Népszava, 2009. február (136. évfolyam, 27-50. szám)
2009-02-19 / 42. szám
NÉPSZAVA 2009. FEBRUÁR 19., CSÜTÖRTÖK KULTÚRA Moziban a Tom Cruise főszereplésével készült monumentális háborús tabló A világégés mint nagy kaland A háborús filmek korát éljük ismét, sajnos a világégés legújabb ábrázolásaiban gyakran a sztereotípiák és a kalandelemek kerülnek előtérbe - ez érvényes a Bryan Singer rendezésében készült legújabb filmre, a Valkűrre is. A Hitler elleni merényletet feldolgozó alkotás nagy vitát váltott ki szerte a világban, csakúgy, mint nem is olyan rég a Bukás. Háborús filmekről idősebb generációknak rendszerint a szovjet filmipar monumentális eposzai jutnak eszébe, amelyben a hős hadsereg szembeszáll a gonosz erőivel. Hajdanán minden többre hivatott orosz rendező megrendezte a maga kötelező háborús filmjét, amely ha a művész tehetsége engedte és a politikai környezet is lehetővé tette, igazán értékes, a filmtörténetet gazdagító alkotás lett. Manapság ismét reneszánszukat élik a háborús filmek, különösen azok, amelynek története a világégést nagy kalandként dolgozza fel. Érthető módon ilyenkor az egyes szereplők motiváltsága szegényes és sematikus, az események ábrázolás pedig papírízű és illusztratív. Kilóg a sorból a Bukás, amely Hitler titkárnőjének emlékezésén, konkrét élményanyagon alapul, és az élet - mint sokszor bizonyította - sokkal jobb forgatókönyvíró, mint a legügyesebb tollú dramaturg a hollywoodi stúdiók háza táján. A film ledöntött egy tabut is, hiszen először lett filmalkotás főszereplője, a bunkerben végóráit élő Adolf Hitler Bruno Ganz zseniális alakításában. Nem kis felháborodást keltett az is, hogy a német hadsereg nem egy katonája, sőt SS-tisztek Berlint védő hadmozdulatai heroikus színben tűnnek fel a filmben A United Artists nevű patinás filmgyártó cégben résztulajdont szerző, stúdióvezetőként első lépéseit tevő Tom Cruise nehéz fába vágta a fejszéjét, amikor Claus Schenk von Stauffenberg gróf Hitler elleni merényletét vitte filmvászonra. Talán maga sem gondolta, milyen ellenállással kell megküzdenie, amikor a filmnek nekikezdett. A Stauffenbergleszármazottak tiltakoztak az ellen, hogy ő formálja meg a hős alakját. Német politikusok ugyanakkor akadályokat gördítettek az elé, hogy az amerikai stáb eredeti helyszíneken, a Benderblockban forgathasson, amely ma a német védelmi minisztérium része és ahol az egykori kivégzőhelyen a gróf emlékműve áll. Sokan kárhoztatták Tom Cruise kötődését a szcientológus egyházhoz, amelyet Németországban ugyan nem tiltottak be, de sokan elítélnek és erős nemzetbiztonsági felügyelet alatt áll. Ráadásul egy második világháborús jármű is balesetet szenvedett a forgatáson, és a megsérült statiszták perrel kívántak elégtételt szerezni azért, hogy testi épségüket egy korszerűtlen járműmatuzsálemmel kockáztatták. A német közvélemény azonban korántsem volt egységes. A neves történész Peter Hoffman értetlenségének adott hangot az ellenzők akcióinak ismeretében. A merénylőket - mint megállapította - még a háború utáni Németországban is árulókként kezelték és egy filmalkotás sokat tehet azért, hogy küzdelmük megkapja a méltó elismerést. * Nézem az egyik Stauffenberg grófról készült felvételt, amin a szinte csonttá soványodott katona, az afrikai hadszíntér sebesültje egy rohamsisak karimája alól felénk pillant. Csodálatos módon ez az egyetlen képmás hitelesíti és megérthetővé teszi személyiségét és szenvedélyét, amellyel egy maroknyi összeesküvő társával együtt szembeszállt a világtörténelem egyik legcinikusabb, legkegyetlenebb