Népszava, 2009. augusztus (136. évfolyam, 179-203. szám)

2009-08-28 / 201. szám

AHOL AZ ÜZLET TÁRSADALMI ÜGY MECÉNÁSOK KIÍRJA ANÉPSZAVA MELLÉKLETE CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY (CSR) A HAZAI VÁLLALKOZÁSOK GYAKORLATÁBAN r­t Útnak indít az Életpálya Egy informatikai vállalkozás, egy gépjárműszerviz és egy fitneszportál kapta az Életpá­lya Alapítvány 2009 legígé­retesebb fiatal vállalkozója címet. A Shell Hungary Zrt. és az Ezredforduló Alapítvány által alapított szervezet idén 15. alkalommal hirdette meg a pályázatot olyan 18 és 32 év közötti fiataloknak, akik saját vállalkozásukban képzelik el jövőjüket. „A fiatalok nagy részéről el­mondható, hogy felkészültek a meghallgatásokra, rutinosab­bak, talán köszönhetően az egy­re elterjedtebb és népszerűbb prezentációs technológiáknak” - osztotta meg idei tapasztalatait a pályázókról Szontágh-Gyürky Linda, az Életpálya Alapítvány irodavezetője. A kreativitás ugyanakkor nem volt feltétele a pályázatnak, így nem feltétle­nül az az üzleti terv lett sikeres, amelynek kiötlője nagyobb fantáziával rendelkezett, a hangsúly minden évben a meg­valósíthatóságon van. „Olyan kezdő vállalkozókat kerestünk, akik személyükben is garanciát jelentenek a későbbi sikeres működésre, illetve alaposan körüljárták lehetőségeiket, a pi­acot, ahova belépni készülnek, illetve konkurenciájukat.” Segítség az alapításhoz Az alapítvány évről évre igyek­szik olyan fiatalokat díjazni, akikben látja a stabilan mű­ködő, prosperáló vállalkozás lehetőségét. Van olyan korábbi díjazott is, aki már rég más tevékenységet folytat, mert abban látott több lehetőséget, de a személyisége biztosíték volt arra, hogy bármibe kezd is, azt sikerre viszi. A győztesek a nyeremény összegét szabadon felhasználhatják, természete­sen saját vállalkozásukat építik belőle, csakúgy, mint a kü­lön­­díjaikból, amelyek többsége épp a vállalkozás alapításához nyújt segítséget, mint például egyéves díjmentes jogi tanács­adás. „Az a tapasztalatunk, hogy akik helyezést érnek el, azokat valójában nemcsak a nyeremény motiválja, hanem valóban elhivatottak, valóban szeretnének megmérettetni egy ilyen versenyben, így hogy mire használják fel a nyeremé­nyeiket, az nem is lehet kérdés” - tette hozzá Szontágh-Gyürky Linda. „Az első és legfontosabb, hogy megalapítsuk magát a cé­get, így az alapítványtól kapott 500 ezer forintot teljes egészé­ben erre fordítjuk” - válaszolt lapunk megkeresésére az idén első helyet elnyerő Datasol Ke­reskedelmi és Szolgáltató Kft. egyik alapítója. Horváth Anikó kifejtette, a vállalkozásuk in­formatikai szolgáltatásokkal és információs eszközök értékesí­tésével foglalkozik a jövőben. A Datasol ambíciói Bár első hallásra úgy tűnik, napjainkban számtalan cég fog­lalkozik hasonló tevékenység­gel, mégis úgy látja, komplex szolgáltatásból hiány van a pia­con. „Mielőtt belevágtunk, fel­mértük a konkurenciát: sokan foglalkoznak programozással, saját fejlesztésű szoftverekkel, de az ehhez szükséges eszköz­­rendszer felmérését, illetve a finanszírozási terv elkészítését szinte senki nem vállalja” - tet­te hozzá. Célcsoportjuk elsősorban a közép-dunántúli régió mikro-, kis- és közepes vállalkozásai. A fődíj mellett több szponzor, köztük a Shell üzemanyag­utalvánnyal segíti az induló vállalkozást, de kaptak ügyvédi tanácsadásra szóló felajánlást