Népszava, 2010. február (137. évfolyam, 26-49. szám)
2010-02-03 / 28. szám
Szemétégetőket kellene építeni a depók helyett A hazai távfűtési rendszereket alapvetően a szemétégetésre kellene áthangolni. Az országban keletkező hulladékhegyek eltüntetésének ugyanis ez lenne a legjobb módja. Hő, meleg víz, esetleg áram előállítására alkalmas szinte minden éghető hulladék. A szemét eltüzelése amellett, hogy egyszerűbbé és gazdaságosabbá tenné a hulladékkezelést, olcsóbbá tehetné a távhőt. A „szemét” szó nem túl pontos, a „hulladék” jobban kifejező. Más szavakkal: szinte minden, amit kidobunk, bizonyos fűtőértékkel bírhat. Különösen a szerves hulladékok, mint a növényi maradványok, az ételmaradékok, a papír vagy akár a fa. Ha az üveget, a műanyagokat és a fémeket el tudjuk különíteni, akkor az összes többi „szemét” értékes fűtőanyaggá válhat - állítja Szanyi Tibor. Az energetikai kérdésekkel is foglalkozó szocialista szakpolitikus elmondta: ma azért fizetünk, hogy a szemetünket elszállítsák, miközben ugyanezt akár el is adhatnánk, ha sikerülne megszervezni a hulladék elégetését. Az is megfelelő megoldás lenne, ha a szeméthasznosítási láncolatban senki sem fizetne senkinek. A kidobott anyagokat akár ingyen is elszállítanák a lakosságtól, illetve a cégektől, s azt például a drága földgáz helyett olcsón megszerzett fűtőanyagként használhatnák az erőművek. Ez a megoldás számottevően csökkenthetné a fűtésszámlát is - tette hozzá a szakember. Az országgyűlési képviselő megjegyezte: a környezetvédelmi normák szigorodása miatt a szemétszállítás költségei ma már az egekbe szöknek. A városok körüli szemétgödrök megteltek, újak a településektől távolabb, egyre nehezebb feltételekkel létesíthetők. Az új szemétlerakókat az egyre nagyobb erőfeszítésekkel teljesíthető uniós előírásoknak megfelelően kell kialakítani, ami mind műszaki, mind anyagi tekintetben nehéz feladat. Azt csak remélni lehet - fogalmazott a politikus -, hogy a mai magyarországi szemétlerakási gyakorlatunkkal tulajdonképpen külszíni energiabányákat létesítünk a következő nemzedékeknek. Ugyanakkor azt javaslom -jelentette ki a honatya -, hogy a jövőt hozzuk előrébb, s a lehetséges hasznokból részesüljünk itt és most. A szocialista politikus emlékeztetett arra, hogy Magyarországon a távfűtés alapja a több ezer kilométerről idepumpált földgáz. Úgy véli: ostobaság a drága gázt importálni, miközben az értékes tüzelőanyagot nem hasznosítjuk, hanem magas költséggel kialakított depókba „ássuk el”. A politikus hangsúlyozta: a budapesti szemétégető már most is részese a távfűtési rendszernek, s egyharmad áron produkálja a hőenergiát, mint a hasonló földgáztüzelésű erőműblokkok. Szanyi Tibor úgy látja: a magyar mezőgazdasági lehetőségek figyelembevételével a biogáztelepek is fejlődés előtt állnak. Az agrárhulladék energetikai célú hasznosítása ugyanis kitörési pontot jelenthet a zöldenergia-termelésben. Népszava-információ Ma azért fizetünk, hogy a szemetünket elszállítsák, holott el is adhatnánk Rákospalotán már működik a szemétégetőFotó: Vajda József APRÓHIRDETÉSI RÉGISÉG GÁBOR ESZMERALDA becsüs műgyűjtő (elsőként legmagasabb áron) készpénzért vásárol festményeket, bútorokat, ezüsttárgyakat, porcelánokat (Kovács Margit, Gorka Géza), egyebeket, órákat, teljes hagyatékot. Kiszállás, értékbecslés díjtalan vidékre. Üzletünk: 06- 1/364-7534,06-70/264-1926. KÖNYVKÖNYVEKET vásárolnék: 06-20/937-8592. AUTÓFELVÁSÁRLÁS készpénzért! 06 30/682-1390. AZONNALI KÉSZPÉNZFIZETÉSSEL autófelvásárlás! 06-20/410-1111. SZOLGÁLTATÁS PARKETTÁS MUNKÁK:+3630/948-8909. REDŐNYÖS MUNKÁK: 06-1/262-4724. JÁRMŰ SEAT CORDOBA 1.6 SPORTLINE, fekete metál színű coupé, benzines 2001/08. havi, sok extrával eladó. Műszaki vizsga 2011/8-ig érvényes. Vételár: 899 900 Ft. Érdeklődni: 06- 70/5040-768. SÉRÜLT, totálkáros autót vennék. 