Népszava, 2008. december (135. évfolyam, 280-304. szám)
2008-12-11 / 289. szám
Kárászy Szilvia koncertje A Budapesti Karácsony rendezvénysorozat immáron hagyományos fénypontja Kárászy Szilvia zongoraművésznő és művész vendégeinek ünnepi hangversenye, amely idén december 21-én 18 órai kezdettel kerül megrendezésre a Magyar Tudományos Akadémia Roosevelt téri dísztermében. A koncerten közreműködik többek között a Solti Kamarazenekar, Tolcsvay László, valamint a Kisharang együttes Lajkó Gyula vezetésével. A hangverseny végén ünnepélyes keretek között kerül átadásra a Kárászy Szilvia által 2001-ben alapított Aranyharang Díj, amelyet kiemelkedő emberi és szakmai teljesítményük alapján vakok és gyengénlátók kaphatnak. A díj jelentőségét leginkább a vele együtt járó megbecsülés és szeretet adja, valamint az a bátorítás, amelyben nem csak a díjazottak osztozhatnak. A díj hozzájárulhat ahhoz is, hogy a hasonló problémákkal küzdők higgyenek abban, teljes értékű emberként élhetnek. A díjazottak történetei a látóknak is üzennek: kitartással, az élet és embertársaink szeretetével nem csak a nehézségeket küzdhetjük le, de különlegeset, maradandót is alkothatunk. Az idei díjazott a székesfehérvári Lions „Vagyok” találkozón feltűnt Ézsiás László. Nyeremény A november 13-án megjelent olvasói játék nyertese, aki a kétéjszakás szálláslehetőséget nyerte egy négyfős bungalóba a Holiday Village Tatralandiába: Tóth Olga, Budapest III. ker. NÉPSZAVA 2008. DECEMBER 11., CSÜTÖRTÖK IDEGENFORGALOM Dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója: az ár minden eddiginél fontosabbá válik Az utazás a mindennapok része lett A turizmus a többi ágazatnál kevésbé szenvedi meg a pénzügyi válság hatásait, ugyanis az utazás mára a mindennapok részévé vált. Ugyanakkor a költségeket racionalizálni kell, hiszen előtérbe kerül az ár-érték arány. Az átrendeződés hatására fontosabbá válnak a közelebbi célpontok, nő a belföldi turizmus jelentősége - mondta dr. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója. - Milyen hatással van a pénzügyi válság a turizmusra? - A hazai turizmus alakulását nagymértékben befolyásolja a világgazdaság alakulása, amely kihat a világ turizmusára. Szakértők szerint a gazdasági növekedés csökkenése várhatóan recesszióba megy át. Míg 2009- ben másfél százalékos GDP- növekedés várható Európában, addig az eurózóna országaiban mindössze 0,2 százalékkal számolnak, így például legjelentősebb turisztikai partnereinknél, Nagy-Britanniában, Franciaországban, Németországban erős stagnálást és recessziót prognosztizálnak. Görögországban, Finnországban, Flollandiában 1-3 százalékos növekedést várnak. Az USA-ban és Japánban is stagnál majd a gazdaság. Mindez előrevetíti, hogy csökken majd az üzleti utazások száma, ám összességében a turizmus más ágazatokhoz képest jobb helyzetben van, mivel az utazás a mindennapok részévé vált. Várhatóan nem erről fognak először lemondani az emberek. - Egyformán érinti-e a válság a turizmus különböző ágazatait? — Míg a hivatásturizmusban kevésbé lesz érezhető a válság, a szabadidő-turizmust jobban sújtja majd. Az üzleti utak nem állnak le, legfeljebb csökkentik a költségeket: 5 csillagos szálloda helyett 4 csillagosban szállnak majd meg az üzletemberek, a konferenciára utazók. Business class helyett turistaosztályon fognak repülni. Ugyanakkor a WTO (az ENSZ mellett működő turisztikai világszervezet) prognózisa szerint előtérbe kerülnek a belföldi és a közelebbi utazások. Az általános tartózkodási idő csökkenni fog. Az egy utazásra jutó kiadás is mérséklődik majd. Úgy vélem, hogy ennek ellenére jól jöhetnek ki azok, akik jó ár-érték arányt tudnak produkálni. Az utazásról nem szívesen mondanak le az emberek, ám az ár minden eddiginél fontosabbá válik. A szolgáltatásokat racionalizálni kell, hogy versenyképesek maradjanak, a