Népszava, 2009. december (136. évfolyam, 281-305. szám)

2009-12-30 / 304. szám

6 Elhunyt Lehotka Gábor orgonaművész Elhunyt Lehotka Gábor orgonaművész, zeneszerző, orgonaszakértő, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem nyugalmazott tan­székvezetője és egyetemi tanára. A Liszt-díjas művészt kedden, 71 éves korában, hosszan tartó betegség után érte a halál. Lehotka Gábor 1958-ban vették fel a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola orgona szakára. 1961 és 1966 között a zeneszerzés szakot is elvégezte. 1963-ban az Országos Filharmónia szólistája lett, ettől kezdve rendszeresen koncertezett itthon és külföldön. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanított, 1990-től egyetemi tanárként. 2008-as nyugalomba vonulásáig az orgona tanszéket is vezette. 1965-től közel ötven lemezfelvételt készített. Több magyar orgona létrehozá­sában dolgozott szakértőként. Főbb művei: Frigyi Beszéd, Eszter, Jáki mise, Latin mise, Első orgonaverseny „Hommage a Händel”, Második orgonaverseny, Hegedűverseny, Trombitaverseny. (Népszava—MTI) Garam Zsuzsa emléke Mind művészileg, mind erkölcsileg helyesen járt el - mondhatnánk, kötelességét telje­sítette­­ a Magyar Rádió, amikor Márványtermében december 28-án, egy kiemelkedően szép koncerten otthont adott azoknak a művészeknek, kortársaknak, kiváló kollégák­nak, muzsikusoknak, akik a húsz esztendővel ezelőtt tragikus körülmények között életét vesztett kollégájukra, a nagyszerű zongorista, mesterfokú korrepetitor, zongorakísérő Garam Zsuzsára emlékeztek. A magyar énekművészet színe-java, többek között Kertesi Ingrid, Kováts Kolos, Kukely Júlia, Gulyás Dénes és hangfelvételről Polgár László lépett fel ezen a rangos produkción. A preklasszikusoktól a késő romantikusokig a dalirodalom remekeit, a műsor második részében pedig Mozart­­operarészleteket szólaltattak meg. A fiatalon - 35 éves korában - életét vesztett művész a magyar zenei élet egyik kiválósága volt. Mint nagyszerű zongorakísérő, operakorrepetitor iskolát teremtett, kora legjobb művészeit instruálta. 1980-ban, Bécsben Polgár László zongorakísérőjeként megnyerték a Hugo Wolf zenei versenyt. Egyénisége, temperamentuma, emberszeretete, kedvessége a művészvilágban és a zeneértő közönség körében kivételes helyet biztosított Garam Zsuzsának. (Sz. I.) Fehér Klára Irodalmi Díj A Fehér Klára emlékére 2003-ban létesített és a díjnyertes pályázóknak eddig öt alkalommal átadott Fehér Klára Irodalmi Díjat minden év­ben az a fiatal, 40 év alatti magyar író nyerheti el, aki az elmúlt egy-két évben írt, illetőleg megjelent, bármely irodalmi műfajhoz tartozó, a díj névadója humanista szellemiségének megfelelő írásával figyelemre méltó művet alkotott. A 2010. évi pályázati művek meg­változott beadási határideje: 2010. február 28. Cím: Petőfi Irodalmi Múzeum, 1053 Budapest, Károlyi Mihály u. 16. (Népszava) TÉVÉNÉZŐ Mese és valóság Nemrégiben nagy port vert fel, hogy egy tengerentúli kutató (bizonyos Shauna Wilton) szerint a Thomas, a gőzmozdony egy konzervatív, autoriter világkép képviselője, amelyben a nők szerepe másodlagos, a kis vonatok egyéni kez­deményezése pedig háttérbe szorul. Gyakorló szülőként, a kedves sorozat jó ismerőjeként mondhatom: a Kövér Ellenőr kormányozta mozdonysziget valóban nem tündérvilág, az egyéni szabadság édene. Mélyreható kutatások nélkül is állítható, hogy éppenséggel a Roary, a versenyautó című világhódító rajzfilmsorozat kedves autóhőseinek kalandjaiban is találhat a finnyás néző kivetnivalót. Az autópálya tulajdo­nos-főnöke, az aranyfogú Mr. Carburetto