Népszava, 2004. december (132. évfolyam, 280–305. sz.)
2004-12-01 / 280. szám
4 Mikola érdekeltségei privát cégekben Egészségügyi területen tevékenykedő cégekben volt érdekeltsége Mikola Istvánnak, az Orbán-kormány volt egészségügyi miniszterének, aki a hét végén a Fidesz budapesti kampánygyűlésén a többi között éppen arról beszélt: a kórházak nem eladók, az egészségügyi ellátás állami felelősség, az állam nem vonulhat ki belőle, és nem adhatja át a terepet tőkés, multinacionális befektetőknek. A polgári kormány egészségügyi minisztere úgy vélte: a kórház és az egészségbiztosítás nem lehet a parttalan profitszerzés piaci terepe. Minisztersége előtt, 2000 júliusa és novembere között Mikola Istvánnak meghatározó, 83 százalékos befolyása volt a Phonendoscop Egészségügyi, Tanácsadó és Kiadói Korlátolt Felelősségű Társaságban, amelynek elnevezése idén júliustól Os Frontale Egészségügyi, Tanácsadó, Tanúsító és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaságra változott. A cégadatok szerint már minisztersége idején, 2001 júliusában Mikola Ádám és Mikola Eszter fele-fele arányban jegyezték a céget. A leányfalui cég mellett Mikola István nevét megtaláljuk egy másik, budapesti társaságban is. A volt miniszter éveken át, 1992 decembere és 2000 januárja között felügyelőbizottsági tag volt a MaMMa Egészségügyi Rt.-ben, illetve korábbi nevén MaMMa Klinika Rt.-ben. A vállalat tevékenységei közé tartozott a gyógyszerkiskereskedelem, a fekvőbeteg-ellátás, egyéb humán-egészségügyi ellátás, illetve a részvénytársaság fő tevékenysége a járóbeteg-ellátás volt. Hét végi beszédében Mikola István emlékeztetett: a világ azon részén, ahol privatizálták a kórházakat, az egészségügyi intézményeket, ott mindenhol előbb-utóbb a betegnek fizetnie kellett az ellátásért. Fizetni kell az egészségért? - tette fel a kérdést néhány nappal ezelőtt az Orbán-kormány volt egészségügyi minisztere, és reményét fejezte ki, hogy december 5-én véghez vihető a rendszerváltozás. Mint mondta: „Azok a kórházak, amelyeket apáink, nagyapáink verítékével építettek, nem eladók!” A volt miniszter emlékeztetett arra, hogy a népszavazáson a kórház-privatizáció leállítása ügyében is szavazni kell, és mint fogalmazott: bár szegények vagyunk, de gazdagok is, mert még mindenünk megvan. (Népszava) Készülnek az új haderő kiképzésére Márciusban indul az új kiképzési rendszer az önkéntes haderőnél; a háromszor hat hónapos betanítást főleg Tapolcán végzik majd - közölte egy várpalotai szakmai konferencián Szenes Zoltán altábornagy. A vezérkari főnök elmondta: a honvédség a klasszikus haderőnemek mellett most a különleges műveletek irányába szakosodik, vagyis a katonai rendőri, az egészségügyi, a műszaki, a békefenntartói és a felderítői képességek fejlesztésére. Hozzátette: a NATO-ban hatodik helyen teljesítő magyar békefenntartók a jövőben egyre inkább a Balkánon, a KFOR kötelékében vállalnak majd szerepet. (MTI) Elismerés az osztrák házelnöknek A Magyar Köztársasági Érdemrend Nagykeresztje kitüntetést adományozta Andreas Kitolnak, az osztrák parlament elnökének a miniszterelnök előterjesztésére Mádl Ferenc államfő, osztrák kollégájának Szili Katalin adta át az elismerést a Parlamentben. A néppárti politikus - akit az ünnepségen a magyar házelnök igazi magyarbarát személyiségnek nevezett - Magyarország uniós csatlakozásában szerzett érdemeiért és a két ország parlamentjének együttműködésében játszott szerepéért kapta a díjat. Andreas Khol kijelentette, hogy immár a két ország uniós együttműködése a közös cél. Tegnap egyébként az Országházban megkezdődött a regionális parlamenti elnökök konferenciája, ahol az együttműködésről esett