Népszava, 2009. február (136. évfolyam, 27-50. szám)

2009-02-10 / 34. szám

10 ku I hi niI i'V’ -{HW úfjf TI RIHUSl,\ 2009. FEBRUAR 10., KEDD Mobilabbak lettek az emberek, egy évben több helyre is elutaznak és igényesebbek, mint a korábbi évtizedekben Idén a kultúráé a Tavaly a vizek, ebben az évben a kulturális turizmus, jövőre a fesztiválok éve lesz a magyarországi idegenforgalom hívó szava. A turisztikai szakemberek külföldről és belföldről egy­aránt az igényesebb vendégekre számítanak. A kormányzat pályázatokkal is támogatja a településeket, hogy megfelelő kínálattal és szolgáltatásokkal várják a turistákat. 2009 a kulturális turizmus éve — mondta Kovács Miklós, az Önkormányzati Minisztérium turisztikai szakállamtitkára. Természetesen nem csak ezzel a területtel kívánunk foglalkozni, de idén a kulturális turizmusra igyekszünk összpontosítani az erőforrásainkat. Az az „önző” szándék vezet ezzel a temati­kával is minket, hogy minél többen jöjjenek Magyarország­ra, és töltsenek el a korábbinál több időt nálunk. Az sem utolsó szempont, hogy a külföldi és hazai turisták a költésükkel járuljanak hozzá a magyar ide­genforgalom bevételeihez. A szakállamtitkár hozzátette, a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan a magyar vendégek is évente több alkalommal, rö­­videbb szakaszokban veszik ki a szabadságukat. Az emberek mobilabbak lettek, egy évben több helyre is elutaznak itthon és külföldön, és igényesebbek, mint a korábbi évtizedekben. A szállodáktól elvárják, hogy tartalmas programokat is kí­náljanak. Ezért is népszerű az úgynevezett városlátogató tu­rizmus. Ehhez könnyen kapcso­lódhat a kulturális turisztikai kínálat. A kultúra szerencsére nem­zetközi, mint a tánc, a képzőmű­vészet, a zene, s Magyarország nemzetközi megítélése ebből a szempontból nagyon pozitív - jegyezte meg Kovács Miklós. Kulturális kínálatunk megfele­lő, s az érdeklődést csak tovább ösztönözheti, ha az ebben a szegmensben tevékenykedő szolgáltatók különböző kedvez­ményeket is nyújtanak. A szakállamtitkár szerint az utazási irodáknak is olyan csomagokat kellene kínálniuk, amelyekben szerepel kulturális főszerep ajánlat is: tárlat- vagy múzeum­­látogatás, koncert. 2009-ben a Nemzeti Kultu­rális Alappal (NKA) közösen 63 turisztikai jelentőségű kul­turális nagyrendezvényt támo­gatunk - jegyezte meg Kovács Miklós. A pályázatok támogatá­sára mintegy 700 millió forintot fordíthattunk. Az idei rendez­vények pályázatainak elbírálása már tavaly decemberben meg­történt, így a szervezők idejében számolhattak a támogatással. Jut pénz a Szegedi Szabadtéri Játékok vagy a Velencei-tavi Nyári Játékok támogatására, de még lehetne sorolni azokat az eseményeket, melyek pályázati pénzeket is fölhasználhatnak. A Balaton-parti, illetve környé­ki településeken kulturális és gasztronómiai rendezvényeket is igyekszünk segíteni. Ilyen lesz egyebek mellett a siófoki Kanál Fesztivál. Összességében a pályázati pénzekből 100 millió forint jutott gasztronómiai fesz­tiválok támogatására. A szpon­zori pénzekkel együtt akár másfél milliárd forint is lehet a támogatások teljes összege. Az Oktatási és Kulturális Minisztériummal (OKM) jó né­hány közös akciónk van, például a vendégbarát múzeum vagy a kultúra magyar városa mozga­lom. Legutóbb Szombathely és Balatonfüred érdemelte ki a kul­túra magyar városa címet. Nem csak megőrizték az értékeiket, de be is mutatják azokat. Nagyon sok akcióval kapcsolódnak majd a kulturális turizmus évéhez a Magyar Turizmus Zrt. külképvi­seletei, és a hazai régiók. Az elmúlt két évben uniós forrásokból 15 milliárd forint