diktatúrájával. A történelmi filmek nagy próbatétele rögtön a hasonlóság. Amikor a színészt sminkesek, stylistok hadának erőfeszítésével megpróbálják hasonlóvá tenni a történelmi személyiséghez, óhatatlanul a szereplő giccsét hozzák létre. Tom Cruise némiképp ugyan emlékeztet Stauffenberg grófra, alakítása mégis soha egyetlen pillanatra sem sugározza azt a karizmatikus erőt és szenvedélyt, amely a félszemű, félkarú merénylőt, a lázadó náci tisztet az esztelenségig kockázatos tettére sarkallta. Pusztán a film alapján érthetetlen és hihetetlen, hogy Stauffenberg gróf rászánja magát a merényletre. Nem járjuk végig azt az utat, amely az afrikai hadszínterek poklait megismert katonát - akit Hitler példaként állít mások elé - egy bizonytalan végkimenetelű összeesküvés élére repít. Sokatmondó az otthoni jelenetek szűkszavúsága: Stauffenbergné könny áztatra tekintettel óvja férjét, majd hosszan csókolóznak vagy háromszor. Valódi párbeszédek nincsenek, mint ahogy a gróf alakja sem támadt fel a forgatókönyv papírsírjából. Disszonánsan csengenek a szájából egy antifasiszta ellenálló közhelyei a békéről és az igazságról. A merénylők egymással folytatott dialógusai pedig egy általános iskolai gittegylet szellemi szintjét sugározzák. A film mentségére legyen mondva, nem Tom Cruise monodrámája - aki számos filmben, így a Magnóliában egyébként valóban felejthetetlen alakítást nyújtott. A felmentő seregben olyan karizmatikus színészek szállnak csatasorba a film megmentésére, mint Kenneth Branagh vagy Tom Wilkinson. Tom Wilkinsonnak egy szemvillantással sikerül az, ami Tom Cruise-nak jelenetek hosszú során át nem adatik meg: átélhetővé tenni a kettős játszmát játszó Frederich Fromm helyzetét. A németországi bemutató óta megkérdőjelezik a film hitelességét. Alighanem sokan egyetértenek Roger Ebert filmkritikus megfogalmazásával, aki szerint valójában „a Valkűr egy aprólékos thriller, amely történetesen a német hadsereg tisztikarának nagy összeesküvésén alapul Hitler meggyilkolására”. A film valóban az akciójelenetek ábrázolásában jut el csúcspontjára. Az utolsó jelenetek pergő képsoraiban - írójuk ismételten az élet - visszaadnak valamit az események tragikus drámaiságából, amikor egy szemvillanásnyi idő néhány apró döntése határozott milliók életéről. Podhorányi Zsolt Az akciójelenetek mennek - Tom Cruise a segédtisztjét játszó Jamie Parkerrel menekül Forrás: Port.hu Stauffenberg és a történelmi személyiség ábrázolása - Mennyiben lehet Stauffenberg grófot antifasiszta hősnek tekinteni - kérdeztük Ormos Mária történészprofesszort? - Egy bizonyos, Stauffenberg Hitler ellen lépett fel, és hazája megmentése érdekében fáradozott. Antifasiszta ellenállónak a szó igaz értelmében nem számít. A gróf egy konzervatív gondolkodású katonatiszt volt, aki belátta, hogy Németország elvesztette a háborút és cselekedett. - Volt-e politikai realitása a Hitler elleni 1944-es merényletnek? - Határozottan állítható, hogy volt, csak az összeesküvést dilettánsok vezették. Még akkor is lett volna esélyük a sikerre, ha Hitler életben marad, abban az esetben, ha sikerült volna teljesen megbénítaniuk a központ kommunikációs rendszerét és ezzel az összeesküvés elleni lépéseket. A mozgalom nagyon szerteágazó volt, és a csoportnak szinte mindenhol voltak emberei. - A Bukás című film egy tabut döntött azzal, hogy Hitlert emberként ábrázolta. Mi a véleménye erről a filmkészítői attitűdről? - A Bukás tisztességes film volt. A bemutató idején sokakban - különösen Németországban nagy felháborodást keltett, hogy Hitlert a