Népszava, 2010. november (137. évfolyam, 254-278. szám)

2010-11-15 / 265. szám

Több százan tüntettek a parlamentnél, az OVB azonban várhatóan elutasítja a szocialisták kezdeményezését Védené az MSZP a nyugdíjakat, de aligha lehet népszavazás A Fidesz megrendelésére való­színűleg elutasítja ma az Or­szágos Választási Bizottság az MSZP népszavazási kezdemé­nyezését - közölte lapunkkal a szocialista párt szakpolitikusa. Korózs Lajos megjegyezte, a magán-nyugdíjpénztári utalá­sok ügyében az elutasítás borí­tékolható. Ha valóban ez törté­nik, akkor az Alkotmánybíró­sághoz fordulnak. Kérdés, hogy ez mennyire lehet eredményes, hiszen a kormány épp most próbálja csorbítani az Ab ha­táskörét - részben épp a nyug­díjbefizetések miatt. Az MSZP viszont kész akár a strasbourgi nemzetközi bíróságig elmenni. A szocialisták szerint egyéb­ként van remény arra, hogy a magánnyugdíjpénztárak átvé­szelik a 14 hónapos átutalási moratóriumot, ezért arra kérik a pénztártagokat, hogy pénzü­ket ne irányítsák át az állami nyugdíjalaphoz. Közben civilek is kiálltak a második pillér mel­lett, tegnap több százan tilta­koztak a Kossuth téren. Matolcsy György nemzetgaz­dasági miniszter expozéjával ma kezdődik a 2011. évi költ­ségvetés általános vitája, ebből kiderülhet, valójában mit akar a kormány a magán-nyugdíj­pénztári rendszerrel. BŐVEBBEN A 2. OLDALON Az embereknek meg kell adni a lehetőséget arra, hogy szavazhassanak a jövőjüket befolyásoló reformokról... - mondta Szijjártó Péter négy éve, amikor a Fidesz kezdeményezett népszavazást Nosztalgiajárat a közlekedési holding terve Évtizedekkel ezelőtti állapoto­kat, a kádári tervgazdaság lo­gikáját éleszti fel az Orbán-ka­­binet azzal, hogy létrehozza a Nemzeti Közlekedési Holdingot. Rövid ideig úgy tűnt, a kor­mány nem ódzkodna attól, hogy folytassa a közösségi köz­lekedésnek a Bajnai-kormány alatt megkezdett reformját, a je­lek szerint azonban e területen is inkább „hátraarcot” csinál­nak. A jövő év végére megala­kuló holding - ahová a MÁV-ot és a Volánokat vonnák össze - elvágja az ágazat régóta sürge­tő átalakításának útját. Az új irányhoz reformokra nincs szükség, a kabinet az állami tulajdonú közlekedési közszol­gáltatók monopolhelyzetének erősítésére készül. A formálódó rendszer megfojtja a piaci ver­senyt, ráadásul ellentétes az Európai Unió céljaival. RÉSZLETEK A 13. OLDALON Nagy viták után elégedetten távoztak a szöuli csúcs résztvevői Az elmúlt hétvégi, szöuli G20 tanácskozás fő jellegzetessége az volt, hogy először jól egy­másnak ugrottak, majd barát­ságosan vállon veregették egy­mást a világ vezető politikusai. Utána pecsétet ütöttek a már régen kidolgozott nemzetközi egyezményre, a Bázel III-ra, amely a korábbinál nagyobb tő­kebiztonságot ír elő a bankok számára. Emellett láttamozták a Nemzetközi Vagyonügynök­ség átalakítását, amivel a feltö­rekvő országok, Kína és India lényegesen nagyobb befolyás­hoz jutott a nemzetközi pénz­ügyi szervezetben. Az amerikai elnök, Barack Obama mint „vádlott” és mint „vádló” érke­zett a csúcsra, ahol Washing­ton azt követelte, hogy Kína ér­tékelje fel valutáját, a jüant, őt pedig a többiek szidták, amiért újabb százmilliárdokat öntött Amerika gazdaságába. ÖSSZEÁLLÍTÁS AZ 5. OLDALON Korhű külsőt kap az átkelő: visszakerülnek a párizsi mintára öntött lámpaoszlopok is Reggel bejárás, este pedig autózhatunk is a Margit hídon Elképzelhető, hogy ma este át­adják a Margit hidat az autó­­forgalomnak. Az átkelő a hét­végén papíron mind a 65 enge­délyt megkapta, a ma délelőtti hatósági bejáráson ezeket a gyakorlatban is ellenőrzik. Ez várhatóan hosszú órákat vesz igénybe, ám ha mindent rend­ben találnak, akkor este már fel lehet autóval hajtani a híd­ra. A híd felújítása azonban ez­zel nem ér véget, a műemléki elemek rekonstruálása még csak most kezdődik. A pillérek megújulásával párhuzamosan visszakerülnek a régi díszes cí­merek, az eredeti, párizsi min­tára öntött lámpaoszlopok, s a háborúban elpusztult, díszes korlátokat is újjáöntik. Ele­gáns, látványos és a világörök­séghez méltó lesz, hogy az egy­kori állapotnak megfelelően új­jáépítik a középpillér mellvéd­jeit, ide visszakerülnek az egy­kori sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is. A kö­zéppilléren újra látható lesz a magyar történelmi középcímer és a parlamentihez hasonló kő­párnára ültetett korona is. A munkálatokkal várhatóan nyár elejéig végeznek. CIKKÜNKA 16.OLDALON Mind a 65 engedélyt megkapta a hét végén a híd, de a mai hatósági ellenőrzésen dől el, használatba vehetik-e az autósok fotó: Kielik István Veszélyben a demokrácia? Előretörnek a szélsőségesek? Mutassuk meg együtt, hogy van demokrácia, hogy nem engedünk a szélsőségeseknek! Támogassa Ön is a NÉPSZAVA karácsonyi Szép Szó mellékletét! VÉLEMÉNY Pofátlan-e a „pofátlan végkielégíté­sek" vissza­menőleges megadóztatása? GYOMORÉ MÁTE, a Progresszív Intézet elemzője: Az biztos, hogy a visszame­­nőlegesség nem feltétlen felel meg az alkotmányos követelményeknek. Nem­csak lezárt adóévekről van szó, hanem adott esetben már elköltött jövedelmek­ről. Azt is nehéz megmon­dani, mi számít „pofátlan végkielégítésnek". ► 3. OLDAL AJÁNLÓ Diabétesz: két másodpercenként egy új beteg A prognózisok rémisztő­­ek. Tizenöt éven belül a cukorbetegek száma akár meg is duplázódhat, vagy­is a Föld jelenleg 300 mil­lióra taksált diabéteszben szenvedő lakosa félmil­­liárd is lehet. Most ott tartunk, hogy két másod­percenként újabb beteget diagnosztizálnak a világ­ban. ► 11. OLDAL Sebastian Vettel mindent vitt Sebastian Vettel nyerte a 2010-es világbajnokságot, holott a legtöbben Fernando Alonso vagy Mark Webber végső sike­rére fogadtak volna még a hét elején. A Red Bull fia­tal német pilótája azon­ban nem foglalkozott semmivel, simán meg­nyerte az Abu-Dzabi Nagydíjat, és mivel legna­gyobb ellenlábasai közül Alonso a 7., Webber a 8. lett, így ő minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka! ► 14. OLDAL

Next