afféle keresztapa-származék, minden létező ura, és jaj annak a hányaveti szerelőnek, lomha ver­senyautónak, amelyik nem teljesíti kívánságait, parancsait. A kérdés pusztán az, miért baj az, ha világunk (mint tudjuk, minden világok leg­jobbikának) ügyes-bajos dolgai, visszásságai, ellentmondásai beszűrődnek a rajzfilmekbe. Idézzük a Grimm-mesék vérszomjas feneva­dait, a görög mitológia hideglelős történeteit, amelyeket a horrorfilmek írói is megirigyelhet­nének? Miféle mese az, amelyik figyelmen kívül hagyja a földi valóságot? Sajnos ilyen mese is van, és nem csak a tündérmesék. Az akciófil­­mek kicsinyített másaira gondolunk, Tom és Jerryre és társaira, amelynek hősei játékszer­nek tekintik a halált és az életet. Meghalnak és feltámadnak, viccelnek a borzalommal. Ezek a rettenetes animációk jelentenek igazi veszélyt a gyerekek gondolkodására, nem a Thomas, a gőzmozdony és a Roary, a versenyautó. P. Zs. ★ ★ ★ ★ KULTÚRA 2009. DECEMBER 30., SZERDA A Közlekedési Múzeum Märklin vasútmodelleket bemutató tárlata várja a látogatókat Gyászhintó és pléh mentőautó a tárlaton Sok minden történik mostanában a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum háza táján. Nemrég nyílt meg a február 21-ig látogatható 110 év 110 műtárgy című kiállítás, mely minden évhez egy-egy közlekedési relikviát társít. Talán még nagyobb érdeklődésre tarthat számot a leg­nevesebb vasúti modellekből, a Märklinekből válogató, január 24-ig látható tárlat. A millenniumi kiállítás eklektikus stílusban épített, gyönyörű Közleke­dési Csarnokában nyílt meg 1899-ben a Közlekedési Múzeum. Sajnos az utódok nem mindig a legszínvonala­sabb módon toldozgatták az épületet, mely a XXI. századi kívánalmaknak csak súlyos kompromisszumokkal felel meg. Különösen úgy, hogy 2009. január 1-jétől az Országos Mű­szaki Múzeumot is az intézményhez csatolták. Ami örvendetes ugyan, hiszen hasonló műtárgyállomány­ról van szó, ám az összevonás nem jelentett kiállítótér-növekedést, így egy nagyarányú bővítés vagy költö­zés oldaná meg az intézmény gond­jait - mondja Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, a múzeum főigazgatója. Ám a múlt addig is kötelez. Nemrég nyílt meg a jubileumi kiállítás, a 110 év 110 műtárgy című, mely minden évhez egy-egy közlekedési relikviát társít. Láthatunk itt az elsüllyedt Erzsébet gőzös roncsai között a kazán robbanásakor deformálódott sörösüvegtől kezdve utazóládát, hajó­navigáló eszközt, villamosmodellt egyaránt. A Margit híd vízbe robban­tott darabjai emlékeztetnek az 1944- es évre, a 2010-es évet bizonyára a felújítás után ide került, hasonlóan rozsdás Margit híd darab reprezen­tálná. Az 1880-as évekből egy Peu­geot autómobilt állítottak ki, ami a Keleti és Nyugati pályaudvar között szállította az utasokat, itt vannak a mai gyerekek csillogó-villogó csoda­autóinak ősei, az 1953-ból származó pléhjátékok. 1920-ra a repülőgépek fa légcsavarjaiból készült intarziás asz­tal utal. A harmincas évek legpompá­­zatosabb temetése Apponyi Alberté volt, temetői hintája iparművészeti remek. A múzeum most, ha csak egy darabját is, de megmutatja. Látható Urbach László harmincas évekből származó Mátra motorke­rékpárja is, melynek teljesítménye ámulatba ejtette nemcsak a ver­senyzőket, hanem a szakmabelieket is. Az új motorkerékpárt minden lehetséges helyen bemutatták és versenyeztették, a versenyzők szinte minden versenyen a legjobb helyezé­seket érték el. A siker láttán Urbach a sorozatgyártás megszervezésébe kezdett. A vevők hónapokat vártak egy-egy Mátrára, a cég nem tudta kielégíteni az igényeket. A