Népszava, 2005. szeptember (132. évfolyam, 204-229. szám)
2005-09-23 / 223. szám
NÉPSZAVA 2005. SZEPTEMBER 23., PÉNTEK HÍRes hatter 9 maguk ellen a fegyverüket Rendszeres és kötelező pszichológiai teszten vesznek részt ik a rendőrök lelki állapotát nem szeretnék vitatkozni” - tét A teljes populációra kivetítve te hozzá Szabó Dénes, Karcag átlagban nincs több befejezett rendőrkapitánya. öngyilkosság a rendőrségi állományon belül, mint az összlakosság tekintetében - értékelte az eseményeket lapunknak Garamvölgyi László, az ORFK kommunikációs vezetője. A szóvivő rámutatott arra, hogy a rendőri öngyilkosságok leginkább a médiaérdeklődés és a fegyverhasználat miatt kerülnek reflektorfénybe. A rendőri munka egyike a legtöbb stresszel és megterheléssel járó feladatoknak, akárcsak az orvosi pálya - ahol szintén nem ritka az öngyilkosság. Garamvölgyi szerint a rendőrségnél olyan fiatalemberek fordítják maguk ellen a fegyverüket, akik rövid ideje szolgálnak, még nincs meg a kellő rutinjuk és tapasztalatuk a mindennapi kihívások és stresszhelyzetek kezelésére. Hiába „mennek át” e fiatalok is az alkalmassági vizsgákon, azok a tesztek csak pillanatnyi állapotot mérnek. Egy-egy feldolgozhatatlan magánéleti probléma azonban - s ilyen a szerelmi csalódás vagy az adósság - rövid időn belül megváltoztathatják az ember lelki egyensúlyát. Szinte minden rendőri öngyilkosság hátterében is magánéleti problémák állnak. Éppen ezért Bene László országos rendőrfőkapitány intézkedési tervet adott ki, amelyben elrendelte, hogy vizsgálják felül a pszichológiai alkalmassági vizsgálatok gyakorlatát és a szakemberek készítsenek elemzést azzal kapcsolatban, hogyan lehetne még pontosabbá tenni a szűrést. Ezzel együtt a főkapitány elrendelte azt is, hogy a vezetők fordítsanak fokozottabb figyelmet a nevelőmunkára és a kollégák problémáira. Ennek eredményeképpen mostantól akkor is pszichológushoz küldik a rendőröket, ha nemrég átestek a kötelező vizsgálaton, de láthatóan lelki problémával küzdenek. A rendőrségen egyébként régóta hatékony pszichológiai szolgálat működik, amelyet bárki igénybe vehet, bárki bekopogtathat a szakorvoshoz a problémáival. Minden főkapitányság legalább egy pszichológust alkalmaz. Változó kérdések, nincs esély csalásra Két-háromszáz kérdésre kell válaszolniuk a rendőröknek a rendszeres és kötelező pszichológiai teszten. Beosztástól, vezetői pozíciótól és feladatoktól függően más és más kérdéssort kell kitölteni egy laboratórium számítógéptermében. Minden vizsgálandó egy-egy számítógép elé ül, majd beüti személyes adatait - ezzel igazolva magát. Időkorlát nincs, a kérdéseken bármennyit lehet gondolkodni. Egyetlen kérdést sem lehet azonban megválaszolatlanul hagyni, a sor végén a rendszer visszatér a válasz nélkül hagyott részekhez. Érdekesség, hogy a kérdéssort minden esetben úgy állították össze, hogy a kitöltő ne tudjon úgymond akarattal „megfelelni” a teszten, vagyis csakis őszinte válaszokat adhat. Ezt bizonyos keresztező, ellenőrző kérdésekkel biztosítják a vizsgálatnál. A kérdések között több szituációs feladat is szerepel, ezzel vizsgálják, hogy egy adott rendőr miképpen viselkedne egy adott helyzetben. Racionálisan és emocionálisan is górcső alá veszik az illetőt. A kérdéssorokat minden alkalommal cserélik, frissítik. Az állandó pontok leginkább ehhez hasonlóak: „Volt-e az elmúlt egy évben kritikai észrevétele egy vezetői döntéssel kapcsolatban?” vagy „Mennyire tud érvényesülni?”, illetve ,féltékeny-e egyes kollégáira, esetleg kollégái önre?”