Népszava, 2006. december (133. évfolyam, 281-304. szám)

2006-12-01 / 281. szám

Az autózás szabadságának életérzését viszi tovább az olaszok látványos sportautója, ami a Brera modell továbbfejlesztése • Új Alfa Spidert mutattak be különleges ráadással Több mint fél évvel a hivatalos világpremier után Budapestre is megérkezett az olasz Alfa Romeo legújabb adrenalinfokozó „műtárgya", a Spider. A kissé megkésett magyarországi be­mutatóra nyilván az itteni piac is magyarázattal szolgál, az viszont a hazai márkaképviseletet dicséri, hogy az eseményt egy különlegességgel fokozták. A Hajógyári-sziget Stúdiójában rendezték meg a sajtó és a szak­ma számára az idei év talán leg­különlegesebb autóbemutatóját. A főszereplő az Alfa Romeo új Spider sportkocsija volt, az igazi ámulatról pedig a cég egyik prototípusa, az Alfa 8C Competizione gondoskodott. Ez utóbbit a nagyközönség alig egy hónapja Párizsban, az ot­tani autós világkiállításon lát­hatta először, a magyarországi tiszteletkor tehát igazi bra­vúrnak számít a rendezők ré­széről. A kocsi a legendás olasz autógyártó „holnapra” meg­álmodott sportautója, tele csupa csúcstechnikával, műanyag ka­rosszériával és könnyűszerke­zetes futóművel. Értéke pénz­ben szinte kifejezhetetlen, no de ez egy tanulmányautó esetében teljesen érthető. Az igazi főszereplőt viszont mintegy 16 millióért bármelyik fizetőképes hazai Alfa-rajongó megrendelheti, hiszen a korábbi Brera sportkupé bázisán kifej­lesztett, hagyományőrző „be­tonszaggató” már szerepel az itteni képviselet árlistáján is. Spider néven futó kabriók régóta szerepelnek az Al­fa Romeo programjában, a Giulietta Spider a hatvanas évek álomautója volt, 15-20 éve pedig a Duetto és az akkori Spider számított a vágy külön­leges tárgyának. Ezeknek a le­gendás elődöknek a stílusát és az általuk megvalósított autós életérzést viszi tovább a most bemutatott, elegáns kétüléses sportautó. A csaknem 4,4 mé­teres és több mint 1,8 méter szé­les kocsi élményautózást kínál, motorjai pedig átlagon felüli tel­jesítményt nyújtanak. A kétféle kivitelben készülő Spider meg­rendelhető 185 lóerős, 2,2 li­teres JTS benzinmotorral vagy 3,2 literes, 260 lóerős, szin­tén benzines erőforrással. A kisebbik változathoz egyelőre csak hatfokozatú kézi váltó tár­sítható, a nagyobbik viszont ké­szül majd automata váltóművel és Alfa-összkerékhajtással is. Bár a Fiat konszernnek és az Alfa Romeónak vannak bi­valyerős, modern dízelmotorjai is, ezek adaptálásáról egyelőre nincs szó. A sok könnyűfém kompo­nenst használó első és hátsó fu­tóművek külön is gondoskodnak az igazi sportkocsis karakterről (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul úgynevezett Multilink csatolású a szerkezet), a biztos talajfogást pedig elektronikus stabilizációs berendezések se­gítik. Az új Spider sebességét már a kocsi puszta megjelenése is sej­teti, a lendületes vonalvezetés a jellegzetes alfás hűtőmaszk­ból indul ki, az apró, pont­szerű fényszórók szinte csak dizájnelemként szerepelnek, a hosszú motorház pedig ki­mondatlanul is sok lóerőt sej­tet. A kocsi egyébként hátulról sem kelt csalódást, a rövid és izmos farrész a híres elődtől, a Giulietta Spidertől származó örökség. A megfelelő bizton­ságtechnikával ellátott, kom­pakt utastér természetesen csu­pán két személynek kínál he­lyet, ezek viszont igen tágasak és kényelmesek, s nem érheti kritika az ebben a kategóriában jó átlagnak számító, 253 li­teres csomagtartót sem. Ha­gyományőrző az új Alfa Spider vászonteteje, az olasz gyár­tó ezzel is demonstrálja, hogy nem kell feltétlenül behódolni a mostani, összecsukódó fém­tetős divatnak. Az Alfa Romeo Brera ku­péból továbbfejlesztett forma természetesen most is az olasz autógyárral igen régóta együtt­működő Pinifarina stúdiót di­cséri, sőt az autó összeszerelése is ennél a cégnél történik. Tar András Régi hagyományokat visz tovább az Alfa Romeo mostani kabriója is Jól sikerült a Volkswagen Touareg főpróbája Jól sikerült a Volkswagen számára a 2007-es Dakar-rali fő­próbája: a UAE Desert Challenge-en, az