Népszava, 2008. december (135. évfolyam, 280-304. szám)

2008-12-27 / 301. szám

AHOL AZ ÜZLET TÁRSADALMI ÜGY MECÉNÁSOK KIÍRJA ANÉPSZAVA MELLÉKLETE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK GYAKORLATÁBAN Egészséges települések: sok kicsi többre megy Magyarország mintegy 500 kisközségét, hosszabb távú koncepciók kidolgozására faluját célozza meg a négy évvel ezelőtt sarkalja a pályázókat. Valószínűleg nem indított Egészséges Településekért Alapot- járunk messze az igazságtól, ha azt felré­­vény. Bár az eredeti célkitűzés - az alkotó jelezzük: az önálló, kreatív gondolkodás­módon gondolkodó helyi közösségek létre- előbb vagy utóbb, de a településeket arra hozása - megmaradt, a program az elmúlt ösztönzi, hogy együtt tűzzenek ki célokat, években új elemekkel is gazdagodott. Az keressenek hozzájuk pályázati lehetősége­­alapítvány már nem csak a jelen problé­­mét, és így az álmoknak tűnő dolgok igenis másnak megoldására ösztönöz, hanem megvalósulhatnak. A hazai kistelepüléseket nem véletlenül sorolja a régi köz­­igazgatási nyelv „járásokba”. Hiszen a szó szoros értelmében „járásnyira” vannak egymástól, 3-5-8 kilométer távolságra helyezkednek el. Az Egészsé­ges Településekért Alapítvány ennek a gondolatnak a mentén változtatott 2008-ban a pályá­zati feltételeken - mondja Kar­dos Anna ügyvezető igazgató. - Olyan terveket kértünk, amelyek nem egy, hanem több település közös gondjainak megoldását szorgalmazták. Ugyanis ha a helyi közösségek összeállnak, „bokrosodnak”, jóval nagyobb eredményeket tudnak elérni. Az egyik helyen sportpálya épült, néptánccsoport alakult, máshol főzőklubot, fedett ko­sárlabdapályát alakítottak ki a közösségek. Annyi pénz nincs, hogy mindenütt pótoljuk a hiá­nyokat, viszont ha a települések összefognak, akkor közös léte­sítményekkel javítani lehet az állapotokon. „Bokrosodó” pályázatok - Közös elképzelésekkel a lehetőségek megsokszorozód­hatnak. Az élet igazolta a felté­­tezéseinket. Számos tréninget tartottunk azokon a helyeken, ahol a korábbi fordulókban a települések sikertelen pályáza­tokat adtak be, s ennek nyomán a közös programok száma meg­növekedett, és a kuratórium már a bőség zavarával küszköd­hetett. Létrejöttek többek között olyan közös iskolai programok, amelyeket ma már mintapro­jekteknek tekinthetünk. Ezek a taniskolák ma már országos pél­dával szolgálhatnak a többiek számára. Az alapítvány másik nagy újí­tása volt, hogy 3 éves pénzügyi elképzelést kért a pályázóktól. Az első évben a kuratórium a teljes igényelt keretet biztosí­totta számukra, s meghatározta, hogy a második évben a tervet 60 százalékban, a harmadikban 30 százalékkal támogatja. Ez közelebbről annyit jelentett, hogy a közösségnek mind nagyobb részt kell vállalnia a koncepció végrehajtásából, míg végül elérik, hogy önjáró legyen a program, ami a hosszú távú fenntarthatóság fontos eleme. Gondolkozz távlatokban! Gyakorlatilag mindezzel fel akartuk készíteni a települése­ket a nagyobb volumenű uniós pályázatokra - hangsúlyozza Kardos Anna. A brüsszeli támo­gatások elnyerésénél ugyanis az elbírálás ugyanez a metódus, és ezt az érintett közösségek most „kicsiben” is kipróbálhatják. Ezen kívül bevezettünk egy olyan monitoringrendszert, amely menet közben követi, nem csak azt, hogyan halad a pénzek elköltése, hanem azt is, milyen képzésre van szüksége a pályázóknak ahhoz, hogy válla­lásaiknak maradéktalanul eleget tudjanak tenni. Ahol szükség volt rá, tréningeket, ötletbörzét szerveztünk, amelyen a pályá­zóknak segítettünk abban, ho­gyan kellene továbbhaladniuk Az alapítvány a 2007/2008-as pályázatán több mint 50 millió forintot osztott ki, melyből 26 millió forint — a rendelkezésre álló összeg közel fele­­ támo­gatást hátrányos települések kaptak. A pályázati keretből 14 millió forint jutott olyan jelent­kezőknek, akik a 2007/2008-as pályázaton indultak először. Tá­mogatásuk több mint 350 000 embert érintett - vagyis ennyien kapcsolódtak be az alapítvány programjaiba. A kuratórium tavaszi döntése alapján a leg­több támogatás Borsod, Nóg­­rád, Csongrád kisközségeinek jutott. De azóta az új ötletekre, új kezdeményezésekre további összegeket fordított