Népszava, 2003. szeptember (131. évfolyam, 203–228. sz.)

2003-09-01 / 203. szám

Tiltakozás a toronyi lignitkitermelés ellen Az Alpok­alján nincs helye lignitbányá­szatnak -jelentette ki szombaton a Vas me­gyei Nardán Persányi Miklós környezetvé­delmi és vízügyi mi­niszter. Ezen a vidéken a táj, a természet és az emberek egészségének veszélyeztetése nélkül nem lehet külszíni bányászatot folytatni, így annak nincs realitása - hangoztatta a szaktárca vezetője azon a civil egyesületek által szervezett demonst­ráción, amelyen több ezren a Toronyhoz közeli lignitmező tervezett kitermelése ellen tiltakoztak. A demonstrációra a határ osztrák oldaláról is tilta­kozó táblákkal érkeztek a környezetet védő embe­rek. Persányi Miklós elmondta, a szakhatóságok eddig sem engedélyezték a kutatófúrásokat, az Országos Bányászati Hivatal és a Vas Megyei Közigazgatási Hivatal döntése ellen azonban a Nógrádszén Kft. bírósághoz fordult, a per folya­matban van. (MTI­ Fotó: Népszava-archív) Aggódik a Fidesz a Szigetközért A Fidesz zöld tagozatának elnöke szerint a Med­­gyessy-kormány működése óta megrekedtek a magyar-szlovák tárgyalások a Szigetközről, a Du­na sorsáról. Medgyesy Balázs a helyzetet aggasz­tónak ítélte, mondván, a Szigetköz területén folya­matosan csökken a talajvíz szintje, szegényednek az élőhelyek, apad a halbőség. Felszólította a kor­mányt, hogy szüntesse meg azt a törvénysértő gyakorlatot, amely szerint egyoldalúan felfüggesz­ti a tárgyalásokat. (MTI) Támogatás a templom felújításához A kormányzat szándéka szerint az állami költ­ségvetés hosszú távon, több éven keresztül tá­mogatást nyújtana a budavári Mátyás-templom felújításához - közölte a Miniszterelnöki Hivatal egyházi kapcsolatokért felelős címzetes államtit­kára. A templom első lépésként akkora összeg­hez jutna, amely fedezné a tervezés költségeit, s ezzel jövőre megindulhatna a rekonstrukció előkészítésének folyamata - tette hozzá Gulyás Kálmán. Elmondta, hogy összességében több milliárd forintra lenne szükség a felújításhoz. Gulyás Kálmán úgy vélte: megfelelő költségve­tési feltételek mellett 5-6 év alatt valósulhatna meg a több mint 750 éve emelt Mátyás-templom felújítása. (MTI) 4 BELFÖLD 2003. szeptember 1., hétfő NÉPSZAVA Ingatlanspekulációra ad lehetőséget a katasztrófavédelmi tervek hiánya? Sok pénzt veszíthetnek a veszélyes üzemek közelében Az önkormányzatok egyelőre nem tudták tájékoztatni a lakosságot a kör­nyezetükben lehetséges veszélyekről, minthogy nem készültek el a külső védelmi tervek, noha a katasztrófavédelmi törvény és a hozzá kapcsolódó kormányrendelet előirányozza ezt a veszélyes üzemek kapcsán. Egyes szakértők úgy vélik, telekspekulációkra is lehetőséget adhat az, hogy nem jelölték ki a veszélyes zónákat. Különböző értelmezések láttak napvi­lágot a katasztrófavédelmi törvényben és az ahhoz csatlakozó kormányrende­letben előírt határidőkkel kapcsolat­ban. A szabályozás szerint az EU- kompenzáció jegyében 2003. július el­sejéig kellett volna elkészíteni a ve­szélyesnek minősített üzemek régiói­ban azokat a külső védelmi terveket, amelyek egy esetleges baleset kapcsán meghatározzák a lakosság, az anyagi javak és a környezet védelmével kap­csolatos feladatokat. Ezekből azonban egy sem készült el, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) szerint azért, mert az érintett üzemek által benyújtott biztonsági je­lentések jelentős többségét átdolgo­zásra vissza kellett