filmben emberként ábrázolják - ebben azonban önmagában nem látok kivetnivalót. Senkinek nincs a homlokára írva, hogy maga a sátán. Éppen az események jobb megismerését szolgálja, ha látjuk, hogy valaki, aki bonbonokat küldözget ismerősei születésnapjára, kellemes társalgó és társasági ember, démoni tulajdonságokkal rendelkezik. Nem szabad túlzásokba esni, és gyakori jelenség, hogy a történelmi filmek készítői sztereotip tulajdonságokkal ruházzák fel a szereplőket. A jövő nemzedéke segítségre szorul Ezer gyereket fogad a Magyar Állami Operaház az operabál másnapján, vasárnap. A hátrányos helyzetű és fogyatékkal élő gyermekekkel foglalkozó intézmények, valamint az SOSGyermekfalu Magyarországi Alapítványa részére küldött meghívást az operaház, a jótékonysági programot az idén 20 éves Klauzál Lions Klub támogatja. Az operaház 5-12 éves gyerekeket vár a bál utáni jó mulatságra vasárnap 11.30-tól és 13.30-tól a táncparkettre, hogy a közönség több száz színes párnán elhelyezkedve, közvetlen közelről nézze meg a rendhagyó színpadra rendezett műsort, Engelbert Humperdinck Jancsi és Juliska című operájából készült meseelőadását. Az előadást Kovalik Balázs művészeti igazgató rendezi és vezeti. Az előadás előtt Kovalik Balázs Jancsi és Juliska történetéről és az opera világáról mesél a gyerekeknek. A műsor után Fogarasi Katalin, a Klauzál Lions Klub programigazgatója, klubtársaival vendégül látja a gyermekeket. A programra az operaház szervezési osztálya hátrányos helyzetű és fogyatékkal élő gyermekekkel foglalkozó intézmények, valamint az SOSGyermekfalu Magyarországi Alapítványa részére küldtek meghívást. A kezdeményezés, melynek kapcsán a gyermekek kapnak lehetőséget az operaház épületének megismerésére, egyedülálló Európában is, ahol a nemzeti kulturális örökség megismertetése a gyermekekkel az európai értékrend egyik legfontosabb alkotóeleme. A program egyik támogatója a Klauzál Lions Klub tagja, Gurmai Zita európai parlamenti képviselő, aki azon dolgozik, hogy a magyar gyermekek ugyanolyan eséllyel induljanak az életben, mint európai társaik. - A gazdasági válságban én biztos, hogy nem megyek el az operabálba. Rossz üzenete lenne ugyanis annak, ha esélyteremtőként fényűző bálon mulatok, miközben másoknak az is gondot jelent, hogy megszerezzék a mindennapi betevőt - fogalmazott Gurmai Zita. - Azt gondolom, hogy igenis meg lehet találni azokat a gyerekeket, akiknek igazán szükségük van segítségre. A válságban az egyik legfontosabb feladatunk, hogy a legsérültebbekkel, a gyerekekkel tudjunk törődni. Szeretném, ha azt éreznék, hogy ez a nap az övék - emelte ki Gurmai Zita. Népszava-információ Márai a plazában Február 26-án különleges bemutató helyszíne lesz a budai Rózsakert Bevásárlóközpont kávézója. Petőcz András Márai-díjas író, az est házigazdája egy összművészeti előadást nyit meg, ahol Mertz Tibor színművész olvas fel Márai Sándor Négy évszak című könyvéből részleteket. A zenei aláfestésről Horgas Eszter (képünkön) fuvolaművész gondoskodik. Jórészt improvizációk szólalnak majd meg, melyeket Márai műve és Paál Zsuzsanna képzőművész alkotásai ihlettek. Paál Zsuzsanna erre az alkalomra egy videomontázst is készített. Az ötlet onnan jött - mondja Csák Erika -, hogy kiadót kerestek Paál Zsuzsanna könyvének. A művésznő ugyanis az említett Márai-mű illusztrálására képsorozatot alkotott. A Máraiművek magyarországi kiadójával, a Helikonnal szeretnék közösen megjelentetni a képzőművészeti alkotásnak is tekinthető kötetet. Amíg ez megvalósulhat, közösen elhatározták, hogy egy összművészeti