Népszava, 2002. augusztus (130. évfolyam, 178–203. sz.)

2002-08-07 / 183. szám

NÉPSZAVA KULTÚRA Van független, rendőrségi, science fiction, underground, és van az elit elitje Filmfesztivál az egész világ A világ több mint százhúsz különböző pontjára utaztak-utaznak magyar filmek a tavalyi és idei nemzetközi fesztiválmeghívások tanúsága szerint. A meglepően magas szám azonban csak egy része annak a több száz internacionális mustrának, amelyet évente rendeznek világszerte a hetedik művészet alkotásainak részvételével. Hogy pontosan hány nemzetközi filmfesztivál létezik az öt földrészen, arra a szakemberek sem tudnak pontos számot mondani, a legjelentősebbeket viszont az érdeklődő nagyközönség is számon tartja. Bársony Éva NÉPSZAVA Szemfüles kollégám egy nemzet­közi fesztiválon rámutatott egy elegáns úriemberre. Ő az, mond­ta, aki januárban felszáll otthon a repülőgépre, és legközelebb csak december végén, az ünnepekre érkezik haza. Közben egyik film­fesztiválról utazik a másikra egy nagy hírű világlap tudósítója­ként. Talán igaz, talán nem, az vi­szont biztos igaz, hogy a feszti­válnagyüzem a nemzetközi szín­téren januárban indul, és decem­ber közepéig tart, itt-ott legfel­jebb pár napos szünettel. Ez ol­vasható le arról a hivatalos listá­ról, amelyet a Filmproducerek Egyesületeinek Nemzetközi Szö­vetsége állított össze az általa akkreditált nemzetközi filmfesz­tiválok időpontjá­ról. A világ több száz internacionális mustrája közül ezen a listán mindössze 54 szerepel, azok a fesztiválok, ame­lyek a grémium szi­gorú formai és tar­talmi feltételeit elvállalták, és év­ről évre teljesítik. Ez tehát az elit, mondhatnánk, de még ebben a körben is vannak „még eliteb­bek”, ha szabad Orwellt kicsit ki­forgatni. Az élcsoportot az A ka­tegóriás verseny­fesztiválok te­szik ki, ide színhelyként mind­össze 12 város iratkozhatott ed­dig fel: Berlin, Mar del Plata, Cannes, Sanghaj, Moszkva, Kar­lovy Vary, Locarno, Montreal, Velence, San Sebastian, Kairó és Tokió. Egyebek mellett az e vá­rosok nevével fémjelzett nemzet­közi fesztiválok nem specializá­lódtak valamely válfajára a játék­filmnek, versenyprogramjukba felvehetnek akár sci-fit, vígjáté­kot, thrillert is, viszont szigorúan csak olyan filmeket, amelyek fesztiválbemutatása a verseny­ben premiervetítésnek számít. Azaz nemzetközi, illetve világ­premiernek, attól függően, hogy hazai pályán bemutatták-e (ak­kor nemzetközi premiernek szá­mít a fesztiválon), vagy sem (ek­kor jelölik világpremiernek a programkatalógusok). Miután Szabó Istvánnak elhihetjük, hogy noha a világon évente nagyon sok film születik, ebből nagyon kevés az igazán jó, s tán ha egy­­kettő a kiemelkedő, akkor érthe­tő, hogy még az A kategóriás fesztiváloknak is harcolniuk kell, hogy a pár jóból a legtöbb nekik jusson. Az egymás közötti harcot a már addig kivívott tekintély dön­ti el. A nemzetközi fesztiválok pálmája kétségtelenül Cannes-é, mint a világ legjelentősebb film­versenyéé. Egy filmnek a can­­nes-i fesztiválra eljutni már ön­magában óriási elismerésnek szá­mít szakmai körökben. Cannes vitán felüli elsőségét még akkor is tartja, ha sűrűn éri kritika a vá­logatás és a felhajtás „amerikanizálódá­­sát” miatt. És még akkor is, ha Velence számít a legna­gyobb hagyományú mustrának, hiszen az 1946-ban indult Cannes-nal szem­ben már 1932-ben megrendezték az első nemzetközi filmfesztivált, s a szakmai közvélemény szerint érzékenyebb is a minőségre. Ve­lence - ha lehet rangsorolni