szó. (MTI) Pert vesztett a Magyar Nemzet Személyiségi jogi pert nyert Magyar Bálint a Magyar Nemzet ellen; az elsőfokú ítélet az oktatási miniszter keresetének megfelelően kimondta: valótlanok és a jó hírnevet, a becsület védelméhez fűződő személyiségi jogot sértőek azok a lapban tavaly megjelent állítások, melyek szerint a miniszter nem tud elszámolni ingatlanvásárlásának forrásaival. A Fővárosi Bíróság nem jogerősen elégtétel adására és kétmillió forintos nem vagyoni kár megfizetésére kötelezte a Magyar Nemzet kiadóját, illetve főszerkesztőjét. (MTI) BELFÖLD 2004. DECEMBER 1., SZERDA Veér András: csak ellátási garanciával lehet egy kórházat magánosítani Most a Fidesz Rácz Jenőt támadja Közérdekű adatokkal való visszaélés miatt feljelenti a Fidesz az egészségügyi minisztert, mert a párt szerint Rácz Jenő hamisan tájékoztatja a közvéleményt a kórház-privatizációs népszavazás sikeressége esetén várható következményekről. A tárcavezető ugyanakkor több alkotmánybíró álláspontja alapján állítja: a referendum akár a jelenleg magánkézben lévő egészségügyi intézmények visszavásárlásához is vezethet. Az egészségügyi miniszter Bihari Mihály, Czúcz Ottó, Strausz János, Holló András alkotmánybíróknak az Alkotmánybíróság tavaly novemberi határozatához fűzött különvéleményük alapján ismerteti a választókkal, hogy egy sikeres kórház-privatizációs népszavazás akár a jelenleg magánkézben lévő egészségügyi intézmények visszavásárlásához is vezethet. Rácz Jenő ezt arra reagálva mondta, hogy a Fidesz közölte, feljelenti, mert a párt szerint a tárcavezető hamisan tájékoztatja a közvéleményt a népszavazás sikeressége esetén várható következményekről. A miniszter ugyanakkor úgy látja, hogy a kormánynak az a feladata, hogy minden olyan lehetőséget megismertessen az emberekkel, amely döntésüket befolyásolhatja. Rácz Jenő ugyanakkor tegnap a népszavazás lehetséges következményeiről a történelmi egyházak képviselőit tájékoztatta. A miniszter elmondta, hogy az egyházak képviselői felvetették, hogy ha az igenek lesznek többségben a kórház-privatizáció leállításáról szóló népszavazási kérdésben, akkor az Alkotmánybírósághoz fordulnak annak tisztázására, hogy a döntés mennyiben érinti az egyházi tulajdonban lévő egészségügyi intézményeket. Az egyházak vezetőinek véleménye megoszlott a kérdésről, bár Rácz szerint a népszavazás azt juttatja eszükbe, ahogyan az 1950-es években az egészségügyi intézményeket államosították. A privatizációval kapcsolatban azt is tudni kell, hogy jelenleg minden esetben az egészségügyi intézmények tulajdonosai döntik el, hogy magánkézbe akarják-e adni a kórház működtetését vagy sem - mondta el lapunk kérdésére Veér András egészségpolitikus. A kórházak Magyarországon 90 százalékban az önkormányzatok, tíz százalékban pedig az állam, illetve az egyházak tulajdonában vannak. Veér kiemelte, hogy legtöbb esetben nem az egészségügyi intézményeket, csupán azok működtetését adják magánkézbe. Magyarországon egyelőre mindössze három kórház esetében van erre példa. A privatizáció nem egy gyors folyamat: a döntést követően a kórházat gazdasági társasággá kell alakítani, majd ki kell írni egy pályázatot, amelyben például az önkormányzat rögzíti, milyen feltételekkel vehető át az üzemeltetés. Ezek közé tartozik általában, hogy meg kell tartani a kórház funkcióit, és nem lehet osztályokat megszüntetni, a tulajdonosra nézve kötelező ellátási kötelezettség ugyanis megmarad - mutatott rá a Veér. Emellett előírható, hogy mennyi ideig nem lehet elbocsátani a dolgozókat, milyen fejlesztéseket kell végrehajtani, mennyi pénzt kell azonnal a kórház fejlesztésére, adósságának törlesztésére fordítania a