Népszava, 2003. december (131. évfolyam, 279–303. sz.)

2003-12-30 / 302. szám

NÉPSZAVA 2003. DECEMBER 30., KEDD TERÜLETFEJLESZTÉS 11 Új elem: az általános felzárkóztatás mellett kiemelten is támogatnak rehabilitációs projekteket - mondja Kovács Flórián László Négyszeres uniós támogatás a területfejlesztésre A szükségszerűen takarékos költségvetés ellenére a régióépítésre a korábbinál nagyobb összeg, összességében 115 milliárd forint jut 2004-ben. A jövő évi költségvetés vívmánya, hogy nemcsak a Nem­zeti Területfejlesztési Hivatal fejezetében szereplő források néme­lyikéről, hanem az egyes tárcák büdzséjének egy kisebb részéről is a régiók rendelkeznek - hangsúlyozta lapunknak adott interjújában Kovács Flórián László, a Nemzeti Területfejlesztési Hivatal elnöke. Folytatódik a hét hátrányos helyzetű megye felzárkóztató programja is. Szemléletváltás eredménye, hogy külön költségvetési fejezetként kezelik az országos jelentőségű programokat, például Záhony térsé­gének vállalkozási övezetté alakítását és a Szigetköz rehabilitációját.­ ­ Nehéz helyzetben lehet: miköz­ben az egész ország a megtakarí­tásokról beszél, s a 2004-es költ­ségvetés is a takarékosságot tart­ja szem előtt, önöknek éppen egy­­új területfejlesztési intézmény­­rendszer kialakításán, a hazai térségek felzárkóztatásán kellene dolgozniuk. Hogy sikerülhet ez egy ilyen szűkös költségvetésben?­­ A szükségszerűen takarékos költségvetés ellenére a régióépí­tésre a korábbinál nagyobb ösz­­szeg áll rendelkezésre, összessé­gében 115 milliárd forint. Téve­dés lenne azonban azt hinni, hogy jelentős összeg jut erre. Nem sok ez, de a korábbihoz képest jóval több, s ez a tény jelzi a kormány­zat eltökéltségét a regionalizmus erősítését illetően. Ami tehát a te­rületfejlesztést illeti, 2004. a ré­gióépítés éve lesz. Pontosabban a regionalizmus építéséé, hiszen egy olyan rendszert kell kialakí­tanunk, amelynek a fő intézmé­nye a régió.­­A régiók azonban csak abban az esetben tudják betölteni a ne­kik szánt szerepet, ha a jelenlegi­nél több forrásról gondoskodhat­nak. Ezt mindenki elismeri ugyan, eddig azonban nem sikerült áttö­rést elérni a források alacso­nyabb szintre csoportosításában.­­ A 2004-es költségvetés egyik fő érdeme, hogy végre konkrét lépéseket teszünk a decentralizá­ció érdekében. Nyilvánvaló, hogy a régióknak nagyobb szere­pet kell kapniuk a forráselosztás­ban, hiszen ezek osztják majd szét a pályázati forrásokat a vál­lalkozók, az önkormányzatok, a kistérségek között. Maguk a kis­térségek nem dönthetnek pénz­osztásról, ez egy forrásszerző szint lesz. Ez azt jelenti, hogy programokat készítenek, fejlesz­tési elképzeléseket állítanak ösz­­sze és fejlesztéseket dolgoznak ki. Közülük kerülnek tehát ki a pályázók, pályaműveik közül vá­lasztják ki a régiók illetékesei a megvalósításra érdemeseket. A jövő évi költségvetés vívmánya, hogy nemcsak a Nemzeti Terület­­fejlesztési Hivatal fejezetében szereplő források közül csoporto­sítunk­ a régiók hatáskörébe pén­zeket, hanem az egyes tárcák is lemondanak a döntés jogáról bü­dzséjük egy kisebb része eseté­ben, így a regionális fejlesztési tanácsok rendelkezésére bocsá­tott 20-22 milliárd forint felett to­vábbi 4-7 milliárd forint ágazati forrás odaítéléséről határozhat­nak a hét régióban. - Hogyan oszlik meg ez a pénz a tárcák között? Mely tárcák elő­irányzatainak egy részéről ren­delkezhetnek a régiók? - Ezt még nem tudom. Nagyon friss a döntés, s egyelőre csak az bizonyos, hogy erről a 4-7 milli­árd forintról helyben, tehát a régi­ók maguk rendelkezhetnek. Erről külön megállapodást kötnek a tárcák és a régiók. Az egyelőre nem tisztázott, hogy ezeket a for­rásokat külön-külön kapják-e a régiók vagy az „egy kalap elve” alapján. Azaz előbb a régióknak szánt forrásokat egy kalapba, az­az egy közös alapba helyezik, s aztán kerül a pénz a régiókhoz. Ez utóbbi a gyakorlat például Nagy-Britanniában. A támogatás elveiről egy országgyűlési hatá­rozattervezet rendelkezik majd.