Népszava, 2016. november (143. évfolyam, 257-281. szám)

2016-11-29 / 280. szám

Más bolygó című regényében Fabricius Gábor az elmúlt huszonöt évről ír Az elérhetetlen Nyugat Fabricius Gábor Más bolygó című első regényében a rendszerváltás után Nyugatra utazik a főhős, Wunder, hogy ráleljen a szabadságra. A kreatív­iparból érkezett író művében számos kérdést fel­vet: mit jelent kelet-európainak lenni, mit jelent szabadnak lenni és létezik-e még az a Nyugat, melyre 1989 előtt vágytunk.­ ­ Más bolygó című regénye két szálon fut. Az első a napja­inkban játszódik, melyben az ötvenes éveiben járó televízió igazgatót, Wundert követhet­jük nyomon, aki miután kirúg­ják az állásából, útnak indul Nyugat felé. A másik szál már közvetlenül a rendszerváltás után játszódik, melyben a ti­zenéves Wunder két társával autóstoppal indul el Nyugat- Európába. Ez a két karakter va­lójában Fabricius Gábor akar lenni? - Inkább nem mint igen. A fi­atal és az idős Wunder olyan két végpontot jelent, mely a leg­jobban dramatizálja azt, hogy mi történt velünk Magyarorszá­gon az elmúlt huszonöt évben. És bár a történetnek egy fősze­replője van, annak fiatal és idős énje gyakorlatilag két külön ka­rakter. A fiatal Wunder még idealista, alig várja, hogy meg­ismerje Nyugat-Európát, míg az időskori Wunder egy kiégett, életunt felnőtt. - Ez az első regénye, hogyan született meg? - Az írás során számos ta­pasztaláson megy át az ember. Utánanéz a korrajznak, eszébe jutnak régi emlékek, érzések és ismerősök az életéből. Ha a rendszerváltásról és az emléke­imről tíz évvel korábban írtam volna egy könyvet, teljesen más szöveg született volna. - Miért nem írta meg a köny­vet már korábban? - Az írásnál az időnek nagy szerepe van. Az időt mi csak a saját észlelésünkön keresztül tapasztaljuk meg. Az idő múltával egyes emlékek elpáro­lognak, mások megerősödnek, míg végül marad valami pálin­kaszerű párlat, ami körülbelül hetven fokos. Szükségem volt arra, hogy múljanak az évek, hogy eltűnjenek a felesleges ér­zetek. - Ön tizenöt évig a Republic Group nevű kreatívügynökség kreatív igazgatója volt. Men­­nyiben segített ez a tapasztalat Wunder megteremtésében? - Minden saját tapasztalat segít az írásban. A regényem vi­szont nem rólam szól, nem egy önéletrajzi írás. Én azt akar­tam megírni, hogy a magyarok zusammen, közösen mit éltek meg a rendszerváltás óta az amerikai típusú vezetői kultú­rából. - A regényben központi kér­dés, hogy melyek a különbsé­gek a Kelet-és Nyugat-Európa nemzetei között. Ön szerint a mai Magyarország inkább a Nyugathoz vagy a Kelethez tar­tozik? - A regényben én az átmene­tiség korszakáról és Magyaror­szágról, mint az átmenetiség földjéről beszélek. Magyaror­szág örökös mozgásban van ezen a Kelet-Nyugat tengelyen. Nincsen egy fix pont, ahol meg­nyugodna. Az életem során ez világossá vált. - Milyen élettapasztalat erő­sítette meg Önben ezt? - A Kádár-korszakban nőt­tem fel, aztán jött a rendszer­­váltás, utána következett a li­berális demokrácia, most pedig megérkeztünk az illiberális de­mokráciába. Állandó útkeresés­ben vagyunk. Minden instabil. - Elérünk valaha is egy stabil pontot? - Nem. De pont ez a lényege ennek a sztorinak. - Ebben az instabillá váló fo­lyamatban a reklámiparnak mi­lyen szerepe volt a rendszervál­tás után? - A reklámipar egy eredmé­nye volt a rendszerváltásnak. A reklámok ugyanis nyíltan, exp­licit módon jelenítik meg a vá­gyainkat. Az illúziók és vágyak pedig nagyobbak és szebbek mint a valóság. Éppen ezért a reklám