alkotás keretében is megelevenítik a könyvtervet. Márai e művében, nagy ívű esszéi előtt, az egyes hónapokra reflektáló személyes megjegyzéseit is leírta. Kiderül belőlük, hogyan szenved a nagy melegtől, hogyan próbál elbújni a téli hideg elől. Paál Zsuzsanna képzeletét épp ezek a sorok indították el. A művésznő az eredeti illusztrációkon alapuló írt művet hozott létre a 26-i estre, mozgóképképekben elevenedik meg a 12 hónap. Népszava-információ Keserű Károly londoni kiállítása Mikrokozmosz címmel Keserű Károlynak egyszerre két helyszínen is tárlata nyílt Londonban: a fiatal magyar képzőművész a magyar kulturális központban és a Patrick Heide kortárs művészeti galériában állít ki. Keserű Károlynak 2004-ben már volt egy önálló tárlata Londonban. (MTI) 11 TÉVÉNÉZŐ ★ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK] Tolvajűző vonalkódok Rá kell hangolódni a Magyar Televízió Géniusz című magazinjára. A fiatal magyar kutatók találmányait bemutató műsor elején igencsak figyelnem kellett, hogy a sok, számomra ismeretlen kifejezést mégis megpróbáljam valahogy értelmezni. Aztán ahogy telt az idő, vagy én lettem edzettebb, vagy a riportok lettek közérthetőbbek és fogyaszthatóbbak. A Géniusz című műsor alapvetően felnőttnek nézi közönségét. Nem talál ki hókuszpókuszokat, dramatikus játékokat, egyszerűen feldolgoz történeteket, és közreadja. Lehet arról vitatkozni, hogy ez elegendő-e. Mindenesetre maguk a találmányok rendkívül izgalmasak. Az autótolvajok számára is tanulságos lehet az a magyar fejlesztés, amely lézeres vonalkóddal képes beazonosítani különböző anyagokat. Egy mindössze tizenéves, ugyancsak magyar kutató pedig elkezdett kísérletezgetni azzal, mi történik, ha nem a megszokott módon, kóddal lép be a számítógépébe, hanem például rajzokkal. Számítógépes programmal elérte, hogy a mozgásalapú felhasználórendszer képes legyen a rajz alapján azonosítani magát a felhasználót, így csak őt engedi be a rendszer. Géniuszaink tehát ma is vannak, csak fel kell fedezni őket, és az sem árt, ha a szélesebb nyilvánosság előtt is bemutatkozhatnak. Persze nem árt, ha előtte már védetté tették felfedezéseiket. B. Gy. ihsiiíiGYi sítKVhzen» A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének állmi mOGYÉi.rr* 1 pályázati felhívása a Pénzügyi ismeretek oktatása 9-12. évfolyamon tanító tanárok továbbképzésére kiírt nyílt pályázat benyújtására A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének törvényi kötelezettsége, hogy a felügyelt szervezetekre kirótt bírságokat a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2007. évi CXXXV. törvény 26. §-ában meghatározott célokra fordítsa, ezért a Felügyelet ezúton is felhívja a figyelmet a meghirdetett nyílt pályázatára. A pályázati téma megtalálható a PSZÁF honlapján (www.pszaf.hu), a PSZÁF/Pályázatok/Bírságpénz-pályázatok, valamint az Újdonságok menüpontban. A benyújtott pályázat elbírálása során alkalmazott fő követelményeket — a Pályázati útmutató, a Betétlap és az Adatlap és mellékletei tartalmazzák. A pályázat a honlapunkról letölthető, a Betétlappal, valamint az Adatlappal és mellékleteivel együtt kell benyújtani. Benyújtási határidő: a pályázati felhívás megjelenésétől számított 30. nap A borítékra írja rá: Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, Pénzügyi szervezetek fejlesztési pályázatai, 1013 Budapest, Krisztina krt. 39. Levélcím: 1535 Budapest 114, Pf.: 777 További információk a palyazat@pszaf.hu e-mail címen kérhetők. A Felügyelet munkatársai és közeli hozzátartozóik pályázatot nem nyújthatnak be.