Népszava, 2002. április (130. évfolyam, 76–100. sz.)
2002-04-06 / 80. szám
10 2002. ÁPRILIS 6., SZOMBAT Kiss Péter írása a NÉPSZAVÁNAK - Verebes István a legaranyosabb morcnak nevezte önt. -Vállalom. - Úgy értsem, dünnyög-morog, de a lénye lírai? - Ha az lenne, nem hiszem, hogy alakíthattam volna de Sade márkit vagy III. Richárdot. Úgy gondolom, végletes szenvedélyű hősöket, nagy ragadozókat heréig, bájos emberek nem játszhatnak el. - Csak a morcok? - Ezt nem mondtam. A morcosságnak ehhez csak annyiban van köze, hogy a rendezők és a direktorok zöme nem a színész képessége, hanem a hozzájuk való viszony alapján dönt. Éreztették velem, azért nem játszom el azt a szerepet, amely korom, alkatom, tehetségem alapján megilletne, mert nem vagyok elég simulékony. - Nem éri meg szót érteni a színházvezetőkkel, ha ezen múlik a boldogulás? - Akikkel nekem szót kellett volna értenem, azokkal nem. Hatalmi arroganciában, hazugságokban, álságokban nem tudok szót érteni. - Mondja ezt az a színész, aki többek közt Lucifert, majd Ádámot játszotta a Madách Színházban. - Másoktól levetett „ruhákat” hordtam. - Szóval az önkéntes száműzetést választotta? - Mi ebben a száműzetés? Elegem lett, eljöttem. - Bevált a szabadúszás? - Igen. Végre felszabadultam. Önmagam lehetek. A jó közérzet többet ér egy jó szerepnél. -13 éve - leszámítva a Radnóti színházi kirándulást - vidéken dolgozik. Ott minden fenékig tejföl? Ott nem kell jó képet vágni az önnek nem tetsző dolgok iránt? - Dehogynem. Hasonló helyzetek köszönnek vissza ott is. Csakhogy közben eltelt az életem java. - Hogy jön ez ide? Megszelídült? - Nem. Csupán rájöttem, Don Quijote-i a harc. Ráadásul a szélmalmokat leszerelték. Maximum a szerelőkkel vitatkozhatnék. Ahhoz meg nincs kedvem. — Már megint a morc arc. Holott győri kollégáitól tudom, kedvelik önt. A fiatalok Papának hívják. Harmonikus a munkakapcsolatuk. - Ez valószínűleg azért van, mert a szerepkörömben nem vagyok a riválisuk. - Mi tud ez a szerepkör? - Egy negyvenes férfi lírai szerelmi vallomására ugyanúgy képes, mint egy életének vége felé járó ember bölcs összegzésére. - Az Oroszlán téren II. Henrikje ezerszínű szerep. Kielégíti? - Nem, mivel összesen húsz alkalommal játszhatom el. De nem a vidékkel van a baj. Tudomásul kell venni: „egyvárosú” országban élünk. Csakhogy egy olyan mesterségnél, mint a miénk, ahol a befektetett munka a néző nevetésében, sírásában térül meg, siralmasan kevésnek érzem, hogy a Cyranót mindössze tizenötezren látták. - Azért csak érez örömet, felszabadultságot a vége tapsnál? -Az egészben azt élvezem, elsajátítottam a szakma trükkjeit, fortélyait. Úgy és olyannak formázom magam, amilyennek akarom. Ez örömet okoz, és úgy látom, a nézőnek is. - Leszokott végleg Pestről? - Nem vágyom ide. Nem vagyok hajlandó megfizetni az árat érte. - Mi az ár? - Egyéniségem feladása. - Milyen a megélhetése? - Nyugdíjas vagyok. Bizonyos értelemben borotvaélen táncolok. De nem panaszkodom. Élek. - Miből? - Színészetből. Játszom, szinkronizálok, verset mondok. - Évtizedekkel ezelőtt több száz előadást ért meg a Ha megérinthetnélek... ” című önálló estje. Szándékozik ma is megérinteni másokat? - Csak ennek látom értelmét. Ez a dolgom. - Van két kislánya. - Ők a legfontosabbak nekem. Azt a szellemiséget, amelyet követek, a világhoz, az emberekhez, a munkához való viszonyomat számukra is követendő példának szeretném ajánlani. - Ugye tudja, megkönnyíthetné az életét, ha sutba vágná a maximalizmusát. - Természetesen. De akkor hogy válaszolnék a kislányaim kérdéseire...? Kell, hogy legyen ezen a golyóbison egy-két kitüremkedés. Bár gyakran a földgyalu a sorsuk. - 53 éves. Érett férfikorban van. Izgatja a jövő? - A földgyalu szempontjából? Különösképpen nem. Ha visszatekintek, minden