az elmúlt huszonöt év emblematikus kifejeződése. - Regény szereplői a szabad­ságot akarják megtapasztalni. Azon számára mit jelent a sza­badság? - A szabadság az, ha a belső iránytűd jól működik. Ha vala­ki önazonos magával. - Manapság Magyarorszá­gon könnyű vagy nehéz önazonosnak lenni? - Szerintem azért képtelen­ség, mert az emberek nem tud­ják, hogy kicsodák valójában. A huszadik század során elvették tőlük az identitásukat. Nem tudják, hogy milyen értékek mentén gondolkodnak. - Amikor Hegyeshalomnál Wunder átlépi a határt, rögtön megállapítja, hogy az osztrá­koknál még a fű is zöldebb. Ezt a hatalmas különbséget ma is látjuk. Miért van az, hogy Szombathelyen még mindig kevésbé jók az állapotok, míg a másik oldalon Graz virágzik?­­ A válasz: az önbizalom. Ná­lunk a történelem állandóan arról szólt, hogy szisztematiku­san hogyan osztod meg a tár­sadalmat, majd az embereket hogyan fosztod meg az identitá­sától, miként formálod őket mássá, mint aminek születtek. Mi ez, ha nem az orwelli világ? - A könyvben az idős Wunder is Nyugatra utazik. A történet jelenében azonban teljesen el­sötétül az ég, az egész világon beköszönt az apokalipszis. Mit akart ezzel üzenni? - A rendszerváltás utáni Nyugat, ahová vágytunk, már teljesen megszűnt. Vagyis aho­vá ma vágyunk, az egy huszon­öt évvel ezelőtti, a kádárizmus­ból szemlélt Nyugat. Ebből kö­vetkezik, hogy soha nem is fo­gunk oda megérkezni. Ez okoz­za a frusztráltságunkat. - A regényben a '89 utáni korszakot „a szabadulás korá­nak" nevezi. Mit ért ezalatt? - A világháború kitörésétől a rendszerváltásig Magyarország börtönben élt. A regény írása­kor az érdekelt, hogy milyen az a társadalom, mely - átvitt ér­telemben véve - a cellájában ült. Akit hosszú időre leültet­nek, majd szabadon engedik, annak újra kell tanulnia min­det. Újra kell tanulnia a szabad életet. Ez pedig nehéz feladat, mivel korábban senki nem ta­nította meg neki. - Sikerül valaha is megtanul­nunk? - Ebben a regényben leszá­moltam az illúzióval, hogy Ma­gyarország a Nyugat része. Tör­ténelmi okok miatt nem tud az lenni. Pedig ebben nagyon hit­tem. Ezért is lettem reklámos. Számomra a szabadság, a sza­bad verseny és a piac a reklá­mokban mutatta meg magát. 1989 előtt egy olyan országban, melyben nem volt rendes áru­kínálat és nem volt rendes fo­gyasztás, ott a reklámok mást jelentettek mint ma. Hittem, hogy majd a reklámok segítik a nyugatias gondolkodást. De nem így történt. - Ebből milyen következte­tést vont le? - Rájöttem, hogy a kapitaliz­musban sem lehetséges min­den. Nem lehet azt mondani, hogy a határ a csillagos ég. Ez nem egy kelet-európai szlogen. Nagyobb volt a horizont 89-ben. De nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában. A re­gényemben ezért is sötétül be egész Európa. - Zavarja, hogy már nem lát­ja a csillagos eget? - Ahhoz szoktam hozzá, hogy látom. És most furcsa, hogy el­tűnt. De emiatt nem vagyok csalódott. Csak reálisan szem­lélem a helyzetet. P. SZABÓ DÉNES ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK Fabricius Gábort minden saját tapasztalata segíti az írásban futó vajdajózsef NÉVJEGY FABRICIUS GÁBOR • 1975-ben született, Londonban. • A Central Saint Martins College-ban szerezte diplomáját, majd kreatív szakemberként kezdett dolgozni. • 2000-ben Cannes-ban elnyerte az Arany Média Oroszlán díjat. • 2010 óta a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára. • Több rövidfilmet is rendezett, melyek közül a Sintér című munkáját a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon