betegséget elsősorban járkálással, a végtagok megmozgatásával és folyamatos folyadékpótlással lehet kivédeni. A baj leggyakrabban hosszú repülőút után jelentkezik, de buszon vagy vonaton is előfordulhat. Azok, akiknek véralvadási problémáik vannak - a terhes nők, az idősek és a frissen műtöttek -, különösen veszélyeztetettek. A dohányzás, a túlsúly és a túlzott alkoholfogyasztás szintén növeli a mélyvénás trombózis kialakulását. A keringési rendellenesség az utazást követő öt napon belül előjöhet. A beperelt légitársaságok egyike, a British Airways a repülőjegyek mellé már külön figyelmeztetést is mellékel a mozdulatlanságban töltött többórás repülőút veszélyeiről. A Malév a két érintett tengerentúli járatán többször levetít egy háromperces tomafilmet a turistaosztály utasainak - mondta kérdésünkre Danks Emese szóvivő. A tomagyakorlatokat akár ülve vagy a repülőgép folyosóján végezhetik el az utasok. A légikísérők fokozottan figyelnek a folyadékpótlásra. Kérésre harisnyát is biztosítanak az utasoknak, ami nem engedi a lábakat és a vénákat megdagadni. Kérdésekkel pedig bármikor lehet a repülőorvosi központhoz fordulni. Danks Emese elmondta, a Ferihegyi repülőtéren az elmúlt hónapokban nem fordult elő a londonihoz hasonló eset. A KLM légitársaság már évek óta tájékoztatja utasait a hosszú repülőút veszélyeiről. Az októberi tragikus eset óta a tengerentúli járatok turistaosztályain tomafilmen mutatják meg, mit kell tenniük az utasoknak, hogy elkerüljék a bajt - mondta kérdésünkre Nemes Ervin, a társaság magyarországi kereskedelmi igazgatója. Elköltözött a traumatológia MTI-információ Befejeződött a Mentőkórház traumatológiai osztályának költözése az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézetbe (OBSI) - közölte Szokoli Miklós osztályvezető főorvos kedden. A főorvos kijelentette: szerdán már az új helyszínen adnak ügyeletet. Szokoli elmondta, hogy az OBSI Fiumei úti épületében öt kórtermet alakítottak ki, amelyekben egyszerre 23 beteget tudnak ellátni. Góbi Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója arról tájékoztatott, hogy a Mentőkórház 24 ágyas belgyógyászati és 6 ágyas intenzív részlege csak a későbbiekben, a teljes berendezkedés után kezdi meg működését az új helyen. Az Egészségügyi Minisztériumban márciusban született döntés a Mentőkórház és az Országos Traumatológiai Intézet fúziójáról, amelynek eredményeként létrejött az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézet. Az intézményben a Mentőkórház korábbi dolgozói az Országos Mentőszolgálat státusában maradnak, és fizetésük sem változik. A Szobi utcai épületet eladja a szaktárca. Részben kompenzált veszteség Folytatás az 1. oldalról Gyakran 1-2, míg a legjobb esetekben is legfeljebb 10 százalékot jelent, így a bevételüket csupán kismértékben befolyásolja a változtatás. Az egyik megyei kamarai elnök szerint a házi készítés díjazásának növelése kizárólag a szakma presztízsét emelheti, de semmiképpen nem tekinthető kompenzációnak. Értesüléseink szerint a tegnap elfogadott rövid távú megállapodásban a kompenzáción kívül a patikus tulajdonosi viszonyainak bővítése is szerepel. A tárca ugyanis beleegyezett abba, hogy a jövőben a gyógyszerész, ha a privatizált patika beltagja, a jelenlegi 25 százalék helyett akár 51 százalékos tulajdonrészt is szerezhet. Az éppen egy hónapja életbe lépett árrésrendelet hatására a gyógyszertárak többsége havi bevételének legalább harmadát