Népszava, 2002. május (130. évfolyam, 101–125. sz.)
2002-05-27 / 121. szám
12 2002. MÁJUS 27., HÉTFŐ IDEGENFORGALOM Lóháton járták be Észak-Magyarországot Szabó Kinga írása a NÉPSZAVÁNAK A külföldi szaksajtó újságíró és utazási irodák képviselői északmagyarországi és észak-alföldi lovastúrán vettek részt a Magyar Turizmus Rt. regionális igazgatóságának meghívására. A két régió lovasturisztikai mintamodellje az elmúlt év végén készült el. A Legendák útját bemutató study-tour célja a meglévő és a tervezett elemek bemutatása a külföldi szakemberek részére. Az ír, angol és német résztvevőket Horváth László, az Észak-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság elnöke kísérte el, akinek kezdeményezésére született meg a két régiót érintő átfogó lovasturisztikai mintamodellt Az észak-magyarországi helyszínen az Attila nyomában elnevezésű útvonalon lovagolnak végig a vendégek. Az Északmagyarországi és az Észak-alföldi régióban tradíciói vannak a lovaséletnek. Az országos átlaghoz képest a két régió kitűnő adottságokkal rendelkezik: kivételesen szép természeti környezet, kedvező talaj adottság, jó lovagolhatóság, az ország legkiválóbb egybefüggő túraterepei. A Magyar Turizmus Rt. felkérésére a tavalyi év végén megszületett az a lovastanulmány, mely a két keleti régió adottságait figyelembe véve felmérte a kibontakozás lehetőségeit. A program lényege, hogy hálózatszerűen valósul meg, a minősítési rendszer egyaránt érvényes a lovakra és a kapcsolódó szolgáltatásokra. A garanciát az alkalmassági vizsgák és a felelősségbiztosítás adja. A két régión átvonuló lovastúra egyben Észak- Magyarország és Észak-Alföld egyedi turisztikai vonzerőivel is megismerteti a lovasokat. A magyarországi lóállomány majdnem negyedrésze található meg a két régióban, azaz 25 200 darab ló. A lótenyésztés helyzete több tekintetben is pozitív eltérést mutat az országos képhez viszonyítva. Léteznek nagyobb létszámú ménesek, melyek közül a Szilvásvárad a lipicai, Hortobágy a Mátanóniusz, Vanyarc-Sarlóspuszta a kisbéri félvér meghatározó vezető törzsménesei. Épül a lipóti fürdőegyüttes A helyi mezőgazdasági szövetkezettől tavaly magyar befektetők tulajdonába került lipóti termálfürdő felújítva, megszépítve, június 1-jén nyílik a szigetközi településen. A termálfürdőprojekthez a PHARE tükörprogramján pályázati pénzt nyert a társaság, és támogatást kapott a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium vidékfejlesztési alapjából is. A konkrét összegeket nem hozták nyilvánosságra. Technológiai, gépészeti szempontból az összesen 900 négyzetméteres vízfelületű medencéket felújítják. Mindhárom medence új csempeburkolatot kap, az úszásra alkalmas nagymedencét vízforgató berendezéssel látják el. Az utóbbit 30 Celsiusfokos, a két gyógymedencét 36 Celsius-fokos nátriumhidrogénkarbonátos, fluortartalmú vízzel töltik fel, ami a mozgásszervi megbetegedésben szenvedők fájdalmait enyhíti. A fürdő területén emeltek egy 500 négyzetméteres épületet, falai között rendezik be az öltözőket, zuhanyozókat. A terület két hektárral bővült, ugyanis az új tulajdonosok a fürdő szomszédságában lévő kertészetet is megvették, így összesen 3,5 hektáros szabad tér várja ez év nyarától a vendégeket. Az új tulajdonos néhány éven belül fürdőkomplexumot szeretne kialakítani Lipóton; a tervek között fedett fürdő és kemping létesítése is szerepel. Az 1970-es évek eleje óta működő szabadtéri termálfürdőt a korábbi tulajdonos, a helyi mezőgazdasági és szolgáltató szövetkezet az elmúlt év nyarán adta el a szegedi érdekeltségű magánbefektetőknek. Az értékesítésre azért került sor, mert a szövetkezet kimondta a végelszámolást. A hazaiak mellett az osztrák vendégek