Népszava, 2005. szeptember (132. évfolyam, 204-229. szám)

2005-09-08 / 210. szám

8 HÍR ÉS HÁTTÉR 2005. SZEPTEMBER 8., CSÜTÖRTÖK NÉPSZAVA A Fideszről köztudott, hogy nem híve a privatizációnak, ám most Orbán Viktor továbbment: egyenesen a magánosítás be­fagyasztását követeli. S teszi ezt akkor, amikor sikeresen be­fejeződhet a Budapest Airport Rt. üzemeltetési jogának eladá­sa. A Fidesz-elnök nyilatkozatai miatt a befektetők elfordulhat­nak Budapesttől, s az EU kapujaként Kelet-Európa és Ázsia fe­lé Pozsonyt, Prágát vagy Zágrábot részesíthetik előnyben. A mindenkori kormánynak oda kell figyelnie arra, amit a leg­erősebb ellenzéki párt vezetője mond, de a nemzet szélkakasa, Orbán Viktor esetében ezt kellő óvatossággal érdemes megtenni - fogalmazott Szanyi Tibor a Gazdasági és Közlekedési Mi­nisztérium (GKM) politikai ál­lamtitkára. - A Fidesz elnöke volt már liberális és lett konzer­vatív, ha úgy érezte, hogy a köz­­vélekedés szele arról fúj. Most éppen baloldalinak vélt jelsza­vakat, például a privatizáció le­állítását hajtogatja. A nemzet­közi baloldali mozgalom pártjai számára valóban fontos és ak­tuális kérdés, hogy mi számít­son közszolgáltatásnak és mi­lyen vagyonelemeket tartson meg az állam. Ezt azonban nem egy személy szabja meg. A politikai államtitkár kifej­tette: az egészségügy privatizá­lásáról is lehet vitatkozni, de nem árt figyelembe venni, hogy már ma is legföljebb a kórházak falai vannak az állam tulajdoná­ban, mert az egészségügyi költ­ségek döntő hányada a privát szférából származik. Az autópá­lyákat pedig Európában nagy­részt magántőkéből építik, az ál­lam legföljebb arról határoz, milyen mértékben támogatja a közúthasználatot. Szanyi Tibor szerint a MÁV esetében ketté kell választani a személyszállí­tást és a teherfuvarozást. Az áru­­fuvarozás az unióban a ver­senyszférába tartozik. A sze­mélyszállítás elfogadható kö­zösségi szolgáltatásnak. A Ma­gyar Posta eleve a tartósan álla­mi tulajdonban maradó cégek között található, bár érdemes el­gondolkodni, mennyire átala­kult máris a szolgáltatási struk­túrája - vélekedett az államtit­kár. A levél- és csomagküldés még jelentős, de a nagy cégek gyakran már nem az állami pos­tával juttatják el küldeményei­ket a címzetthez. - A Budapest Airport ügyében egyetértek Or­bán Viktorral, és kérése máris meghallgatásra talált - hangsú­lyozta Szanyi Tibor.­­ A repülő­teret ugyanis senki nem adja el, csak annak az üzemeltetés jogát. Nem csak egyszeri hatalmas be­vételről van szó, hanem az üze­meltető adót és az állam tulajdo­nában maradó eszközök hasz­nálatáért bérleti díjat is fizet. Emellett rövid és középtávon 100 milliárdos infrastrukturális fejlesztéseket kell végrehajtania. Ehhez kevés a még oly dicsére­tes évi 10-11 milliárdos nyere­ség is. Ha most nem lépünk, Bécs, Pozsony, Prága, Zágráb is elénk vághat. Vági Márton, az Állami Pri­vatizációs és Vagyonkezelő Rt. vezérigazgatója is arra hívta föl a figyelmet, hogy Nyugat-Euró­­pa hatalmas légikikötői, Heath­row vagy Frankfurt már nem­igen képes bővíteni tovább ka­pacitását. Ezért a befektetők egy olyan repülőteret keresnek, amelyik kaput nyithat Kelet-Eu­­rópa és Ázsia felé. Magyaror­szág előnye, hogy éppen jó idő­ben, jó helyen hirdette meg a BA Rt. 75 százalék mínusz 1 sza­­vazatos részvénycsomagját. - Ez a tranzakció több okból is eltér az eddigiektől - fogalma­zott Vági Márton. - A várható bevétel minden eddigi csúcsot megdöntene, hiszen megközelí­tőleg 400 milliárd forint volt a legjobb pénzügyi ajánlat. Ha most elszalasztjuk a privatizá­ciót, nem csak a vételártól, az adóbevételektől és az eszközök bérleti