Népszava, 2002. augusztus (130. évfolyam, 178–203. sz.)
2002-08-27 / 199. szám
NÉPSZAVA Száz éve született a rotációs motorok feltalálója A Mazda még hisz a Wankelben Hamarosan bemutatja új forgótárcsás motorját a Mazda. A Mazda8-ban debütáló erőforrás a hatvanas évek óta gyártott Wankel-féle erőforrások legújabb, tökéletesített változata. A japán cég ugyanis továbbra is nagy jövőt jósol a különleges technológiának, amelynek immáron egyedüli híve, hiszen a Wankel-motorok az 1960-70-es években, számos előnyük ellenére, nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. NÉPSZAVA-összeállítás Az éppen száz évvel ezelőtt született Felix Wankel legnagyobb pechje az volt, hogy honfitársai már feltalálták a róluk elnevezett Otto, illetve Diesel motort, mire ő bejegyezte saját szabadalmát. A forgódugattyús motor teljesen eltérő módon működik, mint a hagyományos társai. A jelenlegi forgattyús hajtóművel készült motorkonstrukciók mindegyike a dugattyúk le-fel mozgása segítségével hajtja meg a vízszintesen elhelyezett főtengelyt. A Wankelmotor ezzel szemben két, párhuzamos tengely körül forgó test elvén alapul. A Wankelmotor dugattyúja, amelyet rotornak is neveznek, háromszög alakú. A forgódugattyú az állórészben kering. A rotor három csúcsa, illetve éle forgás közben a ház falához illeszkedik, miközben a rotor középpontja zárt körvonalat ír le. A rotor excentrikusan köröz az állórészen belül. Az egyedüli mozgó alkatrészek a forgódugattyúk és a bolygóműves áttétel, azaz a napkerék, amelyhez csatlakoznak, így a Wankel-motor könnyebb, kisebb fogyasztású és fajlagosan nagyobb teljesítményű, mint hagyományos társai. Mégsem lett világsiker. Vajon miért? Felix Wankel még a középiskolát sem fejezte be, egyes feljegyzések szerint gondjai voltak a matematikával és összekülönbözött tanáraival is. Ugyanakkor a gépek és berendezések minden fajtája érdekelte, ezek másolatát saját műhelyében készítette el. 1932-ben nyújtja be első szabadalmát, egy égéstértömítést, majd két év múlva Wankel szerződést kötött a BMW-vel egy forgótárcsás szelepvezérlési rendszer kifejlesztésére gépkocsimotorok számára két nappal azután, hogy a Daimler-Benz elutasította őt. Wankel megtervezett és megépített egy forgótolattyús szelepvezérlési rendszert egy négyhengeres gépkocsimotorhoz, amely később csak röviden működött s a rossz beállítás miatt leállt. 1951-ben Wankelt e szavakkal utasították el az Opelnél: „A mieinknél nincsenek jobb motorok!” A MAN, az a cég, amely egykor Rudolf Dieselt támogatta, szintén negatívan reagált. Az NSU műszaki igazgatója, dr. Viktor Frankenberger azonban élénk érdeklődést tanúsított Wankel és találmánya iránt, s alkalmazta őt az NSU-val végzett közös munkára a forgótárcsás szelepvezérléssel kapcsolatban. Az első szériaérett Wankelautó, az NSU Spider 1963-ban mutatkozott be a frankfurti szalon alkalmával. Wankel-motorja 500 köbcentiméteres kamratérfogattal rendelkezett és 37 kilowattot (50 lóerőt) teljesített. Sajnos a kocsikkal szinte mindennaposak voltak a problémák, amelyek elsősorban a tapasztalatok hiányára vezethetők vissza. (Ne feledjük: a hagyományos belső égésű motorokat ekkor már több mint fél évszázada gyártották sorozatban, így érthetően jóval megbízhatóbbak voltak, mint az újszülött Wankel.) 