Népszava, 2010. január (137. évfolyam, 1-25. szám)

2010-01-14 / 11. szám

A Fidesznél nem volt moratórium, most sem szíveli Nem hoz fontosabb, a személyi ügyekkel, az állami vagyon átruházásával, illetve a támo­gatási szerződésekkel kapcsolatos döntéseket a kormány a választások előtt 4-6 héttel - tájé­koztatott Szollár Domokos kormányszóvivő. A bejelentést a Fidesz feleslegesnek és cinikusnak minősítette, és ismét az elszámoltatást emle­gette. Emlékeztetésképp: a 2002-ben távozó Fi­­desz-kormány nem sokkal a parlamenti válasz­tások első fordulója előtt kötött a Vegyépszerrel 300 milliárdos szerződést útépítésre, de már a két forduló között adták el közvetve ennek a cégnek a BÁV felét. A Terror Háza a második forduló utáni napon évi 330 milliós állami tá­mogatási szerződést, a Széchenyi-terv pedig 50 milliárdos pluszforrást kapott. Az utolsó pilla­natban erősítette „klientúráját” az Orbán-ka­­binet főtisztviselői és főtiszti kinevezésekkel. 2002 októberében a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal 12, az Orbán-kormány ideje alatt ma­­gánosított állami gazdaság ügyében törvény­­sértést állapított meg. (Cikkünk a 3. oldalon) Ajánló Keller újabb kérdései a főügyészhez Keller László újabb kér­déseket intézett a legfőbb ügyészhez. Elsősorban azt akarja megtudni, nem keletkezhet-e olyan gyanú, hogy az ügyészség részre­­hajlóan folytat eljárást és megalapozatlanul vádol. Ismeretes, megszüntették az ellene folyt jogel­lenes adatgyűjtés nyomozását, ugyanakkor az ügyész bűncselekménnyel vádolja őt. 3. oldal A kormányfő találkozik az idősekkel Egy hét múlva az Idősügyi Tanács tagjai elé kerül a Fidesz által felvetett svéd nyugdíj­­modell. A találkozót a nyugdíjas szervezetek képviselői kezdeményezték. Bajnai Gordon miniszterelnök a legnagyobb ellenzéki párt terveiről tanácskozik az idősekkel. A svéd modell bevezetése 600 milliárdot venne ki a nyugdíjasok zsebéből - mondják szakértők. 4. oldal Nyomozás on-line vásárlások ügyében Csalás gyanúja miatt eljárást indított a rend­őrség egy on-line vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban. A PPO.hu tevékenysége miatt a héten több száz feljelentés érkezett a rend­őrségre. A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a héten dönt arról, indít-e vizsgálatot. 12. oldal És még... • Jól szerepelt meghallgatásán a magyar uniós biztosjelölt, Andor László - 2. o. • Kiválóan működött az ősszel bevezetett kincstárnoki rendszer - 5. o. • Halálra táncoltatott bűnügy Dobó Katával és Kern Andrással - 6. o. • Több tucat utazási iro­da dobta be tavaly a törülközőt - 10. o. Gaskó István szakszervezete is szimpatizál - Szmog fenyegeti a fővárost • Álló buszok és tárgyalások Egyelőre nem tervezik a szakszer­vezetek a BKV-nál kedden indított, határozatlan idejű munkabeszünte­tés „lefújását”, így ma is kiszámít­hatatlan közlekedésre kell számítani Budapesten. Ronthat a helyzeten, hogy a VDSZSZ hajnali 4-től 8 óráig szolidaritási sztrájkot tart, megbénít­va az elővárosi vasúti közlekedést. A BKV vezetése és a munkabe­szüntetést tartó szakszervezetek pedig folytatják a mindeddig sikerte­len tárgyalásokat. Úgy tudjuk, éves szinten már csak 21 ezer forintról vitáznak. Kérdés, hogy mi követke­zik be előbb: az álláspontok mozdul­nak-e el a holtpontról, vagy elfogy a szakszervezetek sztrájkalapja. Megtudtuk: a jövő héten kezdődő bértárgyalásokon a BKV ajánlata az lesz: csupán 400 alkalmazottnak adna béremelést, a 12 ezer dolgozó 94 százalékának nem, mert náluk a kormányzati adóváltoztatások miatt enélkü­l is nettó jövedelememelkedés lesz idén. A főváros BKV-s botrányo­kat vizsgáló eseti bizottsága tegnap meghallgatta Aba Botond és Antal Attila korábbi, valamint Kocsis István jelenlegi vezérigazgatót. Eközben - az időjárás és a sztrájk miatt megnőtt gépkocsiforgalom miatt - egyre rosszabb minőségű a