az alapít­vány, amelyet lelkes támogatói a Generali, a TEVA, az ISD Dunaferr, az MKB, az Erste, az Uniqa, a MOL, a GSK, a Spar és az Unicredit Bank adott. Mintakoncepciók Az új koncepciók megjelené­sét példák is alátámasztják. Domaszéken egy óvoda vállalta magára, hogy karácsonyi bált rendez, amelyre meghívja a szülőket is. Az óvodai ünnep­ségből végül is vállalkozók összejövetele lett, ahol a szü­lők ötletbörzét tartottak arról, hogyan lehetne a 4000 lakosú faluban biztonságosabbá tenni a munkahelyhez jutást, alap­anyaggal és munkával segítve a közösségi terek fejlesztését. Egyházasdengeleg az általános iskola helyén egy olyan nap­közit hozott létre, ahol a városi iskolából érkező gyerekek egy kreatív klubba léphetnek be, ahol nem csak délutáni tanul­mányaikat folytathatják, hanem a legkülönbözőbb szakkörökben egyéni ambícióiknak megfele­lően kibontakoztathatják képes­ségeiket is. A helyi közösség az alapítványtól 1 millió forintos támogatást nyert el a „Minimum feltételek a közösségi térben” elnevezéssel művelődési házuk vizesblokkjának felújításához. A Tolna megyei Pálfalva az integráció jegyében hozott létre egy közösségi házat, ahol a különböző rendezvényeken a hagyományos cigány és magya­ros ételeket szolgálják fel. A re­ceptekből már szakácskönyv is készült, amelyet a közösség az alapítvány segítségével adott ki. Az egymás felé tett lépés sike­resnek bizonyult, a közös estek már hozzátartoznak a község mindennapi életéhez. Együtt közös célokért Az alapítvány másik nagy vív­mánya, hogy a támogatók és tá­mogatottak közösen is szervez­nek egy-egy önkéntes napot. A GSK (GlaxoSmith Klein) és az Unicredit munkatársai a helyi közösségekkel együtt javítot­ták meg Kóspallagon a sanyarú állapotban lévő közintézmé­nyeket, vettek részt fásítási ak­ciókban vagy éppen játszóterek építésében. A GSK a hátrányos helyzetű iskolákban 10-14 éves lányok méhnyakrákszűrését vállalta, és mintegy 200 oltást adott be a rászoruló gyerme­keknek. A Magyar Postával közösen indított szűrőkamion negyedik éve járja az országot, s mint a felmérések bizonyítják, minden száz szűrésből 64-ben találnak rendellenességet - ha nem is rákbetegséget -, amely további orvosi kezelést igényel. A Generali Szimba programja keretében iskolánként 250- 300 000 forintot biztosított arra, hogy az iskolai büfék képesek legyenek egészséges választék biztosítására. A Magyar Or­vosnők Társaságával közösen Szombathelyen és Sátoraljaúj­helyen tartottak mellrákelle­nes akciókat, megrendezve a „lánchídi séta” kistestvéreit is. Hatásosnak bizonyultak ezek a programok, még akkor is, ha a rózsaszín selyemszalagot csupán rózsaszín papírrózsa helyettesítette, az egyik találé­kony résztvevő leleményeként. Ötletek cseréje - Pályázóinkat ezekkel az akciókkal arra ösztönözzük, hogy gondolkozzanak lehetősé­geiken - mondja Kardos Anna. - A feladat, hogy a település mérje fel saját állapotát, s ha­tározza meg, mi az, amit saját maga meg tud oldani. Ezért rendezünk gyakran ötletcsere napokat, mert bizonyosak va­gyunk abban, hogy ez is elő­reviszi a közös gondolkodást. Veszprém megye például az erdei iskolák szervezésében jeleskedik, de ezt más település is megvalósíthatja. A falusi turizmus terjesztésére is szá­mos hasznos kezdeményezés szolgáltat példát. Vagy a nyári táboroztatásra is mind többen mutatnak készséget. Ezek a programok pedig már munkát hoznak a település lakosainak, akik lassan megtanulják, ho­gyan segítsenek magukon. Ez pedig a mi programunk legfon­tosabb tanulsága. Frank Júlia egészséges táplálkozást oktat a táborozóknak Miért veszítsük el kedvenc könyvünket? Gyakran szembesülünk különböző felmérések ered­ményeivel, melyek mind azt hangsúlyozzák, egyre kevesebb könyvet olvasunk, az irodalom szerepe vissza­szorult a XXI. század kultú­rájában. Az egymás iránti bizalom hiányát pedig nem csak a felmérések igazolják, nap mint nap a saját bőrün­kön tapasztaljuk. Hogy ne okozna örömet, ha fölvillan egy reménysugár, hogy talán ez a megállapítás sem általá­nosítható. Ilyen reménysugár a Veszíts el egy könyvet! című játék. Egy játék, melyet idén március­ban az orosházi Justh Zsigmond Városi Könyvtár