befektetőnek. Veér András szerint csupán a pályázat elkészítése és kihirdetése mintegy három hónapot vesz igénybe. Ezt követően lehet kiválasztani a jelentkezők közül a megfelelő befektetőt, akivel elkezdődnek a tárgyalások, amelyek szintén akár több hónapig is tarthatnak. A kórházi ingatlan általában a tulajdonos birtokában marad, bár annak átadása is elfogadható döntés, ha a szerződésben megfelelő garanciákhoz kötik a felhasználását - vélekedett a szakpolitikus. Az intézménynek minden esetben szerződést kell kötnie az Országos Egészségbiztosítási Pénztárral, hogy megmaradjon az ingyenes ellátás. Losonczi Gergely A miniszter alkotmánybírák különvéleményére hivatkozik Légicsata a fapados társaságok között Egy napilapban egész oldalas hirdetést jelentetett meg az easyJet, amelyben versenytársának, a Wizz Airnek a járattörléseit felemlítve arra szólítja fel az utasokat, az ilyen járattörlés esetén az easyJetet, szerintük Kelet-Európa legnagyobb fapados légitársaságát válasszák. A Gazdasági Versenyhivatal és a reklámszövetség hivatalosan még nem kapott jelzést az ügyről. Az easyJet saját állítása szerint, mint Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont-légitársasága hivatalos közleményében arra hivatkozik, azért tette közzé a Wizz Airt támadó hirdetését, hogy megvédje az iparág hírnevét. Az egyik napilapban megjelentetett egész oldalas hirdetésben az easyJet kérdőre vonja vetélytársát, a Wizz Airt a reklám szerint 200 járattörlés miatt. A társaság ezzel sem elégedett meg, és arra szólította fel az olvasókat, a versenytárs törölt járata helyett az ő járataikat vegyék igénybe. Az easyJet megfogalmazásában „a Wizz Air ugyancsak diszkont-légitársaságnak nevezi magát, azonban a szisztematikus járattörlések gyakorlata rontja valamennyi diszkont-légitársaság hírnevét”. Ezért reklámkampányt indított az easyJet, hogy „kiderítse, hogy a Wizz Air légitársaság a közelmúltban törölt-e járatokat és ha igen, pontosan mennyit”. Az easyJet közölte azt a gyanúját, hogy gazdaságossági okokból a versenytárs olyan járatokat is törölt, amelyekre már eladták a jegyeket. A társaság saját közlése alapján eddig egyetlen járatát sem törölte, és kifejtette, addig nem nyugszik, míg a Wizz Air közzé nem teszi járattörlési statisztikáit és az erre érvényes utas- és üzletpolitikáját. A megtámadott cég válaszában azzal érvelt, hogy egy hónappal ezelőtt, menetrendi módosítás miatt töröltek járatokat, így a változások nem vagy csak csekély mértékben érintették az utasokat. A Wizz Air azt is közölte, a módosításokról értesítették utasaikat, akik a légitársaság más járataival jutottak el a célállomásra. A társaság kifejtette, minden légitársaság, így a versenytárs cég is törölt, töröl járatokat, sőt az easyJet bizonyos piacokról ki is vonul. Felmerülhet a bírósági hatáskörbe tartozó hírnévrontás, ha bizonyítható, hogy valótlan tény állításával, híresztelésével vagy valós tény hamis színben való feltüntetésével a versenytárs jó hírnevét sérti a magatartás - nyilatkozta a Népszavának Fimiksz Judit, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának munkatársa. Az easyJet eljárása a reklámtörvénybe is ütközhet, a megtévesztő, illetve a megtévesztő összehasonlító reklám kategóriában. A fogyasztó megtévesztését a GVH több csatornán észlelheti. Egyebek mellett a fogyasztó bejelentése vagy a társhatóságok jelzései alapján. A versenyhivatal előzetesen vizsgálja, hogy a hatáskörébe tartozik-e az adott ügy, majd mérlegeli, hogy az eset sértheti-e a versenyhez kötődő közérdeket, van-e versenyjogi revelanciája - említette Fimiksz Judit. Ha igen, csak ezt követően indítja meg a hivatal a versenyfelügyeleti eljárást. Ha