küldeni. Az OKF illetékese hozzátette: időzavar ennek ellenére nincsen, hiszen az előírások szerint csak a biztonsági jelentések el­fogadásától számított hat hónapon be­lül kell kiadni a védelmi terveket. Vass Gyula, az OKF megelőzési hatósági főosztályvezetője azt is leszögezte, hogy egyetlen érintett település sincs védelem nélkül, hiszen a polgári vé­delmi szabályok előírásai továbbra is ismertek és érvényben vannak. A külső védelmi terv elkészítésének csúszásával azonban elmaradt az érin­tett települések lakosainak tájékoztatá­sa is, nem beszélve arról, hogy a tele­pülések rendezési tervébe sem lehetett bevezetni a veszélyességi zónákat. A leginkább veszélyes üzemek által érin­tett települések polgármestereinek rá­adásul - az Országos Katasztrófavé­delmi Főigazgatóság helyi szervének közreműködésével - kiadványt kelle­ne készíteniük, amelyben tájékoztatják a lakosságot a veszélyes üzemről, a le­hetséges súlyos balesetekről és a véde­kezés lehetőségeiről. Ezzel megismer­hetőek lennének azok a területrende­zési elvek is, amelyek különböző veszélyességi zónákat jelölnének meg az adott üzem környezetében. Hiá­nyukban viszont több érintett lakóház tulajdonosa feltehetően nem is tudja, hogy telke esetleg veszélyes zónában fekszik. Ez pedig - további feltétele­zések szerint - akár telekspekulációra is lehetőséget adhat. Amennyiben ugyanis valaki épp most vásárol telket, a védelmi terv megjelenése után pedig kiderül, hogy az valamennyire érintett helyen van, a telek ára akár súlyos százezrekkel is lecsökkenhet. Ezt in­gatlanszakértők is megerősítették. A kiemelten veszélyes üzemnek helyt adó Pincehely polgármestere, Herdics Béla lapunknak úgy nyilatko­zott: miután a külső védelmi tervek nem készültek el, így nem tudták az abban foglaltakról sem tájékoztatni a lakosságot. Herdics hozzátette, a he­lyiek ettől függetlenül tisztában van­nak azzal, hogy veszélyes üzem kör­nyezetében élnek, és valószínűtlen, hogy egy újabb védelmi terv kifüg­gesztése jelentősen változtatna addigi szokásaikon.­­ Az üzemnek van saját védelmi terve, és az önkormányzat is tudja, hogy adott esetben mi a teendő - mondta a polgármester, aki azt azon­ban elismerte, hogy a külső védelmi terv hiányában nem tudják kijelölni azokat a veszélyességi zónákat, ame­lyek érinthetnének egyes lakókat. Szalay Tamás Lajos Nem tanácsos telket venni a veszélyes üzemek közelében Fotó: Népszav-archív Cáfolja a kormány az ingatlanadó emelésének tervét „Az ingatlanadó jövőre sem emelke­dik, a jelenlegi adórendszerben semmi nem módosul” - szögezte le Gál J. Zoltán. A kormányszóvivő azért kény­szerült ennek közlésére, mivel az el­lenzéki pártok azt állították: a szemé­lyi jövedelemadó (szja) csökkentésé­vel járó mintegy 140-150 milliárd fo­rintnyi költségvetésibevétel-kiesést a kormány megszorító intézkedésekkel, az önkormányzatokra rótt pluszterhek­kel, illetve új adózási formákkal - töb­bek között az ingatlanadó átszabásával - próbálja meg pótolni. (Az ellenzék szerint így a büdzsé több mint 500 milliárd forint többlethez jut.) A Pénzügyminisztérium (PM) ugyan nem tervezi új ingatlanadó be­vezetését, ám a tárca szívesen venné, ha a jövőben az ingatlanokat a piaci ér­tékük alapján adóztatnák az önkor­mányzatok. Szita Károly, a Fidesz ön­­kormányzati tagozatának elnöke sze­rint erre azért valt szükség, mivel a Medgyessy-kom­ány, többek között az szja csökkentése miatt, nem tudja megfelelő mértékben támogatni a