egy­általán - Berlinnel együtt kényte­len megelégedni a második hely­­lyel az európai filmderbyk tekin­télylistáján. De térjünk vissza az akkredi­tált fesztiválok listájához. A leg­népesebb csoport a versenyszerű, specializált játékfilm-fesztiválo­ké, ebből 26 város mondhat egyet-egyet magáénak. Ezeken a fesztiválokon már indulhatnak másutt versenyben állt játékfil­mek is, így gyűjthetett össze nem egy magyar film az elmúlt években több fesztiváldíjat is a nemzetközi színtéren. A „szako­sodás” azt jelenti, hogy Brüsszel­ben például a fantasy és sci-fi-fil­­mek versenyeznek, Cognacban a thrillerek, Courmayeurban a rendőr- és rejtélyfilmek (mys­tery), Szocsiban az európai fil­mek, Deauville-ben az amerikai­ak, Újdelhiben az ázsiaiak, Gi­­jonban a fiataloknak szóló, Tu­rulban a fiatalokról szóló filmek mérkőzhetnek, Sao Paulóban, Bogotában, Tesszalonikiben, Ki­­jevben a fiatal - másutt újnak ne­vezett - rendezők munkái, Moszkvában a szerelemről-sze­­retetről szólóak, Frankfurtban a gyermek- és ifjúsági filmek. E csoport fesztiváljain szinte kivé­tel nélkül a rövidfilmek is verse­nyeznek külön kategóriában, míg az „elit”-fesztiváloknak csak a fele indít rövidfilmversenyt a nagyjátékfilmek mellett. A producerek szövetsége a har­madik csoportban a nem verseny­­szerű játékfilmfesztiválokat tartja nyilván, szám szerint tizenegyet. Közöttük legnagyobb híre - nem csak európai viszonylatban - Londonnak van, de Hongkong, Toronto, Szarajevó, Belgrád, Sydney vagy Melbourne is jól cseng a fesztiválokat számon tar­tó szakmai berkekben. Végül a negyedik körbe az az öt nemzet­közi fesztivál tartozik, amelyen a dokumentum- és rövidfilmek versenyeznek. Legtekintélyesebb közöttük Oberhausen, de jól is­mert itthon Krakkó, Tampere, Bilbao mustrája, s talán az lesz a jövőben Szt. Péterváré is. És akkor még nem beszéltünk az animációs filmek fesztiváljai­ról, amelyek közül furcsa módon egy sem szerepel az akkreditált nemzetközi fesztiválok listáján. Pedig van egynéhány, amely te­kintélyesnek mondhatja magát, mindenekelőtt Annecy, amely - szintén francia földön - olyan volumenű verseny, mint az élő­szereplős filmeknek Cannes, Zágráb, Hirosima, Ottawa, Szö­ul, Genzana, Stuttgart fesztivál­jain szintén az animációs filmek mérkőznek, s az igazság kedvé­ért Cannes-t és Berlint is meg kell említenünk, ahol a rövidfil­mek versenyébe animációs fil­meket is beválogatnak. Az akkreditált nemzetközi fesztiválok listáján kívül szétte­kintve hajlamosak lehetünk azt hinni, hogy nemzetközi filmfesz­tivál az egész világ. A közelben itt van például a német Cottbus a kelet-európai, a szlovák Trencin­­teplic a művészetről szóló fil­meknek, de távolabb tekintve Es­­senben futballfilmek fesztiválját találjuk, számos város ad otthont a leszbikus és homoszexuális tár­gyú filmek Versenyének (Lon­don, Hamburg, Berlin, Toronto, Los Angeles, San Francisco, Phi­ladelphia). Helsinki a szerelem és anarchia címszóval hirdet mustrát, Hollywood a fekete al­kotóknak. Több helyen van fesz­tiváljuk külön-külön a független és az underground filmeknek, például New Yorkban mindkettő­nek, sőt New Yorkban október­ben rendezik meg először a füg­getlen horrorfilmek fesztiválját, Hollywood újabban az „igazán független” filmeket várja. A felsorolást nem lehet befe­jezni, csak abbahagyni, igazság­talanul említetlenül hagyva Jeruzsálemet, Hirosimát, Kije­­vet, Buenos Airest, Toront, Isz­tambult, Uppsalát stb. De illik magyar fesztivált is