levegő Budapesten; a hétvégére szmogriadó várható. (Hír és háttér a 11. oldalon) • harmadik napja tart a BKV eddigi leghosszabb sztrájkja • az álláspontok holtpontra jutottak, évi 21 ezer forinton vitáznak • hajnali 4-től 8-ig leáll az elővárosi vasúti közlekedés is • béremelés csak a legalacsonyabb keresetű 400 dolgozónak járhat a 12 ezerből • volt és jelenlegi cégvezetőket hallgatott meg a botrányokról a vizsgálóbizottság A szolidaritás vagy más okok motiválják a vasúti sztrájkot? Bárány Balázs, a VDSZSZ érdekvé­delmi alelnöke: Ez egyértelműen szoli­daritási akció. Nincs ok arra, hogy más motiválja az érdekképviseletün­ket. Ezzel a négyórás sztrájkkal segítünk a BKV-soknak, mert követjük a „ma nekem, holnap neked” elvet. Tóth András munka­jogi szakértő: Első­sorban a szolidari­tás motiválhatja a VDSZSZ-t. Ez fontos szakszervezeti és szervezetépítő stratégia, hiszen cserébe legközelebb majd a BKV-s érdekvédők hasonló akcióval erő­síthetik a vasutas-szakszervezet céljainak elérését. Nemes Gábor, a BKV sztrájkbizott­ságának szóvivője: A BKV-nak a munka­­vállalókkal szembeni, sokszor jogszerűtlen fellépése, a munkáltatói nyomás­­gyakorlás különféle formái vál­tották ki a szolidaritási sztrájkban megnyilvánuló szakszervezeti támogatást. Százezrek veszthették életüket a Haitit romba döntő rengésben Haiti fővárosát romba döntötte a 7-es erősségű földrengés, amely kétszáz éve a legpusztítóbb természeti csa­pás a karibi országban. Az ország kormányfője, Jean-Max Bellerive a CNN-nek azt mondta: százezrek veszthették életüket a katasztrófá­ban. A mintegy kétmillió lakosú Port-au-Prince-ben teljes káosz tört ki. Megszűnt az áramszolgáltatás, a sötétbe borult utcákat porfelhő lepte el. Járhatatlanok az utak, megszakadt a kommunikáció, nem működnek sem a vonalas, sem a mobiltelefo­nok. Halottak, sebesültek hevernek az utcákon, tízezrek maradhattak fedél nélkül. A túlélők puszta kéz­zel kutatnak a romok között rekedt családtagjaik után, megdöbbent em­berek járják kézen fogva az utcákat, a főtereken gyűltek össze, sokan éne­keltek, imádkoztak. A lakosok egy része fosztogatni kezdett. (Részletek a 16. oldalon) Sebesültekhez hívnak orvosi segítséget a fővárosban, Port-au-Prince-benFotó: MTI/AP Tavasztól sztrádán juthatunk Pécsre Megkezdődött az M6-os autópálya Szekszárd-Pécs szakaszának mű­szaki átadása. A 81 kilométeres, új sztrádarész szinte teljesen elkészült, már az utolsó simításokat végzik. Fo­lyamatban van a forgalomtechnikai eszközök kihelyezése, vagyis most szerelik fel a tájékoztató táblákat, a korlátokat, a fényvédő hálókat, illet­ve a pálya feletti táblatartó szerke­zeteket. Ezzel egy időben telepítik, illetve tesztelik a négy alagút biz­tonsági berendezéseit. A hátralévő munkákat ugyan némileg hátráltatja a hideg, csapadékos időjárás, de vár­hatóan március végén birtokba vehe­tik az autósok az új pályaszakaszt. (Információink az 5. oldalon) Milliókba kerül Esztergom makacssága „Minél nagyobb hegyeket mozgat meg Meggyes Tamás polgármester azért, hogy engem távol tartson a jegyzőségtől, annál inkább kíváncsi vagyok, hogy miért is történik mind­ez” - mondta lapunknak adott inter­jújában Csömör Sándor. A 2005-ben törvénytelenül leváltott esztergomi jegyzőt a jogerős bírósági ítélet ellenére sem helyezték vissza hiva­talába, emiatt a városvezetést a na­pokban már negyedszerre büntették meg. Csömör korábbi közlése szerint a büntetések miatt már 50 milliós kár érhette Esztergomot. Az eltávo­lítás egyébként még az Aquasziget élményfürdőhöz kapcsolódik, ahol tartozások miatt nemrég az áramot is kikapcsolták. Más fideszes vezetésű helyhatóságoknál is történtek furcsa­ságok. A Csongrád Megyei Önkor­mányzat például politikai packázás miatt nem fizetett bért a közalkal­mazottaknak - legalábbis ezt állítja a szocialista Kozma József. (írásunk a 8. oldalon)

Next