Népszava, 2002. augusztus (130. évfolyam, 178–203. sz.)

2002-08-13 / 188. szám

NÉPSZAVA A Peugeot és a hazai kedvenc uralta a finn ralifordulót Grönholm mesterhármasa A világbajnokság kilencedik futamának két legesélyesebb Peugeot-versenyzője közül Harri Rovanperä kiesett, míg a bajnokságot vezető Marcus Grönholm beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és zsinórban harmadszor nyerte meg hazai versenyét. Az előző két futam győztese, Colin McRae az utolsó napon a harmadik helyről búcsúzott, így a címvédő Richard Burns és a remekül hajrázó norvég Petter Solberg állhatott fel a „leggyorsabb farmer” mellé a dobogóra. Répa Kata Írása a NÉPSZAVÁNAK Az egyéni és a márkabajnokság­ban is toronymagasan vezető, ezért fő esélyesnek tartott Peu­geot csapata a jyváskylai gyors murvára a ciprusi autókat hozta, míg a Skoda az új, Eve Ill­as Oc­­taviával mutatkozott be. A Mitsu­bishi ez alkalommal a legújabb fejlesztésű Lancer WRC2-vel je­lent meg. A verseny nagy vissza­térője a finn Timo Salonen volt, aki tíz év kihagyással az ötödik „x” után is újra folytatni óhajtotta a régi sikereket. A franciák egyik favoritja, Gilles Panizzi nem le­hetett jelen válltörése miatt, de a következő viadalon, Németor­szágban már minden bizonnyal újra versenybe száll. Pénteken 77-en vágtak neki az első 128 kilométernyi kilenc sza­kasznak. A megfelelő gumivá­lasztás ezen a versenyen újra ne­hézséget okozott a csapatoknak, mivel egy gyorsaságin belül is változott a murva minősége. Ezen­kívül errefelé az időjárás is kiszá­míthatatlan, bár az idén szokatla­nul meleg napsütés kísérte végig a versenyt, ami porossá, csúszóssá tette az utakat. A nyitó szakaszon már előrevetődött a Peugeot do­minanciája: a fürge 206 WRC-k szinte csak egymással versengtek. Solbergék több mint egy perccel lema­ ______­radtak az első há­romtól, de egymás­hoz nagyon közel álltak. Minden kis hiba végzetes lema­radással fenyegette a párosokat. Az első napon Burns volt a legjobb, kedvezőbb íveken autóz­va Grönholmnál, aki a pénteki sorrend után - nem túl nagy sze­rencsének értékelve ezt­­ a me­zőny elején rajtolt. Kettőjük kö­zött Rovanperä ért célba. A kiesők sorát a skodás Eriksson és az új Mitsubishivel barátkozó Delecour nyitotta. Szombaton korán reggel indult a mezőny 50 autója, hat szaka­szon 176 kilométer megtételére. Ezen a napon a leghosszabb, a Moksi és Leustu közötti 41 km-es szakaszra is ellátogatottak. A ti­zedik helyen álló négyszeres világ­bajnok, Juha Kank­­kunen árokba csúsz­va felborult, s bár az Accent WRC moz­gásképes maradt, a sérülés túl nagy ................... volt a folytatáshoz. Bums turbónyomá­sa „elszállt" egy ugrató utáni erő­teljes landolást követően, így az első szakaszon másfél percet ve­szítve a harmadik helyre esett vissza. A remekelő Peugeot-sok közül Rovanperä a 13. szakaszon egy defekt áldozatává vált, ki­esett, ezzel átadta a vezetést Grönholmnak. Jobb gumiválasz­tásuk eredményeképp Solberget végül megelőzte a fordos Colin McRae és csapattársa, Sainz is. A szomszédos Észtországból óriási szurkolótábort vonzó Markko Martin kemény munkával a hato­dik helyet szerezte meg a számta­lan problémával küzdő Tommi Mäkinen előtt, akinek így már csak a pontszerzés maradhatott a cél. A Hyundai versenyzőinek, Freddy Loix-nak és Armin Schwarznak ugyanazon fékprob­lémákkal a 10 és 15. hely jutott. A Skoda egyetlen talpon maradt autójában (Gardemeister) az üzemanyag-adagoló rakoncátlan­­kodott, meg aztán egy perc bün­tetést is kapott szervizkésés miatt, de végül 14.