Népszava, 2010. január (137. évfolyam, 1-25. szám)
2010-01-14 / 11. szám
A Fidesznél nem volt moratórium, most sem szíveli Nem hoz fontosabb, a személyi ügyekkel, az állami vagyon átruházásával, illetve a támogatási szerződésekkel kapcsolatos döntéseket a kormány a választások előtt 4-6 héttel - tájékoztatott Szollár Domokos kormányszóvivő. A bejelentést a Fidesz feleslegesnek és cinikusnak minősítette, és ismét az elszámoltatást emlegette. Emlékeztetésképp: a 2002-ben távozó Fidesz-kormány nem sokkal a parlamenti választások első fordulója előtt kötött a Vegyépszerrel 300 milliárdos szerződést útépítésre, de már a két forduló között adták el közvetve ennek a cégnek a BÁV felét. A Terror Háza a második forduló utáni napon évi 330 milliós állami támogatási szerződést, a Széchenyi-terv pedig 50 milliárdos pluszforrást kapott. Az utolsó pillanatban erősítette „klientúráját” az Orbán-kabinet főtisztviselői és főtiszti kinevezésekkel. 2002 októberében a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal 12, az Orbán-kormány ideje alatt magánosított állami gazdaság ügyében törvénysértést állapított meg. (Cikkünk a 3. oldalon) Ajánló Keller újabb kérdései a főügyészhez Keller László újabb kérdéseket intézett a legfőbb ügyészhez. Elsősorban azt akarja megtudni, nem keletkezhet-e olyan gyanú, hogy az ügyészség részrehajlóan folytat eljárást és megalapozatlanul vádol. Ismeretes, megszüntették az ellene folyt jogellenes adatgyűjtés nyomozását, ugyanakkor az ügyész bűncselekménnyel vádolja őt. 3. oldal A kormányfő találkozik az idősekkel Egy hét múlva az Idősügyi Tanács tagjai elé kerül a Fidesz által felvetett svéd nyugdíjmodell. A találkozót a nyugdíjas szervezetek képviselői kezdeményezték. Bajnai Gordon miniszterelnök a legnagyobb ellenzéki párt terveiről tanácskozik az idősekkel. A svéd modell bevezetése 600 milliárdot venne ki a nyugdíjasok zsebéből - mondják szakértők. 4. oldal Nyomozás on-line vásárlások ügyében Csalás gyanúja miatt eljárást indított a rendőrség egy on-line vásárlásokkal foglalkozó cég pénzügyi tranzakciós tevékenységével kapcsolatban. A PPO.hu tevékenysége miatt a héten több száz feljelentés érkezett a rendőrségre. A Gazdasági Versenyhivatal és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a héten dönt arról, indít-e vizsgálatot. 12. oldal És még... • Jól szerepelt meghallgatásán a magyar uniós biztosjelölt, Andor László - 2. o. • Kiválóan működött az ősszel bevezetett kincstárnoki rendszer - 5. o. • Halálra táncoltatott bűnügy Dobó Katával és Kern Andrással - 6. o. • Több tucat utazási iroda dobta be tavaly a törülközőt - 10. o. Gaskó István szakszervezete is szimpatizál - Szmog fenyegeti a fővárost • Álló buszok és tárgyalások Egyelőre nem tervezik a szakszervezetek a BKV-nál kedden indított, határozatlan idejű munkabeszüntetés „lefújását”, így ma is kiszámíthatatlan közlekedésre kell számítani Budapesten. Ronthat a helyzeten, hogy a VDSZSZ hajnali 4-től 8 óráig szolidaritási sztrájkot tart, megbénítva az elővárosi vasúti közlekedést. A BKV vezetése és a munkabeszüntetést tartó szakszervezetek pedig folytatják a mindeddig sikertelen tárgyalásokat. Úgy tudjuk, éves szinten már csak 21 ezer forintról vitáznak. Kérdés, hogy mi következik be előbb: az álláspontok mozdulnak-e el a holtpontról, vagy elfogy a szakszervezetek sztrájkalapja. Megtudtuk: a jövő héten kezdődő bértárgyalásokon a BKV ajánlata az lesz: csupán 400 alkalmazottnak adna béremelést, a 12 ezer dolgozó 94 százalékának nem, mert náluk a kormányzati adóváltoztatások miatt enélkül is nettó jövedelememelkedés lesz idén. A főváros BKV-s botrányokat vizsgáló eseti bizottsága tegnap meghallgatta Aba Botond és Antal Attila korábbi, valamint Kocsis István jelenlegi vezérigazgatót. Eközben - az időjárás és a sztrájk miatt megnőtt gépkocsiforgalom miatt - egyre rosszabb minőségű a levegő Budapesten; a hétvégére szmogriadó várható. (Hír és háttér a 11. oldalon) • harmadik napja tart a BKV eddigi leghosszabb sztrájkja • az álláspontok holtpontra jutottak, évi 21 ezer forinton vitáznak • hajnali 4-től 8-ig leáll az elővárosi vasúti közlekedés is • béremelés csak a legalacsonyabb keresetű 400 dolgozónak járhat a 12 ezerből • volt és jelenlegi cégvezetőket hallgatott meg a botrányokról a vizsgálóbizottság A szolidaritás vagy más okok motiválják a vasúti sztrájkot? Bárány Balázs, a VDSZSZ érdekvédelmi alelnöke: Ez egyértelműen szolidaritási akció. Nincs ok arra, hogy más motiválja az érdekképviseletünket. Ezzel a négyórás sztrájkkal segítünk a BKV-soknak, mert követjük a „ma nekem, holnap neked” elvet. Tóth András munkajogi szakértő: Elsősorban a szolidaritás motiválhatja a VDSZSZ-t. Ez fontos szakszervezeti és szervezetépítő stratégia, hiszen cserébe legközelebb majd a BKV-s érdekvédők hasonló akcióval erősíthetik a vasutas-szakszervezet céljainak elérését. Nemes Gábor, a BKV sztrájkbizottságának szóvivője: A BKV-nak a munkavállalókkal szembeni, sokszor jogszerűtlen fellépése, a munkáltatói nyomásgyakorlás különféle formái váltották ki a szolidaritási sztrájkban megnyilvánuló szakszervezeti támogatást. Százezrek veszthették életüket a Haitit romba döntő rengésben Haiti fővárosát romba döntötte a 7-es erősségű földrengés, amely kétszáz éve a legpusztítóbb természeti csapás a karibi országban. Az ország kormányfője, Jean-Max Bellerive a CNN-nek azt mondta: százezrek veszthették életüket a katasztrófában. A mintegy kétmillió lakosú Port-au-Prince-ben teljes káosz tört ki. Megszűnt az áramszolgáltatás, a sötétbe borult utcákat porfelhő lepte el. Járhatatlanok az utak, megszakadt a kommunikáció, nem működnek sem a vonalas, sem a mobiltelefonok. Halottak, sebesültek hevernek az utcákon, tízezrek maradhattak fedél nélkül. A túlélők puszta kézzel kutatnak a romok között rekedt családtagjaik után, megdöbbent emberek járják kézen fogva az utcákat, a főtereken gyűltek össze, sokan énekeltek, imádkoztak. A lakosok egy része fosztogatni kezdett. (Részletek a 16. oldalon) Sebesültekhez hívnak orvosi segítséget a fővárosban, Port-au-Prince-benFotó: MTI/AP Tavasztól sztrádán juthatunk Pécsre Megkezdődött az M6-os autópálya Szekszárd-Pécs szakaszának műszaki átadása. A 81 kilométeres, új sztrádarész szinte teljesen elkészült, már az utolsó simításokat végzik. Folyamatban van a forgalomtechnikai eszközök kihelyezése, vagyis most szerelik fel a tájékoztató táblákat, a korlátokat, a fényvédő hálókat, illetve a pálya feletti táblatartó szerkezeteket. Ezzel egy időben telepítik, illetve tesztelik a négy alagút biztonsági berendezéseit. A hátralévő munkákat ugyan némileg hátráltatja a hideg, csapadékos időjárás, de várhatóan március végén birtokba vehetik az autósok az új pályaszakaszt. (Információink az 5. oldalon) Milliókba kerül Esztergom makacssága „Minél nagyobb hegyeket mozgat meg Meggyes Tamás polgármester azért, hogy engem távol tartson a jegyzőségtől, annál inkább kíváncsi vagyok, hogy miért is történik mindez” - mondta lapunknak adott interjújában Csömör Sándor. A 2005-ben törvénytelenül leváltott esztergomi jegyzőt a jogerős bírósági ítélet ellenére sem helyezték vissza hivatalába, emiatt a városvezetést a napokban már negyedszerre büntették meg. Csömör korábbi közlése szerint a büntetések miatt már 50 milliós kár érhette Esztergomot. Az eltávolítás egyébként még az Aquasziget élményfürdőhöz kapcsolódik, ahol tartozások miatt nemrég az áramot is kikapcsolták. Más fideszes vezetésű helyhatóságoknál is történtek furcsaságok. A Csongrád Megyei Önkormányzat például politikai packázás miatt nem fizetett bért a közalkalmazottaknak - legalábbis ezt állítja a szocialista Kozma József. (írásunk a 8. oldalon)