­­ Könnyen sikerült meggyőzni a korábban hevesen tiltakozó tár­cákat ennek szükségességéről? - Biztos vagyok benne, hogy ha sikerül megállapodnunk, mi­ként tudják szándékaik szerint maradéktalanul érvényesíteni szakmai szempontjaikat a pénz­­elosztásban, akkor támogatnak bennünket. Ez egy nagy lépés, s példaértékű, hogy nemcsak a te­­rületfej­lesztés i­ntézményrendsze­­rében valósítható meg, hanem a tárcák is partnerek ebben. - Címzetten kapják meg ezt a pénzt a régiók? Mi alapján dől el, melyik térség mekkora összegre számíthat? - A szétosztás mikéntjéről a tárcák rendelkeznek. Elképzelhe­tő, hogy a szükségleteknek meg­felelően saját hatáskörben eldön­tik, melyik régió mekkora ösz­­szegből hívhat életre projekteket, de járható út az is, hogy a fejlett­ségi mutatókat veszik figyelem­be. Azaz a más uniós forrásoknál, például a PHARE-nál alkalma­zott módszerrel élve az egy főre jutó GDP arányában határozzák meg, hová mennyi jut. Nem sza­bad azonban megfeledkezni a 2004-es esztendő sajátosságáról, nevezetesen arról, hogy idén elő­ször a hazai forrásokkal csaknem azonos nagyságrendben jelennek meg az uniós források is. Jövőre négyszeresére emelkedik a terü­letfejlesztésre fordítható uniós tá­mogatások összege. A PHARE, az INTERREG és a nemzeti fej­lesztési terv regionális operatív programjának megvalósítása ré­vén összesen 51,2 milliárd forint értékű beruházás kezdődhet meg. Ebből a forrásból utak építésén kívül megújulhatnak az egyes te­lepülések leromlott központjai, s finanszírozzák a helyi közigazga­tás korszerűsítését, új munkahe­lyek létesítését is. Kiemelt cél az egyes térségek és települések tu­risztikai vonzerejének és kínála­tának növelése. E célra 16,9 mil­liárd uniós támogatás jut, amit 5,6 milliárd forint hazai társfinan­szírozás egészít ki. A régiók hu­mánerőforrásának fejlesztésére 3,2 milliárd uniós és 1,1 milliárd hazai támogatást fordítanak.­­ Természetesen jelentős össze­get kell fordítani az uniós alapok segítségével létrejövő fejlesztések hazai támogatására is. Lesznek azonban olyan feladatok is, ami­ket csak magyar pénzből kell fi­nanszírozni.­­ A kizárólag hazai források között 64,4 milliárd forint sorsá­ról rendelkezhetnek jövő évben. Ennyi tehát a vállalás, ekkora ér­tékben jelölhetjük meg sikeres projektek költségeinek kifizeté­sét. Ebből azonban 15,4 milliárd forintot csak a 2004 utáni évek­ben folyósítunk majd. A korábbi évek tapasztalataiból tanulva egy egységes területfejlesztési elő­irányzatot alakítottunk ki. A terü­let- és régiófejlesztési előirányzat abból a megfontolásból született, hogy átlátható legyen a rendszer. Gyakorta előfordult, hogy az igé­nyek nem azon a költségvetési soron jelentkeztek, ahonnan az adott beruházást finanszírozni kellett volna, így erre az össze­vont előirányzatra 20,5 milliárd forintot szántak a törvényalkotók. - Mire költhetik ezt a régiók? - Arra törekszünk, hogy ne is­mételjük, hanem kiegészítsük az uniós pályázatok célrendszerét. Ezzel együtt nem mondunk le ar­ról, hogy az eddigi felzárkóztatá­si céloknak megfelelően használ­juk fel a keretet. Alapvetően te­hát az infrastruktúrafejlesztés lesz előtérben, s emellett díjaz­zuk a munkahelyteremtő jelleget is a projektek elbírálásánál. Olyan támogatásokat szeretnénk nyújtani, amelyek a térség jöve­delemtermelő képességét növel­ni tudják. Akadt arra példa, hogy támogatás segítségével építettek egy nagyméretű kulturális köz­pontot, aminek fenntartása aztán a helyiek nyakába szakadt. Mi sokkal inkább olyan beruházáso­kat szorgalmazunk, amelyek jö­vedelem termelésére alkalmasak. Folytatódik egyébként a hét hát­rányos helyzetű megye felzár­kóztató programja is, az ennek fi­nanszírozásához szükséges for­rások kezelése azonban a