06-20/ 978-8416. NÉPSZAVA ÁLLÁST KERES MEGBÍZHATÓ, agilis, 40 éves férfi kereskedelmi végzettséggel, B és C kategóriájú gépjármű-vezetői jogosítvánnyal, nagy gyakorlattal állandó, bejelentett munkát keres sürgősen. Magánsofőrködés is érdekel. Telefon: 06-20/471-7372. VEGYES ÉPÍTKEZŐK, FIGYELEM! Bontott műkő korlát, 1 m magas, 10 m hosszú jutányos áron eladó. Telefon: 06-20/471-7372. N \ CMQGasQtoO ßspesQOaQfeaoutf DJffiCit Cűűw^q Q 06Jl/4^9030°aS GQÖQÍtoOüSEáEDaGO 2010. FEBRUÁR 3., SZERDA HÁTTÉR Nem szerencsés a Bokros-csomagot idézni, ha hiányzik a pénzpolitikai összhang Konzílium egy téves diagnózisról Abban szinte mindenki egyetért Surányi György volt jegybankelnökkel, hogy a gazdasági-pénzügyi válság 2008. őszi kirobbanásakor valóban meglehetősen alacsony volt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) devizatartalékainak a szintje, s emiatt elsőként kényszerültünk a régióban a nemzetközi intézmények segítségét kérni. Ahogyan a költségvetés túlköltekezését és a jegybank kifogásolható lépéseit is a gyakorló bankszakemberhez hasonlóan ítéli meg a szakma. Ám azzal kapcsolatosan, hogy Surányi a monetáris és fiskális politika nem megfelelő együttműködését kritizálva az 1995-ös Bokros-csomag idejének pénzpolitikai összhangját hozza fel figyelemfelkeltő példaként, már megoszlanak a vélemények. A nemzetközi válság első szakaszában a piac elsősorban azokat az országokat „büntette”, amelyek esetében a komoly likviditási problémát elsősorban az éven belüli lejáratú adósság, devizaadósság finanszírozási kényszere okozta. 2008 októberének eseményei valószínűleg túlzottan hirtelen következtek be, s meglepetésként érték a jegybankot, mindazonáltal valóban alacsony szinten álltak akkor az ország devizatartalékai - fogalmazott lapunk megkeresésére Barcza György, aki alapvetően egyetért Surányi György felvetéseivel. Hozzátéve ugyanakkor, hogy nem szabad nem kiemelni az ország akkori eladósodottsági állapotát, és emiatti kiszolgáltatottságát. A K&H Bank elemzési igazgatója szerint bátran állítható, hogy Magyarország akkortájt a világ „TOP ötös fogatában” foglalt helyet az eladósodottság - beleértve nemcsak az állam, hanem a lakossági és vállalati szektor tetemes hiteltartozását is - és a likviditási problémák tekintetében egy olyan társaságban, ahol Izland, Ukrajna és a balti államok voltak a sorstársak. Korábban persze nem volt ilyen kritikus mértékű a rövid lejáratú adósságállománya, egészen 2004-ig, amikor elkezdett nőni a devizaalapú hitelek népszerűsége, hozzávetőleg egy időben azzal, hogy a kormány megszüntette az állami lakáshitel-támogatások korábbi rendszerét. Barcza György úgy véli, az alapproblémát az jelenti, hogy a jegybank törvényben meghatározott feladata kizárólag az árstabilitás fenntartására korlátozódik. Ha pedig a kormány és a fiskális politika nem ennek figyelembevételével működik, akkor kérdéses, hogy hogyan tud egymáshoz igazodni a monetáris és a költségvetési politika. Az elcsúszás az elemzési igazgató szerint már 2002-t követően bekövetezett, amikor - Surányi György szerint - szerencsésebb lett volna, ha a jegybank igazodik a költségvetés alakulásához, a növekvő hiányhoz, és hagyja az elszabadult jövedelmeket, nyugdíjakat száguldani az inflációval. Ezzel szemben a Magyar Nemzeti Bank 2003-ban két lépésben jelentős szigorítást hajtott végre, s a tél kezdetére 12,5 százalékra srófolta az alapkamatot. Barcza György e lépést helyesnek tartja, ám a szigorítás mértékét kevesli. A lengyel példát kellett volna követni - állítja ahol drasztikusan magasra, 19 százalékra emelték a jegybanki alapkamatot, ám a gazdaságuk pár év alatt, vagyis sokkal hamarabb helyrerázódott, mint a miénk. Az elemzési igazgató úgy fogalmazott: az akkori jegybankelnök, Járai Zsigmond valószínűleg nem gondolta volna, hogy a magas költségvetési hiányt olyan sokáig fenn lehet tartani, amennyi ideig az akkori kormánynak sikerült. A K&H szakértője a devizaadósság problémáját kiemelt helyen említi, véleményével egészen odáig megy, hogy meggyőződése, az lenne a legjobb, ha nem csupán korlátoznák, hanem teljesen megszüntetnék a devizahitelezés lehetőségét. Az utóbbi időben egyébként folyamatosan nőtt a külföldi befektetők aránya, s üdvözlendő törekvése a kormánynak, hogy az államadósságot a nemzetközi pénzügyi intézmények hitelei helyett már a piacról igyekszik finanszírozni. A hitelkeret tavaly lehívott részéből egyébként még meg is maradtak