Népszava, 2002. augusztus (130. évfolyam, 178–203. sz.)
2002-08-13 / 188. szám
NÉPSZAVA A Peugeot és a hazai kedvenc uralta a finn ralifordulót Grönholm mesterhármasa A világbajnokság kilencedik futamának két legesélyesebb Peugeot-versenyzője közül Harri Rovanperä kiesett, míg a bajnokságot vezető Marcus Grönholm beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és zsinórban harmadszor nyerte meg hazai versenyét. Az előző két futam győztese, Colin McRae az utolsó napon a harmadik helyről búcsúzott, így a címvédő Richard Burns és a remekül hajrázó norvég Petter Solberg állhatott fel a „leggyorsabb farmer” mellé a dobogóra. Répa Kata Írása a NÉPSZAVÁNAK Az egyéni és a márkabajnokságban is toronymagasan vezető, ezért fő esélyesnek tartott Peugeot csapata a jyváskylai gyors murvára a ciprusi autókat hozta, míg a Skoda az új, Eve Illas Octaviával mutatkozott be. A Mitsubishi ez alkalommal a legújabb fejlesztésű Lancer WRC2-vel jelent meg. A verseny nagy visszatérője a finn Timo Salonen volt, aki tíz év kihagyással az ötödik „x” után is újra folytatni óhajtotta a régi sikereket. A franciák egyik favoritja, Gilles Panizzi nem lehetett jelen válltörése miatt, de a következő viadalon, Németországban már minden bizonnyal újra versenybe száll. Pénteken 77-en vágtak neki az első 128 kilométernyi kilenc szakasznak. A megfelelő gumiválasztás ezen a versenyen újra nehézséget okozott a csapatoknak, mivel egy gyorsaságin belül is változott a murva minősége. Ezenkívül errefelé az időjárás is kiszámíthatatlan, bár az idén szokatlanul meleg napsütés kísérte végig a versenyt, ami porossá, csúszóssá tette az utakat. A nyitó szakaszon már előrevetődött a Peugeot dominanciája: a fürge 206 WRC-k szinte csak egymással versengtek. Solbergék több mint egy perccel lema ______radtak az első háromtól, de egymáshoz nagyon közel álltak. Minden kis hiba végzetes lemaradással fenyegette a párosokat. Az első napon Burns volt a legjobb, kedvezőbb íveken autózva Grönholmnál, aki a pénteki sorrend után - nem túl nagy szerencsének értékelve ezt a mezőny elején rajtolt. Kettőjük között Rovanperä ért célba. A kiesők sorát a skodás Eriksson és az új Mitsubishivel barátkozó Delecour nyitotta. Szombaton korán reggel indult a mezőny 50 autója, hat szakaszon 176 kilométer megtételére. Ezen a napon a leghosszabb, a Moksi és Leustu közötti 41 km-es szakaszra is ellátogatottak. A tizedik helyen álló négyszeres világbajnok, Juha Kankkunen árokba csúszva felborult, s bár az Accent WRC mozgásképes maradt, a sérülés túl nagy ................... volt a folytatáshoz. Bums turbónyomása „elszállt" egy ugrató utáni erőteljes landolást követően, így az első szakaszon másfél percet veszítve a harmadik helyre esett vissza. A remekelő Peugeot-sok közül Rovanperä a 13. szakaszon egy defekt áldozatává vált, kiesett, ezzel átadta a vezetést Grönholmnak. Jobb gumiválasztásuk eredményeképp Solberget végül megelőzte a fordos Colin McRae és csapattársa, Sainz is. A szomszédos Észtországból óriási szurkolótábort vonzó Markko Martin kemény munkával a hatodik helyet szerezte meg a számtalan problémával küzdő Tommi Mäkinen előtt, akinek így már csak a pontszerzés maradhatott a cél. A Hyundai versenyzőinek, Freddy Loix-nak és Armin Schwarznak ugyanazon fékproblémákkal a 10 és 15. hely jutott. A Skoda egyetlen talpon maradt autójában (Gardemeister) az üzemanyag-adagoló rakoncátlankodott, meg aztán egy perc büntetést is kapott szervizkésés miatt, de végül 14.