díjától eshetünk el, de a befektetők is más repülőtér után nézhetnek. Pozsony máris je­lentkezett, és sajtóhírek szerint 18 pályázó érdeklődött a szlo­vák főváros repülőtere iránt. A Malév Rt. sorsa bizonytala­nabb. Egyhamar nincs értelme meghirdetni, az ugyanis csök­kentheti a társaság értékét, hiszen az elmúlt időszakban négy pályá­zat is sikertelenül zárult. Vági ki­jelentette: a nemzeti légitársaság idén is csak úgy lehet nullszal­dós, ha eladja az üzemanyag-üz­letágat. Eszközeinek eladásából még egy ideig fönntarthatja ma­gát, de a nélkülözhetetlen fejlesz­tésekre nem lesz pénz. Közvetlen állami támogatásra pedig már nem számíthatnak. Azt sem sza­bad figyelmen kívül hagyni, hogy a jelenleg még 20 milliárd forintra értékelt repülőgéppark is amortizálódik. Akkor fagyasztaná be az ellenzék a privatizációt, amikor küszöbön egy sikertörténet Veszélyeztetik Budapest uniós szerepét a Fidesz követelései Az oldalt írta: Bihari Tamás, Lengyel Tibor, Regős Zsuzsa A BA Rt. üzemeltetési jogának eladása több okból is eltér az eddigiektől. A várható bevétel minden eddigi csúcsot meg­­döntene, hiszen megközelítőleg 400 milliárd forint volt a legjobb pénzügyi ajánlat. Fotó: Kertész Gábor MAGYAR POSTA Orbán Viktor felvetésével kapcsolatban a Ma­gyar Posta Rt. vezetőségének nincs mondani­valója. Tomecskó Tamás szóvivő emlékeztetett arra, hogy áprilisban az ÁPV Rt. elfogadta a tár­saság ötéves stratégiáját, amelyben egyetlen szó sincs a magánosításról. Továbbá a parla­mentben ez év májusának végén fogadták el azt a törvényt, amely rendelkezik a posta tartós állami tulajdonban maradásáról Mindazonáltal érdemes megemlíteni, hogy épp a Fidesz kormányzásának kezdetén vetődött fel a szolgáltató társaság tőzsdére vitele, majd a pénzszállítás kiemelése és magánkézbe adása, posta 2003 áprilisában vásárolta vissza a pénz­­szállítást és az értékfeldolgozást, illetve annak eszközeit a fideszes érdekeltségű Defend Se­curity Kft.-től. A posta ezért 2,3 milliárd forint rö­vid- és középlejáratú hitel felvételére kénysze­rült. Emellett a biztonságos szolgáltatás érdeké­ben mintegy 1-1,5 milliárd forintot kellett fejlesz­tésekre fordítani. E pénznek az előteremtését csak hivatalbezárásokkal, dolgozók ezreinek el­bocsátásával tudta megvalósítani. MÁV A legnagyobb, teljesen állami tulajdonban lévő társaságnál, a mintegy 50 ezer embert foglal­koztató MÁV Rt.-nél nem kívántak részlete­sen állást foglalni a Fidesz kezdeményezésével kapcsolatban. Csupán annyit mondtak: nem ter­vezik a magánosítást, így a feltett kérdést nem tudják értelmezni. Az árufuvarozási üzletágat pedig a MÁV Rt. 100 százalékos tulajdonában lévő részvénytársaságba - a MÁV Cargo Rt.-be - helyezik át. A MÁV-on belül még mindig az áru­­szállítás az egyetlen jövedelmező tevékenység. Mi a bátorság? Amikor a versenyző nem ellenfelére, hanem csak az előtte álló feladatra koncent­rál, ilyen egyszerű. És mi a politikai bátorság? Amikor egy kormány a közjó érdekében szakít a kialakult helyzettel, és akkor is meg meri hozni a szükséges döntést, ha mások azt hosszú éveken át halogatták. Az adócsökkentést és a feketemunka kifehérítését 15 éve ígéri minden kormány, érdemi lépés még­sem történt, azóta sem. Miért? Mert pillanatnyi érdekeire tekintve senki sem vállalta e lépések kockázatát. Gyurcsány Ferenc kormánya 25-ről 20 százalékra csökkenti a mindannyiunkat érintő áfa mértékét, és másfél millió ember számára megteremtette a legális munkavégzés keretét. Csökkenő adók, növekvő gazdaság, segélyek helyett az öngondoskodás lehetősége. Ez a dolog lényege. Bátori KÖZÖS ÉRTÉKEINK POLITIKAI HIRDETÉS MSZP

Next