költségeket pedig csökkenteni kell. A válság első vesztese a légi közlekedés, hiszen az emberek a közelebbi, olcsóbban elérhető desztinációkat keresik majd. A légi kapacitás 5 százalékos visszaesése várható. Más cégek ugyanakkor profitálhatnak a válságból: a vasút, a buszos utazások fellendülhetnek. — Hogyan érintik ezek a folyamatok hazánkat? - Naponta kapjuk a jelentéseket a Magyar Turizmus Zrt. 22 országban működő 24 képviseletétől. A fogyasztás visszafogása egyes rétegeknél az utazás elhalasztását jelenti, míg másoknál az eddigi éves 2- 3 utazás helyett csak a főutazás marad majd meg. Ám elképzelhető, hogy akik eddig Görögországban, Spanyolországban töltötték a nyarat, most a közelebbi és olcsóbb Magyarországot keresik majd fel. A városlátogató turizmus viszont - sokan ezért jöttek hozzánk - a vesztese lehet a válságnak. Ha újra utcai zavargások lesznek, nagyon rossz helyzetbe kerülhetünk. - Milyen hatással lesz mindez a belföldi turizmusra? - Mivel nyitott gazdaságú ország vagyunk, itthon is számíthatunk a fogyasztás visszafogására, amely nyilvánvalóan kihat a belföldi turizmusra. Reálisan stagnálással, csökkenéssel számolunk. Sokat segíthet azonban az adómentes utazási csekk, azaz ha a munkaadó részben természetben fizet a dolgozójának, ha a magas adókkal terhelt béreket ezzel egészíti ki. Ha ez bekövetkezne, nem csökkenne a belföldi turizmus. Ha a cégek nem tudják a reálbéreket tartani, kevesebben lesznek, akik utazni tudnak. Ám bízunk abban, hogy az utazás az életminőség olyan elemévé vált, hogy az állampolgárok akár más termékekről, szolgáltatásokról is lemondanak, hogy meg tudják valósítani tervezett utazásaikat. Csökkenhet a távolabbi országok felkeresése, ugyanakkor akár növekedhet a közeli országokba tartó, illetve a belföldi utazások száma. Mi mindent megteszünk a marketing összes eszközével, hogy a belföldi utazókat a hazai desztinációk felkeresésére ösztönözzük. -Miként változtatott stratégiáján a Magyar Turizmus Zrt.? - A válság hatására többször átdolgoztuk a jövő évi marketingtervet. Marketingerőinket a közeli országok felé összpontosítjuk, mivel felértékelődnek a közeli desztinációk. Éppen ezért távolabbi piacainkon - Amerikában, Kínában, Japánban - a költséghatékonyságot szem előtt tartva a Visegrádi 4-ekkel közösen lépünk fel, közös marketingakciókat tervezünk. Nem mondunk le a Légi Marketing Alap támogatásáról a brit, a holland, a francia, a skandináv piacok erősítése érdekében. Mivel növekedhetnek a buszos utak, az ezeket szervező túraszervezőkre nagyobb hangsúlyt helyezünk. Továbbra is fókuszálunk a témaévekre. 2009 a kulturális turizmus éve lesz. A kultúrát mint eszközt használjuk fel, hogy minél több vendég jöjjön az adott régióba. Ez alkalomból most a szomszédos országokban erősítjük marketingakcióinkat. B. Mezei Éva Dr. Róna Iván vezérigazgató: akár növekedhet a belföldi utazások számaFotó: Kertész Gábor A Notre-Dame gyönyörűen díszített kapuja A SZERZŐ FELVÉTELEI 11 Az első karácsonyi vásár a Champs-Élysées-n - Nem lehet nyitott osztrigát venni Párizs kék fényben Párizs minden évszakban elbűvölő, de ilyenkor, karácsony előtt különösen szép. A fák, a házak, a kirakatok ezernyi fénnyel villognak. Az idei esztendőben, amikor Franciaország adja az unió soros elnökét, a Champs-Élysées, csakúgy mint az Eiffel-torony, az unió kék színével van kivilágítva. A Maison de la France meghívására érkeztünk Párizsba, a fény fővárosába, amelyet évente 28 ezer turista keres fel. A repülőtérről expressz metróval, a Roissy-Denfert Rochereau RER-rel mentünk be a városba. A Szajna partján az Eiffel-torony melletti Adagio City Aparthotel-beli, 31. emeleti apartmanunkból pazar kilátás nyílt. Lábunk előtt hevert Párizs. Első utunk az esti fényben tündöklő Champs-Élysées-re vezetett, amelynek fái az unió kék fényében pompáztak. Ez a város