1967-ben jelent meg a legendás Mazda Cosmóban az első dupla rotoros Wankel-motor, majd egy évvel később elkezdődik az NSU Ro 80 típus sorozatgyártása. A dupla rotoros motor egyliteres kamratérfogattal és 81 kilowattos (110 lóerős) teljesítményével 180 kilométer/órás végsebességre gyorsította az elsőkerék-hajtású limuzint. Az autó szokatlanul lágy működésű motorral rendelkezett, azonban ez is rendkívül hajlamos volt a meghibásodásra. Az 1970-es évek elejére Wankelt valósággal ostromolták azok a cégek, akik szabadalmai licencjogának megvásárlása iránt érdeklődtek. Wankel eladta a jogokat a Daimler-Benz, a Volkswagen, a Rolls-Royce, a Porsche, a Mazda, a Yamaha, az American Motors, a Krupp és számos más társaság részére, beleértve minden főbb motorkerékpár-gyártót is. Gazdag lett. Az olajválsággal azonban nehéz idők kezdődtek Wankel és találmánya számára. Miközben a forgattyúsház belsejében a rezgési nyomok és a csúcstömítések problémáit sikerült megoldani, az olyan irányú remények, melyek szerint a Wankel-motorok olcsóbban gyárthatók, mint a forgattyús hajtóműves erőforrások, nem váltak valóra. Az energiaválság következtében egyre növekvő üzemanyagárak és az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett szigorúbb emissziós szabályzások gátat vetettek a Wankel-motor további fejlődésének. A General Motors és a Daimler- Benz már előrehaladott fázisában egyaránt felhagyott a Wankelprogram folytatásával. A Peugeot 1975-ben leállította Birotor-gyártását a Citroennél, röviddel a program kezdetét követően. Két évvel később az Audi leállt a Ro 80 gyártásával, amit az NSU-tól vett át. A gyártók közül, akik annak idején megvásárolták a licencet Wankeltől, csupán a Mazda folytatja a munkát a Wankel-motoron és egy sorozatgyártású változatot épít az RX-7 sportkupéjába. A motorkerékpár-gyártók közül csupán a Norton marad meg a Wankel-elv mellett, s rendőrségi motorkerékpárokba építi e motorokat, a brit piacra. A 60-as évek eleje óta a Mazda kétmillió Wankel-motort készített, a legtöbbet közülük az RX-7 sportautóba. Felix Wankel tervezői fokozat vagy jogosítvány nélkül autóipari történelmet írt, és elfoglalta helyét a motortervezés többi nagyja mellett, mint Nicolaus August Otto, Carl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Rudolf Diesel. Az energiaválság miatt növekvő benzinárak és a mind szigorúbb emissziós szabályzások gátat vetettek a Wankelmotor fejlődésének Az RX-8 egy nagyteljesítményű sportautó és az ugyancsak magas teljesítményre készült, RENESIS névre keresztelt Wankel-motor kombinációja. A vízhűtéses aggregát - amely két forgódugattyúval és két, egyenként 645 köbcentiméteres kamrával rendelkezik - 176 és 184 kW közötti teljesítményt ad le 8500-as percenkénti fordulatszámnál. A motor legnagyobb, 220 newtonméteres forgatónyomatékát 7500-as fordulatszámnál éri el A Mazda RX-7, a világ legnagyobb