tele­püléseket, így a kabinet azt akarja, hogy az önkormányzatok új adók ki­vetésével, illetve a helyi adók emelé­sével éljék túl a jövő évet. Ezt az el­képzelést azonban a kormányszóvivő szerint sem Medgyessy Péter minisz­terelnök, sem a koalíciós pártok nem támogatják. Szabó Lajos, a parlament költségvetési bizottságának MSZP-s alelnöke azt mondta: az adóelképzelé­sekről szóló egyeztetéseken fel sem merült az ingatlanadó megváltoztatá­sának kérdése. Szabó szerint az ingat­lanadóval kapcsolatos hasonló ötletek­kel még az Orbán-kormány alatt ruk­kolt elő a Fidesz, Szita most ezeket az elképzeléseket melegítette fel. 2004- ben a helyi adók nem változnak, új adót nem vezetnek be, egyedül - a ko­rábbi bejelentéseknek megfelelően — a gépjárműadó növekszik, ez teljes egé­szében a helyi önkormányzatokhoz kerül. Népszava-információ Üzlet és etika, avagy a pénznek is van szaga Nagy jelentőségű konferenciát szervezett a European Busi­ness Ethics Network és a Bu­dapesti Közgazdaságtudomá­nyi és Államigazgatási Egye­tem Gazdaságetikai Központ­ja. Az augusztus 29-31. közöt­ti rendezvény - amelyre a vi­lág minden pontjáról érkeztek résztvevők - az üzleti élet mos­­tában kialakuló etikai intéz­ményrendszerével foglalkozott. Közel 200 vendég, három világhírű meghívott előadó, 70 előadás és több szakmai vita tette tartalmassá a buda­pesti konferenciát, amelyet az egye­tem központi épületében tartottak. Az üzleti élet etikája meglehetősen fiatal tudomány, amely az 1970-es, 80-as években kezdett el fejlődni - elsősor­ban az Egyesült Államokban. A hét vé­gi tanácskozást ugyan a kérdéskörrel az öreg kontinensen foglalkozó Euro­pean Business Ethics Network kezde­ményezésére hívták össze, de éppen a két földrészen tapasztalható külön­böző megítélés miatt a tanácskozók között egyharmad részben tengeren­túli résztvevők is voltak, a másik egy­­egy­harmadot a tudományterület ke­let- és közép-európai, illetve EU-or­­szágokból érkezett képviselői tették ki. A European Business Ethics Net­work a szakmában nagy tekintélyű eu­rópai szervezet, amely 16 éve alakult. Tagjai között nagy egyetemek, busi­ness schoolok és jelentős - úgyneve­zett - nem kormányzati szervezetek képviselői, továbbá üzletemberek van­nak. Az EBEN megalakulásának egyik legfontosabb motívuma az volt, hogy bevezessék a felsőoktatásba az üzleti etikát és megtámogassák azoknak az intézményeknek a létrehozását az egyes országokban és a nemzetközi szervezetekben, amelyek az üzleti élet etikusságát kívánják előmozdítani. En­nek nyomán indultak be a gazdaság­­etikai szemináriumok, kurzusok, első­sorban közgazdászhallgatók számára, és innen kibontakozott az a tudomá­nyos és gyakorlatias kör, amely ma meghatározója ennek a területnek. A három nagynevű meghívott elő­adó közül elsőként szólalhatott fel Kornai János, aki nemcsak a Harvard Egyetem professzora, hanem a Colle­gium Budapesté is. Kornai, két tudós­társához hasonlóan, a teljes plénum előtt mondta el beszédét. A magyar professzor munkásságában az utóbbi időben erőteljesen megjelentek a gazdasági folyamatoknak etikai vo­natkozásainak vizsgálata. Pénteki előadásában az üzleti tisztességről, a bizalomról beszélt, és arról, hogyan hatnak a gazdasági folyamatok a mi posztszocialista, átmeneti társadal­munkban. A neves közgazdász, aki a nemzetközi közgazdaság-tudományi társaság elnöke, készíti elő a tudo­mányterület következő világkong­resszusát is. A budapesti tanácskozás jól