Népszava, 2001. november (129. évfolyam, 255-279. sz.)
2001-11-02 / 255. szám
NÉPSZAVA Késnek a diákok igazolványai MTI-információ A felsőoktatásban tanuló mintegy 17 ezer hallgató később kapja meg diákigazolványát; a csúszás oka az igénylőlapok hibás kitöltése, illetve az egyetemek, a főiskolák az igényléseket nem mindig küldték el időben az állami nyomdához. Gál András Levente, az oktatási tárca közigazgatási államtitkára közölte: a minisztériumi adatszolgáltatás és kezelés hibátlanul működött. Az oktatási tárca, valamint a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium méltányossági intézkedése értelmében az okmánnyal nem rendelkező egyetemi, főiskolai hallgatók a jogszabályban rögzített utazási kedvezményeket november 1-jétől 30-ig az igénylőlapon megjelölt lakóhely és az oktatási intézmény székhelye, a gyakorlati képzés helye között az egyetem, főiskola által lepecsételt diákigazolvány-igénylőlap másolatával vehetné igénybe. Decemberben költözhetnek az árvízkárosultak A korábban tervezettnél később, december közepén költözhet be valamennyi árvízkárosult új otthonába. Pillanatnyilag csaknem 800-an várnak arra, hogy az ünnepeket saját otthonukba tölthessék. Dr. Bakondi György, a tárcaközi helyreállítási bizottság elnöke szerdai sajtótájékoztatóján kijelentette: november 30-ra épül fel a maradék 151 ház. A két hónapos csúszást azzal magyarázta, hogy a rendezetlen tulajdoni viszonyok, a lakcímbejelentkezések elmulasztása és a tulajdonostársak eltérő nyilatkozatai is hátráltatták a munkát. A víz levonulását követően a felmért károk súlyosbodtak, emelkedett a helyreállításuk idő- és költségigénye. Növekedett az életveszélyessé vált, lebontásra ítélt épületek száma. Megkezdődik a MiG-ek felújítása A szerződés ára nem lépheti túl az ötmilliárd forintot MTI-információ A magyar légierő tizennégy MiG-29-es típusú vadászrepülőgépének üzemidő-meghoszszabbításáról kötött szerződést szerdán a Honvédelmi Minisztérium részéről, illetve a repülőket gyártó orosz cég Budapesten - közölte a szaktárca sajtófőosztályának vezetője, Joós György. A szerződés értelmében az üzemidő-meghosszabbítást azonnal elkezdik Kecskeméten. Ez a műveletsor kiterjed a repülőgépek állapotának felülvizsgálatára - amelynek alapján meghatározzák a felújítási munkálatokat, illetve az azok elvégzéséhez szükséges alkatrészek biztosítására. A munkálatok befejezésének határideje 2002. október 31. Joós György közlése szerint a teljesítés a szerződés szerint folyamatos, hiszen a repülőgépek üzemideje is folyamatosan jár le 2002 nyarától októberig. - A szerződés ára az orosz fél által ajánlott ötmilliárd forintos értékhatárt nem lépheti túl, minden jel szerint ez alatt lesz - mondta a főosztályvezető. A szerződésben azért nem tüntettek fel pontos összeget, mert az alkatrészcsomag végső ára az említett műveletsor elemeinek megfelelően még lefelé módosulhat. Vannak ugyanis olyan alkatrészek, amelyeket az üzemidő-meghosszabbításkor kötelezően cserélnek és lesznek olyanok, amelyeknek cseréje a felülvizsgálat eredményétől függ. A megkötött szerződés egyben azt jelenti, hogy a 14 vadászrepülőgép a 2005-ös esztendő közepéig-végéig rendszerben maradhat. A magyar légierő többi MiG-29-es vadászrepülőgépének sorsa egy későbbi tárgyalás témája lehet. Mint ismeretes az üzemidőhosszabbításáról szeptember 10-i ülésén döntött a nemzetbiztonsági kabinet, ugyanakkor, amikor a svéd kormány Gripen típusú vadászrepülőgépekre vonatkozó ajánlatát