minisz­tériumoknál marad. Emellett kü­lön előirányzatot alakítottunk ki az országos jelentőségű terület­­fejlesztési programokra. Ebből a keretből szánunk a Balaton, illet­ve a Szigetköz rehabilitációjára, a Tisza-tavi turizmusfejlesztésre. A területfejlesztés iránt fokozó­dik az igény, aktívan is avatkoz­zon be a folyamatokba. Míg né­hány évvel ezelőtt az alapfilozó­fia az volt, hogy a már kialakult egyenlőtlenségek egyensúlyozá­sára kell törekedni, addig mára ez bővült. Hangsúlyozom, nem mondtunk le a területek közti aránytalanságok mérsékléséről, fontosnak tartjuk azonban azt, hogy országos jelentőségűnek ítélt, de szűkebb területeken je­lentkező strukturális problémák kezelésében aktívan szerepet vál­laljunk. Ide tartozik az előbbie­ken túlmenően Záhony és térsége vállalkozási övezetté alakítása, ami jó példa arra, hogy egy ki­sebb területet érintő fejlesztés nemcsak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye számára fontos, hanem a város akár Európa keleti kapujá­vá is válhat. Bár való igaz, az er­re az előirányzatra szánt 4,5 mil­liárd forint nem túl nagy összeg, kezdetnek azonban megfelel. N­em ismételni, kiegészíteni szeretnénk az uniós pályázatok célrendszerét a ha­zai támogatásokkal Fotó: Demecs Zsolt Korszerű szennyvíztisztító Szombathelyen ISPA-támogatással valósíthatja meg szennyvíztisztítójának re­konstrukcióját és a hálózat fejlesztését Szombathely és környéke. Az ötmilliárd forintos projekt 90 százalékát uniós és ahhoz kap­csolódó hazai költségvetési támogatás révén finanszírozzák. Ez­zel hozzávetőlegesen 30 település és 120-140 ezer ember szennyvizének elvezetése és tisztítása válik korszerűvé. Évek óta tervezik a szennyvíz­­tisztító rekonstrukcióját Szom­bathelyen. Hosszas előkészítő munkát követően siker koronázta erőfeszítéseiket: a kedvező brüsszeli döntés eredményeképp ISPA-támogatással valósulhat meg a beruházás. A projekt nettó­értéke hozzávetőlegesen ötmilli­árd forint. Ennek 90 százalékát fedezi a részben uniós, részben ahhoz kapcsolódó hazai költség­­vetési támogatás. A maradékot a városnak kell kigazdálkodnia. A szennyvíztisztító beruházás­ra égető szükség volt Szombathe­lyen, hiszen a jelenlegi tisztító közelében, a város déli részén el­viselhetetlen a bűzhatás - magya­rázta Szombathely polgármeste­re. Itkovich György hozzátette: bár a projekt fő része a tisztító re­konstrukciója, a város szennyvíz­­hálózatának fejlesztésére, helyen­ként továbbépítésére is sort kerí­tenek. A szennyvíziszap kezelé­sére szolgáló készülék üzembe helyezésével forradalmi változás következik be, s az eddig meglé­vő mechanikai tisztítóberendezé­sek mellé továbbiakat alakítanak ki. Ezáltal gyorsabb, egészsége­sebb és szaghatásmentes szenny­vízkezelés válik lehetővé. - A pá­lyázat előkészítésén, a szigorú uniós előírásoknak megfelelő do­kumentáció elkészítésén külön szakértői stáb tevékenykedett - tette hozzá a polgármester. A fejlesztés révén a vasi me­gyeszékhely szennyvízelvezeté­sének gondja is megoldódik. A beruházás Szombathelyen kívül Kőszeg, továbbá a két város kö­zött fekvő helyiségek válláról is leveszi az eddig megoldatlan ter­het, így 30 település és hozzáve­tőlegesen 120-140 ezer ember életét könnyíti meg a projekt. Amennyiben rövidesen sikerül lebonyolítani a közbeszerzési el­járásokat, tavasszal hozzákezd­hetnek a régóta várt rekonstrukci­óhoz, így 2005-2006-ban átadják az új létesítményt. Az ötmilliárdos projekt kilencven százalékát uniós és központi támogatásból fedezik Fotó: Szalmás Péter Tudásközpontok a régiókban Legkevesebb öt, de maximum 15 szellemi, üzleti és innovációs központra van szükség hazánk­ban. A városok közti versenyben kell eldőlnie, hol alakulhatnak ki ezek a gócpontok - fogalmazott a Nemzeti Területfejlesztési Hiva­tal referense a Regionális Innová­ciós Stratégiáról tartott nemzet­közi konferencián. Tas Máté