Népszava, 2003. május (131. évfolyam, 101-126. sz.)
2003-05-27 / 122. szám
NÉPSZAVA 2003. MÁJUS 27., KEDD HÁTTÉR Medgyessy Péter miniszterelnök a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának legutóbbi kongresszusán tartott beszédében prioritást élvező feladatként jelölte meg a közszolgáltatás minőségének javítását. A kormányfő célnak nevezte, hogy az állampolgárok közelebb kerüljenek a hivatalokhoz, az ügyek elintézése (nem csak intézése) pedig gyorsabb és egyszerűbb legyen. Medgyessy hozzátette: ehhez lehet és kell használni az elektronika, az informatika vívmányait, az internetet, egyszerűsíteni a szabályokat, csökkenteni a túlszabályozást. A kormány határozott szándéka, hogy az elvi elhatározáson túl tényleges eredményeket ér el ezen a téren. Lol nmri «■* Lalit • 7 alkalommal feláron válthat menettérti vonatjegyet * 3 alkalommal 33" kedvezménnyel válthat vonatjegyet egy útra • 5 alkalommal feláron utazhat a Volán Egyesülés autóbuszjáratain feláron, vagy ingyen várják Önt több száz múzeumban és rendezvényen • 4 alkalommal ingyen válthat napi bérletet Debrecen, Kaposvár, Miskolc, Pécs és Szeged helyi járataira • 3 alkalommal vásárolhat kedvezményesen az M1, M3 és M7 autópályákra érvényes tíznapos bérletet • korlátlan autóbérlés napi 6500 forinttól a FOX-Autorentnél • ingyenes balesetbiztosítás az QBE Atlasz biztosítónál • 4 alkalommal 50 KFt kedvezmény a Főtaxinál 10-20% kedvezmény számlája végösszegéből Ön és társasága részére több mint ezer belföldi szálláshelyen és étteremben • 10% kedvezmény Hévízen a Hetes Ház kúraprogramjaiból és szolgáltatásaiból * 10% kedvezmény Gyopárosfürdőn, Agárdon, Kiskunnajsán és további gyógyfürdőkben, valamint a Velence-tavi strandokon • 20% kedvezmény a WellPress útikönyveiből Érvényes: 2003. áprili 1- tól 2004. április 15-ig A Hungary Card megvásárolható: ♦ a Hotelinfo Utazási Irodában » valamennyi Tourinform irodában * nagyobb vasútállomások pénztárainál • a www.hungarycard.hu weblapon 1 májutr INFO . Információ: Hotelinfo Kft., 1056 Budapest, Váci utca 78-80. Tel.: 266-3741, 267-0896, http://www.hungarycard.hu, www.hotelinfo.hu * Áldatlan állapotok az okmányirodáknál - Túlterhelt hivatalnokok, hosszan sort álló ügyfelek - Fejlesztené a kormány a közszolgálat minőségét Ügyintézés valahol Kelet-Európában De messze van még Európa! - mondta hajnalban egy várakozó az egyik fővárosi okmányiroda előtt kígyózó sor hátsó traktusában. Kétségtelen, ami ügyintézés megnevezés alatt a mai magyar közszolgálatban működik, inkább balkáni, mintsem európai állapot. Ebben mindenesetre össznemzeti egyetértés van. Medgyessy Péter miniszterelnök a napokban a közszolgálat minőségének javítására, vagyis az ügyek elintézésének felgyorsítására tett ígéretet. A problémára irányuló figyelem máris jó jel, az okmányirodák előtt a sorok azonban egyelőre mit sem csökkennek. Már régóta ismeretes a szakemberek előtt, hogy minden egyes budapesti okmányiroda szabályos szociológiai, illetve pszichoanalitikai kincsesbánya is. Az emberi jellemek és viselkedésformák összes változata megfigyelhető itt. Ez persze nem jelenti azt, hogy a vidéki régiókban minden gördülékenyen működik, de Budapesten - ahogyan több más probléma is - mindez halmozottan jelentkezik. Az okmányirodák története eleddig feszültségekkel és panaszokkal teli. Ez csak rosszabbodott, miután ez év márciusában az útlevélkérelmek ügyintézését is a helyi önkormányzatok okmányirodáinak hatáskörébe helyezték át. A Belügyminisztérium büszkén hangoztatta, hogy a rendszer sok mindenben megújult és ennek köszönhetően fel is gyorsult: március elsejétől nem kell ugyanis formanyomtatványt kitölteni és fényképet vinni, mert helyben készül a kérelem, illetőleg a fénykép is az okmányirodában. A rendszer sebességén azonban ez mit sem változtatott, sőt inkább rontott. Még a minisztérium egyik tisztségviselője is úgy nyilatkozott korábban, hogy az okmányirodai dolgozóknak az útlevélkérelmek intézése többletfeladatot jelent, hiszen magát a kérelmet is ők töltik ki az elektronikus informatikai alkalmazás segítségével. Az útlevelek ügye azonban csak egy szelete az ezer sebből vérző okmányirodai rendszernek. Példaként kiemelünk egy valós esetet, amely hűen tükrözi