találta a legkedvezőbbnek. A nemzetbiztonsági kabinet azzal az indokkal engedélyezte csak 14 MiG-29-es repülőgép üzemidő-hosszabbítását, hogy a 2001-2002-es költségvetésben a repülőgép-felújításra jóváhagyott 21 milliárd forintos összeg fennmaradó részét is inkább a repülőgép-bérletre kívánják fordítani. A 14 Gripen vadászrepülőgép beszerzéséről várhatóan november végéig készül el a szerződéstervezet, amelyet még az idén véglegesíteni szeretne a honvédelmi tárca vezetése. A tervek szerint 2004 elején már megérkezhetnek az első Gripenek, illetve az év végéig már mind a 14 gép Magyarországon lesz. Tizennégy vadászgépen végzik el az üzemidő-meghosszabbítást Veres Viktor felvétele BELFÖLD 2001. NOVEMBER 2., PÉNTEK 3 Az érdekvédők ötféle kategóriát tartalmazó rendszeren dolgoznak Javaslat a diplomások minimálbérére Diplomás minimálbér bevezetését javasolja az SZDSZ, jóllehet eddig csak a különböző szakszervezetektől érkeztek kezdeményezések a differenciált legkisebb bérekről. Az egyelőre kérdéses, hogy a párt terveit hogyan fogadja a parlament, az azonban biztos: az érdekvédők egy ötféle minimálbért tartalmazó rendszeren dolgoznak, amelyet 2003 januárjában vezetnének be. Ennek vitája pedig a következő béregyeztetéseken kerülhet napirendre. Kun J. Viktória NÉPSZAVA Ezúttal politikai oldalról érkezett javaslat a minimálbérek differenciálásáról, ugyanis az SZDSZ, éppen a bérfeszültségek miatt, úgynevezett diplomás minimálbér bevezetését kezdeményezi, amelynek összege éppen kétszerese lenne az idei legkisebb béreknek. Információink szerint a terveket a szocialisták is támogatják, kérdéses azonban, hogy az elképzelés a parlamentben milyen fogadtatásra talál. Van-e egyáltalán lehetőség arra, hogy a már lezárult minimálbértárgyalások után bármit is módosuljon a helyzet. Mindeddig kizárólag a szakszervezetek próbálkoztak a bérfeszültségek oldására azzal, hogy különbséget tettek a legkisebb keresetekben. Ők olyan elvi megállapodásig jutottak, hogy a következő évi minimálbértárgyalásokra már többféle javaslatról egyeztethetnek a munkaadói és a kormányoldallal. A Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége kezdetben még három különböző legkisebb bért javasolt. Akkor iskolai végzettség alapján alap-, közép- és felsőfokúak között tettek különbséget. A tárgyalások során ezt nem fogadták el, viszont arra jutottak, hogy egy átfogó rendszer kidolgozásába fognak. - A napokban kezdődött az új, a jövő évi tárgyalásokra vonatkozó minimálbérrendszer összeállítása, eszerint viszont már öt különböző bérre teszünk majd javaslatot - nyilatkozta Szabó Júlia, az MSZOSZ szakértője. - A legalsó kategória a mindenkori érvényes legkisebb bér, míg a többit az iskolai végzettség és a munkaköri besorolás alapján alakítjuk majd ki. A szervezet által a mostani tárgyalásokra kidolgozott sor szerint segédmunkások kapnák az alap minimálbért, a betanított munkások 65 ezer forintot, a szakmunkások már 75 ezret, a középfokú végzettségűek 80, a főiskolai 120, míg az egyetemi diplomások 140 ezer forintot. Az érdekvédők szerint csak diplomás minimálbér bevezetése egyértelműen előrelépés lehet, azonban semmiképpen nem végső cél. Ez ugyanis messze nem oldhatja meg a bérfeszültségeket, ami elsősorban a középfokú végzettségűeknél okoz gondot. A szakszervezeti szakértők úgy gondolják: a diplomások azért a gyakorlatban szinte mindig ki tudnak harcolni magasabb keresetet, míg az egyértelmű feszültséget az iskolázatlan vagy