indított útjára, egy játék, mely az olvasás, a könyvek szeretetén kívül az em­berek (az olvasók) egymás iránt érzett bizalmáról szól, és arról, szeretnék az élményt, melyet egy könyv elolvasása okozott megosztani másokkal. Így gondolta ezt a Magyar Telecom is, mely a Summa Artium Mecénás Napján rende­zett árverésen 950 000 forintos licitjével megnyerte a Veszíts el egy könyvet! hivatalos főtá­mogatója címet. Ám azok a me­cénások sem maradtak hoppon, akik a főtámogatói lehetőségről lecsúsztak, az árverés szabályai­nak értelmében csoportot alkot­va támogathatták a szimpatikus projektet. A Veszíts el egy könyvet! sok licitálónak tet­szett, így az elnyert támogatás közel kétmillió forint. Mi ez a játék? A könyvtár honlapján Búzás Csaba, a játék gazdája arra biztatja az olvasó­kat, veszítsenek el könyveket. Akarattal. S játékból. Az elve­szíteni szánt könyvekbe ragas­­­szanak egy cédulát, melyben ismertetik a játékszabályokat: kérik a szerencsés megtalálót, ha elolvasta a könyvet, veszít­se el újra, és ha teheti, jelezze a játék fórumán - http://blog. justhvk.hu/ -, hogy megtalálta, és azt is, mikor és hol veszíti el újra. A játékosok igencsak kí­váncsiak a könyvek sorsára. A legnagyobb utat megtett könyv - számol be Búzás Csaba - Kiss Ottó Javrik könyve című, dedikált műve, melyet a szerző megbízásából a könyvtárosok vesztettek el. Az első megtaláló a kecskeméti buszpályaudvaron hagyta, ott olyan valaki találta meg, aki épp Párizsba utazott, és miután útközben elolvasta, ott felejtette a Diadalív múzeum­termében, ahonnan Ausztráliába vitte egy ott élő, de épp európai körúton lévő honfitársunk. A játékot a kezdetektől neves írók támogatják saját dedikált köte­teikkel, ez a világjárt példány is ezek közül került ki. A támogatást egy tökéletes kulturális portál kifejlesztésére szeretnénk fordítani - mondja el Búzás Csaba -, sokféle keresési és hozzászólási lehetőséggel. S reméljük, megvalósulhat az a terv is, ami már a tavasszal sokunkban felvetődött: egy or­szágos Veszíts el egy könyvet! találkozó, könyvelhagyókkal, közismert író és tévés támoga­tóinkkal, könyvkiadókkal és egy csomó könyvvel. • DIÓHÉJBAN A virtuális kalap Összesen 10 millió forint gyűlt össze a fogyasztók jóvoltából „A Közösség Szíve” idei második programja keretében. A CBA és a Procter & Gamble közös jótékony­­sági kezdeményezése során 2008. szeptember 1-je és november 30. között befolyt összeget 10 kórház gyermekosztálya között osztják szét 2009. január végén és február elején. A Közösség Szíve program a CBA és a Procter & Gamble közös jótékonysági kezdeményezése a gyermekekért. Az idei év a harmadik, amikor útjára indították programjukat. A 10 millió forint közösségi összefogás eredménye­ként gyűlt össze. Szeptember, október és november hónapokban az akcióban szereplő CBA-üzletekben megvásárolt minden egyes Procter & Gamble termék árából 10, 20, ill. 30 forint került „A Közösség Szíve” virtuális kalapjába. A CBA és a Procter & Gamble 2009 januárjában és februárjában ünnepélyes keretek között adja át az intézményenkénti 1 millió forintos támogatást az alábbi 10 kórház gyermekosztályának: B.A.Z. Megyei Kórház és Egyetemi Oktató Kórház Gyermek­egészségü­gyi Központ, Jósa András Oktató Kórház Gyermekosztálya, Semmelweis Egyetem I. sz. Gyermekgyógyászati Klinika, Szent Borbála Kórház Gyermekosztálya, Sopron Erzsébet Kórház Csecsemő- és Gyer­mekosztálya, Vas Megyei Markusovszky Kórház Csecsemő- és Gyermekosztálya, Balassa János Kórház Gyermekosztálya, Albert Schweitzer Kórház Újszülött-, Csecsemő- és Gyermekosztálya, BMKT Pándy Kálmán Kórház Gyermekosztálya, Jászberény Szent Erzsébet Kórház Gyermekosztálya. Százmillió új otthonokra A 373 fős kistelepülésen, Uszkán adott át újabb három lakást a Holcim Hungária Otthon Alapítvány. Az önkormányzati bérlakásokat a település önkormányzata több mint három és fél millió saját erő és ugyanekkora mértékű alapítványi pályázati összeg előteremtésével újította fel. E három ingatlannal már 27-re emelkedett az alapítvány által idén átadott, felújított bérlakások száma. Az alapítvány idén mintegy 100 millió forintot fordít új otthonok létrehozására.

Next