Népszava, 2016. augusztus (143. évfolyam, 179-204. szám)

2016-08-01 / 179. szám

4 NÉPSZAVA GAZDASÁG 2016. AUGUSZTUS 1., HÉTFŐ Ezermilliárdos közlekedési kötelezettségvállalástól szabadul a kormány Az átverés programja Becsapta az Orbán-kormány néhány megyei jogú város polgárait, a Merce­des-Benz autógyár dolgozóit és szállítóit, milliónyi autóst, és az sem kizárt, hogy azokat is, akik tényleg elhitték, hogy Magyarország megpályázza a 2024-es nyári olimpiai játékokat. A Portfolio vette észre, hogy - kihasználva a kánikulát, a hétvégét - a kabinet visszavonta egy sor ígéretét. BIHARI TAMÁS M­indössze kilenc napot élt az a kormányhatározat, amely arról szólt, hogy 2-szer 3 sávosra bővítik az M-­­es autópálya Budapest és Győr, illetve az M7-esnek a főváros és Balatonvilágos közötti szaka­szát, pontosabban lemondanak az engedélyezési tervek elkészí­téséről, ami gyakorlatilag a pro­jekt ejtését jelenti. Ezzel persze még nincs vége a teljesen váratlanul a kor­mányra tört takarékossági láz­nak. Az autópálya-program le­fújásával több százezer autós, kamionos csalódhat, de ebből az érzésből kijuthat némely me­gyei jogú város polgárainak is. Abban a múlt pénteki kor­mányhatározatban, amely ar­ról szól, hogy „a kormány vis­­­szavonja az egyes kulcsfontos­ságú budapesti közlekedési be­ruházások előkészítésének for­rásigényéről szóló” korábbi dön­tését, ugyanis nemcsak az au­tópályáról esik szó, de arról is, hogy a tavalyi, Orbán Viktor kormányfő által lebonyolított országjáró roadshow ígéretei közül is több köddé válhat. Egyebek mellett Veszprémnek ígért egy olyan összeköttetést - a 8-as számú főút és a 82-es számú között -, amely a helyi sportlétesítmények megköze­lítését szolgálta volna. Egy toll­vonással kihúzták az itteni Aranyosvölgy felett tervezett új völgyhíd és az ehhez kapcsoló­dó, a város belső elérhetőségét javító közútfejlesztést is. Ha va­laki emögött olyan sanda poli­tikai szándékot sejtene, amiért a királynék városa nem kért a fideszes országgyűlési képvise­lő­jelöltből, és helyette az időkö­zi választáson egy független in­dulót választott, az valószínű­leg nem tévedne nagyot. De! Nem járt sokkal jobban a kormánypárti polgármester irá­nyította Kecskemét sem, ahol nem volt időközi képviselő-vá­lasztás. A kormány ugyanis visszavonja az 52. számú főút M5 autópálya és Bács-Kiskun megye székhelye-Nagykörút közötti szakasz négysávossá történő bővítésére tett korábbi határozatát is. (Erről nyilván már jóval előbb megszületett a döntés.) A tervezet lenullázását mégis aznapra időzítették, ami­kor a külgazdasági és külügy­miniszter és a Mercedes-Benz egyik vezetője együtt jelentették be, hogy a világcég 1 milliárd euróért épít új gyárat Kecske­méten. A kormány 12,9 milli­árd forintot ígért cserébe, majd hivatalosan is visszavonta a jobb közúti összeköttetésre tett felajánlását. A Modern Városok Program­ban beígért, Szombathelyt elke­rülő körgyűrűnek is korán örültek a helyiek. Egyelőre ki­húzta a kormány a listáról. A sor azonban még ezzel sem zárult le. Sokan ellenzik, sokan támogatják a 2024-es nyári olimpia budapesti megrendezé­sét. A kormányzat már száz­milliókat költött az adófizetők pénzéből egy ezeroldalas tanul­mányra, az előkészítő munkák­ra, de nem kizárt, hogy mint annyiszor, csak „elégették” az adóforintokat. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a kormány már nem számol a XXXIII. olimpia Budapesti meg­rendezésével, legalábbis ezt sej­teti az ezt szolgáló rásegítő utak törlése a kormányhatáro­zatból. Kétségtelen, a miniszterelnö­ki ezermilliárdos ígérethalmaz nem minden eleméről mondott le a kormány, de azért elrejtett a sorok között egy újabb megle­petést is. Míg az eredeti kor­mányhatározatokban a Modern Városok Program és más fontos beruházás kezdő időpontja még 2017 volt, és a határidő több­nyire az országgyűlési válasz­tások éve, vagyis 2018, illetve a helyhatósági választásoké, 2019 volt, most a ki nem töröl­tek megvalósítási határideje is eltolódott 2022-re, amikor az Európai Unió egy új gazdasági ciklust ír, így időben meg kell pályázni a támogatást, ha va­lóban közlekedésfejlesztésre szánja rá magát a kormány. • Nem lesz kétszer háromsávos az M 1 -es és az M 7-es autópálya • Megbukott a Modern Városok Program • Nélkülözi a távlatos gondolkodást a közlekedéspolitika RÖVIDEN Módosuló adók Több változást is hoznak a mától életbe lépő adószabályok, me­lyeket a Pénzcentrum gyűjtött össze. Augusztus 1-jétől kikülde­tésnek minősül a hivatali és üzle­ti utazás. Ebbe nem tartozik bele a munkába járás és a munkáltató székhelyére, telephelyére törté­nő bejárás. Bevezetik a sportren­dezvényt, mint új fogalmat. Ez­zel egy időben az is változik, hogy csak sportszervezet vagy sportszövetség rendezhet adó­mentesen sportrendezvényt. Új­raélesztik a Karrier Híd Progra­mot, ennek keretében szociális hozzájárulási adókedvezményt lehet igénybe venni, ha olyan személyeket alkalmaz a cég, akik alkalmazásukat közvetlenül megelőzően a közszférában dol­goztak. A lakáscafeteria új szabá­lya 8 négyzetméteres helyiséget már egész szobának számít, az ennél kisebb helyiségeket egyál­talán nem kell számításba venni, és eltűnik a fél szoba fogalma is. ► NÉPSZAVA Külkereskedelmi és ipari adatok jönnek Fontos gazdasági adatok jelen­nek meg ezen a héten is. Holnap közli a Központi Statisztikai Hiva­tal (KSH) a májusi külkereskedel­mi termékforgalom részletes adatait, pénteken pedig a júniusi külkereskedelmi forgalom első becslését. Az előzetes adatok szerint májusban 6,3 százalékkal nőtt a kivitel és 2,4 százalékkal a behozatal euróban számolt érté­ke az egy évvel korábbihoz ké­pest. Szerdán publikálja a KSH első becslését a júniusi kiskeres­kedelmi forgalmi adatokra. Má­jusban a kiskereskedelmi üzletek forgalmának volumene a nyers adat szerint 6,8 százalékkal, nap­tárhatástól megtisztítva 5,7 szá­zalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Pénteken adja közzé a statisztikai hivatal első becslését a júniusi ipari ter­melésre és külkereskedelmi ter­mékforgalomra. Az ipari terme­lés volumene májusban 9,2 szá­zalékkal haladta meg az egy év­vel korábbit, a munkanaphatás­tól megtisztítva a termelés 4,2 százalékkal emelkedett, miután az idén kettővel több volt a munkanapok száma, mint tavaly májusban. A népszava Féltik a postásokat a szocialisták Az MSZP szerint veszélybe ke­rülhetnek a Magyar Posta dolgo­zói. Szakács László, a párt frak­cióvezető-helyettese sajtótájé­koztatóján úgy fogalmazott: Lá­zár János kancelláriaminiszter kezéből „kicsavarták" a postát. A Magyar Közlönyben jelent meg, hogy átalakul a postaügy és a nemzeti pénzügyi szolgáltatások területén a kormányzati munka­megosztás: július 30-tól a nem­zeti fejlesztési miniszter felelős a kormányzati tevékenység össze­hangolásáért a vagyonpolitiká­­ban, ideértve a postaügyet és az MFB-t is. ► NÉPSZAVA Sok az üres álláshely Magyarországon mintegy 50 ezer betöltésre váró álláshely volt az idei első negyedévben, egyes ágazatokban, illetve ré­giókban már komoly munkaerő­hiány alakult ki. A betöltetlen ál­lások aránya az információ és kommunikáció nemzetgazdasá­gi ág vállalkozásainál, száma pe­dig a feldolgozóiparban volt a legmagasabb a KSH elemzése szerint. ► MTI www.nepszava.hu gazdasag@nepszava.hu Jól követte az inflációt a forint BONTA MIKLÓS Egyre kevesebben vannak olya­nok, akiknek személyes emlé­kei vannak a hiperinflációról, amelyről annak idején azt mondták: világcsúcsot döntött. Éppen ezért volt indokolt a fo­rint 1946. augusztus elsején történő bevezetése, az árdrágí­tás elkerülése végett, amikor rögzítették az árak legtöbbjét. Mivel még nem volt tapasztalat a forint váltópénze, a fillér érté­két illetően, ezért a rendeletben megállapított