Népszava, 2008. augusztus (135. évfolyam, 179-203. szám)
2008-08-14 / 190. szám
rUj befektetők a textiliparban és az elektronikában a kevésbé képzetteket keresik Még mindig vonzó a magyar gazdaság Csaknem 30 külföldi befektetővel folytat tárgyalásokat különféle beruházásokról a gazdasági tárca külgazdaságért felelős szakállamtitkára - tudta meg lapunk. Lesznek köztük zöldmezősek, főként a feldolgozóiparban, a járműiparban és hazánkba települhetnek a közeli jövőben újabb szolgáltatóközpontok. Foglalkoztatási szempontból kiemelkedő fontosságú, hogy Kínából és Indiából jöhetnek ide olyan textilipari és elektronikai befektetők, akik alacsonyabb képzettségűeket alkalmaznának nagyobb tömegben. Távozási hullám várható a nemzetközi nagyvállalatoknál a Magyarországon 2011 után a számukra megszűnő korábbi jelentős adókedvezmények miatt - írta a Magyar Nemzet a General Electric (GE) kiszervezésével kapcsolatban napvilágra került hírek kapcsán. A több hazai üzemet működtető, és 15 ezer embert foglalkoztató GE központjában még július 10-én jelentették be a kiszervezést. Ez egyelőre csupán a hagyományos izzókat, autólámpákat és folyamatosan bővülő mennyiségben kompakt fénycsöveket előállító nagykanizsai gyárnak mint üzletágnak a leválását jelentheti, és a GE veresegyházi turbinagyáráról, a másik „hírbe hozott” egységről sincs végleges döntés. A Magyar Nemzet szerint több más multinacionális cég is dönthet úgy, hogy elhagyja az országot. Ennek egyik oka, hogy egy uniós szabályozás miatt 2011-ben megszűnnek a korábbi magas adókedvezmények. Maradásra bírhatja a vállalkozásokat, hogy a többnyire titkosan kezelt egyéni támogatások 2011 után sem szűnnek meg. A cégek újabb, közvetett támogatásokat is kiharcolhatnak maguknak. Az elmúlt négy évben a lap szerint körülbelül kéttucatnyi külföldi cég kezdett leépítésbe, többük távozott is Magyarországról. Arra a kérdésre, hogy mennyire vonzó még a magyar gazdaság a külföldi működő tőke számára, Antalóczy Katalin, a Pénzügykutató Zrt. főmunkatársa úgy reagált: aki ismeri ezeknek a nagyvállalatoknak a természetét, pontosan tudja, hogy ezek a befektetők jönnek-mennek a világban. Nem olyan gyorsan, mint a portfolió, a forró tőke, de állandóan átalakítják szervezetüket, ráadásul van egy globális átrendeződés a világgazdaságban is. Most például lehetséges, hogy a dráguló üzemanyagok, a szállítás és a munkaerő miatt Kínából többen visszafordulnak. De idejött a Mercedes és a szolgáltatóközpontok. Mások viszont elmentek. Technológiai versenyben, hozzáadott értékben, nemzetközi versenyképességben helytáll az ország - állítja Inotai András. A Világgazdasági Kutatóintézet igazgatója úgy véli, akármennyire is megkérdőjelezik sokan, a bent lévő befektetők igenis újra beruháznak hazánkban. Inotai szerint ez a legfontosabb, hiszen nekünk nem elsősorban új tőkét kell szerezni, amikor telített a belső piac. Meg kell nézni, hogy aki ott van, az a profitját ismételten Magyarországon ruházza-e be. Ebből a szempontból sok kisebb beruházás sokkal többet ér (mert annak tovagyűrűző hatása van), mint egy nagy, bár annak a jelentőségét sem szabad természetesen lebecsülni - vélekedik a szakember. Hangsúlyozta: hazánk túl van a privatizáción, a külföldi működő tőke beáramlásával kiépült a versenyképes piacgazdaság. Ezt azonban a régiós országok zöme - beleértve Szlovákiát is - még nem mondhatja el magáról. Jelenleg közel 30 befektetőcéggel tárgyalnak különféle beruházásokról - nyilatkozta lapunk érdeklődésére Garamhegyi Ábel, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) szakállamtitkára. Garamhegyi arról nem kívánt nyilatkozni, milyen értékűek lehetnek ezek a befektetések. Azt viszont elmondta, hogy akadnak köztük zöldmezősek, amelyek elsősorban a feldolgozóipart érintik, de idetelepülhetnek a közeli jövőben újabb szolgáltatóközpontok is. „A Mercedes megjelenése alaposan megmozdította a járműipart” - tette hozzá Garamhegyi. Magyarország még mindig vonzó célpont. Ha azonban a képzésben nem teszünk viszonylag jelentős lépéseket, akkor ugyanarra a sorsra jutunk, mint a régióban annyian. A szakállamtitkár szerint foglalkoztatási