Népszava, 2006. december (133. évfolyam, 281-304. szám)
2006-12-01 / 281. szám
Az autózás szabadságának életérzését viszi tovább az olaszok látványos sportautója, ami a Brera modell továbbfejlesztése • Új Alfa Spidert mutattak be különleges ráadással Több mint fél évvel a hivatalos világpremier után Budapestre is megérkezett az olasz Alfa Romeo legújabb adrenalinfokozó „műtárgya", a Spider. A kissé megkésett magyarországi bemutatóra nyilván az itteni piac is magyarázattal szolgál, az viszont a hazai márkaképviseletet dicséri, hogy az eseményt egy különlegességgel fokozták. A Hajógyári-sziget Stúdiójában rendezték meg a sajtó és a szakma számára az idei év talán legkülönlegesebb autóbemutatóját. A főszereplő az Alfa Romeo új Spider sportkocsija volt, az igazi ámulatról pedig a cég egyik prototípusa, az Alfa 8C Competizione gondoskodott. Ez utóbbit a nagyközönség alig egy hónapja Párizsban, az ottani autós világkiállításon láthatta először, a magyarországi tiszteletkor tehát igazi bravúrnak számít a rendezők részéről. A kocsi a legendás olasz autógyártó „holnapra” megálmodott sportautója, tele csupa csúcstechnikával, műanyag karosszériával és könnyűszerkezetes futóművel. Értéke pénzben szinte kifejezhetetlen, no de ez egy tanulmányautó esetében teljesen érthető. Az igazi főszereplőt viszont mintegy 16 millióért bármelyik fizetőképes hazai Alfa-rajongó megrendelheti, hiszen a korábbi Brera sportkupé bázisán kifejlesztett, hagyományőrző „betonszaggató” már szerepel az itteni képviselet árlistáján is. Spider néven futó kabriók régóta szerepelnek az Alfa Romeo programjában, a Giulietta Spider a hatvanas évek álomautója volt, 15-20 éve pedig a Duetto és az akkori Spider számított a vágy különleges tárgyának. Ezeknek a legendás elődöknek a stílusát és az általuk megvalósított autós életérzést viszi tovább a most bemutatott, elegáns kétüléses sportautó. A csaknem 4,4 méteres és több mint 1,8 méter széles kocsi élményautózást kínál, motorjai pedig átlagon felüli teljesítményt nyújtanak. A kétféle kivitelben készülő Spider megrendelhető 185 lóerős, 2,2 literes JTS benzinmotorral vagy 3,2 literes, 260 lóerős, szintén benzines erőforrással. A kisebbik változathoz egyelőre csak hatfokozatú kézi váltó társítható, a nagyobbik viszont készül majd automata váltóművel és Alfa-összkerékhajtással is. Bár a Fiat konszernnek és az Alfa Romeónak vannak bivalyerős, modern dízelmotorjai is, ezek adaptálásáról egyelőre nincs szó. A sok könnyűfém komponenst használó első és hátsó futóművek külön is gondoskodnak az igazi sportkocsis karakterről (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul úgynevezett Multilink csatolású a szerkezet), a biztos talajfogást pedig elektronikus stabilizációs berendezések segítik. Az új Spider sebességét már a kocsi puszta megjelenése is sejteti, a lendületes vonalvezetés a jellegzetes alfás hűtőmaszkból indul ki, az apró, pontszerű fényszórók szinte csak dizájnelemként szerepelnek, a hosszú motorház pedig kimondatlanul is sok lóerőt sejtet. A kocsi egyébként hátulról sem kelt csalódást, a rövid és izmos farrész a híres elődtől, a Giulietta Spidertől származó örökség. A megfelelő biztonságtechnikával ellátott, kompakt utastér természetesen csupán két személynek kínál helyet, ezek viszont igen tágasak és kényelmesek, s nem érheti kritika az ebben a kategóriában jó átlagnak számító, 253 literes csomagtartót sem. Hagyományőrző az új Alfa Spider vászonteteje, az olasz gyártó ezzel is demonstrálja, hogy nem kell feltétlenül behódolni a mostani, összecsukódó fémtetős divatnak. Az Alfa Romeo Brera kupéból továbbfejlesztett forma természetesen most is az olasz autógyárral igen régóta együttműködő Pinifarina stúdiót dicséri, sőt az autó összeszerelése is ennél a cégnél történik. Tar András Régi hagyományokat visz tovább az Alfa Romeo mostani kabriója is Jól sikerült a Volkswagen Touareg főpróbája Jól sikerült a Volkswagen számára a 2007-es Dakar-rali főpróbája: a UAE Desert Challenge-en, az FIA Tereprali