Népszava, 2014. január (141. évfolyam, 1-26. szám)
2014-01-03 / 2. szám
6 NÉPSZAVA KULTÚRA 2014. JANUÁR 3., PÉNTEK A ma 75 éves művész rajongótábora óriási, de mégis megosztó személyiség Sas József száműzetésben Imádják és utálják Sas Józsefet. Hatalmas a rajongótábora, és vannak, akik neve hallatán kapásból elhúzzák a szájukat. Megosztó személyiség. Valaki Rendszeresen beszédtéma. Most, hetvenötödik születésnapján is. BÓTA GÁBOR Nem feltétlenül a kerek évforduló miatt beszédtéma Sas József. Azért sem, mert a közszolgálat ebből az alkalomból agyonismétli a műsorait, és stúdióbeszélgetések garmadáját készíti vele. Hiszen sok tekintetben visszajött a Kádár korszak elhíresült három t-je, a tűrt, támogatott, tiltott, és ő most inkább a tűrt kategóriába tartozik. Egykori színházában, a Mikroszkópon, amit huszonnégy esztendeig igazgatott is, de több mint tíz évig előtte is ott játszott, pedig valószínűleg tiltott. Sas néhány utcával odébb, a Fészek Klubba költözött száműzetésbe, ahová Galambos Tibor invitálta. Tavaly az egyedi funkciót betöltő Fészek az eddigiekkel ellentétben nem kapott pályázatokon támogatást. Aki a két dolog között bármilyen kapcsolatot is feltételez, az nyilván a kákán is csomót keres. Sas a Fészekben harsogóan sikeresebb lett, mint több megújítási kísérleten átesett, kényszerűen otthagyott színháza, ahová az ő közönsége szokott, és a hely szelleme miatt másokat nehéz becsábítani. A Nagymező utcából a Kertész utcába áttelepülve is a népszerű Józsi maradt, aki magánszínház vezetőjeként ugyancsak megállja a helyét. Hosszú hónapokra előre nem lehet a műsoraira jegyet kapni. Tarthatna jóval több előadást, de már valamennyire takarékra kapcsolt, hiszen nem is olyan régen volt szívműtétje, meg nyaki érműtétje szintén. Hipochondriája, önféltése alapos indokot is kapott. Ugyanakkor persze, a családján kívül, abszolút a színpad élteti. Él benne a megmutatás és a kibeszélés vágya. Szó szerint kibeszél a deszkákról, és nem csupán akkor, ha konferál. Akár jelenet közben is összenéz a közönséggel, kikacsint ránk, bratyizik velünk. Nem olyan korabeli stand up sztár, mint amilyen Hofi volt, akivel együtt indultak a szeretett Rózsahegyi Kálmán színiiskolájában. Hofi már szinte csak nekünk, egyenesen a képünkbe beszélt, és tegezte a publikumot. Sas konferansziéként is alapjáratban magázódik, és csak ritkán, nagyobb közvetlenséget igénylő szituációkban tegez bennünket, hogy aztán visszaváltson magázódásra. Ha konferál, nótázik, politikailag pikáns bluetteket énekel, tetőtől talpig elegáns, ahogy civilként is. Jól áll rajta az öltöny, a csokornyakkendő. De ez bohócossággal keveredik. Rendszerint az elegancia olyan fintorral, gesztussal, netán illetlen lábmozdulattal, táncfigurával párosul, ami ellenpontozza ezt. Feszültséget kelt a belső és külső között. Pillanatok alatt megmutatja jókora ripacsvénáját, amihez máig a vidéki táncoskomikus évei szolgálnak biztos alapul. Győrben, Békéscsabán, Pécsen és legfőképpen Kecskeméten, a legendás, gyakran emlegetett direktornál, Radó Vilmosnál kitanulta a hatás mechanizmusát. Hogy hogyan lehet megfogni a publikumot, és egész este fogva is tartani. És ha ehhez nem csak a legkifinomultabb, legnívósabb eszközöket használja, hát akkor nem. A