Népszava, 2010. november (137. évfolyam, 254-278. szám)
2010-11-15 / 265. szám
Több százan tüntettek a parlamentnél, az OVB azonban várhatóan elutasítja a szocialisták kezdeményezését Védené az MSZP a nyugdíjakat, de aligha lehet népszavazás A Fidesz megrendelésére valószínűleg elutasítja ma az Országos Választási Bizottság az MSZP népszavazási kezdeményezését - közölte lapunkkal a szocialista párt szakpolitikusa. Korózs Lajos megjegyezte, a magán-nyugdíjpénztári utalások ügyében az elutasítás borítékolható. Ha valóban ez történik, akkor az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Kérdés, hogy ez mennyire lehet eredményes, hiszen a kormány épp most próbálja csorbítani az Ab hatáskörét - részben épp a nyugdíjbefizetések miatt. Az MSZP viszont kész akár a strasbourgi nemzetközi bíróságig elmenni. A szocialisták szerint egyébként van remény arra, hogy a magánnyugdíjpénztárak átvészelik a 14 hónapos átutalási moratóriumot, ezért arra kérik a pénztártagokat, hogy pénzüket ne irányítsák át az állami nyugdíjalaphoz. Közben civilek is kiálltak a második pillér mellett, tegnap több százan tiltakoztak a Kossuth téren. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter expozéjával ma kezdődik a 2011. évi költségvetés általános vitája, ebből kiderülhet, valójában mit akar a kormány a magán-nyugdíjpénztári rendszerrel. BŐVEBBEN A 2. OLDALON Az embereknek meg kell adni a lehetőséget arra, hogy szavazhassanak a jövőjüket befolyásoló reformokról... - mondta Szijjártó Péter négy éve, amikor a Fidesz kezdeményezett népszavazást Nosztalgiajárat a közlekedési holding terve Évtizedekkel ezelőtti állapotokat, a kádári tervgazdaság logikáját éleszti fel az Orbán-kabinet azzal, hogy létrehozza a Nemzeti Közlekedési Holdingot. Rövid ideig úgy tűnt, a kormány nem ódzkodna attól, hogy folytassa a közösségi közlekedésnek a Bajnai-kormány alatt megkezdett reformját, a jelek szerint azonban e területen is inkább „hátraarcot” csinálnak. A jövő év végére megalakuló holding - ahová a MÁV-ot és a Volánokat vonnák össze - elvágja az ágazat régóta sürgető átalakításának útját. Az új irányhoz reformokra nincs szükség, a kabinet az állami tulajdonú közlekedési közszolgáltatók monopolhelyzetének erősítésére készül. A formálódó rendszer megfojtja a piaci versenyt, ráadásul ellentétes az Európai Unió céljaival. RÉSZLETEK A 13. OLDALON Nagy viták után elégedetten távoztak a szöuli csúcs résztvevői Az elmúlt hétvégi, szöuli G20 tanácskozás fő jellegzetessége az volt, hogy először jól egymásnak ugrottak, majd barátságosan vállon veregették egymást a világ vezető politikusai. Utána pecsétet ütöttek a már régen kidolgozott nemzetközi egyezményre, a Bázel III-ra, amely a korábbinál nagyobb tőkebiztonságot ír elő a bankok számára. Emellett láttamozták a Nemzetközi Vagyonügynökség átalakítását, amivel a feltörekvő országok, Kína és India lényegesen nagyobb befolyáshoz jutott a nemzetközi pénzügyi szervezetben. Az amerikai elnök, Barack Obama mint „vádlott” és mint „vádló” érkezett a csúcsra, ahol Washington azt követelte, hogy Kína értékelje fel valutáját, a jüant, őt pedig a többiek szidták, amiért újabb százmilliárdokat öntött Amerika gazdaságába. ÖSSZEÁLLÍTÁS AZ 5. OLDALON Korhű külsőt kap az átkelő: visszakerülnek a párizsi mintára öntött lámpaoszlopok is Reggel bejárás, este pedig autózhatunk is a Margit hídon Elképzelhető, hogy ma este átadják a Margit hidat az autóforgalomnak. Az átkelő a hétvégén papíron mind a 65 engedélyt megkapta, a ma délelőtti hatósági bejáráson ezeket a gyakorlatban is ellenőrzik. Ez várhatóan hosszú órákat vesz igénybe, ám ha mindent rendben találnak, akkor este már fel lehet autóval hajtani a hídra. A híd felújítása azonban ezzel nem ér véget, a műemléki elemek rekonstruálása még csak most kezdődik. A pillérek megújulásával párhuzamosan visszakerülnek a régi díszes címerek, az eredeti, párizsi mintára öntött lámpaoszlopok, s a háborúban elpusztult, díszes korlátokat is újjáöntik. Elegáns, látványos és a világörökséghez méltó lesz, hogy az egykori állapotnak megfelelően újjáépítik a középpillér mellvédjeit, ide visszakerülnek az egykori sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is. A középpilléren újra látható lesz a magyar történelmi középcímer és a parlamentihez hasonló kőpárnára ültetett korona is. A munkálatokkal várhatóan nyár elejéig végeznek. CIKKÜNKA 16.OLDALON Mind a 65 engedélyt megkapta a hét végén a híd, de a mai hatósági ellenőrzésen dől el, használatba vehetik-e az autósok fotó: Kielik István Veszélyben a demokrácia? Előretörnek a szélsőségesek? Mutassuk meg együtt, hogy van demokrácia, hogy nem engedünk a szélsőségeseknek! Támogassa Ön is a NÉPSZAVA karácsonyi Szép Szó mellékletét! VÉLEMÉNY Pofátlan-e a „pofátlan végkielégítések" visszamenőleges megadóztatása? GYOMORÉ MÁTE, a Progresszív Intézet elemzője: Az biztos, hogy a visszamenőlegesség nem feltétlen felel meg az alkotmányos követelményeknek. Nemcsak lezárt adóévekről van szó, hanem adott esetben már elköltött jövedelmekről. Azt is nehéz megmondani, mi számít „pofátlan végkielégítésnek". ► 3. OLDAL AJÁNLÓ Diabétesz: két másodpercenként egy új beteg A prognózisok rémisztőek. Tizenöt éven belül a cukorbetegek száma akár meg is duplázódhat, vagyis a Föld jelenleg 300 millióra taksált diabéteszben szenvedő lakosa félmilliárd is lehet. Most ott tartunk, hogy két másodpercenként újabb beteget diagnosztizálnak a világban. ► 11. OLDAL Sebastian Vettel mindent vitt Sebastian Vettel nyerte a 2010-es világbajnokságot, holott a legtöbben Fernando Alonso vagy Mark Webber végső sikerére fogadtak volna még a hét elején. A Red Bull fiatal német pilótája azonban nem foglalkozott semmivel, simán megnyerte az Abu-Dzabi Nagydíjat, és mivel legnagyobb ellenlábasai közül Alonso a 7., Webber a 8. lett, így ő minden idők legfiatalabb Forma-1-es világbajnoka! ► 14. OLDAL