szériában gyártott Wankel-motoros járműve hatalmas feltűnést keltett megjelenésekor. Bár a jármű megbízhatósági mutatói vetekedtek a konkurens modellekével, mégsem lett annyira népszerű, mint azt sokan gondolták, mivel a vásárlók a korábbi meghibásodásokról keringő mendemondák miatt óvakodtak a típustól A CosmoloS a Mazda első sorozatgyártású autója volt Wankel-motorral, és 1967-ben kezdték gyártani. A 10A motorváltozat kétszer 491 köbcentiméter kamratérfogattal rendelkezett és 100 lóerőt teljesített 7000-es percenkénti fordulatszámnál, míg legnagyobb forgatónyomatéka 142 newtonméter volt 5000-es percenkénti fordulatszámnál. A dugattyú háza és annak oldalai alumíniumból készültek AUTÓVILÁG Bertrand Gachot, Johnny Herbert és Volker Weidler váltották egymást a Mazda 787B vezetőiként 1991 júniusában. A csapat 205,133 kilométer/órás átlagsebességgel megnyerte a 24 órás Le Mans-i versenyt, 4923,2 kilométert teljesítve. Ezzel a Mazda az egyetlen japán autógyártóvá vált, amely ezt a versenyt meg tudta nyerni. A 787B Wankel-motorja négyszer 654 köbcentiméter kamratérfogattal rendelkezett. A Le Mans-változatban ez 515 kilowatt (700 lóerő) teljesítményt adott le 9000-es percenkénti fordulatszámnál, és 607 newtonméteres forgatónyomatékot 6500-as percenkénti fordulatszámnál. Az aggregát folyamatosan változó hosszúságú szívócsövekkel és égésterenként három gyújtógyertyával rendelkezett. A belső felület fémkerámia bevonatot kapott és a csúcstömítések is kerámiából készültek. 2002. AUGUSZTUS 27., KEDD 11 <»T Az eddigi Wankel-motoros járművek 1964-67 NSU Spider (2,375 darab) 500 cm' 1967 Mazda Cosmo Sport 11 OS L10A Birotor (343 darab) 1968-72 Mazda Cosmo Sport 11 OS L10B Birotor (1176 darab) 1968-77 NSU Ro 80 (33 900 és 47 400 darab között/év) 1968-72 Mazda RÍ00 Coupé 2+2 1968-73 Mazda R100 Família Presto Coupe 2+2 1970 Mazda RX-2 Capella 1971-74 Mazda RX-2 Coupé 1971-74 Mazda RX-2 Sedan 1969 Mercedes Benz MB Cili 1970 Citroen M35 KKM 500 1970-72 Mazda RÍ30 Luce Coupé 1970-73 Mazda Família Rotary SS Sedan 1971-76 Mazda RX-3 Coupé 1971-76 Mazda RX-3 Sedan 1971-76 Mazda RX-3 Wagon 1972 Mercedes 350 SL (Felix Wankel saját, Wankel-motorral átépített modellje) 1972-78 Mazda RX-4 Coupé 1972-78 Mazda RX-4 Sedan 1972-78 Mazda RX-4 Wagon 1973 . Citroen Birotor KKM 62 1973 Corvette XP-897GT 1974-76 Mazda Pickup 1975-81 Mazda Cosmo RX-5, 2+2 1975-78 Mazda Roadpacer 4dr Sedan 13B. 1977-78 Mazda RX-3SP Coupé 4 személyes 1977-86 Mazda Luce 4dr Sedan, 13B. 1978-80 Mazda RX-7 GS X605, P642 1981-85 Mazda RX-7 GSL P815 1983 Mazda RX-7 Pl30 1981-83 Mazda Pl28 Cosmo Coupé 1982-83 Mazda P128 Cosmo Coupé 1984-85 Mazda RX-7 Pl32 1984-85 Mazda RX-7 Pl32 1983-86 Mazda Pl44 Cosmo Coupé 1983-86 Mazda Pl44 Cosmo Coupé 1986-88 Mazda RX-7 2. generáció 1986-88 Mazda RX-7 Convertible 1986-88 Mazda RX-7 Turbo 11 1989-91 Mazda RX-7 2. generáció 1989-91 Mazda RX-7 Convertible 1989-91 Mazda RX-7 Turbo II 1989 Mazda Luce (929) FI 2 rotoros Mazda Cosmo SX 2 rotoros Mazda Cosmo 3 rotoros Mazda Cosmo JC 1991 Volzhskii AZ Lada 1993-95 Mazda RX-7 3. generáció ig