Népszava, 2001. szeptember (129. évfolyam, 204-228. sz.)
2001-09-10 / 211. szám
, 2001. SZEPTEMBER 10., HÉTFŐ GAZDASÁG RÖVIDEN Gyorsul a használtautó-import Augusztusig 21 600 használt autót, a tavalyi mennyiség három és félszeresét hozták be Magyarországra, így várhatóan az egész évben a tavalyi duplája, azaz 32 000 személygépkocsi érkezhet az országba. A jelentős növekedés részben azzal magyarázható, hogy az idén januártól az Európai Unió országaiból érkező új és használt autóknál is eltörölték a 2-11 százalékos vámot, sőt az idén már az import mennyiségét sem korlátozzák kereskedelmi forgalomban. Felmérés az internethasználatról A kis- és nagykereskedelmi vállalkozások idén beruházási kiadásaik mintegy 12,6 százalékát, mintegy 29 milliárd forintot költik információtechnológiai fejlesztésre - derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. 1500 cégre kiterjedő felméréséből. Annak adatai szerint a válaszadó kereskedelmi cégek 78 százaléka már rendelkezik hozzáféréssel a világhálóra, az elkövetkező egy évben az internetes látottság várhatóan 10 százalékkal nő. Pénzszállításra ír ki tendert a Magyar Posta______ A Magyar Posta Rt. gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a pénzszállítási tevékenység végzésére. A tendergyőztessel a szerződés hatálybalépésétől 2005. december 31-ig köt szerződést a posta. A közbeszerzési eljárásnak úgy kell befejeződnie, hogy a tevékenységet a nyertes cég 2001. november 1-jei hatállyal meg tudja kezdeni. A nyertesnek a közúti pénzszállítási tevékenységet, a készpénzellátást és készpénzbeszolgáltatást a Magyar Posta Rt. 145 budapesti és 74 vidéki postahivatala részére kell teljesítenie. A Magyar Posta Rt. 2000. december 28-án kötött megbízási szerződést az 52 százalékos tulajdonában lévő Defend Kft.-vel a pénzforgalmi tevékenység ellátására. Energia-tanácsadó busz Debrecenben ___ Energia-tanácsadó buszt helyeztek üzembe szombaton Debrecenben. Az autóbuszban energiatakarékossággal, fűtéskorszerűsítéssel, ezekhez kapcsolódó pályázatokkal és más, a hőszolgáltatáshoz kapcsolatos kérdésekkel kereshetik fel az érdeklődők az ott lévő szakembereket. Az energia-tanácsadó busz üzembe állítása Magyarországon egyedülálló, de eddig Hollandiában is csak Amszterdamban alkalmazták. A különleges járművet egyéves fűtési szezonra kapta kölcsön a holland Nyon cégtől a Debreceni Hőszolgáltató Részvénytársaság, mellyel közösen vállalkozó állampolgárokat képeztek ki, akik lakásukon tájékoztatják környezetüket a hőszolgáltatással kapcsolatos kérdésekről. A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERÉ EGÉSZ NYÁRON ÉRVÉNYES PEST: 3000 Ft BUDA: 3500 Ft 2-666-666 8 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját transzferáron. Vitorlások és a pénz Egyelőre körülményes még nálunk a hajók biztosítása A bankok és a biztosítók felismerték a nagy értékű vitorlások vásárlásához nyújtott hitelben és a hajó biztosításában rejlő lehetőségeket. A társaságok ma még csak tesztelik az új szolgáltatásokat, ezért azok többnyire csak nagyon körülményesen vehetők igénybe. Kollányi Bence írása a NÉPSZAVÁNAK Egyre több magyarországi biztosító vállalja vitorlás hajók biztosítását. A nyugati országokban már több évtizedes hagyománya van ennek a biztosítási formának. A hazai biztosítók közül mostanáig csak nagyon kevesen mertek hajókkal foglalkozni, azok ügyfélkörét is főként a vitorlásversenyeken induló hajók tulajdonosai adták. Számukra ugyanis kötelező volt valamilyen biztosítás megkötése. A lehetséges magyarországi ügyfélkör mára