által is kedvelt termálfürdő fejlesztésére a szövetkezet az elmúlt időszakban nem tudott költeni, évről évre a szinten tartást tudta csak biztosítani. Vidéki irodák bemutatkozása Csaknem száz vidéki Tourinform-iroda mutatkozik be a fővárosban július 14-ig. A Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) és a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. (BTH) által szervezett programsorozat mintegy 2 millió forintba kerül. Az Irány Magyarország elnevezésű rendezvény során mind a kilenc régió lehetőséget kap, hogy bemutatkozzon. Egy-egy régió programja egy hétig tart. Magyarország régiói mellett Székelyföld idegenforgalmi központjai is bemutatkoznak. Budapesten a Liszt Ferenc téri, a Sütő utcai és a Vigadó utcai Tourinform-irodákban tartják a programokat. A rendezvénysorozat első három régiója Észak- Magyarország, Észak-Alföld és Dél-Alföld lesz. Ciprus (Egyiptom) 5 nap nyaralás 4*-os szállodában vagy apartmanban FP+ 3 nap hajóút TP, repülővel: 148 900 Ft-tól/fő+illetékek 06. 15.-09. 28. szombatonként Júniusi indulással 10% engedmény Ciprus 8 nap apartman CE repülőjeggyel 69 900 Ft-tól/fő+ileték 06. 15.-06. 19. szombatonként. Velence-Korcula-Delfi-Korintoszi-csatorna-Santorini-Mykonos-Rhodosz-Athén-Velence tengeri körutak 7 nap TP Ind.: jún. 1, 8, 15, 22, 29, már 141 000 Ft-tól/fő+illeték+utazás Málta (Szicília-Olaszország) 4 nap nyaralás 4’/3'-os szállodában FP+4 nap hajóút TP, repülővel: 159 900 Ft-tól/főIlleték: 06. 03.-09. 23, hétfőnként Málta 8 nap szálloda 2* reggelivel, repülőjeggyel 80 900 Fttől/fő+illeték Mahart Tours 1056 Bp, Belgrad rkp. Telefon: 06-1/484-4013 toursemaharttours.com UTAZÁS ÜDÜLÉS Hirdessen kedvezményesen utazási rovatunkban! Termékmenedzser: KERTÉSZ ÁGNES Telefon: 477-9030/232 Wellness a természetfelettiek birodalmában Hangtúraútvonal a karintiai Millstatti-tó körül Ausztria legdélebbi tartománya, az Olaszországgal és Szlovéniával határos Karintia egy új wellnesstrenddel, az úgynevezett „asztrowellness-szel” jegyezte el magát. Léteznek olyan dolgok ég és föld között, amelyeket egyszerűen nem tudunk megmagyarázni: helyek, melyek hihetetlen erőt árasztanak, különleges gyógyerejű kristályok, vízerek, melyek pozitív vagy negatív irányban befolyásolhatják közérzetünket. Az első karintiai szálloda, amely 16 évvel ezelőtt meggyőződésből a bioüdültetés mellett tette le a voksát, a Tessmann család Arche nevű biokúriája volt, Klagenfurttól, a tartomány székhelyétől északkeletre. Ugyanakkor a biológiai vegetáriánus, teljes értékű konyha és a bioépítészeti elvek alapján emelt épület a szálloda által megvalósított filozófiának csak egy részét alkotják. A Tessmann család sokkal inkább arra törekszik, hogy vendégeinek a fejében is elérjen valamit és bevezesse őket a geomantia titkaiba. Ezen a föld energiáinak hatását és erejét, a tájon belüli erőáramlások tudatosítását és élettereinkre gyakorolt hatását értik. A szálloda vezetője maga is varázsvessző-szemináriumokat tart. Elmagyarázza, mikor melyik varázsvesszőt kell használni, hogyan kell kezelni, hogyan kell a vessző kilengéseit értelmezni és miben különbözik a víz a földsugaraktól. Az obermillstatti napfényes magaslaton fekvő ,Alpenrose” bioszálloda legelőször mint Ausztria első nemdohányzó szállodája hívta fel magára a figyelmet. Természetesen a dohányzók is szívesen látott vendégek, ha a „bagóra” csak a házon kívül gyújtanak rá. Egyébként így sokkal kevesebbet dohányoznak és akadnak olyanok is, akik itt a szállodában szabadultak meg örökre káros szenvedélyüktől. Az Alpenrose kínálatának egyik különlegessége a bioenergetikai meridián-aromaterápia, amely az öt kínai alapelemre épül. A mindenkori bőrtípusnak megfelelően