FIA Tereprali Vi­lágbajnokság utolsó futamán Carlos Sainz (Spanyolország) és navigátora, Michel Périn (Franciaország) három szakasz­győzelmet szerzett meg az ötből a Dakarra felkészített Volks­wagen Race Touareg 2 versenyautóval, és így a verseny leg­gyorsabb pilótáivá váltak. A másik Volkswagen Race Touareg 2 versenyautóban most debütált a Volkswagen gyári csapatában a finn Ari Vatanen és navigátora, Fabrizia Pons. A négyszeres Dakar-győztes a sivatagi rali utolsó szakaszán motorhiba miatt nem tudott részt venni. Ari Vatanen jár­művével ellentétben a Carlos Sainz vezette Volkswagen Race Touareg 2-t számos új, a 2007-es Dakar-ralira szánt alkatrés­­szel szerelték fel a UAE Desert Challenge-re. A Dubai és Abu- Dzabi területén, dűnék között folyó verseny volt az utolsó al­kalom a Volkswagen számára, hogy versenykörülmények kö­zött, 35 fok feletti hőmérséklet mellett, a Dakar-rali mauritániai szakaszaihoz hasonló, homokos pályákon próbálhassák ki a ver­senyautókat. EMP A Tuaregek ismét jól vizsgáztak+35 C-fok felett is Fotók: Európa Mobil Press Az M1-es autópályán fixen telepített radaros sebességellenőrző berendezések : köz­­­has: Magyarországon a személyi sérüléses közlekedési balesetek 35%-a a relatív, illetve az abszolút gyorshajtás miatt következ be. Köztudott, hogy a személyi sérülések súlyosságát elsősori az ütközési sebesség befolyásolja. A járművek sebességének ellenőrzésére a különböző rendőri szervek országszerte 121 db radaros vagy lézeres készüléket használnak. Ezek közül 44 db van jármű­vekbe beépítve, 76 db műszer állványról és gépkocsiból is használható. Somogy megyében az elmúlt évben indult el egy kísérlet a fixen telepített sebesség­ellenőrző eszközökkel kapcsolatban egy radaros készülékkel és kettő dobozzal. A kí­sérlet jó eredményeket mutatott, ezért ebben az évben újabb doboz került beszerzésre és telepítésre ehhez a készülékhez. Kezelői beavatkozás, felügyelet nélküli működés­re tehát csupán ez a berendezés volt alkalmas. A kedvező tapasztalatok alapján a rendőri erők kiváltása, a 24 órás működés biztosí­tása, az Európai Unióban egységesülő ellenőrzési módszerek honosítása érdekében újabb kettő sebességellenőrző berendezés beszerzésére került sor. Ezek a műszerek is radaros elven működnek, képesek az elhaladó és a közeledő járművek sebességét hitelesen mérni és dokumentálni, megkülönböztetni a személygépkocsikat és a te­hergépkocsikat éjjel-nappal, teljesen automatikusan, kezelői beavatkozás nélkül. Ezek az újonnan rendszerbe állított berendezések tehát egy kísérlet keretében az M1-es autópályán vannak telepítve. Négy helyszínen (10+800, 17+000, 63+800 és 104+200 km szelvényekben) lettek felállítva olyan klimatizált dobozok, amelyekbe a kettő db sebességmérő berendezés bármelyike elhelyezhető. A telepítési helyek előtt mindkét irányban az úttestek mindkét oldalán „Radar kontroll” feliratú jelzőtáblák lettek kihelyezve. Annak érdekében, hogy a gyorshajtók elleni fellépés eredményesebb legyen, a se­bességellenőrző berendezések felé közeledő járműről és vezetőjéről szemből készí­tünk felvételeket. A fényviszonyoktól függően olyan digitális felvételek készülnek ezekkel a készülékekkel, melyek alapján a gépkocsivezető arca felismerhetővé válik. Nem hiszem, hogy ezek után a rendőrségnek problémát jelentene a gyorshajtó gép­kocsivezető kilétét megállapítani. Az a célunk, hogy az autópályákon és más útvonalakon is a gyorshajtások jelentős visszaszorításával javítsuk a közúti közlekedés biztonságát, és ezzel életeket ment­sünk. Ennek érdekében újabb, hazánkban még nem alkalmazott sebesség-ellenőrzési és mérési módszerrel működő eszközök alkalmazásának tesztelését is el kívánjuk in­dítani a közeljövőben. 