szerep megtalált, ami meg kellett találjon. Egyetlen lépést sem teszek azért, hogy valahol valamit eljátsszak. - Lakása Pesten, háza vidéken. Ön hol van ? - Úton. Talán a „teljesség felé”. Egyelőre kísérők nélkül. - Ki szereti önt? - Szeretni annyi, mint feltétel nélkül rábízni magunkat valakire, teljesen odaadni magunkat abban a reményben, hogy szeretetünk majd szeretetet hoz létre a szeretett személyben is. A szeretet hitből származó cselekedet, és akiben kevés a hit, abban kevés a szeretet is. Azt gondolom, a két lányom szeret. - Hát még? - Mindazok, akik veszik a fáradságot, s nemcsak külsőségek, odavetett mondatok, félreérthető gesztusok alapján alkotnak képet rólam, hanem - önmagukat felmutatva! - kiváncsiak rám. Aki erre vállalkozik, előbb-utóbb megszeret. Úton a teljesség felé Egy közérzet története, avagy miért morcos az érett férfikorban lévő Gáti Oszkár? A szeretet hitből származó cselekedet, és akiben kevés a hit, abban kevés a szeretet is Telt házakat vonzott a Rába-parti teátrumban ben oroszlánrésze van annak a színésznek, aki van James Goldman Az oroszlán télen című darabja, soha a pesti deszkákon aratta a babérokat. Az an- Tavasszal is. Ha szabad játszani a szavakkal, eb- goi uralkodót, II. Henriket Gáti Oszkár alakítja. II. Henrik szerepében, az Oroszlán télen című előadásban Mindennapjaink kényszerei A kilencvenes évek lengyel fotóművészete Körülmények, meghatározottságok, kényszerek. A hatalomnak, párkapcsolatainak, ösztöneinek, de legfőképp önmagának kiszolgáltatott ember a témája a lengyel fotóművészek Kondíciók című tárlatának. Ember, aki elvesztette uralmát önmaga felett. Személyiség, aki viszonyainak vagy magányosságának rabja. Podhorányi Zsolt NÉPSZAVA Meghökkentő, sokkoló, az emberi brutalitást, szexuális késztetéseket kendőzetlen nyíltsággal bemutatott felvételek mellett, egyszerű, szinte szoborszerű beállítások láthatóak a tárlaton. A kiállított művek többsége jelképes, megrendezett felvétel, a művészek a spontaneitás helyett inkább megkomponált beállításokat kaptak lencsevégre. Reflektív művészet az övék, melyben a kép közvetlenül fejezi ki művészi hitvallásukat, véleményüket világunkról. Humanitás, humor, bölcsesség és szenvedély, mely a tárlat képeiből árad. A Kondíciók című kiállítás a lengyel Bialystoki Galéria Arsenal Kollekció II. című gyűjteményének része. Monika Szewczyk, a tárlat összeállítója a kilencvenes évek lengyel fotográfiájának meghatározó művészeiből válogatta a kiállítás anyagát, ugyanakkor eleve lemondott arról, hogy átfogó képet adjon fotóművészetük bő tíz évvel korábbi és a jelent is meghatározó törekvéseiről. A Platán Galériában bemutatott alkotók különböző művésznemzedékekhez tartoznak, a legkülönfélébb magatartásokat és irányzatokat képviselik, személyiségüket, művészi hitvallásukat jószerivel összehasonlítani sem lehet. Natalia LL Mindennapi tárgyak című ciklusában székeket, asztalokat, tárgyakat terít be sorozatokkal, melyek a szerelmi élet aktusait ábrázolják. Katarzyna Kozyra Krzystof Czerwinski II című alkotását a boszniai háború ihlette, de inspirálhatta volna minden olyan esemény, melyben embereket meggyőződésük, illetve vallási hovatartozásuk teszi áldozattá. A fényképén fekvő megvert, kiszolgáltatott férfit a Vörös Kereszt szimbóluma és szabályos rendben elhelyezett zöldségek ölelik körül, keretezik és kiemelik a homogén háttér előtt fekvő ember drámáját. Konrad Kuzyszyn fotóinstallációja több, egyforma testet helyez egymásra, kétségbeesett gesztusaik, természetellenes helyzeteik pedig félelmet és kiszolgáltatottságot érzékeltetnek, kétségbeesett, egyforma mozdulataikkal egymást keresik, különös mozaikszerű egységet és vibráló harmóniát képezve egymással. Vad, önkínzó brutalitásJerzy Truszkowski Caput