lényeg, hogy jöjjön, és jól érezze magát az édes-drága publikum. Csak azt tartja színháznak, ami tele van. És az övé pótszékekkel is tele van. • Csak azt tartja színháznak, ami tele van • Rikító színekről pasztellre is tud váltani Hogy többen azzal vádolják, gagyit ad a népnek, hát istenem. Ad amúgy azt is, és feltehetően emiatt annyira megosztó a személyisége. De mindig van más is. Az altesti humor, az anyósvicc nála főleg csomagoló- és vivőanyag, ebbe bugyolálja akár fájdalmas közlendőjét. Rikító színekről pasztellre is tud váltani. Ádáz Sas-elleneseknek javaslom, keressék ki a neten legújabb, Lúdas Matyi című produkciójából azt a hajléktalant, akit játszik. Figyeljék meg, milyen tartással, sőt méltósággal, mekkora fájdalommal alakítja ezt az embert, és mennyire dermesztő, hosszú csendet teremt. Méltó párja kukázó tanárának, vagy fiatal korából Lenin-paródiájának. Ilyesmire csak a nagyok képesek. És Sas tud nagy lenni. Igaz, icipici is. A kettő közti átmeneteket vegyíti, hogy színes legyen a műsora. Amúgy is az ellentétek embere. Szerethető és elviselhetetlen akár egyszerre. Időnként nagyvonalú, amúgy közmondásosan smucig. Munkatársainak kijárt utazást, ajándék tévét, lakást, kitüntetést, de közben ő magának ugyancsak megszerzett mindent. Ehhez netán erőszakos is volt. Az a típus, akit ha kidobnak az ajtón, visszamászik az ablakon. Ha úgy gondolja, a leglehetetlenebb időpontban, hajnalok hajnalán, számtalanszor telefonál, ha ő ideges, nem tud aludni, más se tehesse. Képes purparlékra, összeveszésekre, de alkalmas bocsánatkérésre is. Édesapja szintén színész volt, de alig ismerhette, mert a háborúban zsidóként elhurcolták, és nem jött vissza. Sas így mélyszegénységből, csaknem utcagyerekből lett azzá, ami. Tán ezért is akart jó, mutatós környezetben élni, amit meg is teremtett magának. Tán emiatt habzsolta a pénzt. Le lehet gyűlölködve adócsalózni, de nyilvánosan, hivatalos papírral igazolta már jó régen, hogy nincs adótartozása. Megbotlott, de fölállt. Az ATV szilveszterkor főműsoridőtől kivilágos kivirradtig csak az ő műsorait adta, és még más frekventált csatornákon is feltűnt. Hosszú évek óta, ahogy most is, szilveszterkor tévés nézőcsúcsokat döntöget. Egy veszélyeztetett műfaj, a pesti kabaré remélhetőleg nem utolsó, fajsúlyos mohikánja. Megosztó, de igazi személyiség. RÖVIDEN Lejárt a Rejtő-művek ír% • szerzői joga Rejtő Jenő a legismertebb név azon a listán, amelyre azok a magyar szerzők kerültek, akiknek műveire január 1-jével lejárt a szerzői jog, vagyis közkinccsé váltak. A szerzői jog a szerző halála után 70 évig védi az alkotásokat, az oltalom minden esetben december 31-ig tart. A művek innentől szabadon felhasználhatók, azaz a jogutódok engedélye nélkül lehet a könyveket kiadni, sokszorosítani, megfilmesíteni. Egy dolog marad továbbra is sérthetetlen: a szerző névjoga. Ez azt jelenti, hogy továbbra sem állíthatja senki, hogy ő írta volna Senki Alfonz vagy Fülig Jimmy kalandjait. Az Artisjus felidézi, hogy 2013-ban fontos változás történt a szerzői jog területén: az Európai Unióban az előadók és hangfelvételelőállítók védelmi idejét 50 évről 70-re emelték. ► MTI A csúnya Kaposváron Január 7-én mutatják be a kaposvári Csiky Gergely Színház Stúdiójában a német kortárs