azonban elérte a „kritikus tömeget”, a csaknem ötezres hazai vitorlásállományt a társaságok már elegendőnek tartották az új szolgáltatás bevezetéséhez. A hajópiac azonban még mindig nagyon kicsiny az ingatlan- vagy lakásbiztosításokéhoz képest. Ugyanakkor a hajótulajdonosokra mint kiemelt ügyfelekre tekintenek a biztosítók. A saját vitorlás ma még luxusnak számít, így feltételezhető, hogy a tulajdonosok zömének jó anyagi háttere van. Ha ehhez a célközönséghez eljut egy biztosító, könnyebben nyerheti meg e fizetőképes réteget más típusú szerződéseihez - mondta el lapunknak Zagyi Attila, a Generali-Providencia Biztosító Rt. szállítmánybiztosítási csoportjának vezetője. A társaság idén július 15-én vezette be hajócasco nevű szolgáltatását. A vízi járművek casco biztosításának alapfeltétele, hogy a motoros vagy vitorlás a Közlekedési Főfelügyelet Hajózási Felügyelete által nyilvántartott nemzetközi hajólevéllel rendelkezzék. A tízévesnél idősebb és a kétmillió forint értéket meg nem haladó vízi járművekkel nem foglalkozik a társaság. A biztosítás éves költsége a hajó teljes értékének 3-6 százaléka. A vitorlás értékét (amennyiben kora meghaladja az egy évet) független értékbecslő állapítja meg. A szolgáltatás a hazai vizekre, az őrzött tárolóhelyekre, a szárazföldi szállításra és igény esetén az európai államok felségterületéhez tartozó vizekre terjed ki. A biztosító lopás, tűz, robbanás, baleset és természeti csapás esetén fizet a károsultaknak. Egy-egy vitorlásban sokszor egy egész élet munkája van benne, gazdáik nagyon vigyáznak vízi járműveikre, ezért Zagyi Attila szerint a figyelmetlenségből eredő balesetek esélye kisebb. A szakértő hozzátette: a lopás kockázata ................. alacsonyabb, mint a gépkocsik esetében, mivel a hajókat nehezebb piacra dobni, a tulajdonosok ismerik egymást, az ellopott darabokra ezért hamarabb rátalálnak. A biztosítás kockázatainak kiszámításakor figyelembe vették a hazai vizek telítettségét, az esetleges ütközéses balesetek esélyét is. Egy tanulmányból kiderült, a Balatonon közlekedő vízi járművek a tó felületéhez képest tizedanynyian vannak, mint a Bódeni-tó jachtjai és vitorlásai. A hajóbiztosítás megléte alapfeltétel a bankoknál felvehető jelzáloghitelekhez. Egyelőre azonban csak kevés bank nyújt hitelt hajófedezetre. A megkérdezett bankok közül csupán a Raiffeisen Bank, az MKB és a CIB foglalkozik ilyen ügyletekkel. A bankok szakemberei a biztosítókhoz hasonlóan felmérik a hajó értékét. Ezután vehető fel a hitel, melynek visszafizetéséig a hajó papírjaiba elidegenítési tilalom kerül. A bankok munkatársai szerint csak nagyon kevés esetben fordult elő, hogy hajóra vettek fel hitelt. A tulajdonosok többségének ugyanis jelentős ingatlanvagyona van, számukra egyszerűbb azokat megterhelni. Információink szerint Magyarországon a hajók egyelőre kiesnek az adóhivatal látómezejéből, valószínűleg ezért sem élnek szívesen a hajósok ezzel a hitelezési formával. A jelzálogosításnál sokkal jellemzőbb, hogy hajóvásárlásához veszik igénybe a bankok lízingszolgáltatásait. Scholcz Imre, a Style Yacht Kft. ügyvezetője elmondta: a lízingköltségek miatt a 3-4 millió forintos alsókategóriás vitorlásokat rendszerint készpénzért vásárolják. A 10 méternél hosszabb, tizenötmillió forintnál drágább nagy hajókat tapasztalatai szerint inkább cégek vásárolják, a bankok lízingszolgáltatásait is ők veszik igénybe, mivel a járulékos költségeket el tudják számolni. Az átlagos futamidő három év körül alakul, a bankok nagy része feltételül szabja, hogy a