mortuum című diptichonjában egyik performance sorozatának rögzítésére vállalkozott, melyben a szenvedés, a halál elfogadására tesz kísérletet és a jeleket (keresztet, csillagokat) saját vérével festi meg és visszafogott csöndes önarcképek láthatóak egymás mellett, mint Jaroslaw Bartolowicz képein, aki November - hit iránti vágy című munkájában a meditáció, a lelki élmények fontosságát hirdeti. Szenvedélyesség és végletekig leegyszerűsített portrék, az önkifejezés vágya és a képi kommunikáció zárt határai: kevés közös motívum található a képeken, hacsak a sokszínűség és a kimondás vágya nem az, illetve a beállításokból tükröződő humanitás. A Gyűrűk Ura: a Beatles is filmre vitte volna MTI-információ Már a Beatles is szerette volna filmre vinni.. R. R. Tolkien meseregényét, csak az író nem járult hozzá a tervhez - állítja Peter Jackson, A Gyűrűk Ura című film rendezője. A négy Oscart nyert film alkotója az új-zélandi Evening Post című lapnak elmondta, hogy a gombafejűek egykori tervét Paul McCartney mesélte el neki idén márciusban Los Angelesben. Az ötlet állítólag John Lennontól származott. Ő játszotta volna Gollamot, a gyűrű megszerzésébe beleőrülő szörnyeteget. Paulnak jutott volna a fiatal főhős, Frodo szerepe, hűséges barátja, Samu bőrébe Ringó Starr bújt volna bele. Végül George Harrisonra osztották volna a bölcs varázsló, Gandalf szerepét. A 60-as évek végén a megfilmesítési jogok még Tolkiennél voltak. KULTÚRA Ír sikerfilmes a mai vendég NÉPSZAVA-információ Április a filmhetek hónapjának indul, ezekben a napokban az írek képviseltetik magukat markáns válogatással. Az ír csodaként emlegetett filmgyártás kilenc új alkotással képviselteti magát a Művész moziban zajló ír filmhéten. Elhozták a magyar fővárosba a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon februárban Arany Medvét nyert drámai művet, a Véres vasárnapot, Paul Greengrass rendezését, ám képviselteti magát a könnyed hangú, szórakoztató ír mozi is. Ma és holnap látható például a programban Az írek bikája, egy temperamentumos vígjáték, amelynek hőse, bár egy belfasti társkeresőben dolgozik, a saját párjára nem talál rá. Ám kiderül róla, hogy minden nőt képes teherbe ejteni, s e képessége megfordítja élete sorát. Ma találkozhat a közönség az ír filmhet Budapestre érkezett vendégével, Liam O ’Mohain rendezővel, aki este mutatja be A legenda nyomában című filmjét. Írország első független filmjének számító művet a rendező mindössze ötezer ír fontból készítette el, de sikerült megnyernie George Clooneyt és Robert De Nirót is, hogy vállaljanak szerepet a filmben - fizetség nélkül. A legenda nyomában már a világ sok pontján aratott sikert. Az április 10-ig tartó filmhét programjában látható a nálunk is rajongással fogadott angol Michael Winterbottom Írországban készített filmje, az Életem párja, amely egy szerelmi háromszög különös hangulatú története. A válogatás drámai hangvételű alkotásai közé tartozik a H3 - Halálblokk című film, amely az IRA 1981-es börtönbeli éhségsztrájkjának tragikus történetét eleveníti fel. Levetítik még a fiatal londoni pultos fiúról szóló Kocsma-jaj, a tragikomikus Tengervíz és a fiatal színészeket felvonultató Rabold a nőt! című filmeket is. Kerékgyártó György NÉPSZAVA Zenészkörökben valaha divatos volt egy tréfás „kérdezz! felelek” játék. Miért jó a dobosnak? - hangzott a kérdés. Mert sok zenészt ismer - szólt a válasz. A célzás, természetesen, már a szólógitáros-énekes frontra épülő rockzenekarokban sem volt feltétlenül igazságos, a jazzben pedig semmiképpen sem állta meg a helyét. A jazzdobos más. Talán ezért is nem meglepő, ha egy-egy ütős időnként „előre ül”, vagyis saját kompozíciókkal jelentkezik, szólóalbumot készít a maga elképzelései szerint. Billy Cobham, a világ egyik