Népszava, 2001. szeptember (129. évfolyam, 204-228. sz.)

2001-09-10 / 211. szám

, 2001. SZEPTEMBER 10., HÉTFŐ GAZDASÁG RÖVIDEN Gyorsul a használtautó-import Augusztusig 21 600 használt au­tót, a tavalyi mennyiség három és félszeresét hozták be Ma­gyarországra, így várhatóan az egész évben a tavalyi duplája, azaz 32 000 személygépkocsi érkezhet az országba. A jelentős növekedés részben azzal ma­gyarázható, hogy az idén január­tól az Európai Unió országaiból érkező új és használt autóknál is eltörölték a 2-11 százalékos vá­mot, sőt az idén már az import mennyiségét sem korlátozzák kereskedelmi forgalomban. Felmérés az internethasználatról A kis- és nagykereskedelmi vál­lalkozások idén beruházási ki­adásaik mintegy 12,6 százalé­kát, mintegy 29 milliárd forintot költik információtechnológiai fejlesztésre - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. 1500 cégre kiterjedő felméréséből. Annak adatai szerint a válaszadó keres­kedelmi cégek 78 százaléka már rendelkezik hozzáféréssel a vi­lághálóra, az elkövetkező egy évben az internetes láto­ttság vár­hatóan 10 százalékkal nő. Pénzszállításra ír ki tendert a Magyar Posta______ A Magyar Posta Rt. gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljá­rást írt ki a pénzszállítási tevé­kenység végzésére. A tender­győztessel a szerződés hatályba­lépésétől 2005. december 31-ig köt szerződést a posta. A közbe­szerzési eljárásnak úgy kell be­fejeződnie, hogy a tevékenysé­get a nyertes cég 2001. novem­ber 1-jei hatállyal meg tudja kezdeni. A nyertesnek a közúti pénzszállítási tevékenységet, a készpénzellátást és készpénz­beszolgáltatást a Magyar Posta Rt. 145 budapesti és 74 vidéki postahivatala részére kell telje­sítenie. A Magyar Posta Rt. 2000. december 28-án kötött megbízási szerződést az 52 szá­zalékos tulajdonában lévő De­fend Kft.-vel a pénzforgalmi te­vékenység ellátására. Energia-tanácsadó busz Debrecenben ___ Energia-tanácsadó buszt helyez­tek üzembe szombaton Debre­cenben. Az autóbuszban ener­giatakarékossággal, fűtéskor­szerűsítéssel, ezekhez kapcsoló­dó pályázatokkal és más, a hő­szolgáltatáshoz kapcsolatos kér­désekkel kereshetik fel az ér­deklődők az ott lévő szakembe­reket. Az energia-tanácsadó busz üzembe állítása Magyaror­szágon egyedülálló, de eddig Hollandiában is csak Amszter­damban alkalmazták. A különle­ges járművet egyéves fűtési sze­zonra kapta kölcsön a holland Nyon cégtől a Debreceni Hő­­szolgáltató Részvénytársaság, mellyel közösen vállalkozó ál­lampolgárokat képeztek ki, akik lakásukon tájékoztatják környe­zetüket a hőszolgáltatással kap­csolatos kérdésekről. A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERÉ EGÉSZ NYÁRON ÉRVÉNYES PEST: 3000 Ft BUDA: 3500 Ft 2-666-666 8 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját transzferáron. Vitorlások és a pénz Egyelőre körülményes még nálunk a hajók biztosítása A bankok és a biztosítók felismerték a nagy értékű vitorlások vásárlásához nyújtott hitelben és a hajó biztosításában rejlő le­hetőségeket. A társaságok ma még csak tesztelik az új szolgálta­tásokat, ezért azok többnyire csak nagyon körülményesen vehe­tők igénybe. Kollányi Bence írása a NÉPSZAVÁNAK Egyre több magyarországi biz­tosító vállalja vitorlás hajók biz­tosítását. A nyugati országokban már több évtizedes hagyománya van ennek a biztosítási formá­nak. A hazai biztosítók közül mostanáig csak nagyon kevesen mertek hajókkal foglalkozni, azok ügyfélkörét is főként a vi­torlásversenyeken induló hajók tulajdonosai adták. Számukra ugyanis kötelező volt valami­lyen biztosítás megkötése. A lehetséges magyarországi