vevő a teljes összeg felét kifizesse, így a lízing a fennmaradó részre vonatkozik csak. A bankok számára problémát okoz a hajók értékesítése, ezért cége visszavásárlási garanciát nyújt arra az esetre, ha a vevő nem tudja a részleteket fizetni. Scholcz Imre szerint azonban erre csak nagyon ritkán kerül sor, hiszen a tulajdonos a hajó árának több mint felét már kifizette, ezért számára nem éri meg a fennmaradó hányad miatt elveszteni új hajóját. A CIB Lízing Rt. hajólízingfeltételei megegyeznek a Style Yacht Kft. vezetője által elmondottakkal. A hajók finanszírozását jelenleg 12-36 hónapra vállalják, kizárólag új hajók esetében. Fontos feltétel, hogy a vitorlásokat csak hazai vizeken használhatják a tulajdonosok. Scholtz szerint ez komoly probléma, mivel egyre nagyobb divat a hajókat az Adrián használni és ottani kikötőkben állomásoztatni. A biztosítók és a bankok még csak most vezetik be a hajókra vonatkozó szolgáltatásaikat. A piac kialakulatlanságára jellemző, hogy mindkét esetben egyedi elbírálás és a kockázatok alapos mérlegelése után kötik csak meg a szerződéseket. Szakértők szerint a magyarországi hajókultúra fejlődésével, a piac növekedésével megszűnik majd a szolgáltatások igénybevételének körülményessége. A kialakulatlan piaci helyzetet mutatja, hogy egyedi elbírálás és alapos kockázatfelmérés után kötnek csak szerződést a bankok Áll az M0-ás építése Idén várhatóan már nem kezdődnek meg az érdemi munkálatok az M0-ás autóúton, így nem indul el sem a pálya meglévő, az M1 -es autópályát az M5-össel összekötő 28,8 kilométeres szakaszának a kétszer háromsávosra bővítése, sem a hiányzó, M5-ös és M3-as közötti szelvény építése. Az M7- es pedig a leendő nyomvonal körüli viták miatt késik. A sztrádahálózat fejlesztéséről szóló kormányhatározat szerint a beruházásokért felelős Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek legkésőbb az év végéig meg kellene kezdenie a Budapest körül húzódó gyűrű bővítését és továbbépítését. Ez azonban már majdnem biztos, hogy nem valósulhat meg. Szakértők szerint a késedelem oka, hogy az NA Rt. nem kezdte meg idejében a beruházások előkészítését. Nem készültek el az építkezés megkezdéséhez szükséges tervek, az építtető nem szerezte be a szakhatósági engedélyeket és nem minden szakaszon rendezte a nyomvonal alatti területek tulajdonviszonyait. Emiatt a szakemberek szerint jövőre kezdődhet el a pályaépítés. Ma még az sem ismert, hogy az NA Rt. mikor és milyen módon pályáztatással vagy a mostanáig alkalmazott gyakorlatnak megfelelően „kijelöléses módszerrel” — választja majd ki a leendő a kivitelezőket. (Lapunk információi szerint az NA Rt. még meg sem kezdte a tárgyalásokat az eddigi sztrádaépítési megbízásokat elnyerő Betonút-Vegyépszer konzorciummal sem a hiányzó szelvény bővítéséről, sem a meglévő szakasz átépítéséről.) Emellett még azt sem tudni, hogy a sztrádavállalat mennyi pénzt kíván költeni az autóút átépítésére és a hiányzó szakasz elkészítésére. A NOVOCASH VAGYONKEZELŐ ÉS GAZDASÁGI TANÁCSADÓ KFT. V. A. értékesíteni kívánja a tulajdonában lévő társaságok alábbi üzletrészeit, illetve részvényeit: Társaság neve: Szivattyú és Környezetvédelmi Gépgyár Kft., Miskolc SOPILÉN Vegyiszálgyártó Kft., Sopron PANOL Rt. f. a., Csongrád Diósgyőri Melegalakítógyár Kft. f.a., Miskolc VÉTELI AJÁNLATOKAT 2001. szeptember 26-ig faxon vagy levélben lehet megtenni az alábbi címre: Novocash Kft 1036 Budapest, Kiskorona utca 16., tel/fax: 388-1891. névérték részesedés K Ft. 1 530 0,52 23 070 7,15 2 950 1,51 3 540 0,52 NÉPSZAVA