tapasztalatlan pályakezdők és a már esetleg évtizedek óta dolgozó, rendkívül tapasztalt, valamilyen szintű iskolát végzett munkavállalók esetében van. Őket érinti ugyanis leginkább a minimálbér, azaz hogy közöttük fordul elő leggyakrabban, hogy a nagy szakmai különbségek ellenére ugyanakkora fizetést kapnak. Az érdekvédők szerint a diplomás minimálbér ugyan előrelépést jelentene, de az nem oldhatja meg a bérfeszültségeket A Szakszervezetek Együttműködési Fóruma a közszféra alkalmazottaira is új bértábla összeállítását kezdeményezi. Szabó Endre, a szervezet elnöke szerint ugyanis a jelenlegi tábla ugyan differenciál, de abból a 140 különböző csoport felének igazán funkciója sincsen. Már a 40 ezer forintos minimálbér is jelentősen összenyomta a táblát, azaz annyira közel kerültek egymáshoz a bérek, hogy igazán értelme sem maradt a differenciálásnak - állítja a szakszervezeti vezető. - A 140 különféle szorzó közül hetven éppen emiatt teljesen okafogyottá vált. Ezért olyan táblára lenne szükség, amely alapján ugyan kevesebb csoportba osztanák az alkalmazottakat, azok javadalmazása között azonban érezhető lenne a különbség. • " Közelednek az álláspontok Tárgyalás a Belügyminisztérium és a tűzoltók között MTI-információ A tárgyalófelek konstruktívnak és eredményesnek ítélték a tűzoltó-szakszervezet és a Belügyminisztérium (BM) közötti szerdai eszmecserét - hangzott el a találkozó után rögtönzött sajtótájékoztatón a fővárosban. Lajtár József helyettes államtitkár elmondta: a veszélyességi pótlék ügye nem zárult le, a tárgyaláson abban állapodtak meg, hogy a különböző problémákat komplexen kezelik. Ez azt jelenti, hogy a két fél már nem csak a veszélyességi pótlék ügyének, hanem a tűzoltókat foglalkoztató más problémák megoldására is törekszik a tárgyalások során. Független szakszervezetének (HTFSZ) ügyvivő testülete a jövő hét elején juttatja el a tárcához azokat a problémás kérdéseket, amelyek ügyében jogszabályalkotással vagy -módosítással egyértelmű helyzetet kell teremteni. A BM továbbra is kitart amellett, hogy a tárca felügyelete alá tartozó rendvédelmi szerveknél a juttatásokat azonos módon határozzák meg és ne legyen eltérő értékítélet a munka vonatkozásában egyik szervezetnél sem a másik rovására - hangoztatta Lajtár József. Gálos Imre, a HTFSZ elnöke elmondta, hogy 5-6 problémás kérdést tartalmazó „halmazról” tárgyalnak a BM illetékesével a közeljövőben, amelyben szerepel a munkaidő, a szolgálati idő, valamint az illetmény kérdése mellett a veszélyességi pótlék ügye is. Szólt arról is, hogy a szakszervezet elveiben egyetért a veszélyességi pótlék jogi úton történő szabályozásával. Az esetleges tűzoltó-demonstrációról november 6-án dönt a választmány. - Jelenleg is folynak az előkészületek, bármikor készek vagyunk megszüntetni, elhalasztani vagy félbehagyni azt - hangsúlyozta a szakszervezet elnöke. Gazdasági bizonytalanság övezi a gyógyszertárakat Folytatás az 1. oldalról Esetenként az ingatlan értékesítése is nagyobb üzletet vagy költségmegtakarítást jelenthet a tulajdonosnak. Ennek ráadásul már jogi akadálya sincs, miután a tulajdonszerzéshez kötött 5 éves működtetési kötelezettség határideje lejárt. A privatizáció kezdetén meglévő kedvezményeknek ma már nyomuk sincs, így se adómentesség, se kedvezményes hitellehetőség nem áll a patikák rendelkezésére. A legutóbbi, júliusban kihirdetett árrésrendelet pedig mind a kamara, mind az érintettek szerint ellehetetlenítette a gyógyszertárak