. A kitöltött kérdéssort végül egy pszichológus elemzi és értékeli a válaszolóval, négyszemközt. Ekkor adódik alkalom arra is, hogy más személyes problémákat is megbeszéljenek, kibeszéljenek. A szakember ezután értékelést készít a vizsgált személyről és megküldi az illetékes parancsnoknak. A kitöltött teszt és az azon szereplő válaszok a felettes számára nem hozzáférhetőek, azt a személyi anyaghoz csatolják. Ezen vizsgálati eredmények alapján (is) döntik el, hogy adott személy milyen feladat elvégzésére alkalmas. Előfordul, hogy a pszichológiai teszt kérdései alapján valakit eltanácsolnak mondjuk a terrorelhárító szolgálattól, de felelős nyomozati munkát továbbra is végezhet. Az oldalt írta: Szalay Tamás Lajos j alkalmatlanokat, csakhogy ez nem minden esetben sikerül Fotó: Népszava-archív Rendőröngyilkosságok az elmúlt években 2002 16 haláleset 2003 14 haláleset 2004 10 haláleset 2005 (napjainkig) 10 haláleset ÁGY, ASZTAL, TÉVÉ Szakértők egybehangzóan állítják, hogy nemcsak magánéleti, szerelmi gondok okozhatnak értelmi zavart a fiatal rendőröknél, hanem egyszerű egzisztenciális, anyagi probléma is. Szociális helyzetük, karrierlehetőségük hiánya komoly hatással lehet lelki egyensúlyukra. Több alkalommal is felvetődött például az a régóta létező probléma, miszerint a budapesti hivatásos állomány hatvan százaléka állandó lakhellyel rendelkező vidéki rendőrökből áll, akiknek elszállásolása nemcsak, hogy komoly költségeket jelent a kerületi kapitányságoknak, de a kiutalható szállások színvonala sem mindenben megfelelő. A BRFK-tól kapott információk szerint évente több mint kétszázhatvanmilliót költenek a rendőrségi büdzséből a vidékiek lakhatására. Gond, hogy e szállások többsége egyszerű szálló, ahol a rendőr nem egy esetben csak egy ágyat kap - külön lakrészt, külön mosdót nem. Szakértők szerint ez a fajta szociális ellátottság nagyban befolyásolhatja a rendőr munkateljesítményét és hozzáállását is. Feltehetően az alacsony fizetés és az említett körülmények is közrejátszanak abban, hogy a vidékről érkező rendőrök többsége nem mindig lát karrierlehetőséget a fővárosban és amint lehet, visszaköltözik vidékre. Ez a fajta bizonytalanság pedig nem egy esetben komoly zavart okozhat, egy hirtelen behatás teljesen kizökkentheti a fiatal egyenruhást. A szociális ellátottság hiánya és az alacsony fizetés miatt számos pályakezdő rendőr adósságokat halmoz fel, amelyeket olykor képtelen fizetni. Szintén kihatással van a feszített munkatempó és a velük szemben támasztott követelmény is, amelyek miatt társaságra, barátokra, egyszerű szórakozásra már nem jut sem idő, sem pénz, így nincs lehetőség oldott hangulatban kibeszélni a problémákat, baráti segítséget kérni. Utóbbira megoldás lehet egy átfogó közösségi program az állományon belül, ehhez azonban szintén pénzre és időre lenne szükség. A Sagem szerepe a főváros fejlesztésében Chipkártyás jegyrendszer A Sagem Magyarország Kft. a Sagem Communication leányvállalataként a SAFRAN csoport tagja, és több mint 15 éve van jelen a magyar piacon. A SAFRAN a világ 30 országában rendelkezik érdekeltségekkel, 56 000 embert foglalkoztat világszerte, árbevétele pedig meghaladja a 10 milliárd eurót. Tevékenysége négy fő területre terjed ki: repülőgép-hajtóművek, repülési berendezések, védelem-biztonságtechnika és távközlés, kommunikációs rendszerek. A Sagem Magyarország Kft. fő tevékenysége a Sagem Communication által gyártott távközlési berendezések, kommunikációs rendszerek