is bemutatták. • 2015-ben Huszárik Zoltán díjat kapott. • Korábban megjelent egy novel­lás kötete Puha neoű fejlövés címmel. KULTÚRA NÉPSZAVA , 2016. NOVEMBER 29., KEDD RÖVIDEN Bernáth László búcsúztatása A Népszava állandó szerzőjének, szeretett kollégánknak, Bernáth Lászlónak a búcsúztatása de­cember 9-én, pénteken 14 óra­kor lesz a Fiumei úti temetőben. A család azt kéri a gyászolóktól, hogy aki szeretné, egy szál fehér virággal rója le kegyeletét a ra­vatalnál. Bernáth László, az Aranytoll, a Rózsa Ferenc, a Sza­bad Sajtó Alapítvány és a Rad­nóti Miklós antirasszista díjjal ki­tüntetett újságíró életének 86. évében november 23-án hunyt el. ► NÉPSZAVA Kondor Béla kiállítás Hódmezővásárhelyen A huszadik század egyik legös­­­szetettebb és legnagyobb hatá­sú magyar művészegyénisége, Kondor Béla alkotásaiból nyílt gyűjteményes kiállítás a hódme­zővásárhelyi Tornyai múzeum­ban vasárnap. Kondor (1931— 1972) a magyar képzőművészet II. világháború utáni nemzedéké­nek egyik legfontosabb alkotója, akinek munkássága csak olyan stílusteremtő mesterekhez mér­hető, mint Csontváry Kosztka Ti­vadar, Gulácsy Lajos, Vajda Lajos vagy Tóth Menyhért. Nem kötő­dött semmilyen irányzathoz vagy iskolához, művészetének ihlető forrása az európai festé­szet egyetemes öröksége, amelyből saját motívumrendsze­ren alapuló magánmitológiát te­remtett. ► MTI Első lett az Utolsó Vonal Véget ért a II. Vallai Péter Kortárs Előadóművészeti Fesztivál az RS9 Színházban. A november 24. és 27. között megrendezett fesz­tivál négy napján 19 társulat lé­pett fel elsősorban irodalmi adaptációra épülő előadásaival. A zsűri döntése alapján a 300.000 forinttal járó Vallai-díj­­ban részesült az Utolsó Vonal Művészeti Alapítványa Koroná­zás című produkciójáért. II. díjat kapott a Jónás Tamás verseiből összeállított színpadi etűd, a „... De mivel saját képmására terem­tett". A fesztivál III. díját Haragonics Zalán és Maczák Ibo­lya vihette haza az Ederlezi című produkciójáért. ► népszava Emléktáblát kap Hernádi Gyula Hernádi Gyula Kossuth-díjas író emléktábláját avatják szerdán 16 órakor Budapesten a XI. Irinyi ut­ca 19. számú háznál. Beszédet mond, többek között, Konrád György, Kossuth-díjas író. A népszava Életének 71. évében, vasár­nap elhunyt Hopp-Halász Károly Munkácsy Mihály-dí­­jas festőművész, a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadé­mia rendes tagja. Temetésé­ről később intézkednek. Hopp-Halász Károly 1968-ban, a Pécsi Iparművészeti Stúdió­ban szerzett diplomát, ezután Pécsen, majd 1979-től Pakson dolgozott, ahol létrehozta a Paksi Vizuális Kísérleti Mű­vésztelepet. 1991-től a Paksi Képtár alapító igazgatója volt, 1972-ben Kasselba, 1978-ban Kölnbe és Amszterdamba tett tanulmányutat. Számos egyéni kiállítása volt Magyarországon és külföldön egyaránt, Amsz­terdamban a videóművészetet tanulmányozta, és 1978-ban ott készítette el Transition című videóművét is. Festészetének alakulását jelentősen meghatá­rozták az akció, a performance és a body art munkák, főleg a lábbal taposott képek. A dunaújvárosi Acélszobrász Alkotótelepen 1981-ben és 1985-ben készítette el és fejlesz­tette tovább a korábban tervek szintjén meglévő minimál plasz­tikáit, az 1980-as évek második felében pedig festészetében az új­ geometria problémakörével foglalkozott a plasztika, instal­láció és fotóhasználat együttes lehetőségeit ötvözve. MTI-INFORMÁCIÓ Elhunyt Hopp-Halász Károly festőművész FOTÓ: NÉPSZAVA Részlet a Koronázásból fotó: RS9

Next