ügyfélkör mára azonban elérte a „kritikus tömeget”, a csaknem ötezres hazai vitorlásállo­mányt a társaságok már elegendőnek tartották az új szol­gáltatás bevezeté­séhez. A hajópiac azonban még min­dig nagyon kicsiny az ingatlan- vagy lakásbiztosításoké­hoz képest. Ugyan­akkor a hajótulaj­­donosokra mint kiemelt ügyfe­lekre tekintenek a biztosítók. A saját vitorlás ma még luxus­nak számít, így feltételezhető, hogy a tulajdonosok zömének jó anyagi háttere van. Ha ehhez a célközönséghez eljut egy bizto­sító, könnyebben nyerheti meg e fizetőképes réteget más típusú szerződéseihez - mondta el la­punknak Zagyi Attila, a Genera­­li-Providencia Biztosító Rt. szállítmánybiztosítási csoportjá­nak vezetője. A társaság idén jú­lius 15-én vezette be hajócasco nevű szolgáltatását. A vízi jár­művek casco biztosításának alapfeltétele, hogy a motoros vagy vitorlás a Közlekedési Fő­­felügyelet Hajózási Felügyelete által nyilvántartott nemzetközi hajólevéllel rendelkezzék. A tíz­évesnél idősebb és a kétmillió forint értéket meg nem haladó vízi járművekkel nem foglalko­zik a társaság. A biztosítás éves költsége a hajó teljes értékének 3-6 százaléka. A vitorlás értékét (amennyiben kora meghaladja az egy évet) független érték­becslő állapítja meg. A szolgál­tatás a hazai vizekre, az őrzött tárolóhelyekre, a szárazföldi szállításra és igény esetén az eu­rópai államok felségterületéhez tartozó vizekre terjed ki. A biz­tosító lopás, tűz, robbanás, bal­eset és természeti csapás esetén fizet a károsultaknak. Egy-egy vitorlásban sokszor egy egész élet munkája van ben­ne, gazdáik nagyon vigyáznak vízi járműveikre, ezért Zagyi Attila szerint a figyelmetlenség­ből eredő balesetek esélye ki­sebb. A szakértő hozzátette: a lopás kockázata ................. alacsonyabb, mint a gépkocsik eseté­ben, mivel a hajó­kat nehezebb piac­ra dobni, a tulajdo­nosok ismerik egy­mást, az ellopott darabokra ezért ha­marabb rátalálnak. A biztosítás kocká­zatainak kiszámítá­sakor figyelembe vették a hazai vizek telítettségét, az esetleges ütkö­­zéses balesetek esélyét is. Egy tanulmányból kiderült, a Balato­non közlekedő vízi járművek a tó felületéhez képest tizedany­­nyian vannak, mint a Bódeni-tó jachtjai és vitorlásai. A hajóbiztosítás megléte alap­­feltétel a bankoknál felvehető jelzáloghitelekhez. Egyelőre azonban csak kevés bank nyújt hitelt hajófedezetre. A megkér­dezett bankok közül csupán a Raiffeisen Bank, az MKB és a CIB foglalkozik ilyen ügyletek­kel. A bankok szakemberei a biztosítókhoz hasonlóan felmé­rik a hajó értékét. Ezután vehető fel a hitel, melynek visszafizeté­séig a hajó papírjaiba elidegení­tési tilalom kerül. A bankok munkatársai szerint csak nagyon kevés esetben fordult elő, hogy hajóra vettek fel hitelt. A tulaj­donosok többségének ugyanis jelentős ingatlanvagyona van, számukra egyszerűbb azokat megterhelni. Információink sze­rint Magyarországon a hajók egyelőre kiesnek az adóhivatal látómezejéből, valószínűleg ezért sem élnek szívesen a hajó­sok ezzel a hitelezési formával. A jelzálogosításnál sokkal jel­lemzőbb, hogy hajóvásárlásá­­hoz veszik igénybe a bankok lí­zingszolgáltatásait. Scholcz Im­re, a Style Yacht Kft. ügyvezető­je elmondta: a lízingköltségek miatt a 3-4 millió forintos alsó­kategóriás vitorlásokat rendsze­rint készpénzért vásárolják. A 10 méternél hosszabb, tizenötmil­lió forintnál drágább nagy hajó­kat tapasztalatai szerint inkább cégek vásárolják, a bankok lí­zingszolgáltatásait is ők veszik igénybe, mivel a járulékos költ­ségeket el tudják számolni. Az átlagos futamidő három év körül alakul, a bankok nagy része