-ként végzett. A harmadik szakaszra 36-an maradtak még talpon. A legrövidebb nap 94 kilométernyi megpróbáltatást tartogatott. A nap sztárja azonban a suliams Solberg volt, aki félelmet nem ismerő versenyzéssel, illetve McRae szerencsétlen „leégésével” a dobogó harmadik helyére kapaszkodott fel. Sainz és Martin így is értékes pontokat szereztek a Fordnak. Az idén továbbra is gyengélkedő Mäkinen joggal elégedetlenkedett 6. helyével. Ez ugyanis azt jelenti, hogy - hacsak csoda nem történik - lemondhat az idei világbajnoki címről. 1:J • • VSG • A Finn Rali végeredménye: 1. Grönholm, Rautiäinen (Peugeot 206 WRC) 3:17:52,5 óra 2. Bums, Reid (Peugeot 206 WRC) + 1:27,3 perc hátrány 3. Solberg, Mills (Subám Impreza WRC) + 2:49,6 p.h. 4. Sainz, Moya (Ford Focus RS WRC) + 2:53'8 p.h. 5. Mártin, Park (Ford Focus RS WRC) + 3:10,0 p.h. 6. Mäkinen, Lindström (Subám Impreza WRC) + 4:34,1 p.h. A nyitó szakaszon már előrevetődött a Peugeot dominanciája Marcus Grönholm kezdettől fogva dominált hazai versenyén Fotó: Amber PR ( & *t Simon István NÉPSZAVA Ifjabb Tóth János és Tóth Imre nemcsak ralizott, hanem nászajándékkal is szolgált egy násznépnek a Salgótarján közelében fekvő Tarban. A Peugeot 206 A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERE TOVÁBBRA IS ÉRVÉNYES PEST: 3400 Ft BUDA: 3800 Ft 2-666-666 S 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját transzferáron. WRC-t vezető kettős éppen egy lakodalmas menet mellett haladt el, és a menyasszony megkérte az ötszörös bajnok pilótát, hogy a násznép kedvéért húzassa ki kicsit a versenygépet. Janika örömmel teljesítette a kérést, amit az emberek nagy üdvrivalgással fogadtak. Hasonlóan emelkedett hangulat uralkodott vasárnap este a Westend City Centerben tartott díjkiosztón is, ahol „Janika" idén ötödször vehette át a győztesnek járó serleget. Másodikként a pénteki prológ leggyorsabbja, Érdi Tibor érkezett a célba némi szerencsével. A Budapest-rali aszfaltos pályái helyett inkább a murvát kedvelő Subam Impreza WRC szombaton még valahogy tartani tudta Benik Balázs és Túri Tamás fiatalos tempóját az egykori Salgó-ralik vidékén, a vasárnapi száguldás során azonban lemaradt tőlük. Érdi viszont szerencsésebb kézzel nyúlt a gumikhoz: miközben Túri és a kényszerűségből szintén Toyota Corellát dirigáló Bénik (akinek Focus WRC-je nem készült el időben a nagygenerál után) defektekkel küzdött, a budapesti versenyző abroncsai kitartottak a célig, s végül meg tudta előzni ellenfeleit. Különösen az egész hétvégén nagyszerűen autózó Túri Tamás volt balszerencsés. A miskolci autóst túlságosan lágy gumijai, illetve gyenge fékjei hátráltatták a nógrádi pályákon, így estére 47 mp-es hátrányba került. Vasárnap ráadásul az utolsó szakaszon kopott gumijai miatt az árokba csúszott, ezzel egy biztos 2. helyet, no meg másfeles szorzójú Ebfutam révén 18 pontot dobott el. Túri jövőre szintén Corollával szeretne indulni - de a csehek helyett más szervizcsapattal. Benikéknek akkor kellett lemondaniuk a 2. hely reményéről, amikor defekt miatt 13,5 kilométert kellett megtenniük három keréken. A második napon már semmit sem kockáztatott a bajnok páros, s egyetlen szakaszgyőzelem is elég volt ahhoz, hogy a többiek kisebb-nagyobb problémáit kihasználva majdnem duplájára növelje előnyét. Az F-2-es géposztály az első perctől az utolsóig izgalmas csatát tartogatott Bútor Róbert (Citroen Saxo Kit-car) és Markovics György (Ford Escort RS) között, amelyet végül a citroenes közönségkedvenc nyert. Robi örömét fokozta, hogy mindezt kislánya, Dóra születése utáni első viadalán tette. Ezzel a sikerrel karnyújtásnyira került bajnoki címe megvédéséhez. Az idén először kiírt márkabajnokságban szintén a Peugeot