Népszava, 2005. szeptember (132. évfolyam, 204-229. szám)
2005-09-08 / 210. szám
8 HÍR ÉS HÁTTÉR 2005. SZEPTEMBER 8., CSÜTÖRTÖK NÉPSZAVA A Fideszről köztudott, hogy nem híve a privatizációnak, ám most Orbán Viktor továbbment: egyenesen a magánosítás befagyasztását követeli. S teszi ezt akkor, amikor sikeresen befejeződhet a Budapest Airport Rt. üzemeltetési jogának eladása. A Fidesz-elnök nyilatkozatai miatt a befektetők elfordulhatnak Budapesttől, s az EU kapujaként Kelet-Európa és Ázsia felé Pozsonyt, Prágát vagy Zágrábot részesíthetik előnyben. A mindenkori kormánynak oda kell figyelnie arra, amit a legerősebb ellenzéki párt vezetője mond, de a nemzet szélkakasa, Orbán Viktor esetében ezt kellő óvatossággal érdemes megtenni - fogalmazott Szanyi Tibor a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) politikai államtitkára. - A Fidesz elnöke volt már liberális és lett konzervatív, ha úgy érezte, hogy a közvélekedés szele arról fúj. Most éppen baloldalinak vélt jelszavakat, például a privatizáció leállítását hajtogatja. A nemzetközi baloldali mozgalom pártjai számára valóban fontos és aktuális kérdés, hogy mi számítson közszolgáltatásnak és milyen vagyonelemeket tartson meg az állam. Ezt azonban nem egy személy szabja meg. A politikai államtitkár kifejtette: az egészségügy privatizálásáról is lehet vitatkozni, de nem árt figyelembe venni, hogy már ma is legföljebb a kórházak falai vannak az állam tulajdonában, mert az egészségügyi költségek döntő hányada a privát szférából származik. Az autópályákat pedig Európában nagyrészt magántőkéből építik, az állam legföljebb arról határoz, milyen mértékben támogatja a közúthasználatot. Szanyi Tibor szerint a MÁV esetében ketté kell választani a személyszállítást és a teherfuvarozást. Az árufuvarozás az unióban a versenyszférába tartozik. A személyszállítás elfogadható közösségi szolgáltatásnak. A Magyar Posta eleve a tartósan állami tulajdonban maradó cégek között található, bár érdemes elgondolkodni, mennyire átalakult máris a szolgáltatási struktúrája - vélekedett az államtitkár. A levél- és csomagküldés még jelentős, de a nagy cégek gyakran már nem az állami postával juttatják el küldeményeiket a címzetthez. - A Budapest Airport ügyében egyetértek Orbán Viktorral, és kérése máris meghallgatásra talált - hangsúlyozta Szanyi Tibor. A repülőteret ugyanis senki nem adja el, csak annak az üzemeltetés jogát. Nem csak egyszeri hatalmas bevételről van szó, hanem az üzemeltető adót és az állam tulajdonában maradó eszközök használatáért bérleti díjat is fizet. Emellett rövid és középtávon 100 milliárdos infrastrukturális fejlesztéseket kell végrehajtania. Ehhez kevés a még oly dicséretes évi 10-11 milliárdos nyereség is. Ha most nem lépünk, Bécs, Pozsony, Prága, Zágráb is elénk vághat. Vági Márton, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. vezérigazgatója is arra hívta föl a figyelmet, hogy Nyugat-Európa hatalmas légikikötői, Heathrow vagy Frankfurt már nemigen képes bővíteni tovább kapacitását. Ezért a befektetők egy olyan repülőteret keresnek, amelyik kaput nyithat Kelet-Európa és Ázsia felé. Magyarország előnye, hogy éppen jó időben, jó helyen hirdette meg a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 szavazatos részvénycsomagját. - Ez a tranzakció több okból is eltér az eddigiektől - fogalmazott Vági Márton. - A várható bevétel minden eddigi csúcsot megdöntene, hiszen megközelítőleg 400 milliárd forint volt a legjobb pénzügyi ajánlat. Ha most elszalasztjuk a privatizációt, nem csak a vételártól, az adóbevételektől és az eszközök bérleti