pél­dázta, hogy mekkora is a szemlélet­beli különbség Európa és Amerika kö­zött. Részben erről szólt George Brenkert, a washingtoni Georgetown Egyetem professzorának előadása. Brenkert, aki az egyik legtekintélye­sebb etikai filozófiai folyóiratnak volt a szerkesztője és az Államokon belül egyik legmeghatározóbb tekintélye ennek a tudományterületnek, különö­sen erős kapcsolatot tart az EBEN- nel. A két földrész szakembereinek gyakorlati és elméleti különbségi ere­dője az, hogy a liberális berendezke­désű Amerikai ódzkodik mindenféle kormányzati túlhatalomtól, beavatko­zástól, és abban bízik, hogy a piaci vi­szonyok elégséges feltételei az üzleti élet etikus kapcsolatok létrejöttének. Az európai szakemberek szerint vi­szont a kormányzatoknak sokkal na­gyobb szerepet kell játszaniuk; nagy többségük meglátása szerint szüksé­ges, hogy az állami, a politikai szerve­zetek az üzleti tevékenységből eredő társadalmi feszültségeket feloldják, negatív társadalmi következményeit elhárítsák. Vasárnap délelőtt tartotta meg be­szédét a harmadik meghívott előadó, Olivier Giscard d’Estaing (az EU-kon­vent elnökének, Valéry Giscard d’Es­­taing-nek a testvére), aki a Párizs melletti INSEAD-nak, az egyik legte­kintélyesebb európai üzleti egyetem­nek volt az alapító elnöke. Ez a típusú intézmény, amely fiatal üzletemberek­nek nyújt magas szintű képzést, Eu­rópában korábban ismeretlen volt. Olivier Giscard d'Estaing előadásá­ban, majd utána a nyilvános vitában az új, a bővülő Európáról, beszélt. Az általa felvetett egyik legfontosabb kér­dés az volt, hogy a most csatlakozó országokban formailag működő üzleti etikai intézményeit hogyan lehet összehangolni a tizenötök már kiala­kult rendszerével. A kérdés már csak azért is fontos, mert május 1 -je közel van, nincs sok idő az egyeztetésre. A három, egyenként másfél órás beszédet tartó meghívott előadók szereplése előtt és után­a párhuza­mosan futó szekciókban zajlott a munka. Összesen 70 előadást hall­gathattak meg a konferencián részt­vevők, akik általában egyetemi okta­tók, az üzleti élet és a nem kormány­zati szervek képviselői voltak. Bár tu­lajdonképpen európai szerveződésű volt az esemény, mégis a világ min­den tája képviseltette magát, így az Egyesült Államok, Kanada, Argentí­na, Brazília, Izrael, és természetesen az európai országok, mint Anglia, Íror­szág, Hollandia, Norvégia, Németor­szág, Franciaország, Svájc, Finnor­szág, Lengyelország, Csehország és Magyarország. Az egyes szekcióüléseken a legak­tuálisabb gazdaságetikai kérdések kerültek terítékre. Az egyik témakör a gazdasági élet érintettjeinek köre volt. Ez a téma különösen a 70-es, 80-as években került az előtérbe. Itt is két nagy irányzat állt szemben egymás­sal, hiszen a hagyományos közgaz­daságtan elmélete és gyakorlata sze­rint a vállalatvezetők felelősségét szinte kizárólag annak függvényében vizsgálta, hogy azok megfelelnek-e a részvényesek, tehát a tulajdonosok érdekeinek. Mára azonban - mivel je­lentősen kitágult az üzleti élet érintett­jeinek a köre - világossá vált, hogy egy vállalkozásnak nem csak a tulaj­donost kell kiszolgálniuk, hanem mind­azok érdekeit is figyelembe kell venni, akikre a cég tevékenysége hatással van. Korábban Milton Friedman, a laissez faire-doktrína híve fogalmazta meg, a menedzserek a tulajdonosok­nak tartoznak felelőséggel. A Nobel­­díjas tudós szerint a társadalom gaz­dasági ügyeit a kollektív hatalomgya­korlás kizárásával