árak között olya­nokat találhattunk, mint hogy egy kiló kenyér 0,96 forintba ke­rül. (A páros számra végződő fillér nem volt irrealitás, ugyan­is létezett a lyukas kétfilléres, és például a villamoson a gyerek­jegy 34 fillérbe került.) Most egy kilogramm kenyérért mintegy 260 forintot kell fizetni, vagyis az árnövekedés mértéke hozzá­vetőleg 270-szeres. Mivel az át­lagos elinflálódás az elmúlt hét évtized alatt 130-szoros volt (az elmúlt két és fél évben lényegé­ben az infláció befagyott), így megállapítható, hogy a kenyér árnövekedése mintegy kétszere­se volt az átlagosnak. Ugyanak­kor arról sem szabad megfeled­kezni, hogy a 96 filléres kenyér minősége jóval gyengébb volt a 2016-osnak. A dohányosok még rosszabbul jártak, ugyanis átla­gosan 464-szeresét fizetik ki az egykori cigaretta árának. Itt a minőségi ugrás feltehetően még a kenyérét is meghaladta. Vi­szont a napjainkban drágának tartott cukor ára nem érte el még az átlagosat sem. Mai szemmel nézve a teljes mértékben elinflálódott pengőt felváltó forint „megalkotása” és beárazása sikeres volt, bár­­ minden bizonnyal az 1940-es évek második és az 1950-es évek első felét jellemző súlyos élelmiszer- és tartós fogyasztá­si cikk hiánynak köszönhetően (a jegyrendszernek és a fekete­piacnak) - most a gyenge minő­ségről nem beszélünk - az új pénz bevezetése nem sem volt képes megállítani az inflációt, bár ennek mértéke csak a töre­déke volt a pengő utolsó idősza­kának. Ha az árstatisztikákat néz­zük, szembeötlő, hogy 1952-ig 162 százalékos volt az átlagos infláció mértéke. Akkor azon­ban - köszönhetően azoknak a kiváló közgazdászoknak, akik­nek érveit a korabeli párt- és ál­lami vezetés el is fogadta - sike­rült megállítani az áremelke­dést, olyannyira, hogy a nagy­mértékben megváltozó piaci kö­rülmények ellenére egészen 1970-ig az árstabilitás volt a jel­lemző Magyarországra, „köszön­hetően” a mindent átható ható­sági árrendszernek, az állami tulajdon teljes körű dominanci­ájának. Egyébként az 1950-es évek későbbi szakaszától az 1960-as évek végéig az árszabá­lyozás olyan volt, hogy évente 3- 5 százalékkal emelkedtek az árak. Ezt oly módon tudták el­érni, hogy az importárak be­gyűrűző hatását lefékezték. A belső árak így mintegy „sziget­üzemként” alakultak ki. Érde­kes módon az új gazdaságirá­nyítási rendszer bevezetését kö­vetően, 1969-ben, az újkori gaz­daságtörténetben egyedülálló módon, negatív volt az infláció, ami napjainkban is egy-egy hó­napban visszaköszön. Az 1980-as évekbe úgy lép­tünk át, hogy évente 10 száza­lékos volt a pénzromlás üteme, aminek elsősorban az volt az oka, hogy a magyar gazdaság egyre nyitottabbá vált, és a kül­piaci árak féken tartása már csak szűk korlátok között telje­sült. Közvetlenül a rendszervál­tás előtt már meg kellett barát­kozni azzal, hogy a pénzromlás üteme elérte a 15 százalékot. Ezt követően évente átlagosan 20 százalékkal kúsztak felfelé az árak, a csúcs 35 százalék volt. Végeredményben így fizet­tünk meg a piacgazdaságra tör­ténő áttérésért. A helyzet azóta „normalizálódott”, a 3 százalé­kos inflációs cél azonban pilla­natnyilag messze van, most 0 százalék körül járunk. A rezsicsökkentés hatása mi­nimális volt, mert a világpiaci árak amúgy is mérséklődtek. Mindezeket a folyamatokat a forintnak követnie kellett, és az elmúlt hét évtizedet végered­ményben úgy vészeltük át, hogy a megfelelő mennyiségű váltó­pénz mindig rendelkezésre állt. A 20 ezer forintosnál magasabb címletre éppúgy nincs szükség, mint az ötforintosnál kisebb éremre sem. A forint bevezetésének 70. évfordulójáról a Magyar Nemze­ti Bank időszaki kiállítással, 10 000 forint névértékű ezüst és 2000 forint névértékű szí­nesfém emlékérme, valamint az 50 forintos érme emlékváltoza­tának kibocsátásával emléke­zik meg ma, amely forgalomba is kerül. Hét évtizede fizethetünk forinttal fotó: népszava

Next