-ként végzett. A harmadik szakaszra 36-an maradtak még talpon. A legrövi­debb nap 94 kilométernyi meg­próbáltatást tartogatott. A nap sztárja azonban a suliams Solberg volt, aki félelmet nem ismerő ver­senyzéssel, illetve McRae szeren­csétlen „leégésével” a dobogó harmadik helyére kapaszkodott fel. Sainz és Martin így is értékes pontokat szereztek a Fordnak. Az idén továbbra is gyengélkedő Mäkinen joggal elégedetlenke­dett 6. helyével. Ez ugyanis azt jelenti, hogy - hacsak csoda nem történik - lemondhat az idei vi­lágbajnoki címről. 1:J • • V­S­G • A Finn Rali végeredménye: 1. Grönholm, Rautiäinen (Peu­geot 206 WRC) 3:17:52,5 óra 2. Bums, Reid (Peugeot 206 WRC) + 1:27,3 perc hátrány 3. Solberg, Mills (Subám Impreza WRC) + 2:49,6 p.h. 4. Sainz, Moya (Ford Focus RS WRC) + 2:53'8 p.h. 5. Mártin, Park (Ford Focus RS WRC) + 3:10,0 p.h. 6. Mäkinen, Lindström (Subám Impreza WRC) + 4:34,1 p.h. A nyitó szakaszon már előrevető­dött a Peugeot dominanciája Marcus Grönholm kezdettől fogva dominált hazai versenyén Fotó: Amber PR ( & *­t Simon István NÉPSZAVA Ifjabb Tóth János és Tóth Imre nemcsak ralizott, hanem nász­ajándékkal is szolgált egy nász­népnek a Salgótarján közelében fekvő Tarban. A Peugeot 206 A 6x6 TAXI SZENZÁCIÓS REPTÉRI TRANSZFERE TOVÁBBRA IS ÉRVÉNYES PEST: 3400 Ft BUDA: 3800 Ft 2-666-666 S 4-666-666 Reptérről vagy reptérre történő utazáskor kérje 6x6 taxiját transzferáron. WRC-t vezető kettős éppen egy lakodalmas menet mellett haladt el, és a menyasszony megkérte az ötszörös bajnok pilótát, hogy a násznép kedvéért húzassa ki ki­csit a versenygépet. Janika öröm­mel teljesítette a kérést, amit az emberek nagy üdvrivalgással fo­gadtak. Hasonlóan emelkedett hangu­lat uralkodott vasárnap este a Westend City Centerben tartott díjkiosztón is, ahol „Janika" idén ötödször vehette át a győztesnek járó serleget. Másodikként a pén­teki prológ leggyorsabbja, Érdi Tibor érkezett a célba némi sze­rencsével. A Budapest-rali aszfal­tos pályái helyett inkább a murvát kedvelő Subam Impreza WRC szombaton még valahogy tartani tudta Benik Balázs és Túri Tamás fiatalos tempóját az egykori Sal­­gó-ralik vidékén, a vasárnapi szá­guldás során azonban lemaradt tőlük. Érdi viszont szerencsésebb kézzel nyúlt a gumikhoz: miköz­ben Túri és a kényszerűségből szintén Toyota Corel­lát dirigáló Bénik (akinek Focus WRC-je nem készült el időben a nagyge­nerál után) defektekkel küzdött, a budapesti versenyző abroncsai kitartottak a célig, s végül meg tudta előzni ellenfeleit. Különösen az egész hétvégén nagyszerűen autózó Túri Tamás volt balszerencsés. A miskolci autóst túlságosan lágy gumijai, illetve gyenge fékjei hátráltatták a nógrádi pályákon, így estére 47 mp-es hátrányba került. Vasárnap ráadásul az utolsó szakaszon ko­pott gumijai miatt az árokba csú­szott, ezzel egy biztos 2. helyet, no meg másfeles szorzójú Eb­­futam révén 18 pontot dobott el. Túri jövőre szintén Corollával szeretne indulni - de a csehek he­lyett más szervizcsapattal. Benikéknek akkor kellett le­mondaniuk a 2. hely reményéről, amikor defekt miatt 13,5 kilomé­tert kellett megtenniük három keréken. A második napon már semmit sem kockáztatott a baj­nok páros, s egyetlen szakasz­győzelem is elég volt ahhoz, hogy a többiek kisebb-nagyobb problémáit kihasználva majdnem duplájára növelje előnyét. Az F-2-es géposztály az első perctől az utolsóig izgalmas csa­tát tartogatott Bútor Róbert (Cit­roen Saxo Kit-car) és Markovics György (Ford Escort RS) között, amelyet végül a citroenes közön­ségkedvenc nyert. Robi örömét fokozta, hogy mindezt kislánya, Dóra születése utáni első viada­lán tette. Ezzel a sikerrel karnyúj­tásnyira került bajnoki címe meg­védéséhez. Az idén először kiírt márkabaj­nokságban