legdrágább utcája, itt a legmagasabbak a bérleti díjak. A fél utcát a Vatikán vásárolta meg, s az utóbbi években egyre több orosz és közel-keleti befektető vesz itt ingatlant. A hömpölygő tömeg az elegáns üzletek különleges kirakatait csodálta. A drága üzletek teli vannak vásárlókkal, nem érződik a válság. A legelegánsabb áruház, a Lafayette az idén is óriási, különlegesen jó ízléssel, az idei divatszínekkel - lilával - dekorált karácsonyfát állított. Már két évvel előre kezdik a pompás kirakatok tervezését, amelyek megcsodálására sokan érkeznek az ország több részéből. Bár a divattervezők legújabb modelljeinek megvásárlásához mélyen a zsebbe kell nyúlni, nagyon sok az érdeklődő. A párizsi önkormányzat - 100 millió eurós beruházással - csak az idén először, a Champs- Élysées végén, a Concorde tér felőli részén rendezett karácsonyi vásárt. 100 pavilont állítottak fel. Felkérték az unió 27 országát, hogy vegyenek részt, ám csak 14-en jöttek el. A város felfedezésében segített a legnagyobb városnéző társaság, a Cityrama emeletes autóbusza, amelyen magyar nyelven is elmondták a város történelmét. Párizst a kelta párisii törzs alapította i. e. 300 körül, a Szajna legnagyobb szigetén, Ile de la Cité-n. Ma ez a sziget a városnak csupán egy kis része. Julius Caesar idején a rómaiak már Lutetia néven említik a kiváló fekvésű várost. Párizs először I. Klodvig frank király uralkodása alatt lett főváros. A busz tetejéről - milyen jó volt, mert ott-tartózkodásunk alatt szinte végig esett az eső - megcsodáltuk az Opera sugárutat az elegáns kávéházakkal, a 11 ezer négyzetméteres operaházat az aranyozott, zenélő Apolló-szoborral a tetején, a nyolcszögletű Vendome teret, a filmekből is jól ismert Ritz hotelt, a Napóleon által 1806-ban építtetett Diadalívet, a Tuileriák kertjét, a Labdaházat, amelyben az előkelő osztály tagjai labdáztak, mielőtt a tenisz divatba jött volna, a Concorde teret, ahol valaha a kivégzések zajlottak, a Notre-Dame-ot, a Pompidou Központot, az eredetileg erődnek készült Louvre épületét, a Mars-mező parkját, ahol a világkiállításokat rendezik. A 320 méter magas Eiffel-tornyot, amelyet Apollinaire „a felhők pásztorlányának” nevez, a párizsiak egyszerűen csak az „öreg hölgynek”, eredetileg az 1899-es világkiállításra építették és azt tervezték, hogy utána lebontják, ám a párizsiak tiltakozása ezt megakadályozta. Mára a város jelképévé vált. Este pedig hajóval a Szajnán, a Bateaux Parisiens fedélzetéről folytattuk a kivilágított város felfedezését. A Montmartre kanyargós utcácskáin, a kis éttermek, kávéházak mellett, ahol valaha a ma világhírűvé vált festők, Renoir, Picasso, Dufy beszélgettek, mai utódaik, a szabadban festők képeit megcsodálva gyalog sétáltunk fel a Sacré-Coeur templom gyönyörű épületét megcsodálni, ahonnan remek kilátás nyílik a városra. A Montmartre-on található az egyetlen szőlő Párizsban, ahol minden évben szüretelnek. A Quartier negyedben, a diáknegyedben sétálva megint egy egészen más hangulatú várost fedezünk fel. Párizsban biciklivel is könnyedén közlekedhetünk, ugyanis számtalan helyen lehet felpattanni a kétkerekűre, amit egy fél óráig térítésmentesen lehet használni. Párizst a francia konyha elragadó ízeivel lehet igazán megismerni. A Champs-Élysées-n, az egykori Laduree-palotában a hagyományos konyha remekeit kóstolták. A Bastille-nál a Bofinger sörözőben remek osztrigát szolgáltak fel. A franciák nagy bánata, hogy az uniós belépésük óta nem lehet e csemegét egészségügyi előírások miatt nyitottan vásárolni. A Ze Kitchen Galerie étteremben viszont, amely a modern konyhaművészet egyik fellegvára, az elénk rakott ételek nemcsak különleges ízűek voltak, de látványra is művészi alkotások. http://hufranceguide. com B. M. É. Párizs-szerte biciklire pattanhatunk, fél óráig ingyen használhatjuk „Az öreg hölgy" az Eiffel-torony