Népszava, 2008. augusztus (135. évfolyam, 179-203. szám)

2008-08-02 / 180. szám

Egy mondat Miért stagnál a munkaerőpiac? Borsik János, az Autonóm Szak­­szervezetek Szövetségének elnö­ke: Egy-egy év statisztikai muta­tóit vizsgálva valóban stagnálás látszik, valójában azonban évek óta lassan ugyan, de folyamatosan emelkedik a munkanélküliség. A munkaerő-piaci helyzet egyre kaotikusabb, az ad hoc jellegű foglalkoztatási programok nem hozzák meg a várt eredményeket. Dávid Ferenc, a Vállalkozók Országos Szövetségének főtit­kára: Pangó gazdasági helyzet­ben a piacbővítéshez optimizmus kell. Olcsó vállalkozói hitelek, a fejlesztések belátható időn belüli megtérülése és az élőmunka ter­heinek csökkentése fordíthatná meg a jelenlegi helyzetet. Mindezekre nem látok esélyt. Szedlárné Gáli Ibolya munka­erő-piaci szakértő: a felnőttkép­zés átalakítása jelenthetne áttörő sikert. A kormány annak ellenére nem költ elég pénzt az átképzések­re, hogy a 2007-2009-es év kiemelt foglalkoztatáspolitikai koncepciója a reintegráció. Az elavult szakmák képviselői szívesen tanulnának, de oktatásukat a meglé­vő pénzkeret határozza meg. 4. oldal Ajánló A Szép Szó tartalmából Tamás Gáspár Miklós: Miért legyünk érzelmes filantrópok?; Dési János fedél­zetmester az Adrián járt, Odze György meg Kínában; Tarján Tamás a József At­tila Színház új kortárs darabjáról; Koltai Tamás Petrovics Emil, Ambrus Judit Lázár Ervin könyvéről; Várkonyi Tibor az örök Carmenról; Szendrei Lőrinc egy pa­rasztasszonnyal találkozott; Székely Ilona Gubás Gabi színésznővel készített interjút; Levin L. Sinclar regényét folytatja, ezút­tal Sanghajban. Kezelik az egészségügy akut gondjait A mentősöknek az emelkedő üzemanyagárak kompenzációjára, a kistelepülésen dolgozó háziorvosoknak az ügyeleti díj növelésére, a súlyponti kórházaknak a várólisták csökkenté­sére jut abból az 5,7 milliárd forintból, amelyet az Egészségbiztosítási Alap év végére várható maradványából csoportosít át a tárca. 4. oldal Tízezrek az űrutazás várólistáján Egy-két éven belül megkezdődhetnek a turis­ta-űrutazások, s 250 ember 125 országból már meg is rendelte 200 ezer dolláros (127 ezer eurós) jegyét, 85 ezren várólistán vannak. A jövő turista-űrrepülőjének hordozógépét a brit milliárdos, Richard Branson cége, a Virgin Galactic július végén bemutatta a kaliforniai Mojave sivatagban. 13. oldal És még... • Nincs egyezség Erdélyben - 2. o. • Orbán karba tett kézzel nézi a még nyá­ron is alig csituló belső harcokat - 3. o. • Kevesebb ember és attrakció a Műgyűjtők Éjszakáján - 6. o. A roma holokausztot felidézve a közös jelenkori fellépést is szorgalmazták Weimarizálódik az ország? A szélsőséges eszméknek nincs helye sem a ma­gyar, sem az európai társadalomban, és mindent meg kell tenni a kirekesztő eszmék ellen. A többi között erről beszéltek állami vezetők, politiku­sok, közéleti személyiségek a roma holokauszt emléknapja alkalmából tartott megemlékezésen. Az Országos Cigány Önkormányzat székházánál koszorúztak, s egy Budapesten rendezett nemzet­közi konferencián is emlékeztek a 64 évvel ezelőt­ti eseményekre. Többen a társadalom egészének összefogását szorgalmazták. A kisebbségi ombudsman mindkét helyszínen arról beszélt, hogy az 1930-as évek Németor­szágára emlékeztet a magyar társadalomban tapasztalható kisebbségellenesség, és a politikai nyilatkozatok, aláírásgyűjtések ma már nem ele­gendők, ezért jogi lépésekre van szükség. Sajnos ma is előfordulnak olyan helyzetek, mint a 30-as és a 40-es években, és a törté­nelem egyértelműen igazolja, hogy nem lehet eltűrni ilyen jelenségeket. A kormány határozottan szembeszáll minden olyan gyakorlattal és viselkedéssel, amely bárkit is meg akar félemlíteni - fogalmazott a kor­mány nevében Veres János pénzügyminiszter az Országos Cigány