jelentős részének helyzetét. A számítások szerint ugyanis a 3500 forint fölött 630 forintban fixált bevétel átlagosan 2 százalékot vett el az árrésből. A kamarai kimutatások szerint összesen 4,2 milliárddal kevesebb jut így az üzleteknek, ezt pedig egy kisforgalmú patika egy idő után már nem fogja tudni kompenzálni. A gazdasági körülmények mellett szakértők szerint a privatizációt követő működtetés és a túlságosan drága magánosítás miatt lehetetlenült, illetve lehetetlenül el mára mind több gyógyszertár helyzete. Ennek okai között szerepelhet, hogy a gyógyszerészek a tulajdonrész átvételekor már eleve rossz pozícióban voltak, hogy az értékét messze meghaladó összegért kelt el a gyógyszertár, de előfordulhatott olyan eset is, amikor az üzleti lehetőségeknél több pénzt vettek fel, illetve hitelszerződéssel kötelezték el magukat a patikusok. Kérdéses ugyanakkor, hogy a privatizáció után 1500-1600-ról pillanatok alatt 2000-nél is többre bővült patikakör meddig csökkenhet úgy, hogy a gyógyszerellátás ne szenvedjen hiányt. Az ország legnagyobb patikahálózatát fenntartó Pharmanova igazgatója, Kinics László szerint legalább 10 patika helyzete már szinte kilátástalan, de másik 10 patika helyzete is veszélyben van saját láncon belül, ezek bezárása azonban semmiféle fennakadást nem okozhat a gyógyszerellátásban. - Semmiféle nyomás nincs a patikusokon. De ha az üzletre folyamatosan többet költ, mint amennyi a bevétele, azon semmilyen beruházás sem segít - állítja az igazgató. A jelenleg kialakult feszültséget, fenntartási problémákat az jelenti, ha a gyógyszerész csak a gyógyszerellátást, azaz a szakmát nézi, s nem fektet kellő hangsúlyt a gazdasági feltételek alakulására, így saját csődtömegét növeli minden újabb nappal tovább - mondta Kinics László. Úgy véli: egy ilyen adósságspirálon sem a tulajdonosi szerkezetváltás (a jelenlegi 26 százalék helyett 51 százalékot szerezhetnek majd a tervek szerint a gyógyszerészek), sem az ahhoz most tervezett hitelek nem segítenek az eladósodott patikákon. Bármekkorára is nő ugyanis a patikusok tulajdonaránya, a veszteség továbbra is halmozódik. Az erre felvett hitellel tovább növekszik a patikusi tartozás. Pénzt pedig csak akkor van értelme befektetni, ha azzal legalább azt el lehet érni, hogy a veszteséget ne termelje tovább az üzlet. Ez viszont legfeljebb rendkívül komoly stratégiaváltással és megszorításokkal képzelhető el. Tizenegy új készítmény a közgyógylistán November 2-től módosul a szociálisan rászoruló betegek számára térítésmentesen rendelhető gyógyszerek köre. A mintegy három esztendeje változatlan „közgyógylista” revíziójára elsősorban azért volt szükség, mert a július 1-jén hatályba lépett új árakkal a különböző gyógyszercsoportokban más készítményekhez adja a legnagyobb mértékű ártámogatást az egészségbiztosító, mint előzőleg. A leggyakoribb és ambulánsan kezelhető betegségek terápiájára összeállított közgyógyellátási listán elsősorban a legmagasabb ártámogatást élvező, úgynevezett referenciakészítmények szerepelnek. Júliusban több, szabadalmi védettséget már nem élvező, ezért olcsóbb, ugyanakkor megbízható minőséget nyújtó és a gyógyszerpiacot biztonságosan ellátó termelőtől származó készítmény került a referencia-gyógyszerek közé. A módosult közgyógyellátási lista 11 új gyógyszert is tartalmaz. Ezek közül kilenc terméknek még a hatóanyaga sem szerepelt ebben a körben, mint például a gombás fertőzések gyógyítására szolgáló készítmény.