Vezérváltás várható a Postabank élén Távozni szeretne posztjáról a Postabank vezérigazgatója. Hegedűs Gyula - akinek irányítása mellett a pénzintézet szinte teljes vezérkara kicserélődött - egészségének megromlása miatt hagyná el a Postabankot. Giczi József NÉPSZAVA A Postabank vezérigazgatója egészségi állapotának megromlása miatt kérte felmentését posztjáról - erősítette meg a hét végén közölt sajtóértesülést lapunknak Orbán Krisztina, a pénzintézet kommunikációs irodájának vezetője. Tőle azt is megtudhattuk, hogy a felmentés elfogadásáról és az új vezérigazgató esetleges kinevezéséről a bank következő igazgatósági ülése dönt majd. Hegedűs Gyulát a Magyar Posta javaslatára idén április 13-án nevezték ki a Postabank élére. A trópusi mezőgazdasági szakmérnök végzettségű szakember tizenöt évig dolgozott a mezőgazdaságban, majd tíz évig az OTP Bank munkatársa volt, és idén lett Kalmár Istvánnak, a Magyar Posta elnök-vezérigazgatójának főtanácsadója. A most távozásra készülő vezérigazgató áprilisi kinevezésekor még határozottan állította, hogy a Magyar Posta a Postabankot az igazgatótanácson és személyén keresztül kívánja irányítani, ezért a pénzintézet vezetésében nem tervez változtatásokat. Azóta azonban teljesen lecserélődött a Postabank vezérkara. Közvetlenül a közgyűlést megelőzően távozott Urbán László és Herendi Csaba, a pénzintézet két vezérigazgató-helyettese. A közgyűlésen fejezte be a bank irányítását Auth Henrik vezérigazgató. Azóta feladta bankbéli pozícióját Kőhalmy Alfrédné vezérigazgatóhelyettes, Kálmán Tamás, a kockázatkezelési terület vezetője és Szép Péter lakossági igazgató. A bank új „gazdáinak” kezdeményezésére távozott Legeza Péter vezérigazgató-helyettes, Igaz Katalin, a treasury vezetője, valamint Frankóné Alpár Andrea, a bankszervezési igazgatóság ügyvezetője. Szintén a posta képviselőinek kezdeményezésére váltotta fel június 1-jén Kővári Zsoltot Kérdő Gyula a bank brókercége élén. Az önként távozók sorát gyarapítja még Nink Gabriella, a pénzügyi és számviteli igazgatóság ügyvezető igazgatója, valamint Babhel Sándor személyzeti és igazgatási vezérigazgató-helyettes. A hírek szerint a Postabank új vezérigazgatója Kolláth György lesz, aki jelenleg Kalmár Istvánnak, a Posta elnök-vezérigazgatójának pénzügyi tanácsadója és az április 13-i közgyűlés óta a Postabank igazgatóságának tagja. Kolláth György tizenhat évig volt tudományos kutató a Világgazdasági Kutató Intézetben, majd két évig a Magyar Nemzeti Bank munkatársaként tevékenykedett. A Postabank leendő vezérigazgatója tizenkét éven keresztül volt különböző pénzintézetek, köztük a K&H Bank, az Eximbank és a Hanwha Bank vezető tisztviselője. Utoljára Simicska Lajos kollégájaként - a Magyar Fejlesztési Bank elnök-vezérigazgatójának tanácsadója volt. Növekvő forgalom a tőzsdén A múlt héten 0,09 százalékkal gyengült és 6354,35 ponton zárt a Budapesti Értéktőzsde hivatalos indexe, a BUX. A forgalom 18 milliárd forintot ért el, ez 38,5 százalékkal haladja meg az előző hetit. A négy vezető részvény 14,95 milliárd forint értékben cserélt gazdát, ez az összforgalom csaknem 83 százaléka. A részvénypiac adásvételének 34,41 százalékát a Matáv, 9 százalékát a Mal, 26,82 százalékát az OTP és 16,09 százalékát a Richter adta. A hét nyertese a Richter volt, amely 3,11 százalékkal 16 600 forintra erősödött. Az OTP árfolyama 2,86 százalékkal 15 120 forintra emelkedett, a Mol 4150 forintos záróára 0,73 százalékkal haladja meg az egy héttel korábbit. A Matáv 4,80 százalékot veszített értékéből, 674 forinton