fel­tételül szabja, hogy a vevő a tel­jes összeg felét kifizesse, így a lízing a fennmaradó részre vo­natkozik csak. A bankok számá­ra problémát okoz a hajók érté­kesítése, ezért cége visszavásár­lási garanciát nyújt arra az eset­re, ha a vevő nem tudja a részle­teket fizetni. Scholcz Imre sze­rint azonban erre csak nagyon ritkán kerül sor, hiszen a tulaj­donos a hajó árának több mint felét már kifizette, ezért számá­ra nem éri meg a fennmaradó hányad miatt elveszteni új hajó­ját. A CIB Lízing Rt. hajólízing­­feltételei megegyeznek a Style Yacht Kft. vezetője által elmon­dottakkal. A hajók finanszírozá­sát jelenleg 12-36 hónapra vál­lalják, kizárólag új hajók eseté­ben. Fontos feltétel, hogy a vi­torlásokat csak hazai vizeken használhatják a tulajdonosok. Scholtz szerint ez komoly prob­léma, mivel egyre nagyobb di­vat a hajókat az Adrián használ­ni és ottani kikötőkben állomá­­soztatni. A biztosítók és a bankok még csak most vezetik be a hajókra vonatkozó szolgáltatásaikat. A piac kialakulatlanságára jellem­ző, hogy mindkét esetben egye­di elbírálás és a kockázatok ala­pos mérlegelése után kötik csak meg a szerződéseket. Szakértők szerint­ a magyarországi hajó­kultúra fejlődésével, a piac nö­vekedésével megszűnik majd a szolgáltatások igénybevételének körülményessége. A kialakulatlan piaci helyzetet mutatja, hogy egyedi elbírálás és alapos kockázatfelmérés után kötnek csak szerződést a bankok Áll az M0-ás építése Idén várhatóan már nem kezdőd­nek meg az érdemi munkálatok az M0-ás autóúton, így nem indul el sem a pálya meglévő, az M1 -es autópályát az M5-össel összekötő 28,8 kilométeres szakaszának a kétszer háromsávosra bővítése, sem a hiányzó, M5-ös és M3-as közötti szelvény építése. Az M7- es pedig a leendő nyomvonal körüli viták miatt késik. A sztrádahálózat fejlesztéséről szóló kormányhatározat szerint a beruházásokért felelős Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek legké­sőbb az év végéig meg kellene kezdenie a Budapest körül húzó­dó gyűrű bővítését és továbbépí­tését. Ez azonban már majdnem biztos, hogy nem valósulhat meg. Szakértők szerint a késedelem oka, hogy az NA Rt. nem kezdte meg idejében a beruházások elő­készítését. Nem készültek el az építkezés megkezdéséhez szük­séges tervek, az építtető nem sze­rezte be a szakhatósági engedé­lyeket és nem minden szakaszon rendezte a nyomvonal alatti te­rületek tulajdonviszonyait. Emi­att a szakemberek szerint jövőre kezdődhet el a pályaépítés. Ma még az sem ismert, hogy az NA Rt. mikor és milyen mó­don­­ pályáztatással vagy a mos­tanáig alkalmazott gyakorlatnak megfelelően „kijelöléses mód­szerrel” — választja majd ki a le­endő a kivitelezőket. (Lapunk in­formációi szerint az NA Rt. még meg sem kezdte a tárgyalásokat az eddigi sztrádaépítési megbízá­sokat elnyerő Betonút-Vegyép­­szer konzorciummal sem a hiány­zó szelvény bővítéséről, sem a meglévő szakasz átépítéséről.) Emellett még azt sem tudni, hogy a sztrádavállalat mennyi pénzt kí­ván költeni az autóút átépítésére és a hiányzó szakasz elkészítésére. A NOVOCASH VAGYONKEZELŐ ÉS GAZDASÁGI TANÁCSADÓ KFT. V. A. értékesíteni kívánja a tulajdonában lévő társaságok alábbi üzletrészeit, illetve részvényeit: Társaság neve: Szivattyú és Környezetvédelmi Gépgyár Kft., Miskolc SOPILÉN Vegyiszálgyártó Kft., Sopron PANOL Rt. f. a., Csongrád Diósgyőri Melegalakítógyár Kft. f.a., Miskolc VÉTELI AJÁNLATOKAT 2001. szeptember 26-ig faxon vagy levélben lehet megtenni az alábbi címre: Novocash Kft 1036 Budapest, Kiskorona utca 16., tel/fax: 388-1891. névérték részesedés K Ft. 1 530 0,52 23 070 7,15 2 950 1,51 3 