összeállított illóolajokat juttatnak a bőrön keresztül a testbe, melyek befolyásolják az anyagcserét, serkentik a vérkeringést és elősegítik a méreganyagok kiválasztását. Ennek eredményeként a bőr feszesebbé válik, ami szintén késlelteti az öregedés folyamatát. Az Alpenrose szállodában különös jelentőséget kap a víz. A szálloda csapjaiból kizárólag friss forrásvíz folyik, amelyet kiegészítésképpen természetes módszer alapján dúsítanak és energetizálnak. A szabadtéri fürdőben is forrásvíz csörgedezik, melyet azonban előzőleg 30 fokra melegítettek fel. Kikapcsolódást ígérnek a hegyikristály fénytepidáriumban a mandala-drágakő energiára és holdfázisokra épülő gyógyfüves gőzszauna (kép) gyógyfüvei és kövei, mint például a hegyi kristály, a rózsakvarc és az ametiszt. (Tájékoztatás: Biohotel Alpenrose, tel.: 0043/4766/3425, fax: 0043/4766/2500, e-mail: info@biohotel-alpenrose.at, internet: www.biohotel-alpenrose.at.) A közvetlenül a Millstatti-tó partjánál fekvő döbriachi Zänker Vital Hotelben a kineziológia és az energia-egyensúly képezi a kínálat gerincét. Egy sokéves tapasztalattal rendelkező, szakképzett kineziológusnő alkalmazza itt a szellem és a lélek összhangjának megteremtését célzó kezeléseket. A kineziológia, a „mozgás tana” a test egyes izmaival foglalkozik. A kineziológiai program az energia-egyensúllyal egészül ki. Ennek során a testben megkeresik, majd kioltják a zavaró mezőket. A pszichomeridián az embereknél a fejtől a hátig fut. Itt az ember élete évkönyvszerűen rögzül és érzékelhetők és kezelhetők a traumatikus események. Annak, aki a Millstatti-tónál nyaral, érdemes végigjárnia a „hangtúra” útvonalát. Ez a túraútvonal arra hív, hogy a tájat füleink segítségével derítsük fel. Élesíti a hallást, amely a mindennapok során a folyamatos zajhatások miatt gyakran tompul. A „hallanivalók” között említhetjük például a csordogáló patakokat, a lágyan morajló fákat, a zizegő leveleket és a csivitelő madarakat. Ha behunyt szemmel koncentrálunk, a hangok sokszínűségének köszönhetően egészen új fantáziaképek jelennek meg a fejünkben. (Tájékoztatás: Zänker Vital- Hotel, tel.: 0043/4246/7780, fax: 0043/4246/7384, e-mail: hotel@zanker.at, internet: www.zanker.at). Gyógyfüves gőzszauna a karintiai Alpenrose szállodában A Magyar Kultúra Éve Itáliában 2002 júniusától Olaszországban kerül megrendezésre a Magyar Kultúra Éve. A rendezvénysorozat előkészítéséhez és lebonyolításához a múlt évi franciaországi kulturális évad szolgált mintául. Ez a rendezvénysorozat is közös - magyar és olasz - költségviseléssel valósul meg és a Gazdasági Minisztérium összesen 40 millió forinttal támogatja. A tervek szerint a GM támogatásával magyar kézművesvásárokra kerül sor az ősz folyamán Triesztben, Firenzében és Rómában, ahol alkalom nyílik gasztronómiai és borkultúránk bemutatására, illetve turisztikai promóciós anyagok terjesztésére. Szintén a tárca anyagi támogatásával - várhatóan a fővárosi önkormányzattal közösen - muzeális villamoskocsi kerül Rómába a Villa Borghese-re, ahol Mesterségek Ünnepe címmel (gasztronómiai és kézműves-bemutatók) kísérőrendezvény is lesz. A villamoskocsi turisztikai információs központként történő működtetéséről a Magyar Turizmus Rt. gondoskodik, együttműködve a Budapesti Turisztikai Hivatallal. Előreláthatóan pályázatot írnak ki a különböző kulturális, folklórrendezvények lebonyolítására, intézmények (főleg önkormányzatok és iskolák) számára. A Turisztikai Célelőirányzatból 20 millió Ft-tal támogatják a pályázat kiírását. 