is. „Nem csak anyagilag, em­berileg is sokat jelent mind az, hogy elnyertük a fődíjat, mind pedig az, hogy ennyi szponzori hozzájárulást kaptunk” - hang­súlyozta Horváth Anikó. Családi projekt Az idei második helyezést, s az ezzel járó 325 ezer forintot a Fodor Autószerviz üzleti terv érdemelte ki. Fodor Zsolt és Fodorné Katona S. Veronika, a két alapító közel 10 éves szak­mai és üzletviteli tapasztalatát felhasználva indítja el vállal­kozását Szegeden. Elsőként az általános autójavítást és autókozmetikai szolgáltatást in­dítják be. Később olyan szolgál­tatásokkal bővítik a portfoliót, mint például az a szervizfüzet, mely a visszatérő ügyfeleknek kedvezményeket biztosít egyes szolgáltatások áraiból, valamint az ügyfelek telefonos értesítése a műszaki és zöldkártya lejárata előtt. On­ line fitnesz Sasfalviné Schillinger Zsuzsan­na egy olyan portál létrehozá­sával lett harmadik helyezett, amely fitneszszolgáltatásokat kínál nők számára, akiknek nincs idejük vagy lehetőségük eljutni edzőterembe, mégis szeretnének tenni alakjuk meg­őrzéséért, karbantartásáért. A honlapról otthon végezhető fitneszórákat lehet letölteni, bármikor bele lehet kezdeni, nem kell utazni, olcsóbb, mint a fitneszterem. Az oldalon az órák mellett cikkekkel, hírleve­lekkel szeretné színesíteni a kí­nálatot. Sasfalviné Schillinger Zsuzsanna e vállalkozásának fejlesztéséhez 250 ezer forintot kapott az alapítványtól. Idén 43-an pályáztak, s 16-an jutottak a legjobbak közé. „Már évek óta hasonló számú pályá­zat érkezik be hozzánk” - ál­lítja Szontágh-Gyürky Linda. „Sajnos, az alapítvány anyagi helyzete nem teszi lehetővé, hogy a pályázatot széles körben meghirdessük. Minden évben keresünk új szponzorokat, de általában azt a választ kapjuk, hogy már más szervezetet tá­mogatnak, vagy egyáltalán nem is kapunk választ” — mesélte. Szontágh-Gyürky Linda úgy gondolja az évek során a sajtó figyelme is csökkent a pályázat iránt, így kevesen hallanak a lehetőségről. Persze, a hiányos reklámon túl más is befolyásolja a pá­lyázói aktivitást. Sok fiatal az „egyszerűbb utat” választja: ha az induláshoz alaptőkére van szükségük, inkább banki hite­lekben gondolkoznak. Ők nem látják, talán nem is hallottak róla, hogy ez a verseny nemcsak tőkéhez juttatja őket, hanem sok lehetőséget is kapnak, legyen az a vállalkozás indításához kap­csolódó szolgáltatás, akár kap­csolati tőke a versenytársakkal, a zsűri tagjaival, üzletembe­rekkel, akár publicitás. Többen megijednek, vagy csak nem veszik a fáradságot, hogy meg­írjanak egy üzleti tervet, amely pedig alapvető fontosságú lenne mindenkinek, aki vállalkozásba akar kezdeni - hangsúlyozta. Horváth Anikó és Patkós Zoltán, a Datasol Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. két munkatársa Olykor gyors a siker Bár előfordul, hogy a korábbi győztesek később más ötlet megvalósítá­sában látnak fantáziát, többségük sikeresen viszi tovább vállalkozását. Szontágh-Gyürky Linda kiemelte a tavaly második helyezést elért Bagó Ákos Károlyt, az UO írásfejlesztő toll feltalálóját, az Ötletgyár Design Kft. alapítóját (Bagó Ákos 2007-ben a Dreher Sörgyárak Zrt. jövő fiatal vállalkozója programjának győztese is volt). Az írásfejlesztés támogatá­sára feltalált toll készítője csupán két éve indult, mégis rövid időn belül nagy sikert ért el, folyamatosan új dolgokon töri a fejét, s