540 0,52 NÉPSZAVA Vezérváltás várható a Postabank élén Távozni szeretne posztjáról a Postabank vezérigazgatója. Hege­dűs Gyula - akinek irányítása mellett a pénzintézet szinte teljes vezérkara kicserélődött - egészségének megromlása miatt hagy­ná el a Postabankot. Giczi József NÉPSZAVA A Postabank vezérigazgatója egészségi állapotának megromlá­sa miatt kérte felmentését poszt­járól - erősítette meg a hét végén közölt sajtóértesülést lapunknak Orbán Krisztina, a pénzintézet kommunikációs irodájának veze­tője. Tőle azt is megtudhattuk, hogy a felmentés elfogadásáról és az új vezérigazgató esetleges ki­nevezéséről a bank következő igazgatósági ülése dönt majd. Hegedűs Gyulát a Magyar Pos­ta javaslatára idén április 13-án nevezték ki a Postabank élére. A trópusi mezőgazdasági szakmér­nök végzettségű szakember tizen­öt évig dolgozott a mezőgazda­ságban, majd tíz évig az OTP Bank munkatársa volt, és idén lett Kalmár Istvánnak, a Magyar Pos­ta elnök-vezérigazgatójának főta­nácsadója. A most távozásra készülő ve­zérigazgató áprilisi kinevezése­kor még határozottan állította, hogy a Magyar Posta a Postaban­kot az igazgatótanácson és szemé­lyén keresztül kívánja irányítani, ezért a pénzintézet vezetésében nem tervez változtatásokat. Azóta azonban teljesen lecserélődött a Postabank vezérkara. Közvetle­nül a közgyűlést megelőzően tá­vozott Urbán László és Herendi Csaba, a pénzintézet két vezér­igazgató-helyettese. A közgyűlé­sen fejezte be a bank irányítását Auth Henrik vezérigazgató. Az­óta feladta bankbéli pozícióját Kőhalmy Alfrédné vezérigazgató­helyettes, Kálmán Tamás, a koc­kázatkezelési terület vezetője és Szép Péter lakossági igazgató. A bank új „gazdáinak” kezdemé­nyezésére távozott Legeza Péter vezérigazgató-helyettes, Igaz Ka­talin, a treasury vezetője, vala­mint Frankóné Alpár Andrea, a bankszervezési igazgatóság ügy­vezetője. Szintén a posta képvise­lőinek kezdeményezésére váltot­ta fel június 1-jén Kővári Zsoltot Kérdő Gyula a bank brókercége élén. Az önként távozók sorát gyarapítja még Nink Gabriella, a pénzügyi és számviteli igazgató­ság ügyvezető igazgatója, vala­mint Babhel­ Sándor személyzeti és igazgatási vezérigazgató-he­lyettes. A hírek szerint a Postabank új vezérigazgatója Kolláth György lesz, aki jelenleg Kalmár István­nak, a Posta elnök-vezérigazgató­jának pénzügyi tanácsadója és az április 13-i közgyűlés óta a Posta­bank igazgatóságának tagja. Kol­láth György tizenhat évig volt tu­dományos kutató a Világgazdasá­gi Kutató Intézetben, majd két évig a Magyar Nemzeti Bank munkatársaként tevékenykedett. A Postabank leendő vezérigazga­tója tizenkét éven keresztül volt különböző pénzintézetek, köztük a K&H Bank, az Eximbank és a Hanwha Bank vezető tisztviselő­je. Utoljára­­ Simicska Lajos kol­légájaként - a Magyar Fejlesztési Bank elnök-vezérigazgatójának tanácsadója volt. Növekvő forgalom a tőzsdén A múlt héten 0,09 százalékkal gyengült és 6354,35 ponton zárt a Budapesti Értéktőzsde hivatalos indexe, a BUX. A forgalom 18 milliárd forintot ért el, ez 38,5 százalékkal haladja meg az előző hetit. A négy vezető részvény 14,95 milliárd forint értékben cserélt gazdát, ez az összforga­lom csaknem 83 százaléka. A részvénypiac adásvételének 34,41 százalékát a Matáv, 9 szá­zalékát a Mal, 26,82 százalékát az OTP és 16,09 százalékát a Richter adta. A hét nyertese a Richter volt, amely 3,11 százalékkal 16 600 forintra erősödött. Az OTP árfo­lyama 2,86 százalékkal 15 120 forintra emelkedett, a Mol 4150 forintos záróára 0,73 százalék­kal haladja meg az egy héttel korábbit. A Matáv 4,80 százalé­kot veszített értékéből, 