összegek, s azokat most használják fel - tette hozzá az elemzési igazgató. A Surányi-féle felvetéseknek a fiskális szigorítások elmaradását kritizáló részével a 2002 és 2006 közötti időszakra vonatkozóan maximálisan egyetért a Takarékbank vezető elemzője. Suppan Gergely azonban már a 2006. évi intézkedések között megszüntette volna például a 13. havi nyugdíjat, s az akkorinál jóval drasztikusabb megszorító intézkedéseivel fokozottan a költségvetés kiadási oldalára koncentrált volna. A szakember ugyancsak egyetért Surányi György felvetésével a devizatartalékok alacsony szintje okozta veszélyes és kiszolgáltatott helyzet tekintetében, ám kérdésünkre külön kitért arra is, hogy az MNB valószínűleg hosszú évekig tudatosan spórolt a devizatartalékokon, megtakarítva így az úgynevezett sterilizációs költségeket. Az alacsony devizatartalékok mellett Suppan Gergely is fokozottan felhívja a figyelmet az államadósság magas szintjére, ami folyamatosan növekedett. Azt egyre csak hizlalta a kettős deficit, a költségvetés és a folyó fizetési mérleg hiánya. Magyarországon nem működött a csehországi modell sem, bár a folyó fizetési mérleg hiánya ott is fennállt, ám azt fedezte a beáramló működő tőke mennyisége. A bankszektor hitelbetétaránya szempontjából pedig végképp nagyon távol áll a hazai helyzet a csehekétől. Míg nálunk hozzávetőleg 140 százalékos az említett mutató a hitelek javára, addig Csehországban mindössze 80 százalékos, vagyis az ottani honi megtakarításokból finanszírozható a gazdasági szereplők és a háztartások hiteligénye. Suppan Gergely ugyanakkor távolról sem ért egyet azzal, hogy Surányi György az 1995- ös Bokros-csomag időszakát hozza fel példaként a monetáris és a fiskális politika ideális együttműködésére. Egyebek mellett azért sem helytálló felkiáltójelként emlegetni a másfél évtizeddel ezelőtti időszakot, mert akkor még nem volt konvertibilis a forint - emeli ki a Takarékbank vezető elemzője. Arról már nem is beszélve, hogy 1995-ben még csak szó sem volt az euró bevezetéséhez szükséges kritériumokról. A Bokros-csomag intézkedéseivel bevezették a vámpótlékot és leértékelték a forintot, ami meglódította az inflációt. Most egy ilyen típusú „egyetértés” a kormány és a jegybank között ugyancsak megnehezítené az eurózónához való közeledést. Az MNB 2003 óta kényszerpályán van — szögezte le a vezető elemző. A költségvetés és a folyó fizetési mérleg tartós hiánya, valamint a deficit finanszírozási igénye meghatározta a jegybank mozgásterét, amely mindvégig szigorúan tartotta magát a törvényben előírt feladatához. Suppan Gergely ellentétben K&H-s kollégájával úgy gondolja, lehet, hogy elég lett volna 2003-ban az alapkamatot 11 százalékra emelni a 12,5 százalék helyett, ám a korábbi intézkedések értékelése mellett abban is egyetért Surányi Györggyel, hogy nem késő még lépéseket tenni a gazdaság konszolidációja érdekében. Szerinte a Bajnai-kormány által elindított, kiadáscsökkentő, stabilizációs politikát folytatva minél előbb fel kell pörgetni az exportpiacokat, aminek persze feltétele, hogy a fő külkereskedelmi partnereink, felvevőpiacaink - az Európai Unió és kiemelten Németország gazdasága - mielőbb elnyerjék a válság előtti, régi formájukat. H. E. A Magyar Nemzeti Bank valószínűleg évekig tudatosan spórolt a devizatartalékokon Surányi György felvetései nagy visszhangot váltottak ki fotó:K2Pkss kedvenc rejtvénymagazín VAz On kedvenc Kedves Közönségünk! Szeretnénk, ha jövedelemadójának 11%-ával a VÍGSZÍNHÁZAT támogatná. Adószámunk: Vígszínház Bp. 15492777-2-41. A Vígszínház társulata Kérjük, szenvélyi fogedi le ír adoja nak IS-ival támogassa a íl hagyott kinyi ]kát és ifi ajánlásával' segíts* a rokon Ekk-Ájli Állatmenhely] Kishasíná Alapítvány állatait! ! Adószámunk: 18670457-1-13 Tel: (1(1) 151T-111 www.titSi-ash.lHi A Tumor Leukémiás Gyermekekért Alapítvány Minden erőforrásával a Tűzoltó Utcai Gyermekklinikán folyó gyógyítást, kórházi környezet javítását, az ápolt gyermekek rehabilitációját segíti, a baba-mama szobák fenntartási költségeit fedezi. Ezekhez kéri és számít az Ön személyi jövedelemadójának 1%-ára. Adószám: 19017808-1-43 11