az egyéni dönté­sekre kell bízni; az üzleti ciklus első­sorban a pénzkínálattól és a kamatlá­baktól függ - nem pedig a kormány pénzpolitikájától. A nézetével szem­beálló, elsősorban európai kollégái azt hangsúlyozzák, hogy a környezet­­védelmi kérdések és más hasonló ak­tuális problémák előtérbe kerülése miatt a gazdasági tevékenységnek nemcsak kedvezményezettjeit és kár­vallottjait kell felelősen kiszolgálni, ha­nem más jellegű érintettjeit is. A tulaj­donosi körön túli érintettség kérdését az egyik legeklatánsabb hazai példá­val, az M5-ös autópálya építésével és annak működésével lehetne szemlél­tetni. Az út magántársaság tulajdoná­ba került, annak kedvezményezettjei elvileg az autósok és mindazoknak a településeknek a lakói lettek volna, amelyek az út mentén fekszenek. Va­lójában azonban a drága pályahasz­nálati díj a polgárok érdeke ellen való, mint ahogy az is, hogy az alacso­nyabb rendű út sokkal nagyobb ter­helésnek van kitéve, mint korábban. A beruházás csak bizonyos tekintetben érte el a célját, és társadalmi feszült­séget generált. Jelentős helyet foglaltak el a konfe­rencia témái között a világgazdaság globalizálódásából adódó gondok, a helyi jogrend és az üzleti etikai nor­mák összeegyeztetése. Ebben a kér­déskörben lehet vizsgálni a vállalati felelősség kérdését, vagyis azt, hogy a cég éppen ugyanolyan felelős része a társadalomnak, mint egy-egy pol­gár, így szem előtt kell, hogy tartsa például a gyermekmunka negatív megítélést, a női munkaerővel szem­beni diszkriminációt, tevékenykedjen bármelyik országban. A vállalatvezetés kontrolljának té­mája különösen az Enron-botrány után lett aktuális. Az amerikai óriás­cég pénzügyi csődje, részvényeinek lenullgzása iskolapéldája annak, ho­vá vezet, ha a tulajdonosi érdek összekeveredik a cég tevékenységét vizsgáló független szakembercsoport érdekeivel. Itt az elvileg a független könyvvizsgáló és a befektetési ta­nácsadó szerepét együttesen ellátó társaság tevékenysége vezette tévút­ra a kisrészvényeseket. Az Enron ugyanis részvényekben fizette ki a könyvvizsgálókat, akiket így gyakorla­tilag megvett. A nagytömegű pakett tulajdonosai, miközben könyvvizsgá­lóként beleláttak a cég mérlegadatai­ba, befektetési tanácsadóként a kis­befektetőknek jó érzékkel ajánlhatták, hogy ezt a részvényt vásárolják, ami mesterségesen felhajtotta az árat. Az ezzel a folyamattal pontosan tisztá­ban levő és a tűz közelében ülő ta­nácsadók a csúcson jó haszonnal és „utánam a vízözön” jelszóval tudtak túladni a papíron, amelyeknek értéke innen zuhanásszerűen csökkent. A szekcióüléseken hasonlóan érde­kes témakör volt az etikus befektetés kérdése, amely elsősorban azt vizs­gálja, hogy a rövidtávú célok elérése érdekében nem tesz-e olyasmit az il­lető vállalat, amivel negatív hatást gyakorol a környezetre, a társadalom­ra. Például azt, hogy egy bank támo­gathat-e egy olyan vállalkozást, amely várhatóan környezetkárosító folya­matokat indít el a térségben. A vendégek foglalkoztak a vállalati etikai kódexek kidolgozásával is, amelyek szintén az elmúlt 10 évben hódítottak nagy tért. Ezek a kódexek azért nagy jelentőségűek, mert tartal­mazzák mindazokat a szempontokat, amelyeket megkövetelhetőek a mun­katársak és a fogyasztók közötti kap­csolatban. A konferenciát támogatta a Mal Rt., az ING Group, a Levi Strauss, az An­tenna Hungária, a Richter Gedeon Rt. és a Budapesti Közgazdaság-tudo­mányi és Államigazgatási Egyetem. Mól

Next