megemlí­tenünk, nemzetközi részvevői okán: Médiawave, Titanic, és háromévenként Kecskemét az egész estés animációs film kate­góriában. A nemzetközi fesztiválok pálmája kétségtelenül Cannes-é Nagy-Kálózy Eszter a legjobb női alakítás díját nyerte el idén Szocsiban, a nemzetközi fesztiválon Karády Katalin megformálásáért a Hamvadó cigarettavég című filmben. Partnere Cserhalmi György I Iráni festőnők kiállítása a Vigadó Galériában Az Abbas Kierostami és Jaffar Panahi nevével fémjelzett iráni filmek sikere után újabb művészeti ágban jeleskednek az irániak. Mi több: az iráni nők! Hiszen ha belegondolunk az arab nők több évezrede szigorú törvények szerint működő éle­tébe, meglepő lehet az a múlt héten a Vigadó Galériában megnyílt tárlat, ahol iráni festőművésznők mutatkoznak be a magyar közönség előtt. NÉPSZAVA-információ A 2001 tavaszán alakult tizenkét iráni fes­tőnőből álló Dena névre keresztelt mű­vészcsoport a perzsa kulturális hagyomá­nyokat követve különböző stílusokkal, irányzatokkal jelentkezik a kortárs festő­művészetben. A három generációt felvo­nultató társaság különleges női érzékeny­séggel és a hagyományokat szem előtt tart­va festi le azt, hogy ők miként látják a vi­lágot. Hogy mik ezek a hagyományok? A szellemiségében igen gazdag arab kultúra ősidőktől fogva olyan stílusjegyekkel jel­lemezhető, ami mind a mai napig megfi­gyelhető a kortárs festőművészetben is. Többek között ilyen a különböző kézmű­vesalkotásokon is látható jellegzetes min­ták használata, a türkiz, az arany és a kék s ezek árnyalatainak gyakorisága, valamint a különféle kaligrafikus elemek megjelení­tése a képeken. Túl azon, hogy a kiállított festményeken felfedezhetők ezek a stíljegyek, a képek apropójául szolgáló témák női alkotókról árulkodnak. A tablószerűen ábrázolt női alakok egy véges térben összezsúfolva, vagy a magányos nő összekuporodva egy sötétbarna háttér közepén, vagy egy fel­szálló és leszálló fehér galamb közé ékelt női arc vagy a piros alapon feketén félig le­takart női fej - csak hogy néhányat említ­sünk. Mondhatnánk: nőkről, nőkről, nők­nek. De a kiállítás legalább úgy szól a fér­fiakhoz is. A művészcsoport már nevében is utal mind női mivoltukra, mind a természet iránti szeretetükre. A Dena elnevezés ugyanis egyfelől egy perzsa női név, utalva a tisztán női művészekből álló társaságra. Másfelől pedig egy Iránban található hegy­vonulat nevét takarja, amely a csoport ter­mészet iránti tiszteletét fejezi ki. A tárlatnak még egy említésre méltó ér­dekessége van. Ahogy arra Rasod­ Moha­­jev, Irán budapesti nagykövete a kiállítás megnyitóján utalt, a perzsa művészet egy­fajta átjárót szimbolizál a keleti és a nyu­gati művészetek között. Ezt bizonyítja az iráni művészetben is tükröződő - és az irá­ni emberekre általánosan jellemző - medi­tatív alapokon és a természet mindenek­­feletti szeretetén nyugvó életszemlélet, va­lamint az irániak - az európai kulturális hagyományokhoz hasonlóan - nagyon ősi, sokszínű és változatos jelenléte a különbö­ző művészeti ágakban. Az iráni festőnők által képviselt festő­művészet, továbbépítve a perzsa festő ha­gyományt, igényes és figyelemre méltó festészeti teljesítményt mutat a kortárs művészetek között. A művészcsoport egyik fontos céljának tartja, hogy bárme­lyik, a nők által is képviselt művészeti ág­ban más alkotókkal együtt kiállításokat szervezzenek Iránban és külföldön egy­aránt. Legfőbb törekvésük az, hogy akár­milyen szerény módon is, de részesei le­gyenek egy