a hiányosságokat. Amennyiben lejár egy gépkocsi műszaki engedélye és ez egy rendőri ellenőrzésnél derül ki, a gépkocsi forgalmiját a helyszínen bevonják. Az autót ezután mindaddig nem lehet használni (két-három hét), míg a tulajdonos lakóhelye szerinti önkormányzat okmányirodája ki nem értesíti levélben az illetőt az esetről. Ekkor a tulajdonos - rosszabb esetben - szabadságot vesz ki és fél napig az okmányirodában várakozik, hogy megkapja a bevont forgalmi hivatalos fénymásolatát, amellyel majd újbóli forgalmi vizsgára viheti a gépkocsit. Elengedhetetlen az okmányiroda kinyitásának időpontja előtt legalább másfél-két órával már sorba állni az ajtó előtt, szerencsétlen esetben ugyanis az illető már csak olyan sorszámot kap, amelyet aznap már nem szólítanak. Az ügyfélszolgálati idő ugyanis igen rövid. A történetben szereplő XV. kerületi okmányiroda például a hivatalos öt munkanapból csak négyen fogadja az ügyfeleket, csütörtökön és pénteken ráadásul csökkentett munkaidőben, utóbbi napon mindössze reggel nyolctól fél tizenkettőig. Az ebédidőről most ne ejtsünk szót. A sorra kerülés esélye tehát alapvetően csökkentett. Itt azonban nem ér még véget a kálvária, az újból letett műszaki vizsga után természetesen ismét sorba kell állni az adott irodában, hogy végül a megfelelő értékű illetékbélyeg megszerzése után végre visszakapjuk a forgalmi engedélyt. Ez mindösszesen három napi ügyintézésbe és hetekig tartó várakozásba kerül. Az már csak ráadás, hogy a műszaki vizsgát igazoló matricát csak az iroda ügyintézője ragaszthatja fel a kocsi rendszámtáblájára, így a siker érdekében illik azt korábban leszerelni. Ha nincs az ember kezében, egy másik napon, egy másik sorban újra próbálkozhat. Urbán György, a Belügyminisztérium Központi Hivatalának vezetője azonban úgy látja: az okmányirodák rendszere bevált, működésük sikeres és korszerű. Lapunk kérdésére elmondta: az irodák működésének további korszerűsítése folytatódik, így egyre több kihelyezett okmányirodát nyitnak majd meg, a jövőben pedig az ügyek számának megfelelő emberi és technikai hátteret igyekeznek majd biztosítani. Urbán hozzátette, hogy a BM arról adott ki ajánlást az irodáknak, hogy hetente minimum harminc órán át tartsanak ügyfélszolgálatot. Ehhez képest a példaként említett XV. kerületi irodában csak heti 26 és fél órán át fogadják az ügyfeleket. És ebben benne van az ebédidő... Az állampolgárok iratainak lecserélési folyamata miatt már korábban szükség volt a rendszer korszerűsítésére. Három éve ezért olyan informatikai adatbázis létrehozásáról határoztak, amely kellő biztonsággal és közhitelességgel adja ki az új útlevelet, a személyi igazolványt, a jogosítványt és a többi személyes iratot. Ennek szellemében született a döntés, hogy az országban az első fázisban 150 okmányirodát állítanak fel. Miután időközben kiderült, hogy további feladatok hárulnak majd az irodákra, mint például az egyéni vállalkozói igazolványok kiadása, újabbak létesítését a helyi önkormányzatok is kezdeményezhették. Az újabb feladatokra mintegy 700 tisztviselőt készítettek fel, az irodák számát pedig később 240-re, majd 290-re bővítették. Akárcsak tevékenységi körüket, 2001. január 1-jétől közlekedésigazgatási feladatokat is kaptak, így egyebek mellett hozzájuk tartozik a gépkocsiátírás és a forgalomba helyezés, amit addig a rendőrség végzett. A megbízható és hiteles adatbázisra támaszkodva szintén az okmányirodák adják majd ki a személyazonosság igazolására is szolgáló új jogosítványokat. Szalay Tamás Lajos Hamarosan TÖBB NASZNÁT VESZIK A B B Ó T1. A SÍ JEG Y EI NE K! Az érték forrása: www.forras.hu „Évek óta nem találkoztam megfelelő ajánlattal” Készítse elő kárpótlási jegyeit! A Forrás Rt.-re érdemes lesz odafigyelni mindazoknak, akik régóta várnak a megfelelő pillanatra, hogy kárpótlási jegyeiket a lehető legjobban használják fel. A vagyonkezelő részvénytársaság évek óta sikeresen működik, több mint harminc különböző társaság résztulajdonosa. A Forrás Rt. vagyona közel 16 milliárd forint, amely állampapírokban, tőzsdei és egyéb részvényekben, üzletrészekben és ingatlanokban van. Legyen Ön is részese a Forrás Rt. sikerének! További információkért hívja a Forrás-vonalat: 06 40 200 880