szerző, Marius von Mayenburg A csúnya című darabját Némedi Árpád rendezésében. Játsszák: Takács Géza m.v., Német Mónika, Gyuricza István, Szvath Tamás. ► NÉPSZAVA Elhunyt Juanita Moore Elhunyt Juanita Moore, aki egyike volt az első, Oscar-díjra jelölt afro-amerikai színésznőknekadta hírül az Index. Halálát unokája, Kirk Kelleykahn színész jelentette be, aki szerint Moore szerdán Los Angelesben, 99 évesen halt meg hirtelen. A színésznő pontos életkorát nem lehetett tudni, az IMBD filmes adatbázis szerint például 91 éves. A Los Angeles-i születésű Juanita Moore-t az 1959-es Látszatéletben a főszereplő, Lana Turner partnereként nyújtott alakításáért jelölték Oscarra a legjobb női mellékszereplő kategóriában. A Fannie Flurst regényén alapuló Látszatélet (Imitation of Life) egy 1934- es film szentimentális remake-je egy fehér színésznő sztárrá válásért folytatott küzdelméről, egy fekete nőhöz fűződő barátságáról szól, és arról, hogy gyermeküket egyedül nevelő anyákként hogyan segítik egymást. A filmben a Turner alakította fehér nő filmsztárrá válik, míg Moore karakteréből cseléd lesz. A könnyfakasztó dráma nagy siker és sokak számára kultikus film lett. Más fekete bőrű színésznőkhöz hasonlóan Juanita Moore is többnyire szolgálót alakított korai szerepeiben. Első mozifilmjében, az 1949-es Kinkyben ápolónőt játszott. Ismertebb filmje még Az éneklő apáca (1966) és A vágyak találkozása (1988). Juanita Moore volt az ötödik afroamerikai színész, akit Oscardíjra jelöltek. ► NÉPSZAVA www.nepszava.hu kultura@nepszava.hu Hatalmas embertorony a Trafó színpadán Francia újcirkuszi előadást, a Compagnie XY produkcióját láthatja a közönség ma és holnap a Trafó - Kortárs Művészetek Házában Le grand C címmel. A Compaigne XY látványos előadásában 17 akrobata lép színpadra. Hatalmas emberpiramisok épülnek, omlanak össze, az előadók egymás vállára másznak, és onnan elrugaszkodva repülnek a levegőbe, miközben a tangóharmonikából felcsendülő dallamok egy francia kisváros főterének hangulatát idézik. A franciaországi Somme-ból érkező artisták előadását az ottani utcák, az ott megfigyelt mozgások ihlették. Az akrobaták beleolvadtak a tömegbe, felvették annak ritmusát és lüktetését, majd az átélt élményeket cirkuszi mutatványokba sűrítették. Az előadás artistái között francia, spanyol, német és izlandi művészek is vannak, akik neves cirkusziskolákban tanultak. Le Grand C című előadásuk elsősorban a gravitáció legyőzésével operál, kellékük csupán egy fatuskó és egy billenőhinta, mindkettőt arra használják, hogy minél messzebbre jussanak a földtől. Ezenkívül csakis egymás végtagjaira számíthatnak. MTI-INFORMÁCIÓ Három premier a Vígszínházban Három bemutatóra készül a Vígszínház társulata: a Téli utazás című darabot szombaton. A revizort a jövő szerdán tűzik műsorra, A Vízkereszt, vagy amit akartok című előadást pedig jövő pénteken láthatja először a közönség a Pesti Színházban. A Nobel-díjas osztrák írónő, Elfriede Jelinek Téli utazás című művét a Házi Színpadon mutatják be Zsótér Sándor rendezésében. Elfriede Jelinek darabja az idő leküzdhetetlen hatalmáról szól, arról, hogy a múló idő hogyan nyer egyre nagyobb jelentőséget. Wilhelm Müller és Franz Schubert Téli utazás című ihletadó dalciklusának alapélménye