jutott a kultúrához szorosan kapcsolódó attrakciók fejlesz­tésére, így egyebek mellett a szentendrei skanzen, kastélyok, várak, múzeumok megújítására költötték ezt a jelentős össze­get. Ilyen beruházásokra idén is több milliárd forintos uniós pályázati forrással lehet szá­molni. A Magyar Turizmus Zrt. pedig 300 millió forinttal járul hozzá a kulturális turisztikai év sikeréhez. Bihari Tamás Az utazási irodáknak olyan csomagokat kell kínálniuk, amelyekben szerepel kulturális ajánlat is Stagnált tavaly a turizmus Tavaly, az előzetes adatok szerint, összességében mint­egy 1,5 százalékkal esett vissza 2007-hez képest a ven­dégforgalom Magyarországon. Ezen belül a külföldi forgalom 2,3, a belföldi pedig néhány tized százalékkal maradt el az előző évihez képest. A belföldi vendég­­éjszakák száma gyakorlatilag alig változott. A májusra várható végleges statisztikai adatok még valamelyest kedvezőbb számokat is mutathatnak. Továbbra is csökkent a Németországból érkezők szá­ma, így 2008-ban 10 százalékkal érkeztek kevesebben, mint 2007-ben. Az osztrákok és a britek viszont 3,5 szá­zalékkal többen látogattak hazánkba. Az ide látogató lengyel turisták számának növekedése meghaladta a 20 százalékot. Mivel a 2007-es jó éve volt a magyar idegenforgalomnak, ezért a tavalyit sem értékelték gyengének a szakemberek. Európai expón népszerűsítik a LEADER-programot A Budapesti Vásárközpontban február 26. és március 1. kö­zött tartják meg az I. Európai LEADER Expót. A Hungexpo Zrt. Utazás 2009 Nemzetközi Idegenforgalmi Kiállításával egy időben nyitva tartó vásárra külföldről, vidékről és a fővá­rosból több tízezer látogatót várnak. Kiállítóként érdeklődik 16 EU-tagállam, a lengyel, a cseh, a svéd, a litván, a belga és a francia LEADER-közösségek, amelyek saját termékeikkel, turisztikai kínálattal és népmű­vészeti csoportokkal kívánnak részt venni rajta. Az expo magyar találmány: az első két, határokon belüli csoportokat bemutató vásár után döntöttek úgy Brüsszelben és Budapesten, hogy Magyaror­szág rendezheti meg az európai méretű vásárt. Maga a program 1990 óta zajlik, az Európai Unió vidékfejlesztési politikájának egy sajátos, nagy sikerű eszkö­ze és módszere. Segítségével a vidéken élők meghatározhatják a térségük hosszú távú fejlesz­tési prioritásait, hogy azokat megvalósítva javítsák saját élet­minőségüket. Az említett térség a LEADER-térség, amelynek helyi identitását az ott lakók közösen élik meg. - A Pólus centerek, tudásköz­pontok a városokban vannak, de ezeket a vidék látja el élelemmel és tradíciókkal - mondta Mészá­ros István, a Magyar LEADER Szövetség alelnöke. - Progra­munknak fontos eleme a falusi turizmus, de az is, hogy a vidék eljusson a városokba. Erre utal a mostani kiállítás szlogenje is: falu a városban. A franchise rendszerű LEADER piac- és bolthálózat megtervezéséhez az expo után állnak neki a szakem­berek, de az elképzelések között szerepel egy csomagküldő szolgálat is, amely a zamatos pálinkát, az ízletes szalámit és más, a családi asztalról nélkü­lözhetetlen friss termékeket, tojást egyenesen a gyártóktól, termelőktől szállítja a városla­kók otthonába. Mindezen prog­ramok megszervezéséhez 160 milliárd forint áll rendelkezésre 2013-ig. A hálózatok célja, hogy a vidéken megtermelt áru a minőség garanciájával és az akár többszörös közvetítői lánc kikapcsolásával jusson el a vásárlókhoz. A cél voltaképpen az önellátás, ezt, bár az elkép­zeléshez meg kell nyernünk a törvényhozókat, egy saját belső virtuális pénzrendszerrel egé­szítenénk ki. Barabás Béla A falusi turizmust vonzóvá teszi a hagyományok ápolása