forgalmazása, illetve ezen eszközök felhasználásával különböző informatikai, távközlési megoldások létrehozása az adott ügyféligényeknek megfelelően. A Budapesti Közlekedési Vállalat a közeljövőben tervezi bevezetni azt az automatikus elektronikus díjbeszedő rendszert, amelynek keretében a bérletek plasztikkártya-, a jegyek pedig papír alapú, érintkezés nélküli chipkártyák lesznek, és ezeket automatákban lehet majd feltölteni. Elsőként a kis földalattin építik ki a rendszert, majd a többi metróvonalon, végül pedig a földfelszíni vonalakon is. E megoldás bevezetésével a BKV jegykezelési rendszere a nyugati országok színvonalára emelkedik, sőt azon túlmenően mindezt a legmodernebb technológiával — chipkártyás és nem mágneskártyás megoldással — valósítják meg. A rendszer a jegy nélkül utazók számának csökkentése mellett nagyban növeli az utasok kényelemérzetét, mivel bármikor, sorban állás nélkül, több száz automata segítségével újíthatják meg, tölthetik fel jegyeiket, bérleteiket. A Sagem Magyarország Elektronikai Kft. az előminősítésen sikeresen túljutó négy cég egyikeként adta be műszaki ajánlatát 2005. szeptember 12-én. A 2-es metróvonal elektronikai felújításában szerzett tapasztalatokra építve, rendkívül részletesen kidolgozott ajánlat került benyújtásra, mindenre kiterjedő tervekkel, melyek megalapozottsága nagyban segíti a rövid határidők betartását. A megajánlott rendszer egy, az elektronikus jegyrendszer technológiában piacvezetők között lévő spanyol nagyvállalat, az Indra eszközeire épül, melyek bizonyítottan kis karbantartási igényűek. A Sagem Magyarország Kft. több mint 15 éves magyarországi tapasztalattal rendelkezik a rendszerintegráció, tervezés és különböző kommunikációs és informatikai hálózatok kialakításának területén, emellett a 2-es metró felújításával kapcsolatosan a BKV-nál is közvetlen tapasztalatai vannak. A Sagem célja, hogy fővállalkozóként a projekt magyar vonatkozású hányadát növelje a lehetséges magyar gyártói, szállítói, szerelői kapacitás bevonásával. Az Indra vezető spanyol vállalat az IT szolgáltatások és tanácsadás területén, és Európában a legnagyobbak közé tartozik. Több mint 40 országban van jelen világszerte. Fő tevékenységi területe széles körű üzleti megoldások tervezése és létrehozása. Szolgáltatásai középpontjában az innováció, valamint a vevők számára történő értékteremtés áll. Tevékenysége főként a következő szektorokra terjed ki: egészségügy, szállítás és közlekedés, védelem és biztonságtechnika, telekommunikáció és közművek, pénzügyi és biztosítási szektor, valamint ipar és kereskedelem. 2004-ben az Indra 10 százalékos növekedéssel több mint 1 milliárd eurós árbevételt ért el. Az elmúlt években a madridi székhelyű Indra jelentősen növelte nemzetközi jelenlétét az automatikus díjszedő rendszerek területén. A cég jegyértékesítő rendszerek kiépítéséből származó árbevételének több mint 35 százaléka már nemzetközi piacokról származik: pl. Athén, Párizs, Lisszabon, Tianjin, Sanghaj és Santiago de Chile. Az India Spanyolországban piacvezető, szinte az összes nagyobb tartományi fővárosban (Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Bilbao, Malaga) szállított már díjszedő rendszereket. A cég célkitűzései közé tartozik az északamerikai és a kelet-európai piacokon a megalapozott jelenlét elérése, amely elképzelés megvalósításának egyik állomása a Budapesti Közlekedési Vállalat elektronikus jegyrendszerének kiépítése a Sagemmel. Vr^ Sagem Magyarország * SAFRAN Group .V*vVV Indra