Népszava, 2004. július (132. évfolyam, 152–178. sz.)

2004-07-19 / 167. szám

8 HÍR ÉS HÁTTÉR 2004. JÚLIUS 19., HÉTFŐ A VENDÉGLÁTÓSOK RÉME A STANDOLÁS A jövedéki adónál sokkal jobban aggasztja a vendéglátósokat, szál­lodásokat az augusztus 1-jétől hatályba lépő úgynevezett napi stan­dolást, italnyilvántartást előíró jogszabály. Ez, állítják az érintettek, lehetetlen helyzetbe hozza a vendéglátóhelyeket, és oda vezethet, hogy legfeljebb egy-két fajta bort tartanak majd, ez pedig a hazai bo­rászoknak is érzékeny érvágást jelenthet. Szeptember elején módo­sító indítványt nyújtanak be, hogy a jövedékiadó-kötelezettség alá eső palackos borok esetében a jogszabály ne követelje meg a napi standolást. Addig is arra kérik a vám- és pénzügyőrséget, hogy te­kintsenek el palackos borok napi nyilvántartásba vételének meg­követelésétől és a büntetésektől. Egy doboz cigaretta ára (Ft) és adótartama (%) az EU-ban jH cigaretta ára forintban V­­"v ............................. a cigaretta adótartama %-ban és forintbanL .­ £ 1274 NÉPSZAVA Az oldalt írták: Bihari Tamás, Illés József, Regős Zsuzsa A jövő évi infláció legfeljebb 4,5 százalék lehet, amit elősegít, hogy a jövedéki adók és az áfakulcsok sem változnak - kö­zölte minap a pénzügyminiszter. Ugyanakkor sejteni engedte, más módon igyekeznek gátat vetni a környező országokból áramló növekvő dohány- és üzemanyag-turizmusnak. Ez lénye­gében a szomszédságban államilag dotált termékek vámtéte­leinek megemelését jelentené - ha ehhez az EU is hozzájárul. Magyarországon 2005. január elsejétől lép hatályba az uniós normákhoz igazított jövedéki­­adó-törvény. A hazai jövedéki termékkör megegyezik az uniós­sal, vagyis az ásványolajtermé­keket, az alkoholtartalmú italo­kat és­ a dohánygyártmányokat adóztatják ebben a rendszerben. Az Európai Unió nem írja elő, hogy az egyes termékeken pon­tosan mennyi legyen a jövedéki adó, a jogharmonizáció csak odáig ment el, hogy meghatá­rozta a minimális adószinteket az egyes jövedéki termékekre. Tekintettel arra, hogy Magyar­­ország az előírt minimum adó­szintet - a cigaretta és bizonyos fűtőolajok kivételével - minden termék esetében már elérte, a ki­vételektől eltekintve a csatlako­zás nem érintette a jövedéki ter­mékek adóit, árait. A jövedéki adó mellett lehető­ség nyílik majd arra is, hogy úgynevezett nemzeti fogyasztási adót alkalmazzanak, mint pél­dául a finnek az üdítőitaloknál, a gyümölcsleveknél és az ásvány­vizeknél, a dánok a parfümök­nél. Nálunk nem tervezik az ezekhez hasonló adók kivetését, sőt várhatóan megszűnik majd a kávé és az aranytermékek fo­gyasztási adója is. A következő hetekben formá­lódó jövő évi költségvetést ter­vező politikusok és szakembe­rek egyetértenek abban, hogy törekedni kell a jövedéki adó ál­talános szintjének csökkentésé­re. A magas jövedéki adó ugyan­is csak a feketeimportot erősíti. Egyes becslések szerint az ille­gálisan behozott dohánytermé­kek aránya a teljes forgalmon belül meghaladja az egyharma­­dot. Pontos elképzelések azon­ban még nem fogalmazódtak meg a költségvetésről gondol­kodók körében, mekkora legyen az adócsökkentés mértéke. Az unióba lépés tehát nem jár jövedéki „veszéllyel”. Adódik azonban másfajta, különösen a román és az ukrán határon érzé­kelhető, valódi veszély, mégpe­dig az egyelőre csak az utasfor­galomban érzékelhető, az utóbbi időben megnövekedett bevásár­ló- és csempészturizmus. Ebből a szempontból Szabolcs-Szat­­már-Bereg megye kiemelt kör­zetnek számít, hiszen ez a térség a három ország találkozási pont­ját jelenti. Van, aki kijár tankol­ni, akad olyan, aki nagyobb üzemanyag-tartályú autójából kínálja a literenként 150-160 fo­rintos benzint. Záhony és Nyír­ség pedig a cigarettacsempészek paradicsoma. A millió forintos nagyságrendű csempészésnek vélhetően csak a töredékét lep­lezik le a határőrök, az áruk többsége bekerül az országba. E jelenségek ellen nem sokat tehet a magyar szabályozás, hacsak nem fogalmaz meg olyan lépéseket, amelyeket Brüsszel­ben is elfogadnak. A Pénzügy­minisztériumban egyelőre nem erősítették meg információnkat, miszerint új vámtételek beveze­tését