jobb és egy szelídebb világ megvalósításának. A kiállításnak van egy magyar vonatko­zású érdekessége is Varga Sinai Gizella személyében. A Magyarországon született, de már harminc éve Teheránban élő iráni­­magyar festőnő a Dena-csoport tagjaként nagyban hozzájárult a kiállítás magyaror­szági megszervezéséhez s ezáltal a kortárs iráni festészet megismertetéséhez is. Varga Sinai Gizella magyar származású Teheránban élő iráni festőnő képe 2002. AUGUSZTUS 7., SZERDA 13 RÖVIDEN Nemzetközi művésztelep Félszáz alkotó részvételével egyidejűleg tizennégy Zala me­gyei városban és községben nyílt nemzetközi művésztelep e hét elején. Közülük a legnépe­sebb a lenti, a letenyei és a rédi­­csi, amelyekben grafikusok, ke­ramikusok, kő- és faszobrászok rendezkedtek be, a többi telepü­lésen főként festőművészek ver­tek tanyát. Az itt készült munká­kat augusztus 15-én közös kiál­lításon mutatják be Zalaegersze­gen. Római kori utak Óbudán Római kori utak maradványaira bukkantak Óbudán a Budapesti Történeti Múzeum Aquincumi Múzeumának munkatársai a Bé­csi út 310. szám alatti volt orosz laktanya területén. A Testvér­hegy lábánál található lelőhe­lyen az utak felső része közép­kori eredetre utal. Erről az az út­­feltárás során talált ezüstérem tanúskodik, amelyet 1440-ben, II. Ulászló uralkodása alatt ver­tek. Az egykori utakon szekér­kerekek nyomait, patkószöge­ket, vastöredékeket is találtak, valamint az utaktól keletre tám­falrészletekre, nyugatra pedig több rétegben vízelvezető ár­kokra leltek. Mozi Márai regényéből Márai Sándor A gyertyák csonkig égnek című regénye alapján ké­szül filmet forgatni Milos For­man cseh-amerikai rendező. For­mant Robert Hagging amerikai filmproducer kérte fel a regény megfilmesítésére, miután meg­vette a szerzői jogokat. A forgató­­könyv megírását Jean-Claude Carrier vállalta. Karnyáné Gyulán Mától szombatig minden este, 20.30 órai kezdettel Csokonai Vi­téz Mihály Karnyáné című vígjá­­téka látható a Gyulai Várszínház színpadán. A címszerepben Szűcs Nelli, további szerepekben többek között Gáspár Sándor és Eperjes Károly remekel. Rendező :Vid­­nyánszky Attila. Ötvösművészeti tárlat Zsámbékon A képző- és iparművészeti kiál­lítások kezdettől fogva megha­tározóak a Zsámbéki Szomba­tok elnevezésű nyári program­­sorozatban, melyet idén 20. al­kalommal rendez meg a Pest megyei település művelődési háza. Ebben az évben, a feszti­vál történetében először rendez­nek ötvösművészeti kiállítást és ahhoz kötődő szimpoziont, melynek megnyitójára a napok­ban került sor Zsámbékon, ahol a régi korok egyedi szépségű ér­tékei nem kizárólag az építé­szetből maradtak fenn. A Nem­zeti Múzeum állandó kiállításá­ban szerepelnek például a helyi fémművesség különböző kor­szakokból származó emlékei is, például az 1100-as évek ötvös­­művészetének jellegzetességeit bemutató aranyozott corpus és két, szintén XII. századi bronz­tabla is. Utóbbin látható az az összefonódó sárkányos motí­vum, ami megfigyelhető a kora középkori templomrom egyik épen maradt gótikus oszlopfőjén éppúgy. Emiatt ettől az évtől a programsorozat szervezői a Zichy-kastély kápolnájába és a Művelődési Ház barokk bolto­zatos kamaratermébe hívják rendszeresen a hazai kortárs öt­vösművészet prominenseit. 2002-ben Juhász Árpád Mun­­kácsy-díjas művész hagyatéká­nak eddig be nem mutatott da­rabjain túl Nagy József és Sol­tész György ötvösművészek al­kotásait tekinthetik meg a zsám­béki és az odalátogató érdeklő­dők augusztus 20-ig.

Next