Világbajnokság utolsó futamán Carlos Sainz (Spanyolország) és navigátora, Michel Périn (Franciaország) három szakaszgyőzelmet szerzett meg az ötből a Dakarra felkészített Volkswagen Race Touareg 2 versenyautóval, és így a verseny leggyorsabb pilótáivá váltak. A másik Volkswagen Race Touareg 2 versenyautóban most debütált a Volkswagen gyári csapatában a finn Ari Vatanen és navigátora, Fabrizia Pons. A négyszeres Dakar-győztes a sivatagi rali utolsó szakaszán motorhiba miatt nem tudott részt venni. Ari Vatanen járművével ellentétben a Carlos Sainz vezette Volkswagen Race Touareg 2-t számos új, a 2007-es Dakar-ralira szánt alkatrésszel szerelték fel a UAE Desert Challenge-re. A Dubai és Abu- Dzabi területén, dűnék között folyó verseny volt az utolsó alkalom a Volkswagen számára, hogy versenykörülmények között, 35 fok feletti hőmérséklet mellett, a Dakar-rali mauritániai szakaszaihoz hasonló, homokos pályákon próbálhassák ki a versenyautókat. EMP A Tuaregek ismét jól vizsgáztak+35 C-fok felett is Fotók: Európa Mobil Press Az M1-es autópályán fixen telepített radaros sebességellenőrző berendezések : közhas: Magyarországon a személyi sérüléses közlekedési balesetek 35%-a a relatív, illetve az abszolút gyorshajtás miatt következ be. Köztudott, hogy a személyi sérülések súlyosságát elsősori az ütközési sebesség befolyásolja. A járművek sebességének ellenőrzésére a különböző rendőri szervek országszerte 121 db radaros vagy lézeres készüléket használnak. Ezek közül 44 db van járművekbe beépítve, 76 db műszer állványról és gépkocsiból is használható. Somogy megyében az elmúlt évben indult el egy kísérlet a fixen telepített sebességellenőrző eszközökkel kapcsolatban egy radaros készülékkel és kettő dobozzal. A kísérlet jó eredményeket mutatott, ezért ebben az évben újabb doboz került beszerzésre és telepítésre ehhez a készülékhez. Kezelői beavatkozás, felügyelet nélküli működésre tehát csupán ez a berendezés volt alkalmas. A kedvező tapasztalatok alapján a rendőri erők kiváltása, a 24 órás működés biztosítása, az Európai Unióban egységesülő ellenőrzési módszerek honosítása érdekében újabb kettő sebességellenőrző berendezés beszerzésére került sor. Ezek a műszerek is radaros elven működnek, képesek az elhaladó és a közeledő járművek sebességét hitelesen mérni és dokumentálni, megkülönböztetni a személygépkocsikat és a tehergépkocsikat éjjel-nappal, teljesen automatikusan, kezelői beavatkozás nélkül. Ezek az újonnan rendszerbe állított berendezések tehát egy kísérlet keretében az M1-es autópályán vannak telepítve. Négy helyszínen (10+800, 17+000, 63+800 és 104+200 km szelvényekben) lettek felállítva olyan klimatizált dobozok, amelyekbe a kettő db sebességmérő berendezés bármelyike elhelyezhető. A telepítési helyek előtt mindkét irányban az úttestek mindkét oldalán „Radar kontroll” feliratú jelzőtáblák lettek kihelyezve. Annak érdekében, hogy a gyorshajtók elleni fellépés eredményesebb legyen, a sebességellenőrző berendezések felé közeledő járműről és vezetőjéről szemből készítünk felvételeket. A fényviszonyoktól függően olyan digitális felvételek készülnek ezekkel a készülékekkel, melyek alapján a gépkocsivezető arca felismerhetővé válik. Nem hiszem, hogy ezek után a rendőrségnek problémát jelentene a gyorshajtó gépkocsivezető kilétét megállapítani. Az a célunk, hogy az autópályákon és más útvonalakon is a gyorshajtások jelentős visszaszorításával javítsuk a közúti közlekedés biztonságát, és ezzel életeket mentsünk. Ennek érdekében újabb, hazánkban még nem alkalmazott sebesség-ellenőrzési és mérési módszerrel működő eszközök alkalmazásának tesztelését is el kívánjuk indítani a közeljövőben. 