Önkormányzat (OCÖ) budapesti székházánál. Szili Katalin, az Országgyűlés elnö­ke indokoltnak látta a főhajtást azok előtt, akik a 20. század véres történelmében nem keve­sebbet adtak, mint az életüket. Az OCÖ elnöke, Kolompár Orbán a társadalom egészének összefogását sürgette. Mint fogalmazott, „a nácik reinkar­nációja” ma is jelen van, de a cigányságnak nem kell félnie, mert a köztársaság józanul gondolkodó állampolgárai velük vannak. (Folytatás a 3. oldalon) A Fidesz nem vett részt a többpárti megemlékezésen, amelyen pedig megjelent az Egyesült Államok és Izrael nagykövete is Vasárnap aláírhatják a 2016-ig szóló új szerződést a Hungaroring vezetői Egyelőre Lewis Hamilton autózta a leggyorsabb időt Noha a Ferrari teljes csapata letette a nagy esküt, hogy a XX1II. Magyar Nagydíjon végre megállítják az el­múlt két futamon parádézó Lewis Hamiltont és csapatát, a McLarent, a tegnapi két szabadedzésen mégis a fiatal brit pilóta bizonyult a leg­gyorsabbnak. Ugyan délelőtt még az olasz istálló végzett az élen, ám dél­utánra helyre állt a világ rendje, és Hamilton végül majd fél másodpercet adott Räikkönennek és Massának. A BMW pilótája, Robert Kubica kedvéért elárasztották a lengyel szurkolók Mogyoródot - legalább 25 ezren érkeztek Magyarországra -, ám a lengyel fiú eddigi szereplésé­vel nem hálálta meg ezt a bizalmat. A Hungaroringre kilátogató nézők nem maradtak látvány nélkül: a szá­guldó gépcsodák mellett láthatták Sebastian Vettel (Toro Rosso) meg­pördülését, Nelson Piquet (Renault) kicsúszását és Kazuki Nakadzsima (Williams) gumifalba vágódását. Örömteli hír lehet, hogy minden va­lószínűség szerint a vasárnapi futam előtt Bernie Ecclestone és a magyar szervezők aláírják az újabb, 2016-ig szóló szerződést, aminek köszönhe­tően még nyolc évig láthatjuk testkö­zelből a száguldó cirkuszt. (Összeállítás a 14. oldalon) A Ferrari-csapat nagy fegyelemmel gyakorolta a kerékcserét Fotó: Szalmás Péter Végleg búcsúzunk a villanykörtéktől Lassan végleg búcsút mondhatunk a hagyományos izzóknak, amelyeket egy uniós szabály szerint várhatóan ki kell vonni a forgalomból. Az ener­giatakarékos égőre történő áttérés nem azt jelenti, hogy a kereskede­lemben egyik nap még kapható lesz a villanykörte, másik nap már nem, fokozatosan történik a csere. Egyik változat szerint gyorsabban, a másik szerint több év alatt. Arra is gondolni kell: a majdan tömegesen keletkező - veszélyes hulladéknak minősülő - elhasználódott kompakt fénycsö­veket is be kell majd gyűjteni. (Információink az 5. oldalon) Bezárt vonalak - súlyos gondok Nehézkes közlekedés, tégláig szét­vert állomásépületek, folyamatos „szervezett” sínlopások, megélhetési bűnözés. Problémák, amelyek ko­molyan sújtják az amúgy sem fejlett Észak-magyarországi régiót. A 2007 márciusában végrehajtott vonalbe­zárás következményeiről, a vasút térvesztésének lehetséges okairól jegyvizsgálók, szolgálattevők, kar­bantartók, egykori utasok mondták el tapasztalataikat, gondolataikat. Átfogó helyszíni riportunk a Kált Kisterenyével összekötő, tavaly meg­szüntetett egykori 84-es vasútvonal mentén készült. (Részletesen a 9. oldalon) Hűlt helye az adósoknak Az Ezüsthajó Produkció még mindig szerepel a nagy adósok feketelistáján, amelyből a második negyedévit hoz­ta nyilvánosságra az APEH. Négy társaság tartozik az adóhatóságnak egymilliárd forint feletti összeggel, a magánszemélyek körében a legna­gyobb adós 169 millió forintot nem fizetett be. Lapunk munkatársai az APEH honlapján nyilvánosságra ho­zott címeken próbálták felkeresni az adóhátralékosokat, ám többnyire hűlt helyüket találták ott. A környék lakói viszont megnyíltak. Kiderült például, hogy az egyik irodaházat csak arra használták, hogy bejelentkezzenek valahová, aztán eltűnjenek. (Hír és háttér a 10. oldalon)

Next