szempontból félfordulatra számíthatunk: olyan befektetők is megjelentek a láthatáron, akik nagyobb tömegben képesek alacsonyabb képzettségűeket alkalmazni. Feltehetően Indiából és Kínából csábíthatunk ide befektetőket. A nyertes iparágak között lehet a textilipar, és az elektronika bizonyos ágai. Népszava-összeállítás Phion: gyorsíthatja a felzárkózást az IT-költés Fontos versenyképességi tényezőnek tartja a magyar középvállalatok megerősödését az információtechnológia terén az osztrák Phion AG vezérigazgatója. Ez javíthatja ugyanis költséghatékony gazdálkodásukat. A biztonságos hálózati kommunikációs megoldások egyik vezető európai szolgáltatója, az osztrák Phion AG nemrégiben újabb csomaggal jelent meg a piacon. A netfence névre hallgató termékcsalád legújabb tagja a számítások szerint 46-122 százalékkal növelheti a közepes és a nagyobb vállalatok hálózati adatforgalmának teljesítményét. A termékcsalád a cégeknél védelmet nyújt a házon belülről, illetve az internet irányából érkező támadásokkal szemben, blokkolja a veszélyes tartalmat és nagy rendelkezésre állású kommunikációs kapcsolatot alakíthatnak ki segítségével a telephelyek között. Wieland Alge, a Phion társalapító vezérigazgatója úgy véli, termékeik legfőbb erénye, hogy egységesen kezelik a vállalati menedzsmentet, amivel már önmagában is jelentős költséget lehet megtakarítani. „Magyarországot a szakmánkban gyorsan bővülő, és együttműködni kész piacnak tartjuk, amelynek nagy szüksége van hatékonysága javítására. Akkor tudják a magyar cégek felvenni nyugat-európai versenytársaikkal a versenyt, ha a költségek terén is hatékonyak. Márpedig az alacsonyabb fizetések csak ideig-óráig jelentenek előnyt, valódi megoldást az IT (információtechnológiai) alkalmazások hozhatnak. Azért várunk sokat a magyar piactól, mert itt számtalan gyorsan növekvő, fejlődő középvállalkozás működik” - állítja a szakember. Szerinte a magyar gazdaság felzárkózását is felgyorsíthatja a növekvő IT-költés. Wieland meggyőződése, hogy Írországnak egyebek mellett azért sikerült gyorsítania felzárkózását, mert „vezérfonala” az amerikai IT lemásolása, alkalmazása volt. Ezt a kelta tigris szomszédján, az Egyesült Királyságon keresztül szerezte meg. A magyar piacon jelen vannak és az utóbbi időben lendületesen fejlesztenek a nagyok, köztük például az IBM. „De nehéz megítélni, hogy a felzárkózás folyamatában mit csináltak jól az írek és mit rontottak el például a portugálok. Az viszont biztos, hogy a legfontosabb felépíteni a közepes hazai vállalatokra alapozó gazdaságot” - szögezi le a Phion AG vezetője, R. Zs. NÉPSZAVA 2008. AUGUSZTUS 14., CSÜTÖRTÖK GAZDASÁG Akadnak műszaki problémák az M6-osnál, de nincs új omlás Bejárást tartott az M6-M60-as sztráda építésén Hargitai János, a Baranya megyei önkormányzat elnöke. Az eseménynek különös aktualitást adtak az újabb alagútomlásról szóló hírek. Műszaki problémák valóban vannak, ha nem is ilyen súlyúak, de a politikus és a kivitelező is optimista. Hargitai János, a baranyai önkormányzat elnöke és Rakita András, az M6-M60-as autópálya kivitelezője, a Mecsek Construction Group főmérnöke tartott tegnap kora délután közös sajtótájékoztatót Kozármisleny határában, a sztráda egyik végpontjánál. A politikus az építési munkálatokon tartott bejárást követően elmondta: a megyében aligha várnak jobban beruházást, mint a 400 milliárdos költségvetésű autópályát. A politikust arról tájékoztatták, hogy 2000 ember és csaknem ugyanennyi gép munkáját kell koordinálni, ebből nyilván gondok is adódnak. Hargitai a térség minden polgárát türelemre intette a kényelmetlenségekkel szemben, éppen azért, mert a végeredmény magáért beszél majd. A politikus egyben hangsúlyozta azt is: a későbbiekben meg kell oldani, hogy a sztráda ne érjen véget Pécs határában, elérje Mohácsot és csatlakozzon a horvát autópályákhoz. A sajtótájékoztatón óhatatlanul szóba kerültek a július 24-én bekövetkezett alagútomlás következményei, illetve a kedden kora este felröppent hírek nyomán az újabb technikai problémák. Rakita András hangsúlyozta: a műszaki gondok, amelyek megoldásával ma egy szakértői csoport birkózik, nem