i a fi ü p A­i LEADER 2űüv­i«i>iuor BUDA H­| H & A­R t Mi az a LEADER? A LEADER az Európai Unió vidékfejlesztési politikájá­nak módszere. Egy metodika, amelynek segítségével a vidéken élők meghatározhatják térségük hosszú távú fejlesztési prioritásait, hogy azokat megvalósítva javítsák az életminőséget. Lényege, hogy központi forrásból véghezvihető fejlesztésekről helyben, a térségben döntsenek, hiszen az itt élők tudják igazán, hogy mire van szükségük. Több területen születnek eredeti vidékfejlesztési stratégiák, egyebek mellett a természeti és kulturális örökség védelmét, a helyi gaz­daság megerősítését és a közösségek önszerveződő képességeinek javítását illetően. A program újszerűsége abban áll, hogy a térség fej­lesztési stratégiáját az önkormányzatokból, a térség vállalkozóiból és civil szerveződéseiből megalakult Helyi Vidékfejlesztési Közösség a helyiek aktív bevoná­sával állítja össze. A LEADER módszer az Európai Unió vidéki területein alkalmazható. NÉPSZAVA Gyulai reneszánsz karnevál A karnevál napjainkra megszo­kott színfolttá vált Gyula kultu­rális programjainak sorában. A látogatók megismerkedhetnek a reneszánsz élet minden külön­legességével: feltárul a korabeli kultúra, történelem, gasztro­nómia, de a mindennapok örömteli pillanatait is átélhetik a résztvevők a gyulai vár falain belül és kívül. 2009-ben Mátyás királyunk és Aragóniai Beatrix menyegzőjét idézik a kísérő programok és a felvonulás is. Ebből az alkalom­ból a hagyományos karneváli programok tovább gazdagod­nak Mátyás-kori életképekkel, reneszánsz kori táncos, zenés műsorokkal, kiállításokkal, divatbemutatókkal, gasztronó­miai különlegességekkel. Gyu­la számos étterme reneszánsz lakomával csalogatja a bálozni vágyókat. A gyerekek minden délelőtt külön programokon (színi- és mutatványos előadások), kéz­műves és múzeumpedagógiai foglalkozásokon vehetnek részt, táncokat tanulhatnak, verse­nyezhetnek és számos korabeli eszközt, mesterséget próbálhat­nak ki. A felnőttek valódi lovagi tornán vehetnek részt, a győzte­sek a sikeres ügyességi próbák után lovaggá üttetnek. Busójárás 2009 Mohács messze földön híres télűző népszokásának fő att­rakcióját idén a február 22-re eső farsangvasárnap jelenti. A belvárosban egész napos nép­­művészeti kirakodóvásárban gyönyörködhetünk, a Kossuth filmszínházban 10.00 órától magyar és horvát résztvevőkkel nyolc együttes lép fel a nem­zetiségi néptáncbemutatón. Nem mindennapi látványosság következik 13.00 órakor: a Mohács-szigeti busók csónakon kelnek át társaikhoz a Dunán a Sokac-révnél. 14.20-tól a Kóló térről - zeneszó mellett, hangos kereplők forgatása közepette - megkezdi a belvárosba vonu­lását a több száz fős, rémisztő busósereg. A hatalmas, főtéri máglya körül szabad farsan­golás indul tánccal, a telet űző ágyúdörgésekkel, a busók és a vendégek bolondozásával. A farsangi koporsót 16.15-kor bocsátják vízre a Duna-parton, majd e koporsó „párját” este fél hatkor égetik el az óriási főtéri máglyán. Tourinform Mohács Széchenyi tér 1. Telefon: (69) 505-515 www.mohacs.hu PROGRAMAJÁNLÓ FEBRUÁR 19-24. Mohácsi busójárás 19- 22. Reneszánsz karnevál, Gyula 20- 22. Miskolci Tél - Kocsony Fesztivál 20-22. WAMP - Vasárnapi Mű­vészeti Piac, Budapest 24. Húshagyókeddi Tikverőzés, Moha 26. Torkos csütörtök 26.-03. 01. Utazás kiállítás I. Európai Leader Expo MÁRCIUSI ÍZELÍTŐ 02-08. Ill. Deszka Fesztivál, Debrecen 06-20. Hajdúszoboszlói Tava­szi Művészeti Napok 19.-05. 03 Moreau-kiállítás, Budapest 06-08. Vakáció kiállítás és vá­sár, Nyíregyháza www.itthon.hu Médiamenedzser: Andor Klára Telefon: 1/477-9030

Next