veszítette el. A megkérdezettek szerint - függetlenül attól, milyen forgalmú patikáról volt szó - a korszerű, hatékony készítmények szinte teljes körét érinti az árrésbefagyasztás, hiszen a speciális megbetegedésektől és betegkörtől függetlenül a többségük legalább 5-10 ezer forintba kerül. Az elmúlt hónap tapasztalatai szerint, amikor már az új, emelt áron,s fix árréssel dolgoztak a gyógyszertárak, többségében felére csökkent az elszámolható árréstömeg. Ráadásul az érintettek szerint a 630 forint például már egy 20 ezer forintos készítményt alapul véve, még a bankkártya-használati díjért felszámolt kezelési költséget sem fedezi, így esetenként szinte egyetlen forint bevétellel nem számolhatnak a patikusok. Az általunk megkérdezett „patikatípusok” bevétele és kiesése (forintban) a rendelet következtében júliusi forgalmi adatok alapján Patika Havi forgalom Havi árbevétel Árrésbevétel-kiesés a rendelet miatt Magisztrális patikaszerek forgalma Alkalmazott Kiadás Bér Speciális, nagy forgalmú 65 millió 10 millió 5,2-5,3 millió 19 ezer 20 2,24 millió 4,7 millió Szakrendelő melletti, közepes forgalmú 15 millió 1-1,2 millió 300-400 ezer 50 ezer 5-6 5-600 ezer 800 ezer Kis forgalmú, vidéki 5-6 millió 1020 ezer 220 ezer 10 ezer 320 ezer 60 ezer 2001. AUGUSZTUS 1., SZERDA 3 Nem vezetik be szeptembertől az egységes bérletet Csak a választékot bővítenék, árát a BKV áraihoz igazítanák Bár az állam és a főváros pénzügyi alapjai rendelkezésre állnak, mégsem lesz szeptembertől egységes bérlet, mert mindkét fél részéről hiányzik a garancia. A rendszer elindítását akadályozza a közlekedési társaságokra vonatkozó egységes jogszabályok hiánya is. Az egyesített bérlet Budapesten és vonzáskörzetében, 170 településen 3,3 millió lakost érintene, ami havonta mintegy 130 ezer bérlet értékesítését jelentené. Leopold Erika írása a NÉPSZAVÁNAK Bár a tervek szerint szeptembertől már egységes bérlettel utazhatnánk Budapesten és az agglomerációban a MÁV, a BKV és a Volánbusz járatain, erre mégsem kerül sor. Ennek egyik oka, hogy bár a kétéves központi, illetve a fővárosi költségvetésben már léteznek a szükséges pénzügyi alapok - az állam az idén 320 millió, jövőre 347 millió forinttal, a főváros 180 millióval támogatná az egységes bérletrendszert -, de hiányzik a garancia mindkét fél részéről, amely a hosszú távú együttműködés alapja lehetne - nyilatkozta lapunknak Héthelyi József, a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) előkészítő irodájának vezetője. Ezért a BKV viteldíjait megállapító fővárosi önkormányzat, illetve a MÁV és a Volánbusz díjait előíró Közlekedési és Vízügyi Minisztérium még nem módosította a viteldíjakat szabályozó rendeleteket. Vajda Pál főpolgármester-helyettes viszont úgy látja, pontosan a pénzhiány miatt nem vezethetik be ezt a fajta bérletet. Mint elmondta, a főváros megszavazta a rá háruló összeget, a beruházáshoz szükséges 580 millió forint egyharmadát, a fennmaradó rész viszont hiányzik. Ugyanakkor elismerte, a rendszer elindítását akadályozza a közlekedési társaságokra vonatkozó egységes jogszabályok hiánya is. Ezeknek egységesítése azonban a parlament feladata. Arra a kérdésre, mikortól lehet bevezetni az egységes bérletet, még senki nem tudja a választ. Réthelyi József szerint a döntéstől számított 3-4 hónapon belül. Ennyi időre van szükség, hogy kinyomtathassák a papír alapú bérletet, felkészítsék a pénztárosokat, és megfelelő hirdetést