fontolgatják, de minden jel arra utal, hogy a hazai piac védelmében mégiscsak effajta lépésekre szánják el magukat. Üzemanyagadó: több mint 60 százalék . “ Magyarországon­­ hozzávetőleg 20-40 százalék­­növ­öV, har magasabb az M­T üzemanyagárba épített adótar­tam, mint a többi közép-európai országban. Idehaza az elvonások mértéke mind a gázolaj, mind a benzin esetében meghaladja a 60 százalékot. A hajtóanyagárban lévő adó­­országunkban már a rendszerváltás óta ilyen magas. Ennek a szakértők szerint az az oka, hogy az üzemanyagárba épített jövedéki és forgalmi adó - más közterhekkel ellentétben - egyszerűen és hatékonyan be­szedhető, így biztos bevételt biz­tosít az államnak. Hazánkban a benzin és a dízel­olaj már több mint egy évtizede szabadáras termék, ez azt jelen­ti, hogy a kormányzat nem hatá­rozhatja meg a hajtóanyagok fo­gyasztói árát. (Az üzemanyagok belföldi ára döntően a világpiaci jegyzésáraktól és - mivel az olajüzletek elszámolása dollár­ban történik - a forint dollárhoz viszonyított árfolyamától függ.) A kabinet, ha befolyásolni kí­vánja a hajtóanyagárakat, csu­pán annyit tehet, hogy mérsékli az üzemanyagárban lévő forgal­mi, illetve jövedéki adót. Ezt a közelmúltban bekövet­kezett drasztikus áremelkedések megtörténte után szinte azonnal meg is tette a kabinet. A parla­ment májusban fogadta el a kor­mány előterjesztését, amely egy új üzemanyag jövedékiadó­csökkentési mechanizmus beve­zetésére vonatkozott. A rendel­kezés szerint, amennyiben a 95-ös oktánszámú benzin fogyasztói ára két egymást követő hétfő át­lagában eléri a 250 forintot, a jö­vedéki adót úgy csökkentik, hogy a literenkénti fogyasztói ár 2 forinttal 248 forintra mérsék­lődjön. (Ez érvényes a többi benzinfélére is.) Újabb árnö­vekedés esetén 5 forintonként 1 forinttal csökken a fogyasztói ár. (Ez gyakorlatilag drágulás miatti ártöbblet forgalmi adójá­nak az elengedését jelenti.) Így például abban az esetben, ha a benzin átlagára elérné a 260 fo­rintot, a kompenzációs rendszer alkalmazása miatt az autósok­nak csak 255 forintot kellene fizetniük, 275 forintos literen­kénti ár esetén pedig - az adó­­mérséklés eredményeként - csak 260 forintba kerülne a ben­zin. (Az átlagár kiszámításakor a kormány nem a Mal Rt. úgy­nevezett listaárát, hanem az or­szág valamennyi töltőállomás­hálózatánál alkalmazott kiske­reskedelmi ár átlagát veszi ala­pul.) A gázolajnál 225 forint a beavatkozási határ, a kabinet ennél az árszintnél kezdi a haj­tóanyagárba épített jövedéki adót csökkenteni. A magyar kormány az árak csökkentése érdekében Európá­ban elsőként lépett. (A Pénzügy­minisztérium számításai szerint 1 százalékos üzemanyagár-emel­­kedés 0,3 százalékkal növeli az inflációt.) A kormányzat annak ellenére mérsékelte az adótarta­mot, hogy az Európai Unió (EU) több vezető politikusa — az unió bevételeit féltve — az üzem­anyagadók csökkentése ellen emelte fel a szavát. Az EU-ban minimál jövedéki adó a gázolaj esetében literenként 76 forint, míg a benzin esetében 90 forint. A bor után literenként 8 forintot kell fizetni A bor jövedéki adóját még az Orbán-kormány vezette be. A jogszabály meg­születésekor li­terenként 5 fo­rintban szabták meg az adónem mértékét. Tavaly 1,5 milliárd forintos jövedékiadó-bevételt könyvelhetett el a költségvetés. Hosszas vitát követően módosí­tották a jövedéki adóról szóló törvényt, így literenként 8 forin­tot kell kifizetni a palackozott borok után. Terméstől függően körülbelül 3 milliárd forint be­vétellel számolhat idén az állam. A szőlészek, borászok kemény küzdelmet folytattak azért, hogy a nem szőlőből készült gyü­mölcsborok jövedéki adóját ne szállítsák le a szőlőből érlelt borok szintjére. Erőfeszítéseiket siker koronázta, és a gyümölcs­borok literére 80 forintos jöve­déki adót szabtak ki a törvény­­alkotók. Az unió legtöbb országában a hazainál magasabb költségveté­si elvonások terhelik a borokat - jelezte a különbséget Magda Sándor, az Országgyűlés mező­­gazdasági bizottságának elnöke. Hazánkat semmi nem kötelezi arra, hogy akár a későbbiekben is tovább emelje a jövedéki adót. A szakpolitikus hozzátette, a minőségi