Népszava, 2010. augusztus (137. évfolyam, 178-202. szám)

2010-08-02 / 178. szám

Homályosak a kormány nyugdíjtervei Januártól 40 év szolgálati idő után életkortól függetlenül nyugdíjba mehetnek a nők - tudta meg lapunk a Fidesz szakpolitikusától. Iván László kijelentette, a kabinet már döntött erről, a parlament az őszi ülésszakon pedig szavaz az ügyben. Más konkrét lépésről egyelőre nem nyilatkozott, annyit mondott: őszre „korszerű és igazságosabb” nyugdíjellátást dolgoznak ki. Miután ennél több nem derült ki, így továbbra sem tudni, folytatják-e a nyugdíjkorrekciós programot, megőrzik-e a méltányossági nyug­díjemelést, kifizetik-e a nyugdíjprémiumot és változatlan formában marad-e a korhatáreme­lés. Iván szerint az elfogadott, bevezetett törvé­nyek „egyelőre változatlanul mennek tovább”. A KDNP nyugdíjkoncepciója szerint egyéb­ként 70 éves kortól vezetnék be az állampolgári alapnyugdíjat, az öregségi nyugdíj alapja pedig az egyéni számlás rendszer lenne. Az MSZP a nyugdíjak csökkenésétől és a korhatár draszti­kus emelésétől tart. (Hír és háttér a 11. oldalon) Ajánló Házakat robbanthat a pálinkafőző A pálinkafőző berendezések kereskedői bizonyára jól jártak az otthoni főzés enge­délyeztetésével: információink szerint sorra vásárolják fel a berendezéseket a gazdák, főként Szlovéniában. A pálinkafőző készülék nem olcsó és nem veszélytelen. A nagyobb űrtar­talmú berendezések akár egymillió forintba is belekerülhetnek, és ha szakértelem nélkül szerelik össze őket, még a szomszédok is ko­moly veszélybe kerülhetnek. A főzés ráadásul komoly tudást igényel. 12. oldal Drágul a hazai dinnye Az időjárás sajnos idén sem kedvezett a din­­­nyének. Tavaly ötven-hatvan forintot kértek a termelők a közkedvelt gyümölcs kilójáért, idén ez a szám a száztíz forintot is elérheti. Nem egyszerű a hazai dinnye megkülönböztetése sem a külfölditől, szerencsére néhány jelleg­zetes ismertetőjegy alapján megtalálhatják kedvenc csemegéjüket azok, akik magyar dinnyét szeretnének falatozni. 16. oldal Két Red Bull és egy Ferrari a dobogón a fordulatos Magyar Nagy­díjon Jubileumhoz méltó futam Jubileumhoz méltó, fordulatokban gazdag ver­senyt rendeztek hét végén a Hungaroringen: a 25. Formula-1-es Magyar Nagydíjat az ausztrál Mark Webber nyerte, miután a szombati időmérőn s a versenyen is a leggyorsabb köröket autózó csa­pattársát, Sebastian Vettelt egy meggondolatlan manőver nyomán megbüntették. Mindazonáltal a Red Bull-csapat mindkét versenyzője felállhatott a dobogóra, közéjük a Ferrari spanyol kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso ékelődött. A futam leglátványosabb s legveszélyesebb je­lenetei akkor zajlottak, amikor a címvédő Jenson Button és Vitantonio Liuzzi balesete miatt a pályára hajtott a safety car, s aki csak tehette, a boxba gurult kerékcserére. A Renault egyik tech­nikusának figyelmetlensége miatt Robert Kubica összeütközött Adrian Sutillal, míg Nico Rosberg Mercedesének jobb hátsó abroncsát nem sikerült rögzíteni: elgurult a boxutcában, ahol egy szerelő megsérült. A csapatot 50 ezer dollárra büntették. A vb-pontversenyben összesűrűsödött az él­mezőny, az első és a negyedik helyezett között mindössze 15 pont a különbség. (Részletek a 14. oldalon) A Red Bull-csapat 100., Webber 150. futamát ünnepelhette a tegnapi győzelemmelFotó: Szalmás Péter Horváth Csaba: Megállítható a Fide­sz-úth­enger Budapest soha nem hajolt meg Mintateremtő társadalmi össze­fogást kívánt kialakítani egy civil főpolgármester-jelölt mögött, ám ez megbukott a pártpolitika makacs­ságán - ismerte el Horváth Csaba, hangsúlyozva: február 26-a óta ő az MSZP városvezető-jelöltje. A politikus elmondta: nem foglalkozik jóslatokkal, szerinte az október 3-i szavazás lesz az igazi közvélemény­kutatás. Kijelentette, hogy az MSZP az első vonalban fog küzdeni azért, hogy megállítsa a fideszes úthengert, ehhez pedig erőt ad neki, hogy Bu­dapest soha nem hajolt meg, amikor erre kényszeríteni próbálták, mindig a haladás városa maradt. Megjegyez­te: abban mindenki egyetért, hogy a városban komoly változásokra van szükség, de kérdés, a feladatra ki a legalkalmasabb. A Fidesz KDNP jelöltje, Tarlós István szerinte olyan üzemeltetői szemléletet képvisel, mellyel Budapest a legnagyobb magyar faluvá válva elvesztené elő­nyét, és lemaradna a többi európai nagyvárostól. (írásunk a 9. oldalon) Egy mondat Milyen házigazdája volt a száguldó cirkusznak Magyarország? Dávid Sándor, a Hungaroring sajtó­főnöke: Immár hu­szonötödik alkalom­mal bizonyítottunk a világnak: tökéletes rendezés, tökéletes futam! Akivel csak beszéltem, mindenki elége­dettségének adott hangot. Lewis Hamilton, a McLaren pilótája: Én is, a csapat is sze­ret Magyarországra jönni, egyfelől azért, mert itt mindig remek a hangulat, másfelől pedig nekünk rendre jól megy a Hungaroringen. Ezúttal csak az volt a gond, hogy az eredmények nem jöttek... Bernie Ecclestone, az F1 tulajdonosa: Úgy látom, akárcsak jómagam, a verseny­zők, istállók is ott­hon érzik magukat önöknél, meg vagyok győződve arról, hogy mindenki szívesen jön ebbe a csodálatos országba. Ráadásul a versenyek is mindig izgalmasak. A regisztrációs adó eltörlésével óvatosabban kellene bánni Roppant kényes kérdés a gépjármű­regisztrációs adó megszüntetésének vagy megtartásának ügye. Ebben egyetért az autósszakma. Egy elha­markodott döntés a hazai gépkocsi­piacot drámai mértékben meggyengí­tené. Az újautó-értékesítés idén az év első felében sem talált még magára. A használtkocsi-kereskedelem egyelőre valamivel jobb helyzetben vészelte át a gazdasági válságot. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete - az autós nagykoalícióval egyetem­ben - azt javasolja, hogy a regadó felső határát húzzák meg 1,2 millió forintban annak érdekében, hogy ne ösztönözze a külföldi forgalomba helyezést az adó mértéke, további bevételkiesést okozva ezzel az állam­nak. A Magyar Gépjármű-kereske­dők Országos Egyesülete szerint 2-3 év alatt lehetne kivezetni a regisztrá­ciós adót az autókereskedelemből, az új és a használt járművek piacát is ide értve. (Bővebben az 5. oldalon)

Next