győzedelmeskedett az Európabajnoki sorozatba is beszámító viadalon, ám ez nemcsak ifjabb Tóthnak köszönhető, hanem Szilágyi Jánosnak is, aki 306-os Peugeot-jával nemcsak az N3-as géposztály első helyét és idei bajnoki címét szerezte meg, hanem meglepetésre az N-csoport harmadik pozícióját is. A 16. nemzetközi Michelin- Budapest Rallye abszolút végeredménye: 1. ifj. Tóth János, Tóth Imre, Peugeot 206 WRC 1:34:57,4 óra 2. Érdi Tibor, Varga István, Subaru Impreza WRC 1:16,3 perc hátrány 3. Benik Balázs, Somogyi Pál, Toyota Corolla WRC 2:35,1 p. h. 4. Túri Tamás, Papp György, Toyota Corolla WRC 2:36,4 p. h. 5. Tagai Tamás, Tagai Róbert, Subaru Impreza WRC 3:19,7 p. h. 6. Aschenbrenner, Földesi, Mitsubishi Lancer Evo-V 5:12,5 p. h. Karnyújtásnyira az újabb bajnoki címtől A „nagyok közt” Janikáék, az F-2-ben Bútorék nyertek alá. nemzetközi Michelin Budapest Rallye-n Száztizenhárom magyar és külföldi páros, kilenc WRC, profi szervezés és rengeteg néző - ez a Budapest-rali mérlege. Eleinte Túri Tamás és Érdi Tibor is szakaszsikerekkel nehezítette ifjabb Tóth János dolgát, ám a Schmidt Racing ismét tökéletesen felkészítette a Peugeot 206 WRC-t, s diadaluk révén Tóthék karnyújtásnyira kerültek az újabb bajnoki címhez. Győzelme után hasonló helyzetet élvez az F-2-ben Citroennel diadalmaskodó Bútor Róbert is, Szilágyi János pedig máris bebiztosította az N3-as géposztály bajnoki címét 306-os Peugeot-jával. Bútorék küzdelmes versenyen gyűrték le Markovicsékat az F-2-ben. Sikerével a Saxo pilótája is a végső győzelem kapujába került Földi D. Attila felvétele AUTÓVILÁG Régi-új Twingo Átformált belső, átszabott kárpitozás, megújult és még mindig vidám színek: ezek jellemzik az ismét kissé megfiatalított örökifjú Twingót, amelynek Kollekció névre keresztelt különleges sorozata ezekben a napokban kerül a szalonokba. A Twingo a lakályosság és a modularitás tekintetében a piac négyüléses modelljei közül a legjobb megoldásnak bizonyult, és a kisvárosi autók szegmensében valóságos előrejelzővé vált. 2002. AUGUSZTUS 13., KEDD11 KEREKHIREK Új egyterű az Opeltől A Merivával az Opel új szegmenst alapít a kompakt osztályban a „bestseller” Zafira követőjeként. Az egyterű a sikeres hétüléses Zafira központi koncepcióját alkalmazza, és új mércét állít fel a beltér változtathatóságában. A „FlexSpace” beltéri koncepciónak köszönhetően az ötüléses Merivát pillanatok alatt lehet olyan tágas négyülésessé alakítani, amelyben a két hátsó ülésen ülőknek annyi helyük van, mint egy középkategóriás szedánban. Még e kényelmes kialakítás mellett is nagy tér marad a csomagtartóban. Ötülésesként a Meriva csomagtartója 490 literes, ez bármely tipikus kompakt autó rakterénél nagyobb. Az erőt élénk dízel- és benzinmotorok biztosítják 1,6-1,8 liter között, 55 kW (75 LE)-tól 92 kW (125 LE)-ig terjedő teljesítménnyel. Csökkenő nyereség az Audinél________________ A fejlesztési költségek emelkedése miatt csökkent a Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi autógyár idei első félévi nyeresége. A motorgyártás lendületesen nőtt, főleg a magyarországi gyár jó teljesítménye miatt. A beszámoló szerint az ingolstadti székhelyű vállalat adózatlan eredménye a júniussal zárlt hat hónapban 17 százalékkal 565 millió euróra esett az egy évvel korábbi 681 millió euróról. A működési szintű profit 714 millió euróról 635 millió euróra, a nettó eredmény 471 millió euróról 386 millió euróra csökkent. Az Audi motorgyártása a felmért időszakban 5,4 százalékkal nőtt, ebben jelentős részt vállalt az Audi Hungária Motor Kft. a maga hatszázalékos növekedésével.