Népszava, 2003. május (131. évfolyam, 101-126. sz.)

2003-05-27 / 122. szám

NÉPSZAVA 2003. MÁJUS 27., KEDD HÁTTÉR Medgyessy Péter miniszterelnök a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának legutóbbi kongresszusán tar­tott beszédében prioritást élvező feladatként jelölte meg a közszolgáltatás minőségének javítását. A kormányfő cél­nak nevezte, hogy az állampolgárok közelebb kerüljenek a hivatalokhoz, az ügyek elintézése (nem csak intézése) pedig gyorsabb és egyszerűbb legyen. Medgyessy hozzá­tette: ehhez lehet és kell használni az elektronika, az infor­matika vívmányait, az internetet, egyszerűsíteni a szabá­lyokat, csökkenteni a túlszabályozást. A kormány határo­zott szándéka, hogy az elvi elhatározáson túl tényleges eredményeket ér el ezen a téren. Lol nmri «■* Lalit • 7 alkalommal feláron válthat menettérti vonatjegyet * 3 alkalommal 33" kedvezménnyel válthat vonatjegyet egy útra • 5 alkalommal feláron utazhat a Volán Egyesülés autóbuszjáratain feláron, vagy ingyen várják Önt több száz múzeumban és rendezvényen • 4 alkalommal ingyen válthat napi bérletet Debrecen, Kaposvár, Miskolc, Pécs és Szeged helyi járataira • 3 alkalommal vásárolhat kedvezményesen az M1, M3 és M7 autópályákra érvényes tíznapos bérletet • korlátlan autóbérlés napi 6500 forinttól a FOX-Autorentnél • ingyenes balesetbiztosítás az QBE Atlasz biztosítónál • 4 alkalommal 50 KFt kedvezmény a Főtaxinál 10-20% kedvezmény számlája végösszegéből Ön és társasága részére több mint ezer belföldi szálláshelyen és étteremben • 10% kedvezmény Hévízen a Hetes Ház kúraprogramjaiból és szolgáltatásaiból * 10% kedvezmény Gyopárosfürdőn, Agárdon, Kiskunnajsán és további gyógyfürdőkben, valamint a Velence-tavi strandokon • 20% kedvezmény a WellPress útikönyveiből Érvényes: 2003. áprili 1- tól 2004. április 15-ig A Hungary Card megvásárolható: ♦ a Hotelinfo Utazási Irodában » valamennyi Tourinform irodában * nagyobb vasútállomások pénztárainál • a www.hungarycard.hu weblapon 1 májutr INFO . Információ: Hotelinfo Kft., 1056 Budapest, Váci utca 78-80. Tel.: 266-3741, 267-0896, http://www.hungarycard.hu, www.hotelinfo.hu * Áldatlan állapotok az okmányirodáknál - Túlterhelt hivatalnokok, hosszan sort álló ügyfelek - Fejlesztené a kormány a közszolgálat minőségét Ügyintézés valahol Kelet-Európában De messze van még Európa! - mondta hajnalban egy várakozó az egyik fővárosi okmányiroda előtt kígyózó sor hátsó traktusában. Kétségtelen, ami ügyintézés megnevezés alatt a mai magyar köz­­szolgálatban működik, inkább balkáni, mintsem európai állapot. Ebben mindenesetre össznemzeti egyetértés van. Medgyessy Péter miniszterelnök a napokban a közszolgálat minőségének javításá­ra, vagyis az ügyek elintézésének felgyorsítására tett ígéretet. A problémára irányuló figyelem már­is jó jel, az okmányirodák előtt a sorok azonban egyelőre mit sem csökkennek. Már régóta ismeretes a szakem­berek előtt, hogy minden egyes budapesti okmányiroda szabá­lyos szociológiai, illetve pszi­­choanalitikai kincsesbánya is. Az emberi jellemek és visel­kedésformák összes változata megfigyelhető itt. Ez persze nem jelenti azt, hogy a vidéki régiókban minden gördüléke­nyen működik, de Budapesten - ahogyan több más probléma is - mindez halmozottan jelentke­zik. Az okmányirodák története eleddig feszültségekkel és pana­szokkal teli. Ez csak rosszabbo­dott, miután ez év márciusában az útlevélkérelmek ügyintézését is a helyi önkormányzatok ok­mányirodáinak hatáskörébe he­lyezték át. A Belügyminiszté­rium büszkén hangoztatta, hogy a rendszer sok mindenben meg­újult és ennek köszönhetően fel is gyorsult: március elsejétől nem kell ugyanis formanyom­tatványt kitölteni és fényképet vinni, mert helyben készül a ké­relem, illetőleg a fénykép is az okmányirodában. A rendszer se­bességén azonban ez mit sem változtatott, sőt inkább rontott. Még a minisztérium egyik tiszt­ségviselője is úgy nyilatkozott korábban, hogy az okmányiro­dai dolgozóknak az útlevélké­relmek intézése többletfeladatot jelent, hiszen magát a kérelmet is ők töltik ki az elektronikus in­formatikai alkalmazás segítsé­gével. Az útlevelek ügye azonban csak egy szelete az ezer sebből vérző okmányirodai rendszer­nek. Példaként kiemelünk egy valós esetet, amely hűen tükrözi a hiányosságokat. Amennyiben