a GVH hatáskörébe eső ügyben a versenyfelügyeleti eljárás során bizonyítást nyer a jogszabálysértő magatartás, az eljáró versenytanács bírságot szabhat ki. A bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. A hivatal megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütköző magatartás további folytatását, elrendelheti a megtévesztésre alkalmas tájékoztatással kapcsolatban helyreigazító nyilatkozat közzétételét. Népszava-információ Az easyJet vetélytársával szembeni eljárását egyelőre nem vizsgálják hivatalosan Fotó: Szalmás Péter Elfogadott az oktatási ombudsman hivatala Az oktatást érintő legfontosabb ügyek megtalálják a hivatalt, az e területen jelentkező fontos és jogilag értékelhető ügyekben lassan megkerülhetetlenné válik, számítanak a véleményére - közölte Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa tegnap abból az apropóból, hogy ma öt éve lépett hivatalba. Mintegy négyezer üggyel fordultak az elmúlt fél évtizedben a biztoshoz, ami azt mutatja, hogy az oktatás elfogadta és „befogadta” e posztot - fejtette ki. A panaszok kétharmada a közoktatás, egyharmada a felsőoktatás területéről érkezett. Utóbbiak száma szeptembertől megnövekedett, mivel tavaly - egy törvényi hiba miatt - nem vizsgálhatta a biztos az ilyen eseteket. Eddig mintegy 200 esetben fogalmaztak meg ajánlást, amelynek 98 százalékát az érintettek elfogadták. Ilyen jellegű intézmény korábban nem működött Magyarországon, s „Európában sincs párja” - vélekedett az oktatási biztos, aki máig nem ért annak a vizsgálatának a végére, amely arra ad választ: jogszerűen zárják-e ki a tanító- és óvóképzésből az egyes testi fogyatékkal élőket. Aáry lapunknak azt mondta: orvosi szakértői jelentésre vár, ám a jövő évi felvételik idejére mindenképpen meghozza ajánlását. Népszava-információ NÉPSZAVA A MAGYAR REKLÁM SZÖVETSÉGHEZ (MRSZ) még nem futott be hivatalos panasz az easyJet hirdetése miatt - mondta Hargitai Lilla, a szövetség elnöke. Az MRSZ etikai bizottsága mindenesetre december 13-i ülésén tárgyalja a diszkont-légitársaság hirdetésének közzétételével kialakult helyzetet. A szövetség az ülést követően alakítja ki hivatalos álláspontját. ÜIMT _1.í< Tisztelt Előfizetőink! Értesítjük Önöket, hogy 2005. január 1. napjától kezdődő hatállyal a helyhez kötött telefonszolgáltatás Általános Szerződési Feltételei (ÁSZF) megváltozik. A változás eredményeképpen az ÁSZF 7. pontja kiegészül a Feltételes kedvezmény szabályozásával foglalkozó fejezettel. Módosul az Alaphang díjcsomag havi előfizetési díja, a díjcsomagra vonatkozó számfenntartási díj, valamint változnak egyes szolgáltatások hívásdíjai is az alábbiak szerint: nettó 25% áfa bruttó összesen Alaphang díjcsomag havi előfizetési díja (Ft) 1600 400 2000 Számfenntartási díj Alaphang díjcsomag esetén 1000 250 1250 Tudakozó plussz (Ft/perc) 108 27 135 Belföldi tudakozó (Ft/hívás) 52 13 65 Nemzetközi tudakozó (Ft/hívás) 34 170 Flangos számla (Ft/hívás) 10,50 52,50 Ébresztő, figyelmeztető hívás (Ft/hívás) 42 10,50 52,50 A fenti változásokat és a nyilvános állomások impulzusidejének módosulását az Általános Szerződési Feltételek 2. sz. mellékletét képező Díjfüggelék vonatkozó pontjaiban rögzítettük. Tájékoztatjuk előfizetőinket, hogy amennyiben jelen módosításokat nem kívánják elfogadni, úgy az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 132. § (4) és (5) bekezdéseiben meghatározott jogokkal élhetnek. A módosításoknak megfelelően kiegészített, hatályos Általános Szerződési Feltételek teljes terjedelemben megtekinthetők a www.monortel.hu honlapunkon vagy ügyfélszolgálati irodáinkban. Tisztelettel: Monor Telefon Társaság Rt. 2004. december 1. 136 42