szervezzenek. Az egyesített bérlet Budapesten és vonzáskörében, 170 településen 3,3 millió lakost érintene, ami havonta mintegy 130 ezer bérlet értékesítését jelentené. Kéthelyi leszögezte, hogy ez a bérlet csak a már meglévő választékot bővítené, árát viszont a mindenkori BKV-bérlet árához igazítanák. Azok a fővárosi lakosok, akik használni szeretnék a Volánbusz, illetve a MÁV járatait, 10 százalékos felárral kaphatnák az úgynevezett összhálózati bérletet. A Budapest vonzáskörzetében élőknek kínálják majd az egyesített bérletet, ami magában foglalja a helyközi járatot, és ehhez járna tíz százalékkal olcsóbban a fővárosi helyi járatokra érvényes bérlet. A BKSZ megalakítása során a következő lépcső a tarifaközösség, amikor Budapesten kívül is biztosítják a teljes átjárhatóságot a különböző járművek között is. Ez természetesen a fővárosi közlekedés átgondolását feltételezi. Ki kell szűrni a párhuzamos járatokat. Jelenleg például az 1-es villamos vonala hosszú ideig párhuzamosan fut a vasúti sínekkel. Réthelyi szerint a teljes közlekedési szövetség létrejöttéig, tehát a pontosan összehangolt menetrendek és az egységes fejlesztések megvalósulásáig még 4-5 évnek kell eltelnie. A Volánbusz érdeke a személygépkocsi kényelmével versenyképes közforgalmi közlekedés létrehozása, hiszen csak így tarthatják meg a jövőben is az utazóközönséget - nyilatkozta lapunknak Sohár István forgalmi igazgató. A MÁV-nak máris vannak a BKV-buszoknál kedvezőbb járatai: a Keleti pályaudvartól a Kelenföldig 15 perc alatt jut el a vonat. Ugyanez a távolság busszal kétszer ennyi ideig tart. Sárdi Gyula vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy az elővárosi közlekedésben különösen nagy szerepe lehetne a vonatjáratoknak. Végső céljuk a Volánbuszéhoz hasonlóan az, hogy az utasok személygépkocsi helyett a tömegközlekedést használják. Arra a kérdésre, mikortól lehet bevezetni az egységes bérletet, még senki nem tudja a választ Változik a jegyzettámogatás MTI-információ Kollégiumfejlesztésekre, illetve szociális támogatásra is felhasználhatják a jövőben a hallgatói önkormányzatok a lakhatási támogatásokat egy, a szaktárcánál készülő kormányrendelet értelmében. A lakhatási támogatás hallgatónként 33 ezer forint évente, ezt azonban az eddigi gyakorlattal ellentétben nem normatív alapon osztják majd ki, hanem a hallgatói önkormányzatok döntenek arról, ki milyen összegű támogatásban részesül. A helyben lakó hallgatók segítésének rendszere nem változik, támogatásukra továbbra is tízszázalékos keret áll rendelkezésre. A kormányrendelet kiterjed a kollégiumi térítésekre is. Ezek összege szintén nem nő, a jogszabály azonban pontosan meghatározza, milyen minimális szolgáltatásokat kell biztosítaniuk az intézményeknek a 3500 forintos kollégiumi alapdíjért. Ezenfelül kérhetnek az egyetemek, főiskolák plusztérítéseket, ezeknél, illetve a kollégiumi díjak emelésénél a hallgatói önkormányzatoknak vétójoga lesz. A jegyzettámogatás elosztásánál is változásokra lehet számítani. Eddig az e célra rendelkezésre álló 7000 forint hetven százalékából a hallgatók kedvezményesen vásárolhattak jegyzeteket, 30 százalékát pedig könyvkiadásra fordították az egyetemek, főiskolák. A jövőben a hallgatói önkormányzatok dönthetnek a teljes összegről, hogy azt milyen formában osztják ki. A kreditrendszer bevezetése miatt módosulnak a különböző költségtérítések - például évismétlésért fizetett díjak - rendszere.