szintén a Peugeot győzedelmeskedett az Európa­­bajnoki sorozatba is beszámító viadalon, ám ez nemcsak ifjabb Tóthnak köszönhető, hanem Szilágyi Jánosnak is, aki 306-os Peugeot-jával nemcsak az N3-as géposztály első helyét és idei baj­noki címét szerezte meg, hanem meglepetésre az N-csoport har­madik pozícióját is. A 16. nemzetközi Michelin- Budapest Rallye abszolút vég­eredménye: 1. ifj. Tóth János, Tóth Imre, Peugeot 206 WRC 1:34:57,4 óra 2. Érdi Tibor, Varga István, Suba­ru Impreza WRC 1:16,3 perc hát­rány 3. Benik Balázs, Somogyi Pál, Toyota Corolla WRC 2:35,1 p. h. 4. Túri Tamás, Papp György, Toyota Corolla WRC 2:36,4 p. h. 5. Tagai Tamás, Tagai Róbert, Subaru Impreza WRC 3:19,7 p. h. 6. Aschenbrenner, Földesi, Mitsu­bishi Lancer Evo-V 5:12,5 p. h. Karnyújtásnyira az újabb bajnoki címtől A „nag­yok közt” Janikáék, az F-2-ben Bútorék nyertek alá. nemzetközi Michelin Budapest Rallye-n Száztizenhárom magyar és külföldi páros, ki­lenc WRC, profi szervezés és rengeteg néző - ez a Budapest-rali mérlege. Eleinte Túri Tamás és Érdi Tibor is szakaszsikerekkel nehezítette ifjabb Tóth János dolgát, ám a Schmidt Racing ismét tökéletesen felkészítette a Peugeot 206 WRC-t, s diadaluk révén Tóthék karnyújtásnyi­ra kerültek az újabb bajnoki címhez. Győzelme után hasonló helyzetet élvez az F-2-ben Cit­roennel diadalmaskodó Bútor Róbert is, Szilá­gyi János pedig máris bebiztosította az N3-as géposztály bajnoki címét 306-os Peugeot-jával. Bútorék küzdelmes versenyen gyűrték le Markovicsékat az F-2-ben. Sikerével a Saxo pilótája is a végső győzelem kapujába került Földi D. Attila felvétele AUTÓVILÁG Régi-új Twingo Átformált belső, átszabott kárpitozás, megújult és még mindig vi­dám színek: ezek­ jellemzik az ismét kissé megfiatalított örökifjú Twingót, amelynek Kollekció névre keresztelt különleges sorozata ezekben a napokban kerül a szalonokba. A Twingo a lakályosság és a modularitás tekintetében a piac négyüléses modelljei közül a leg­jobb megoldásnak bizonyult, és a kis­­városi autók szegmensében valóságos előrejelzővé vált. 2002. AUGUSZTUS 13., KEDD11 KEREKHIREK Új egyterű az Opeltől A Merivával az Opel új szegmenst alapít a kompakt osztályban a „bestseller” Zafira követőjeként. Az egyterű a sikeres hétüléses Zafira központi koncepcióját alkalmazza, és új mércét állít fel a beltér változ­tathatóságában. A „FlexSpace” beltéri koncepciónak köszönhetően az ötüléses Merivát pillanatok alatt lehet olyan tágas négyülésessé alakí­tani, amelyben a két hátsó ülésen ülőknek annyi helyük van, mint egy középkategóriás szedánban. Még e kényelmes kialakítás mellett is nagy tér marad a csomagtartóban. Ötülésesként a Meriva csomagtar­tója 490 literes, ez bármely tipikus kompakt autó rakterénél nagyobb. Az erőt élénk dízel- és benzinmotorok biztosítják 1,6-1,8 liter között, 55 kW (75 LE)-tól 92 kW (125 LE)-ig terjedő teljesítménnyel. Csökkenő nyereség az Audinél________________ A fejlesztési költségek emelkedése miatt csökkent a Volkswagen-cso­­porthoz tartozó Audi autógyár idei első félévi nyeresége. A motorgyár­tás lendületesen nőtt, főleg a magyarországi gyár jó teljesítménye miatt. A beszámoló szerint az ingolstadti székhelyű vállalat adózatlan eredménye a júniussal zárlt hat hónapban 17 százalékkal 565 millió euróra esett az egy évvel korábbi 681 millió euróról. A működési szin­tű profit 714 millió euróról 635 millió euróra, a nettó eredmény 471 millió euróról 386 millió euróra csökkent. Az Audi motorgyártása a felmért időszakban 5,4 százalékkal nőtt, ebben jelentős részt vállalt az Audi Hungária Motor Kft. a maga hatszázalékos növekedésével.

Next