borok esetében a jövedéki adó mértéke még az 1 százalékot sem éri el, de az olcsó termékeknél is legfeljebb 2-3 százalék. Abban általában megegyeznek a szakemberek, hogy nem a jöve­déki adó veszélyezteti a magyar borexportot, hiszen még így is túlságosan olcsón, főleg hordós kiszerelésben vásárolják az uniós kereskedők. Itthon pedig inkább a jó minőségű, alacsonyabb ár­fekvésű spanyol, olasz, portugál, argentin, chilei és dél-afrikai bo­rok veszélyeztethetik a magyar asztali bortermelőket. Fél liter sör árának 40 százaléka adó A hazai sörgyárak évek óta panasz­kodnak, hogy hát­rányosabb helyzet­ben vannak a bor­ágazathoz képest. A Magyar Sörgyár­tók Szövetségének adatai szerint idén 15 százalékkal emelkedett a sör jövedéki adója. Jelenleg hektoliterenként, alko­holfoktól függően akár a 420 fo­rintot is elérheti a jövedéki adó. Ma egy félliteres sör árának 40 százalékát teszi ki a jövedéki adó. A magyar sörexport elhanyagol­ható, jövedéki adó inkább a bel­piaci forgalomban idézhet elő kedvezőtlen folyamatokat. Május 1-jétől az uniós tagországokból érkező sörre kivetett 12,5 száza­lékos vám is megszűnt, így a szakemberek attól tartanak, hogy a tavalyi 400-450 ezer hektolite­res sörbehozatal idén megkétsze­reződhet.. Ezt a veszélyt csak fo­kozza, hogy Németországban 2003-ban a dobozos sör csoma­golóanyagára bevezetett környe­zetvédelmi termékdíj miatt az ottani kereskedelmi láncok és a kisebb üzletek tulajdonosai is be­szüntették ennek a terméknek az árusítását. A rendkívül olcsó né­met dobozos sörök máris elárasz­tották a kelet-közép-európai ré­giót, így Magyarországot is. Dohányadó: 94,5 százalékos emelkedés A hazai do­hánygyárakat valósággal sok­kolta, hogy az elmúlt másfél hírben összessé­gében 94,5 szá­zalékkal emelkedett a dohány­­termékekre kivetett jövedéki adó mértéke. Ez a kivitelt nem befolyásolja, mert hazánk gya­korlatilag nem exportál cigaret­tát és egyéb dohányterméket. Nagyon érzékenyen érintette vi­szont a belföldi fogyasztókat. A dohányáruk jövedéki adója két összetevőből áll - magyaráz-REGIONÁLIS KÖZPONTOK A jövedéki adóról és a jövedé­ki termékek forgalmazásának szabályairól szóló törvény ér­telmében a jövedéki adó­üggyel kapcsolatos feladato­kat Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása után a regionális jövedéki központok látják el. Ilyen köz­­pont található a fővárosban, Székesfehérváron, Győrben, Pécsen, Egerben, Nyíregyhá­zán és Kecskeméten. E köz­pontok feladata és hatásköre kiterjed az energiaadóval kapcsolatos feladatokra is. Ja Bede Rita, a British American Tabac Hungary Kft. vállalati kapcsolatokért felelős főmunka­társa. Az uniós jogszabályok előírják, hogy a cigaretta árában legalább 57 százalékot képvisel­jen a jövedéki adó. Ez alól 2008 december végéig felmentést kaptak az új tagországok. Jósze­rivel csak Magyarország nem élt ezzel a lehetőséggel, és már ta­valy elérte ez az arány az 58,3 százalékot. Az uniós előírások­ban az is szerepel, hogy ezerszá­lanként a jövedéki adónak el kell érnie a 64 eurót. Ez 2003-ban 42 euró volt, idén felemelték 46 euróra. Hazánkban jelenleg a legnépszerűbb középkategóriájú cigaretta ára dobozonként 455 forint. Az ugyanebbe a szeg­mensbe tartozó termékekhez Szlovákiában 280, Lengyelor­szágban 215, Ukrajnában 70- 130 forintért lehet hozzájutni. * Az Európai Bizottság Vámunió és Adózás Főigazgatóságának tá­jékoztatása szerint öt ország: Dánia, Finnország, Németország, Svédország és Nagy-Britannia je­lezte szándékát, hogy mennyiségi korlátozást vezet be az új tagálla­mokból érkező dohánytermékek­re, az uniós adószint elérésére ka­pott felmentési időszak alatt, így a magyar állampolgárok belföld­ről mennyiségi korlátozás nélkül vihetnek ki más országokba do­hánygyártmányt, de a felmentési időszak végéig, 2008. december 31 -ig a felsorolt országokba csu­pán 200 szál cigarettát vihetnek magukkal. Valós veszélyt jelent a megnövekedett bevásárló- és csempészturizmus Vámtételek emelése a hazai piac védelmében? Dreher sörgyár - ahogy a 21. században készül a sör. Idén 15 százalékkal emelkedett a sör jövedéki adójaFotó: Kertész Gábor

Next