legkiválóbbnak tartott jazzdobosa Drum ‘n’ Voice (All That Groove) címmel készítette el legújabb, a Sony Music gondozása CD-AJÁNLÓ__ Ont és ének ban megjelent albumát kilenc új felvétellel, illetve a korábbi siker, a Red Baron átiratával. A meglehetősen egyszerű cím pontosan arra utal, amit a hallgató kap: ütő-sökre és énekhangra épülő tiszta, melodikus, energiával teli, mégis megnyugtató hangzású muzsikát. A szerzemények középpontjában Cobham jellegzetes ütősjátéka áll, amelyet Eddie Gomez telt basszusjátéka egészít ki. A két hangszer a legkülönbözőbb műfajok (soul, funky, Rhythm and Blues) ritmusvilágát idéző együtthangzása önmagában is izgalmas, érdekes, Cobham azonban több más hangszercsoport bevonásával teszi teljessé a kompozíciókat. A vállalkozás sikerét ígéri már az is, hogy a felvételekhez több olasz zenész mellett (a felvételeket Olaszországban rögzítették) olyan kiváló sessionzenészeket sikerült megnyerni, mint a szaxofonos Michael Brecker, a trombitás Randy Brecker. A lemezen - ahogyan a cím ígéri - énekhanggal kiegészülő kompozíciók is hallhatók, olyan világhírű előadók tolmácsolásában, mint a Delegationből ismert Ricky Bailey és Gregg Brown, az Osibisa énekese. Kellemes, harmonikus, a jazzre épülő, de a modernebb fekete zenei műfajokban rejlő lehetőségeket is kihasználó, rendkívül egységes hangzású zenét hallgathat, aki megvásárolja a Drum ‘n’ Voice című albumot. A jó arányérzékkel felépített, hangszerelésbeli vagy játékmódbeli túlzásoktól mentes szerzemények egészen rendkívüli zenei élményt nyújtanak. Cobham ismét bebizonyította, nagyon is jó muzsika születhet a stúdióban, ha a dobos „előre ül”. Billy Cobham Drum ‘n’Voice (All That Groove) Sony Music NÉPSZAVA RÖVIDEN Azjltoztelő_____ Ronald Harwood Az öltöztető című darabját mutatják be ma 19 órakor a Játékszínben (Bp. VI., Teréz krt. 48.). Az előadás szereplői: Haumann Péter, Hámori Ildikó, Epres Attila, Nagy Mari, Balázsovits Edit, Úri István, Komlós István. A rendező Balázsovits Lajos. Foltvarrd kiállítás Nyugat-dunántúli Regionális Foltvarrd Kiállítást és Találkozót rendeznek ma 15 órától az Oladi Művelődési Központban (Szombathely, Simon István utca 4.). Strindberg-premier August Strindberg A pelikán című drámájának magyarországi premierjét tartják szombaton a veszprémi Petőfi Színház kamaratermében, a Latinovits Zoltán Játékszínben (Veszprém, Óváry F. u. 12.). A Strindberg-mű első hazai színrevitelére vállalkozó veszprémi társulat egy jeles román szakember, Anca Bradu rendezésében adja elő A pelikánt. Izraeli művészek Fiatal izraeli képzőművészek kiállításának ad otthont a Budapest Galéria kiállítóháza (Bp. III., Lajos u. 158.) május 5-ig. A Haifai Kortárs Művészeti Múzeum szervezésében bemutatkozó tizenhárom alkotó tárlatán neoavantgárd stílusú, konceptuális művészi felfogást tükröző alkotásokat, többek között video- és fotómunkákat láthatnak az érdeklődők. Közönségdíj a Köveknek Újabb magyar filmsiker született: Stuttgartban a Trickfilm Festival közönségdíját Cakó Ferenc alkotása, a Kövek című homokanimáció nyerte. A fesztivál ideje alatt a Südwest 3 tévétársaság az összes versenyfilmet sugározza, s a díjat az a film kapja meg, amelyre a legtöbb szavazat érkezik be a közönségtől. Idén Cakó Ferenc filmjére adták le legtöbben a voksukat. Ödon hely, modern képek A Fővárosi Képtár - Kiscelli Múzeum (Bp. III., Kiscelli utca 108.) ad otthont Koncz András különös hangulatú, a modern és az ódon látvány ellentéteire épülő műveinek. A kiállítás május 12-ig tekinthető meg. Majdnem minden Petőcz András Majdnem minden címmel az Ister Kiadónál megjelent gyűjteményes verseskötetét mutatják be április 8-án 16 órakor az írók Boltjában (Bp. VI., Andrássy út 45.). A könyvet Rácz I. Péter és Wirth Imre mutatja be.