befolyásolják az autópálya 2010. március 31-i átadását. A szakemberek jelentését, amely javaslatokat is tartalmaz majd a folytatást illetően, várhatóan egy hét múlva hozzák nyilvánosságra. Kedden újabb alagútszakasz omlásáról röppentek fel hírek. Ezeket Rakita András cáfolta, hozzátéve, hogy a későbbiekben ezt nem lehet kizárni. A korábban leomlott alagútrész szomszédságában, mintegy hatvan méteren ugyanakkor felgyorsult az alagút deformációja és a felszíni süllyedés. A folyamatok vagy megállnak, vagy újabb omláshoz vezetnek. Az alagútépítést kiszolgáló utat kedden reggel lezárták. A megoldást a főmérnök szerint sürgősen meg kell találni, mivel az omlás és a veszélyes munkaterület miatt csaknem 250 ember van kényszerszabadságon. Az omlás során keletkezett károkat felmérték, de ezekről tegnap nem kaptunk információt. Barabás Béla A baranyai autópálya 400 milliárd forintból épül és 2000 ember dolgozik az építésén A műszaki gondok nem befolyásolják a tervezett 2010. márciusi átadás időpontját A SZERZŐ FELVÉTELE 5 Augusztus 13-1 adatok, melyeket 17,60-kor rögzítettünk a nyilak a forint erősödésére vagy gyengülésére utalnak az euróval, illetve a dollárral szemben (Devizapiaci középárfolyam) Jövő év végéig működik a pesti lövi A Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) tegnapi ülésén megvizsgálta a Nemzeti Lóverseny (NL) Kft. és a Magyar Lóversenyfogadást Szervező (MLSZ) Kft. pénzügyi helyzetét. Úgy döntött, hogy 2009 végéig mindenképpen biztosítja a két társaság működését, ennek érdekében kormányhatározat módosítását is kezdeményezi - derül ki az NVT közleményéből. Közbeszerzési eljárást indítanak, melynek keretében az NL Kft. tulajdonában lévő alagi ingatlanokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. veszi meg 2,5 milliárd forintért. Az ingatlanokat továbbra is az NL Kft. kezeli. A vételár az NL Kft. további működését szolgálja. A vételárból 1,5 milliárd forintot idén, 1 milliárdot jövőre fizetnek ki. Az elmúlt évben 2006-hoz képest még nagyobb veszteségeket halmozott fel a két lóversenyzéssel foglalkozó állami cég, az állami vagyonkezelés ezért az üzleti szerepvállalást szorgalmazza. Az MLSZ Kft. kizárólagos joggal szervezi az NL Kft. által szervezett és rendezett versenyekre a fogadásokat. A társaságnak saját eszközvagyona nincs, a működéséhez szüksége eszközöket az NL Kfttől, míg a városi irodáit a helyi önkormányzatoktól bérli. A fogadásszervezési engedélyt a társaság az APEH Szerencsejáték Felügyeleti Főosztálytól kapja. A jelenlegi engedély 2008. december 31-ig érvényes. Népszava-információ Jól fut a kocsi a Suzukinál Mutatós a Magyar Suzuki Corporation (MSC) első féléves mérlege. A benne szereplő számok szerint a gyártás jelentősen, 33 százalékkal - ez 149 438 új járművet jelent - felülmúlta a tavalyi első hat hónapot, s bár ebben az időszakban 2,2 százalékkal kevesebb négykerekű kelt el az európai autópiacon a tavalyinál, az MSC gyártmányai kelendőek voltak, 151 587 jármű talált gazdára (ebből csak 14 414 gépkocsi itthon). A sikerhez hozzájárult új márkakereskedések megnyitása is Horvátországban, Szlovákiában és Romániában. A 289 milliárd forint bevételt eredményező első félévi export a teljes magyar kivitelnek mintegy 3 százalékát teszi ki. A japán cég magyar leányvállalatának kapacitását az öt éve elkezdett Európai Reneszánsz Program szerint bővítik, ezzel újévtől szilveszterig Esztergomban elérik a 300 ezres gyártási darabszámot. (Népszava) Befejeződött az országban az aratás Befejeződött az aratás Magyarországon, ennek során mintegy 8,6 millió tonna gabona került a magtárakba - mondta el szerdán Dékány András, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) szóvivője. Az országos adatok összesítését most végzik a mezőgazdasági szakigazgatási hivatalok. Előzetesen annyi már biztos, hogy ebben az évben több mint 5,6 millió tonna őszi búzát takarítottak be a gazdálkodók. Ennek a mennyiségnek több mint 60 százaléka étkezési minőségű termény - tette hozzá. Az őszi búzánál a termésátlag hektáronként meghaladta az öt tonnát. Ilyen termésátlag utoljára 2004-ben volt őszi búzából Magyarországon. (MTI) N 2IQ