fejezte be a hetet. A vegyipari cégek részvényeinek ára esett: a TVK 1,27 százalékkal 2715 forintra, a BorsodChem 7,98 százalékkal 4150 forintra gyengült. A diákhitel-szerződés nem garantálja a kamatot Folytatás az 1. oldalról Szakértők szerint egyébként logikus, sőt szükségszerű a hitel kamatának változása, hiszen ezt alapvetően meghatározza az infláció éppen aktuális mértéke és több gazdasági makromutató. Ésszerűtlen lenne, ha például 5 százalékos infláció mellett kérne a DHK 9,5 százalékos kamatot, mivel a többi bank az inflációhoz igazítja hitelkamatát, és a mereven rögzített kamatozású diákhitel jó eséllyel a legdrágább hitel lenne a piacon. Azt azonban a szerződés szövege szerint semmi nem garantálja, hogy például az infláció drasztikus emelkedése esetén ne növelje ennek megfelelően a kamatot a kormány rendelkezése nyomán a DHK igazgatósága. Tekintve a hitel célját persze valószínűtlen, hogy a diákhitel kamatozását oly mértékben növelnék, hogy az átlagos banki hitelkamatokét meghaladja. Ám ettől még a jövőben jelenthet váratlanul nagy terhet azoknak, akik elkezdik törleszteni hitelüket. Ezt ugyanis - a kormány szándéknyilatkozataival ellentétben - a szerződésben semmi nem zárja ki. Többen úgy látják: a fent vázolt ellentmondás is jól ábrázolja, hogy a választások előtti hajrában a kormány több olyan népszerű intézkedést is elindított, amelyek valójában nincsenek megfelelő részletességgel kidolgozva, előkészítve. Ilyen például az állami földfelvásárlás, amelyhez még mindig nem készült el a Nemzeti Földalapot megteremtő törvény, és ilyen a diákhitel is. Hiszen ha a legjobbat feltételezzük - azaz, hogy a kormány be fogja tartani az ígért hitelkamat-emelési moratóriumot -, ennek a kitételnek mindenképpen szerepelnie kellene a kölcsönszerződési nyomtatványon. És nem ez az egyetlen bizonytalanság a diákok tízezreinek életminőségére kiható kamattámogatásos hitel intézményi, jogi és pénzügyi feltételei közül. Augusztus 27. óta már elérhetőek a diákhitel igénylőlapjai és októbertől már folyósítják a kölcsönök első részleteit, de ismereteink szerint mind a mai napig nem született döntés azzal kapcsolatban sem, hogy milyen formában vállalt az állam garanciát. Az idei költségvetési törvény ugyan megemlíti az állami kezességet, ám a jogszabály nem fogalmaz egyértelműen. A törvény megírásakor ugyanis a Pénzügyminisztérium és a DHK még vitatkozott arról, hogy a központ által felvett hitelek vagy a hallgatói kölcsönök mögött legyen állami garancia. Emellett tulajdonképpen még a diákhitel kamata sem dőlt el végérvényesen, mivel a jogszabályok a DHK igazgatóságának döntésétől teszik ezt függővé. Igaz, szakértők szerint a kamat mértéke várhatóan valóban a kormány által meghirdetett 9,5 százalék lesz, s ezt megerősítette lapunknak Csillag Tamás, a DHK vezetője is. De a hitelkamat ügyében is „előreszaladt” a bejelentés a döntéshez képest, ami arról árulkodik, hogy az idővel való versenyfutás és nem a megfontolt józanság jegyében zajlik a diákhitelezés. Vélhetően ezért került például ki a diákhitelezés egy idén júniusban alkotott törvény nyomán a hitelintézeti törvény hatálya alól is. Ha ez nem így lenne ugyanis, akkor a DHK-nak be kellett volna jelenteni működését és hitelnyújtási tevékenységét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének, és kivárni az engedélyek megérkeztét. Tehát lecsúszhattak volna a szeptemberi iskolakezdésről, és jó eséllyel csupán a választásokat közvetlenül megelőző félévben indíthatták volna el a népszerű kamattámogatásos hitelt.