idén már ő köszönthette a versenyzőket a díjkiosztón. „Ez szerintem nagyon lelkesí­tő, hiszen ugyanazt az utat járta be, ami a mostani jelöltekre vár" - fűzte hozzá az irodavezető. Nyaralás Árverésre bocsátják vendég­látással kapcsolatos szolgálta­tásaikat azok a turisztikában érintett vállalkozók, akik - a prognózisok ellenére - a szezon első felében sem tapasztalták a vendégforgalom jelentős növe­kedését a Velencei-tó környékén. A Középdunántúli Regionális Marketing Igazgatósággal ös­­­szefogva weboldalt készítettek (http://www.velencei-to.com/li­­cit), ahol az ajánlatokat az erede­ti ár 70 százalékkal csökkentett szintjéről indulva tehetik meg mindazok, akik olcsón szeret­nének nyaralni. Licitálni lehet strandbérletekre, kulturális prog­ramokra szóló belépőjegyekre, szálláshelyekre, hangulatos vacsorákra és számtalan egyéb, a pihenéssel, sportolás­sal, szóra­­k­o­z­á­s­s­a­l kapcsolatos élményekre. A különleges projekt kere­tében kínált, önmagában is kari­tatív motívumnak tekinthető ár­képzésen túl a szervezők további jótékonysági akcióval próbálják elérni, hogy ha már idén komoly bevételt nem is hoz a tó, legalább legyen élet a partján: a nagy­­családosok az általuk választott tételért nem pénzben fizetnek, hanem üres PET-pa­­lackokkal. Mindegy, mekkora az a flakon, a lényeg, hogy ebben az akcióban a hagyományos - tehát a különböző minőségű hulladé­kokat értéktelen masszává ve­gyítő - szemétszállítás köréből ki lehessen vonni a környezetet jelentős mértékben károsító, több tonna műanyagot, illetve az újrahasznosítás számára alap­anyagként lehessen felhasználni azt. Nem elhanyagolható a prog­ramnak a környezettudatosságra nevelő vonatkozása sem, hiszen azok a gyerekek, akik PET- palackokért cserébe mehetnek nyaralni, pozitív megerősítést kapnak arról, hogy az odafigye­lés és némi tudatosság komoly jutalmat eredményezhet. • PET-palackért Weboldalon licitálhatnak szórakozásra a műanyag palackok gyűjtői DIÓHÉJBAN A legális graffiti Magyarországon egyedülálló prog­ramot valósított meg a Murál Morál Csoport Pécsen. A program szervezője és koordinátora idén az Egy Hajóban Alapítvány volt. A főként képzőmű­vészeti elemeket használó modellér­tékű munka célja, hogy egy nicaraguai komplex közösségfejlesztő módszer használatával gigantikus, előre megtervezett képek megfestésével egyrészt életre keltsen szürke betonfalakat, más­részt pedig ugyanezen idő alatt, a szabadidő hasznos eltöltésével nyújtson informális nevelést, oktatást, képesség- és közösségfej­lesztést. A módszert a csoport egyik tagja hozta magával, amikor 2007 elején egy pécsi alapítvány munkatársaként Nicaraguában járt tanulmányúton. Egy-egy program minimum 8 hónapig, maximum 1 évig tart. A fiatalok a programban 3 helyszínen, belső műhelymunkákban dolgoznak fel egy általuk választott témakört. Az egyéni ötletek, munkák később csoportmunkává fejlődnek, fokozatosan eljutva a program kicsúcsosodását jelentő falfestésig. Ennek első eredménye, hogy csoportos (5-8 fő) alkotásokkal különböző, egyenként 3-4 nm méretű lepedőplakátokat készítenek a résztvevők, melyeket a programok zárása után vándorkiál­lításokon helyeznek ki, főként szabadtéri rendezvényeken. A szervezők elmondása szerint egy-egy előkészítő bentlakásos tábor is hatékonyabbá teszi a témafeldolgozást. A mostani akció - szám szerint a 6. - során a