674 fo­rinton fejezte be a hetet. A vegy­ipari cégek részvényeinek ára esett: a TVK 1,27 százalékkal 2715 forintra, a BorsodChem 7,98 százalékkal 4150 forintra gyengült. A diákhitel-szerződés nem garantálja a kamatot Folytatás az 1. oldalról Szakértők szerint egyébként lo­gikus, sőt szükségszerű a hitel kamatának változása, hiszen ezt alapvetően meghatározza az inf­láció éppen aktuális mértéke és több gazdasági makromutató. Ésszerűtlen lenne, ha például 5 százalékos infláció mellett kérne a DHK 9,5 százalékos kamatot, mivel a többi bank az infláció­hoz igazítja hitelkamatát, és a mereven rögzített kamatozású diákhitel jó eséllyel a legdrágább hitel lenne a piacon. Azt azonban a szerződés szövege szerint sem­mi nem garantálja, hogy például az infláció drasztikus emelkedé­se esetén ne növelje ennek meg­felelően a kamatot a kormány rendelkezése nyomán a DHK igazgatósága. Tekintve a hitel célját persze valószínűtlen, hogy a diákhitel kamatozását oly mér­tékben növelnék, hogy az átla­gos banki hitelkamatokét meg­haladja. Ám ettől még a jövőben jelenthet váratlanul nagy terhet azoknak, akik elkezdik törleszte­ni hitelüket. Ezt ugyanis - a kor­mány szándéknyilatkozataival ellentétben - a szerződésben semmi nem zárja ki. Többen úgy látják: a fent vá­zolt ellentmondás is jól ábrázolja, hogy a választások előtti hajrában a kormány több olyan népszerű intézkedést is elindított, amelyek valójában nincsenek megfelelő részletességgel kidolgozva, elő­készítve. Ilyen például az állami földfelvásárlás, amelyhez még mindig nem készült el a Nemzeti Földalapot megteremtő törvény, és ilyen a diákhitel is. Hiszen ha a legjobbat feltételezzük - azaz, hogy a kormány be fogja tartani az ígért hitelkamat-emelési mora­tóriumot -, ennek a kitételnek mindenképpen szerepelnie kelle­ne a kölcsönszerződési nyomtat­ványon. És nem ez az egyetlen bizonytalanság a diákok tízezrei­nek életminőségére kiható ka­mattámogatásos hitel intézményi, jogi és pénzügyi feltételei közül. Augusztus 27. óta már elérhe­tőek a diákhitel igénylőlapjai és októbertől már folyósítják a köl­csönök első részleteit, de ismere­teink szerint mind a mai napig nem született döntés azzal kap­csolatban sem, hogy milyen for­mában vállalt az állam garanciát. Az idei költségvetési törvény ugyan megemlíti az állami kezes­séget, ám a jogszabály nem fo­galmaz egyértelműen. A törvény megírásakor ugyanis a Pénzügy­minisztérium és a DHK még vi­tatkozott arról, hogy a központ ál­tal felvett hitelek vagy a hallgatói kölcsönök mögött legyen állami garancia. Emellett tulajdonkép­pen még a diákhitel kamata sem dőlt el végérvényesen, mivel a jogszabályok a DHK igazgatósá­gának döntésétől teszik ezt füg­gővé. Igaz, szakértők szerint a kamat mértéke várhatóan való­ban a kormány által meghirdetett 9,5 százalék lesz, s ezt megerősí­tette lapunknak Csillag Tamás, a DHK vezetője is. De a hitelkamat ügyében is „előreszaladt” a beje­lentés a döntéshez képest, ami ar­ról árulkodik, hogy az idővel va­ló versenyfutás és nem a megfon­tolt józanság jegyében zajlik a diákhitelezés. Vélhetően ezért került például ki a diákhitelezés egy idén júni­usban alkotott törvény nyomán a hitelintézeti törvény hatálya alól is. Ha ez nem így lenne ugyanis, akkor a DHK-nak be kellett volna jelenteni működé­sét és hitelnyújtási tevékenysé­gét a Pénzügyi Szervezetek Ál­lami Felügyeletének, és kivárni az engedélyek megérkeztét. Te­hát lecsúszhattak volna a szep­temberi iskolakezdésről, és jó eséllyel csupán a választásokat közvetlenül megelőző félévben indíthatták volna el a népszerű kamattámogatásos hitelt.

Next