díjától eshetünk el, de a befektetők is más repülőtér után nézhetnek. Pozsony máris jelentkezett, és sajtóhírek szerint 18 pályázó érdeklődött a szlovák főváros repülőtere iránt. A Malév Rt. sorsa bizonytalanabb. Egyhamar nincs értelme meghirdetni, az ugyanis csökkentheti a társaság értékét, hiszen az elmúlt időszakban négy pályázat is sikertelenül zárult. Vági kijelentette: a nemzeti légitársaság idén is csak úgy lehet nullszaldós, ha eladja az üzemanyag-üzletágat. Eszközeinek eladásából még egy ideig fönntarthatja magát, de a nélkülözhetetlen fejlesztésekre nem lesz pénz. Közvetlen állami támogatásra pedig már nem számíthatnak. Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a jelenleg még 20 milliárd forintra értékelt repülőgéppark is amortizálódik. Akkor fagyasztaná be az ellenzék a privatizációt, amikor küszöbön egy sikertörténet Veszélyeztetik Budapest uniós szerepét a Fidesz követelései Az oldalt írta: Bihari Tamás, Lengyel Tibor, Regős Zsuzsa A BA Rt. üzemeltetési jogának eladása több okból is eltér az eddigiektől. A várható bevétel minden eddigi csúcsot megdöntene, hiszen megközelítőleg 400 milliárd forint volt a legjobb pénzügyi ajánlat. Fotó: Kertész Gábor MAGYAR POSTA Orbán Viktor felvetésével kapcsolatban a Magyar Posta Rt. vezetőségének nincs mondanivalója. Tomecskó Tamás szóvivő emlékeztetett arra, hogy áprilisban az ÁPV Rt. elfogadta a társaság ötéves stratégiáját, amelyben egyetlen szó sincs a magánosításról. Továbbá a parlamentben ez év májusának végén fogadták el azt a törvényt, amely rendelkezik a posta tartós állami tulajdonban maradásáról Mindazonáltal érdemes megemlíteni, hogy épp a Fidesz kormányzásának kezdetén vetődött fel a szolgáltató társaság tőzsdére vitele, majd a pénzszállítás kiemelése és magánkézbe adása, posta 2003 áprilisában vásárolta vissza a pénzszállítást és az értékfeldolgozást, illetve annak eszközeit a fideszes érdekeltségű Defend Security Kft.-től. A posta ezért 2,3 milliárd forint rövid- és középlejáratú hitel felvételére kényszerült. Emellett a biztonságos szolgáltatás érdekében mintegy 1-1,5 milliárd forintot kellett fejlesztésekre fordítani. E pénznek az előteremtését csak hivatalbezárásokkal, dolgozók ezreinek elbocsátásával tudta megvalósítani. MÁV A legnagyobb, teljesen állami tulajdonban lévő társaságnál, a mintegy 50 ezer embert foglalkoztató MÁV Rt.-nél nem kívántak részletesen állást foglalni a Fidesz kezdeményezésével kapcsolatban. Csupán annyit mondtak: nem tervezik a magánosítást, így a feltett kérdést nem tudják értelmezni. Az árufuvarozási üzletágat pedig a MÁV Rt. 100 százalékos tulajdonában lévő részvénytársaságba - a MÁV Cargo Rt.-be - helyezik át. A MÁV-on belül még mindig az áruszállítás az egyetlen jövedelmező tevékenység. Mi a bátorság? Amikor a versenyző nem ellenfelére, hanem csak az előtte álló feladatra koncentrál, ilyen egyszerű. És mi a politikai bátorság? Amikor egy kormány a közjó érdekében szakít a kialakult helyzettel, és akkor is meg meri hozni a szükséges döntést, ha mások azt hosszú éveken át halogatták. Az adócsökkentést és a feketemunka kifehérítését 15 éve ígéri minden kormány, érdemi lépés mégsem történt, azóta sem. Miért? Mert pillanatnyi érdekeire tekintve senki sem vállalta e lépések kockázatát. Gyurcsány Ferenc kormánya 25-ről 20 százalékra csökkenti a mindannyiunkat érintő áfa mértékét, és másfél millió ember számára megteremtette a legális munkavégzés keretét. Csökkenő adók, növekvő gazdaság, segélyek helyett az öngondoskodás lehetősége. Ez a dolog lényege. Bátori KÖZÖS ÉRTÉKEINK POLITIKAI HIRDETÉS MSZP