gyerekek és nevelőik a pécsi Béke parkban, egy közel 25 m hosszú, 80 nm-es falfelületen az esélyegyenlőség témakörében, a fiatalok gondolataira építve készítették el a monumentális falfestményt. Ezen a helyszínen ez már a második szalagkép. A Raiffeisen Közösen program támogatásával megva­lósult projektben halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok vettek részt, akik család nélkül nevelkednek, gyermekotthonokban, de a falfestés során integrálni tudták magukat egy tágabb közösségbe: egy cél érdekében együtt dolgoztak családban és családon kívül élő fiatalok. A munkát folytatni szeretnék, hiszen az eddigi 50 m csak egy része ennek a közel 120 méteres falfelületnek. Szep­temberben kezdődnek a csoport által megvalósítandó újabb utcai művészeti alkotás előkészítő munkálatai. Tesco: támogatott ügyek A Tesco is felkerült arra a listára, amely a legátláthatóbb módon működő hazai vállalatokat gyűjtötte össze. Az áruházlánc a 12. helyet foglalja el a CSR 24/7 elnevezésű kutatás eredményeként született rangsorban, s ezzel első a kereskedelmi láncok között. A CSR 24/7 Rating a Braun & Partners Network által kifejlesztett, nemzetközi rendszereken alapuló értékelési módszer. A kereske­delmi szektor további szereplői a 16., 19. és 23. helyen végeztek, így elmondható, hogy a Tesco a legátláthatóbban működő hazai kereskedelmi lánc. Az előkelő helyezés eléréséhez elsősorban arra volt szükség, hogy a Tesco egyre több információt tegyen hozzá­férhetővé honlapján a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos kezdeményezéseiről, így például rendszeresen tudósítanak az év támogatottja programról, valamint a Magyar Élelmiszerbank Egyesület közreműködésével történő adományozásokról. Az átláthatóság a piaci szereplők és a fogyasztók számára egyaránt fontos, hiszen utóbbiak így kapnak információt arról, mit tesznek a közelükben működő, meghatározó vállalatok a környezetükért. Légy az üveg barátja! Az O­ I Orosházi Üveggyár elsőként csatlakozott a Friends of Glass nemzetközi környezetvédelmi mozgalomhoz, melynek köszönhetően augusztustól már magyar nyelven is elérhető az interaktív weboldal. A kreatív kampány célja, hogy felhívja az emberek figyelmét az újrahasznosítás fontosságára és az üvegben rejlő előnyökre. A Friends of Glass - az „üveg barátai” nonprofit mozgalmat az Európai Csomagolóüveg Szövetség - FEVE alapí­totta, hogy ismertesse a fogyasztókkal az üvegben rejlő lehetősé­geket. Célja az volt, hogy növelje az újrahasznosítás arányát, hisz az európai uniós tervek szerint az üveghulladékok hasznosítását a 2008. évi 25 százalékról 2012-re 60 százalékra kell emelni. A Friends of Glass mozgalom szervezői és tagjai azt remélik, hogy a jövőben a szelektív hulladékgyűjtés kiterjesztésével, a környezettudatos szemlélet kialakításával emelkedhet az üveggyárhoz visszaérkező üvegcserép mennyisége is. Ez nagyon fontos, ha szeretnénk, hogy ezt a közel 5000 éves anyagot még legalább ugyanennyi évig használhassuk újra és újra. Homok, mészkő és szóda. Ez a három összetevő alkotja ezt a 100%-ban újrahasznosítható, környezetbarát anyagot: az üveget. Az üveg egészséges, hiszen káros anyagok hozzáadása nélkül hasznosít­ható. Az üvegből nem oldódnak ki káros vegyi anyagok, melyek befolyásolnák a benne tárolt étel, ital ízét, ezért is nagyon fontos, hogy újrahasznosítsuk.

Next