motor­­kerékpárok „feketén” a 650 pengős ár duplájáért is gazdát cseréltek. Talán még nagyobb érdeklődésre tarthat számot a legnevesebb vasúti modellekből, a Märklinekből válo­gató, január 24-ig látható kiállítás. Soltész József kurátor elmondta, a hatvanas években, amikor mélypon­ton voltak a háború előtti Märklin modellek árai, a múzeum­vásárlások révén nemzetközi viszonylatban is jelentős gyűjteményre tett szert. Itt van egy zöld, elkeskenyedő or­rú svájci villamos mozdony, amit formájáról és színéről Krokodil­nak neveznek, vagy a Commodore Vanderbilt nevű, 30-as években ké­szült, áramvonalas gőzmozdony is, melyeknek ára ma már a piacon 100 ezer euró körül van. A Märklinek fő érdekessége a külső hasonlóság mellett az, hogy valamennyi működik is. S az, hogy a technikai újításokat azon melegében követték, ha egy új vonat megjelent a síneken, néhány hónap múlva a mo­dell is ott állhatott a vastagabb pénz­­tárcájú gyűjtők polcain. Az 1900-as évek elején megjelentek a kínálatban a villanyárammal hajtott modellek is. 1954-ig gyártották a fémlemez­ből készült 0-s (1:45) és nagyobb méretarányú játék modellvasutakat, melyek mára a gyűjtők legkereset­tebb kincsei lettek. Napjainkban a digitális technika következtében a gőzösök pöfögnek, és minden, üzemeltetésük során előforduló han­got produkálnak. Reflektoraikban LED-lámpa világít. A mozdonyok homlokvilágítása a dízel- és villany­korszakban több reflektorból, rövid és hosszú fényekből áll. Ezeket a számítógépes digitális vezérléssel a valóságnak megfelelően lehet több fokozatba kapcsolni. A Magyar Műszaki és Közlekedé­si Múzeum kiállításán mintegy 300 játék vasútmodell látható, két terep­asztalon pedig működés közben is megcsodálhatjuk a 7 centimétertől a 6,5 milliméter nyomtávig terjedő kis masinákat. A kiállítás érdekessége az utolsó Rajna kincse expressz modell­je a szokásos HD (1:87) méretarány­ban és a világon sorozatban gyártott legkisebb, úgynevezett Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is. Kevésbé köztudott, hogy az 1930-as években személy- és áruszállítóautó-model­­leket is építettek. Az eredeti gumi­kerekes, óraműves autók világítása működött, kormányozhatók voltak. Az egyik autó tetején a csomagtar­tóban elhelyezték a Märklin első mozdonyának kicsinyített mását. A kiállításon látható az első állomásépület-makett az 1900-as évek elejéről. Ez ugyan csak máso­latban csodálható meg, mert mint Soltész József elárulja, a világon csupán egyetlen darab van belőle, így a másolatok is csillagászati árat kóstálnak. Ezért történhetett, hogy jó pár évvel ezelőtt a múzeum egyik munkatársa Märklin modellek eladásával igyekezett kiegészíteni fizetését. A tolvajt elkapták, sze­rencsére a modellek is megkerül­tek. Azóta szigorodtak a biztonsági intézkedések is. A kiállításon is külön biztonsági őr vigyáz a valódi motorvonatok árával vetekedő mo­dellek biztonságára. Hamvay Péter A múzeum 110 évére 110 műtárgy emlékeztet Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Märklin-történet A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben, Stuttgart közelében, ahol kez­detben babakonyhákat gyártott. 