2006. DECEMBER 1., PÉNTEK AUTÓVILÁG Roncsprogramra szövetkeznek a japán cégek Az idei évtől kezdve szigorú rendelkezés kötelezi világszerte az autógyártókat a járműron­csok visszavételére és lehetőség szerinti gazdaságos újrahaszno­sítására. A jelentős feladat meg­oldását nyolc japán járműgyártó csak úgy tartja hatékonynak és kivitelezhetőnek, ha erre a fel­adatra külön szövetkeznek. Az európai és az amerikai au­tógyártók egyelőre csak saját berkeikben próbálják megolda­ni a nem kis feladatot, és főleg márkakereskedőik segítségével keresik a megoldásokat. EMP Az iPod belefér a Volvókba Mostantól kezdve lehetővé válik az iPod-felhasználók részére, hogy a teljes zenegyűjteményü­ket Volvójuk audiorendszerén keresztül hallgassák. Az iPod a világ legkedveltebb zeneleját­szója, mely lehetővé teszi, hogy bárhova magunkkal vigyük kedvenc zeneszámainkat. A Volvo iPod-adapter segítségé­vel mostantól kezdve a Volvo-tu­­lajdonosok is lejátszhatják ked­venc zeneszámaikat. Népszava A Citroen 2007-ben visszatér A Nemzetközi Automobil Szö­vetség (FIA) világtanácsa ki­dolgozta a rali-világbajnokság jövőbeni technikai és sport­szabályait, és olyan lépésekről döntött, amelyek komoly költ­ségcsökkentést tesznek lehe­tővé. Ennek köszönhetően ér­vényesülhet az a stratégia, ame­lyet Jean Martin Folz, a PSA Peugeot Citroen elnöke hir­detett meg 2004 novemberében, amikor a WRC-részvétel ma­gas költségei miatt bejelentette, hogy a PSA csoport két márkája nem vállalhatja a versenyzéssel járó hatalmas kiadásokat. A Citroen számára, mint azt az elvégzett kutatások is iga­zolták, a WRC az ideális mo­torsport. A 2007-es hivatalos visszatérés tehát napirenden maradt, amennyiben a ver­senyzés teljes költségvetését si­kerül jelentősen csökkenteni. A most bejelentett új szabályo­zásnak köszönhetően az anya­gi feltételek újra adottak a vis­­­szatéréshez. A Citroen Sport csapata 2007- ben teljes szezonra tér vissza a rali-világbajnokságra. EMP A hivatalosan szünetnek minősített években a Citroen sztárja, Loeb egy privát Citroennel jeleskedett A SAAB kapta a legjobb formaterv díját Nagy-Britannia legrégebbi au­tós magazinja a Saab Aero X koncepciót választotta az év koncepcióautójának. A londoni díjátadón a Saab Aero X erényei közül dinamiz­musát emelték ki, valamint az olyan, dizájnbeli utalásokat a Saab repülőgépes gyökereire, mint a sofőrt körülölelő, osz­tatlan szélvédő, a turbinát min­tázó könnyűfém felni vagy a kupolaszerű vezetőfülke. Nem ez az Aero X első el­ismerése. Mikor az év ele­jén először bemutatták a gen­fi autókiállításon, a tanulmány elnyerte az amerikai Autoweek magazin „Kiállítás legjobbja” címét, melyet sokan az autósvi­lág legrangosabb kitüntetésének tartanak. Népszava Kérdés, hogy lesz sorozatgyártmány a kitüntetett Aero X-ből 11 AUTÓKRÓL RÖVIDEN Arany kormánykerék a Mercedesnek Az új Mercedes-Benz CL-nek ítélte oda a „Bild am Sonntag” új­ság Európa egyik legrangosabb autós kitüntetését, az Arany Kor­mánykerék Díjat. Németország legnagyobb vasárnapi lapjának ol­vasói csaknem egyharmados szavazataránnyal ezt a típust vá­lasztották első helyre a kupépiac újdonságai közül. Dr. Dieter Zetsche, a DaimlerChrysler AG igazgatótanácsának elnöke, a Mer­cedes Car Group vezetője Berlinben vette át az elismerést. EMP Skoda gyárat alapítottak Oroszországban German Gref orosz gazdasági miniszter, Bernd Pischetrieder, a VW most leköszönő igazgatótanácsi elnöke, valamint Detlef Witting, a Skoda Auto igazgatótanácsának elnöke helyezte el a VW és a Sko­da új oroszországi gyárának szimbolikus alapkövét Kalugában. A tervek szerint a Skoda és a Volkswagen járművek összeszerelése jövőre kezdődik, az új gyár teljes kapacitását, ami 115 ezer jármű évente, 2009-ben érik majd el. Népszava Kitűnő téli gumikat minősítettek A műszaki minősítések terén is mértékadónak számító német au­tóklub, az ADAC idén is letesztelte a piacon fellelhető téli abron­csokat. Nyolcféle szempontot vetettek egybe az árakkal a próbára fogott 32 abroncs esetében. Nagyon ajánlott, vagyis háromcsillagos minősítést a leggyakoribb, 14 colos méretkategóriában csak négy márka ért el, a Bridgestone, a Michelin, a Continental és a Pirelli. A névtelennek számító gyártók szinte mindegyike „nem ajánlott” minősítést kapott. EMP Szerkesztő: Tar András, EURÓPA MOBIL PRESS 1026 Bp.,Torockó u. 10. sz.Telefon/fax: 356-6927, emobil@t-online.hu

Next