2002-ben a Magyar Turizmus Rt. is kiemelt figyelmet fordít ebben az esztendőben az olasz relációra, és a milánói képviselet aktívan részt vesz a turisztikai rendezvények előkészítésében és lebonyolításában. NÉPSZAVA Gyenge balatoni szezon várható A balatoni szállodákban a közelgő szezon előtt feltűnően gyengék az előrendelések, sőt sok helyütt lemondják - főleg a német vendégek - az eddigi foglalásokat. A szállodák illetékesei - Balatonfüreden, Keszthelyen, Hévízen, Siófokon és Badacsonyban - az eddigi rendelések alapján kedvezőtlen hírekről számoltak be. Rádóczy Andrea, a balatonfüredi Annabella és Marina, valamint a keszthelyi Helikon szálloda marketingigazgatóhelyettese elmondta: a németek a foglalások 50 százalékát lemondták. A dán vendégek is lemondták a júniusi szobafoglalásaik 20 százalékát, viszont igen jelentősek az igényléseik július és augusztus hónapokra. Rádóczy Andrea a lemondások okaként említette, hogy az euró bevezetése drágulást hozott Németországban, és valószínűen ez visszafogta az utazási kedvet. Fekete György, a Danubius Rt. balatoni területi igazgatója arról számolt be: hévízi szállodáikban április végéig rendkívül jól alakult a forgalom, ám a május már gyengébb lesz a tavalyinál, főleg a Balaton melletti szállodáikban. Nem biztatóak a júniusi előrejelzések sem, ami júliusban és augusztusban ugyan még javulhat. - Sajnos a Balaton-parti szállodákban tartani lehet egy gyengébb szezontól - mondta az igazgató. Hévíz sajátos helyzetben van, az ottani szállodák a balatoniaktól eltérő megítélés alá esnek, ugyanis a gyógyvíznek köszönhetően egész évben tart a szezon - tette hozzá. Fekete György szerint az euró bevezetése drágulást hozott a turisztikai piacon, és - mint mondta - az sem kedvező a szállodáknak, hogy magas a forint árfolyama, és az euróban kiajánlott áraik drágának tűnnek a német piacon. Felemásnak minősítette a szezon eleji helyzetképet Balogh Tamás is, a Pannónia Hotels Rt. Balatoni Igazgatóságának marketingmenedzsere. Elmondta: mondtak le szálláshelyeket náluk is - elsősorban német turisták de például májusban 70 százalékos, júniusban pedig 80 százalékos lesz a foglaltság a cég három siófoki szállodájában, ami szezonkezdetkor nem rossz. Elsősorban az egyéni turisták szobafoglalása gyengébb a korábbiaknál, amiből azonban nem lehet még egyértelmű következtetéseket levonni az egész szezonra - tette hozzá a szakember. Mányai Lóránd, a Club Hotel Badacsonyt üzemeltető kft. ügyvezető igazgatója szintén lehangolónak tartja a szezon előtti helyzetképet, de szerinte a főszezonban sem következik be kedvező fordulat. Az igazgató a szobafoglalások feltűnő visszaesésének okaként említette a júniusi futball-világbajnokságot, a németországi gazdasági recessziót és a gyenge magyar turisztikai marketingmunkát. Az euró bevezetése drágulást hozott a turisztikai piacon Húzóágazat a szállodaipar A forint megerősödése miatt a szállodai bevételek idén erősen csökkenő tendenciát mutatnak - hangzott el a Magyar Szállodaszövetség kétnapos tagértekezletének megnyitóján, Balatonfüreden. Wolff Péter, a szövetség elnöke utalt arra is, hogy az euró például egy évvel ezelőtt még 20 forinttal többet ért a mai árfolyamánál. Ennek ellenére a magyar szállodaipar évi 150-160 milliárd forintos bevételével változatlanul húzóágazatnak számít. Lényegesen többet kell viszont költeni a marketingmunkára. A nyugati országokban általában a turisztikai bevételek 3 százalékát fordítják marketingre, míg nálunk csak a 0,5 százalékát - hangsúlyozta Wolff Péter. Hozzáfűzte: biztató, hogy a Magyar Turizmus Rt. idei 6,8 milliárd forintos költségvetéséből legalább 4 milliárdot költenek marketingre. Egyébként a szállodaipart illetően kínálati piac van Magyarországon, s úgymond futni kell a kereslet után, mert például a német turisztikai piacon (is) megtorpanás tapasztalható, ugyanis ott most dúl a recesszió.