az otthontalanság, és ez az életérzés áthatja Jelinek írását is. Zsótér Sándor már többször dolgozott a Vígszínház társulatával. A Téli utazásban Börcsök Enikő, Venczel Vera és Harkányi Endre mellett Bach Kata, Szabó Erika és Fehér Balázs Benő egyetemi hallgató játszik. A darab fordítója Ungár Júlia, a jelmezt Benedek Mari, a díszletet pedig Ambrus Mária tervezte. Gogol A revizor című komédiáját Bodó Viktor állítja színpadra, aki először rendez a Vígszínházban. A Szputnyik Hajózási Társasággal közös produkcióként készülő előadást a nagyszínpadon mutatják be. Az előadás főszerepeit Hegedűs D. Géza, Járó Zsuzsa, Lengyel Tamás, Hevér Gábor, Kerekes József, valamint a Szputnyik társulatának művészei játsszák. Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című vígjátékát a Vígszínház és a Színház- és Filmművészeti Egyetem koprodukciójában mutatják be a Pesti Színházban Marton László rendezésében. Az előadásban a Színház- és Filmművészeti Egyetem 4. éves hallgatói és a Vígszínház művészei játszanak együtt. A szereplők - Mészáros Máté kivételével - egykori és jelenlegi Marton László-tanítványok. NÉPSZAVA-INFORMÁCIÓ KÖZELKÉP_____________ Jutalomjáték Mostanában hajlamosak vagyunk kicsit másképp látni dolgokat, mint régebben. Meglehet, bennünk van a hiba, de az is előfordulhat, hogy a világ változott meg körülöttünk. Egykor giccsesnek láttuk volna, ha egy művész - produkciója végeztével - csókokat dobál az ő közönségének a színpadról. Az sem egyezett az ízlésünkkel, ha a művészek hintán érkeztek az előadásra, a végén meg rendőr- és tűzoltózenekarok felvonulása közben aranykonfetti és lufieső hullott alá az égből. Mága Zoltán újévi koncertjén mindez természetes. Része az önfeledt szórakoztatásnak. Ez az ember nagyon tud valamit. Mindenekelőtt hegedülni. Zenélni és közvetíteni a zene szépségét. Aztán persze azt is tudja, hogyan kell igazi show-t csinálni. De olyat, amikor a nézőnek egy pillanatig sincs az a kellemetlen érzése, hogy ez már egyáltalán nem az ő világa, csak kényszeredetten figyeli. Nem. Mága Zoltán magával ragad. És akkor még azt is elnézzük neki, hogy a Helyi Téma - Vitézy Tamás lapja - különszámmal kedveskedett a koncertnek, s hogy a produkció közben kapunk egy csipetnyi kormánypárti propagandát is, egészen finoman, becsomagolva, de mégis. Ezúttal már hatodszor rendezték meg a Budapesti Újévi Koncertet, neves fellépőkkel, de mindenekelőtt és elsősorban Mága Zoltánnal. Ez az ő estje, jutalomjátéka, de mondhatjuk, szerencsére, mert egyedül is elviszi a show-t. Sőt, az egész akkor a legjobb, amikor ő van a középpontban. Pedig aztán van itt minden és mindenki, világhírű orosz szoprán, bécsi tenor, Szakcsi Lakatos Béla és Szenthelyi Miklós, az operaház és az operettszínház kiválóságai, kórusok, zenekarok, X-Faktor-győztes, popdívák. A művészek hozzák a legjobb formájukat, s még az a néhány hamis hang is megbocsátható, amúgy is csak az abszolút hallásúak veszik észre. És a rengeteg ilyen-olyan díjas szuperprodukciója között kibírható, hogy nyuszi rokonai és ismerősei is színpadra lépnek, bár azért nekik nem kéne. Mert az este Mágáról szól, ő a végtelenségig tudja fokozni a hangulatot, egyszerűen azzal, hogy zenél. És egy koncert végül is erről szól. Újévkor is. ► S.GY.