1890- ben került ki a gyárból az első mozdony, a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell (képünkön), mely nevét a magas, piros kerekeiről kapta. Táncdömping a Trafóban A Trafó Kortárs Művészetek Háza idén decemberben táncpremier­­bérlettel lepte meg közönségét. A bérlet 2010 első néhány hónapjának magyar táncpremierjeit, felújított koreográfiáit gyűjti egy csokorba: Bozsik Yvette, Frenák Pál, Horváth Csaba és Gergye Krisztián vadonat­új darabjait nézhetjük meg mind­össze 5000 forintért, diákok 4000 forintért. Az első bemutató a Frenák Pál Társulat Fiúk című darabjának fel­újított változata lesz, mely új sze­reposztással kerül a nézők elé január 7-9. között. A Fiúk Frenák Pál a nemek szerepét és azok viszony­­rendszerét vizs­gáló trilógiájának első és legnép­szerűbb darabja. A koreográfia megmutatja a fér­fitest szépségét, és tanulmányozhatjuk a férfiúi termé­szet alaptípusait: például a macsót, a Nárciszt és a Herkulest. A Forte Társulat-Horváth Csaba két produkcióval is jelentkezik. Ja­nuár 15-16-án a Csak a felhők című darab szerepel a Trafóban. A Samuel Beckett és Jean Genet szövegeire épülő előadás után április 13-14-én kerül színre a Figyeljük csöndben a mozgását című produkció, melyet a beszéd, mozgás és élő zene hármas egysége hoz létre. A Bozsik Yvette Társulat az Új­­ravágva című bemutatóval készül január 28-30. között, s március 18-19-én is látható lesz. A darab Bozsik Yvette eddigi munkásságá­nak különböző okokból, önként vagy kényszerűségből kimaradt jeleneteit idézi fel, értelmezi át és kreálja újjá. Február 4-5. között látható Gergye Krisztián Társu­latának Quartet című előadása. Gergye Krisztián nevével és mun­káival gyakran találkozhatnak a kortárs tánc iránt érdeklődők. Több mint egy évtizede dolgozik táncosként, 2001 óta rendszeresen koreografál és rendez; a műfajok közötti átjárás lehetőségeit kutatva rendezett tánckoncertet, kortárs táncoperát, koreografált színházi és opera-előadásokban, hangversenye­ken, munkáit eddig számos díjjal jutalmazták. A Quartet­ ko-incidens négy táncosra a koreográfus leg­újabb produkciója. Népszava-információ Frenák: Fiúk Forrás: Trafó NÉPSZAVA Barátság Klub A Népszava támogatásávalBarátság Klub Baráts áj. Klub _ ____ . : 2010. JANUÁRI PROGRAMJAINK: 9. v Vasárnap délelőtti séta a budai Vár macskaköves utcáin. Közös látogatás a Telefóniamúzeumban. 500 + belépő 13. sz. Egy csésze kávé, sütemény és ismerkedés a New York Palota épületével. Biztosítótársaságnak épült, később írók, költők kedvelt kávéháza, majd lapkiadó vállalat működött falai között. Most fővárosunk egyik legszebb szállodája és kávézója, (szállodai vezetéssel és fogyasztással) 3000 17. v Martonvásár, Brunszvik-kastély és parkja, Beethoven Emlékmúzeum, tordasi kastélypark, alcsútdobozi arborétum. A zene, a tudomány és az építészet nyomában - frissítő sétákkal körítve, (ebéddel) 5900 20. sz. Semmelweis Orvostörténeti Múzeum „Csak nehogy elkapjam!" Múzeumi foglalkozás az emberiséget sújtó fertőzésekről. kb. 1700 23. szó Érd. Fordulatos történetéről az Óvárosban árválkodó minaret és egykori kastélyának romjai árulkodnak. II. Lajos király emlékműve a mohácsi csatavesztésre emlékeztet. Külön figyelmet érdemel a Magyar Földrajzi Múzeum. (Volánbusszal) 500 + belépő(k) 27. sz. Margitszigeti séta télvíz idején. Szent Margit sírja, premontreiek, ferencesek, domonkosok, víztorony, zenélő kút, művészsétány, platánok, kínai mamutfenyők, szobrok, mókusok - legendák és egy kis nyugalom Pest és Buda között, a Duna ölelésében. 29. p Vasas-Ezredvég zenés irodalmi est a Vasas Művészegyüttes színháztermében. (1085 Bp., Kőfaragó utca 12., 17.00) 31. v Mátra. Sétálunk a friss levegőn, Mátrafüreden, a Sás-tónál és Mátraházán. Ha az időjárás engedi, fölmegyünk hazánk legmagasabb pontjára, a Kékes tetőre. (ebéddel) 500 200 Cím: 1086 Budapest, Magdolna u. 5-7. fszt. 10. Ügyeleti telefonszám: 06(20)9711 -599 Nyitva tartás: 2010. január 11-től hétfőtől csütörtökig 10-15 óráig. www.baratsanklub.hu & .ÜÍ.KJ 5900

Next