2006. DECEMBER 1., PÉNTEK AUTÓVILÁG Roncsprogramra szövetkeznek a japán cégek Az idei évtől kezdve szigorú rendelkezés kötelezi világszerte az autógyártókat a járműroncsok visszavételére és lehetőség szerinti gazdaságos újrahasznosítására. A jelentős feladat megoldását nyolc japán járműgyártó csak úgy tartja hatékonynak és kivitelezhetőnek, ha erre a feladatra külön szövetkeznek. Az európai és az amerikai autógyártók egyelőre csak saját berkeikben próbálják megoldani a nem kis feladatot, és főleg márkakereskedőik segítségével keresik a megoldásokat. EMP Az iPod belefér a Volvókba Mostantól kezdve lehetővé válik az iPod-felhasználók részére, hogy a teljes zenegyűjteményüket Volvójuk audiorendszerén keresztül hallgassák. Az iPod a világ legkedveltebb zenelejátszója, mely lehetővé teszi, hogy bárhova magunkkal vigyük kedvenc zeneszámainkat. A Volvo iPod-adapter segítségével mostantól kezdve a Volvo-tulajdonosok is lejátszhatják kedvenc zeneszámaikat. Népszava A Citroen 2007-ben visszatér A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) világtanácsa kidolgozta a rali-világbajnokság jövőbeni technikai és sportszabályait, és olyan lépésekről döntött, amelyek komoly költségcsökkentést tesznek lehetővé. Ennek köszönhetően érvényesülhet az a stratégia, amelyet Jean Martin Folz, a PSA Peugeot Citroen elnöke hirdetett meg 2004 novemberében, amikor a WRC-részvétel magas költségei miatt bejelentette, hogy a PSA csoport két márkája nem vállalhatja a versenyzéssel járó hatalmas kiadásokat. A Citroen számára, mint azt az elvégzett kutatások is igazolták, a WRC az ideális motorsport. A 2007-es hivatalos visszatérés tehát napirenden maradt, amennyiben a versenyzés teljes költségvetését sikerül jelentősen csökkenteni. A most bejelentett új szabályozásnak köszönhetően az anyagi feltételek újra adottak a visszatéréshez. A Citroen Sport csapata 2007- ben teljes szezonra tér vissza a rali-világbajnokságra. EMP A hivatalosan szünetnek minősített években a Citroen sztárja, Loeb egy privát Citroennel jeleskedett A SAAB kapta a legjobb formaterv díját Nagy-Britannia legrégebbi autós magazinja a Saab Aero X koncepciót választotta az év koncepcióautójának. A londoni díjátadón a Saab Aero X erényei közül dinamizmusát emelték ki, valamint az olyan, dizájnbeli utalásokat a Saab repülőgépes gyökereire, mint a sofőrt körülölelő, osztatlan szélvédő, a turbinát mintázó könnyűfém felni vagy a kupolaszerű vezetőfülke. Nem ez az Aero X első elismerése. Mikor az év elején először bemutatták a genfi autókiállításon, a tanulmány elnyerte az amerikai Autoweek magazin „Kiállítás legjobbja” címét, melyet sokan az autósvilág legrangosabb kitüntetésének tartanak. Népszava Kérdés, hogy lesz sorozatgyártmány a kitüntetett Aero X-ből 11 AUTÓKRÓL RÖVIDEN Arany kormánykerék a Mercedesnek Az új Mercedes-Benz CL-nek ítélte oda a „Bild am Sonntag” újság Európa egyik legrangosabb autós kitüntetését, az Arany Kormánykerék Díjat. Németország legnagyobb vasárnapi lapjának olvasói csaknem egyharmados szavazataránnyal ezt a típust választották első helyre a kupépiac újdonságai közül. Dr. Dieter Zetsche, a DaimlerChrysler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mercedes Car Group vezetője Berlinben vette át az elismerést. EMP Skoda gyárat alapítottak Oroszországban German Gref orosz gazdasági miniszter, Bernd Pischetrieder, a VW most leköszönő igazgatótanácsi elnöke, valamint Detlef Witting, a Skoda Auto igazgatótanácsának elnöke helyezte el a VW és a Skoda új oroszországi gyárának szimbolikus alapkövét Kalugában. A tervek szerint a Skoda és a Volkswagen járművek összeszerelése jövőre kezdődik, az új gyár teljes kapacitását, ami 115 ezer jármű évente, 2009-ben érik majd el. Népszava Kitűnő téli gumikat minősítettek A műszaki minősítések terén is mértékadónak számító német autóklub, az ADAC idén is letesztelte a piacon fellelhető téli abroncsokat. Nyolcféle szempontot vetettek egybe az árakkal a próbára fogott 32 abroncs esetében. Nagyon ajánlott, vagyis háromcsillagos minősítést a leggyakoribb, 14 colos méretkategóriában csak négy márka ért el, a Bridgestone, a Michelin, a Continental és a Pirelli. A névtelennek számító gyártók szinte mindegyike „nem ajánlott” minősítést kapott. EMP Szerkesztő: Tar András, EURÓPA MOBIL PRESS 1026 Bp.,Torockó u. 10. sz.Telefon/fax: 356-6927, emobil@t-online.hu