rá­mutatott: a jövőben mindemellett innovációs alcentrumok is szol­gálhatják a minőségi fejlődést. Területfejlesztési szempontból az a kívánatos, ha tudományos tech­nológiai parkok szerveződnek. Bár hazánkban nemzetközileg is elismert tudományos és szellemi élettel rendelkező központok ala­kultak ki, ez azonban sajnálatos ú­ódon csekély hatást gyakorol a versenyképességre - tette hozzá. E téren is rendkívül erős a cent­ralizáció, amit példásan tükröz, hogy a 2001-ben kutatásfejlesz­tésre fordított források 65 százalé­kát Budapesten használhatták fel. Tas Máté kiemelte: a kis- és kö­zépvállalkozások versenyképes­ségét csak az garantálhatja, ha in­kubátorházakat hívnak életre, technológiai transzferközpontok és regionális bankok alakulnak ki. Magyarország arra készül, hogy keresletorientált innovációs tevékenységet alakítson ki. A si­ker záloga ugyanis a megújulási képesség terjedése - fogalmazott Szekeres Imre, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára. Hangsúlyozta: elengedhetetlen, hogy a gazdaság és a kutatásfej­lesztés szereplői egymásra talál­janak. Jelentős tudásbázis van ugyanis a régiókban, Pécs, Mis­kolc, Szeged, Debrecen vagy Veszprém önmagukban is hor­dozzák az előrelépés lehetőségét. A probléma az, hogy gyenge, szórványos a kapcsolat az üzleti szféra és a kutatásfejlesztés kö­zött. A régiók ez irányú fejleszté­se érdekében EU-konform szer­kezeti rendszert s teljesen új fi­nanszírozási szisztémát kell ki­alakítani. Ennek első lépése volt az innovációs alap életre hívása, és a tervek szerint tavasszal elfo­gadja az Országgyűlés az innová­ciós törvényt is. Többszörös a PHARE-igény Csaknem négyszeres a túljelentkezés az integrált helyi fejleszté­seket segítő PHARE-pályázatokra. A csatlakozó országból tagál­lammá váló Magyarországon a 2002-2003-as az utolsó PHARE- program, jövő év májusától a strukturális és a kohéziós alapok váltják fel az előcsatlakozási programokat. Élénk érdeklődést tükröz, hogy csaknem négyszeres túljelentke­zést regisztráltak az utolsó PHARE-pályázaton. A 97,4 mil­lió eurós keretre hozzávetőlege­sen 400 millió euró értékben ér­keztek beadványok. A szigorú el­járási rend miatt azonban nem te­hetik közzé a részleteket a bírá­lók. A november 7-ig beérkezett pályaműveket a hét régió szak­mai értékelőcsoportja véglegesíti, azt országosan összesítik, s a vég­eredményt eljuttatják az Európai Unió budapesti delegációjához - tudtuk meg Takács Laurától, a VÁTI Kht. irodavezetőjétől. Az utolsó PHARE-pályázatra három címen lehetett beadni pá­lyázatokat. A városi, települési, ipari és katonai területek rehabili­tációja témájában megvalósítan­dó beruházások révén olyan, használaton kívüli területeket szeretnének újra bevonni egy falu vagy város életébe, amelyek egy­részről befektetési lehetőséget, másrészről új munkahelyeket te­remthetnek. A régión belüli elér­hetőséget javító infrastruktúrafej­lesztés címén azokat a pályázókat támogatnák, amelyek egy kisebb vagy nagyobb térség elérhetősé­gét és így fejlesztését segítenék elő. A harmadik cél olyan projek­tek megvalósítása, amelyek si­kerrel javíthatják egy társadalmi csoport foglalkoztathatóságát. Új hivatal januártól Január 1-jétől megalakul a Ma­gyar Terület- és Regionális Fej­lesztési Hivatal. Feladata az or­szág regionális fejlődésének irá­nyítása lesz. Így tehát Magyaror­szág, hangsúlyosan az elmaradott térségek felzárkóztatása áll az új hivatal ténykedésének középpont­jában. Ide kerül néhány országos jelentőségű rehabilitációs projekt irányítása. A hivatal hatáskörébe tartozik majd az is, hogy az or­szág hosszú távra készített, átfogó fejlesztési tervének készítésekor a régiók és a kistérségek munkáját összehangolja. Az új intézmény­ben véleményezik az EU-ban ké­szülő területfejlesztéssel kapcso­latos előterjesztéseket is. Az oldalt írta és szerkesztette: Holubár Zita

Next