lejár egy gépkocsi műszaki en­gedélye és ez egy rendőri ellen­őrzésnél derül ki, a gépkocsi for­galmiját a helyszínen bevonják. Az autót ezután mindaddig nem lehet használni (két-három hét), míg a tulajdonos lakóhelye sze­rinti önkormányzat okmányiro­dája ki nem értesíti levélben az illetőt az esetről. Ekkor a tulaj­donos - rosszabb esetben - sza­badságot vesz ki és fél napig az okmányirodában várakozik, hogy megkapja a bevont for­galmi hivatalos fénymásolatát, amellyel majd újbóli forgalmi vizsgára viheti a gépkocsit. El­engedhetetlen az okmányiroda kinyitásának időpontja előtt leg­alább másfél-két órával már sor­ba állni az ajtó előtt, szerencsét­len esetben ugyanis az illető már csak olyan sorszámot kap, ame­lyet aznap már nem szólítanak. Az ügyfélszolgálati idő ugyanis igen rövid. A történetben szerep­lő XV. kerületi okmányiroda pél­dául a hivatalos öt munkanapból csak négyen fogadja az ügyfele­ket, csütörtökön és pénteken ráadásul csökkentett munkaidő­ben, utóbbi napon mindössze reggel nyolctól fél tizenkettőig. Az ebédidőről most ne ejtsünk szót. A sorra kerülés esélye tehát alapvetően csökkentett. Itt azon­ban nem ér még véget a kálvária, az újból letett műszaki vizsga után természetesen ismét sorba kell állni az adott irodában, hogy végül a megfelelő értékű illeték­bélyeg megszerzése után végre visszakapjuk a forgalmi enge­délyt. Ez mindösszesen három napi ügyintézésbe és hetekig tar­tó várakozásba kerül. Az már csak ráadás, hogy a műszaki vizsgát igazoló matricát csak az iroda ügyintézője ragaszthatja fel a kocsi rendszámtáblájára, így a siker érdekében illik azt korábban leszerelni. Ha nincs az ember kezében, egy másik na­pon, egy másik sorban újra pró­bálkozhat. Urbán György, a Belügymi­nisztérium Központi Hivatalá­nak vezetője azonban úgy látja: az okmányirodák rendszere be­vált, működésük sikeres és kor­szerű. Lapunk kérdésére el­mondta: az irodák működésének további korszerűsítése folytató­dik, így egyre több kihelyezett okmányirodát nyitnak majd meg, a jövőben pedig az ügyek számának megfelelő emberi és technikai hátteret igyekeznek majd biztosítani. Urbán hozzá­tette, hogy a BM arról adott ki ajánlást az irodáknak, hogy he­tente minimum harminc órán át tartsanak ügyfélszolgálatot. Eh­hez képest a példaként említett XV. kerületi irodában csak heti 26 és fél órán át fogadják az ügyfeleket. És ebben benne van az ebédidő... Az állampolgárok iratainak le­­cserélési folyamata miatt már korábban szükség volt a rend­szer korszerűsítésére. Három éve ezért olyan informatikai adatbázis létrehozásáról hatá­roztak, amely kellő biztonsággal és közhitelességgel adja ki az új útlevelet, a személyi igazol­ványt, a jogosítványt és a többi személyes iratot. Ennek szelle­mében született a döntés, hogy az országban az első fázisban 150 okmányirodát állítanak fel. Miután időközben kiderült, hogy további feladatok hárulnak majd az irodákra, mint például az egyéni vállalkozói igazolvá­nyok kiadása, újabbak létesíté­sét a helyi önkormányzatok is kezdeményezhették. Az újabb feladatokra mintegy 700 tisztvi­selőt készítettek fel, az irodák számát pedig később 240-re, majd 290-re bővítették. Akár­csak tevékenységi körüket, 2001. január 1-jétől közlekedés­­igazgatási feladatokat is kaptak, így egyebek mellett hozzájuk tartozik a gépkocsiátírás és a forgalomba helyezés, amit addig a rendőrség végzett. A megbíz­ható és hiteles adatbázisra tá­maszkodva szintén az okmány­irodák adják majd ki a személy­­azonosság igazolására is szolgá­ló új jogosítványokat. Szalay Tamás Lajos Hamarosan TÖBB N­ASZNÁT VESZI­K A B B Ó T1. A SÍ J­E­­G Y EI N­E K! Az érték forrása: www.forras.hu „Évek óta nem találkoztam megfelelő ajánlattal” Készítse elő kárpótlási jegyeit! A Forrás Rt.-re érdemes lesz odafigyel­ni mindazoknak, akik régóta várnak a meg­felelő pillanatra, hogy kárpótlási jegyeiket a lehető legjobban használják fel. A vagyonkezelő részvény­­társaság évek óta sikeresen működik, több mint harminc különböző társaság rész­­tulajdonosa. A Forrás Rt. vagyona közel 16 milliárd forint, amely állampapírok­ban, tőzsdei és egyéb rész­vényekben, üzletrészekben és ingatlanokban van. Legyen Ön is részese a Forrás Rt. sikerének! További információkért hívja a Forrás-vonalat: 06 40 200 880

Next