Népszava, 2017. március (144. évfolyam, 51-76. szám)

2017-03-01 / 51. szám

Az Európai Bizottság kitart az eredeti javaslata mellett, a Fidesz-KDNP képviselői pedig elveszítették a hangjukat Menekültelosztás: ez nem svédasztal! Sokan bírálták a mene­kültek Unión belüli ál­landó áthelyezésére vonatkozó brüsszeli terveket egy európai parlamenti konferenci­án, amelyen részt vet­tek a nemzeti törvény­­hozások képviselői is. Bár a magyar kormány­pártok Budapesten hangosan szidják a ja­vaslatot, a dublini re­formnak szentelt vitá­ban egyetlen képvise­lőjük sem kért szót. HALMAI KATALIN (BRÜSSZEL) E­z nem svédasztal! Az európai jogszabályo­­kat nem lehet tetszés szerint betartani” - háborgott Cecilia Wikström svéd liberá­lis parlamenti képviselő az EU menekültügyi reformjáról szó­ló brüsszeli konferencián. A politikus azokra a felvetésekre reagált, amelyek szerint a me­nekültek tagállamok közötti el­osztása csakis önkéntes fel­ajánlásokon alapulhat. „Mi lenne, ha ezt a módszert kiter­jesztenénk az EU költségveté­sére, és az egyes országok pél­dául maguk dönthetnék el, mennyivel járulnak hozzá a közös kasszához? Az egymás iránti szolidaritásnak minden területen érvényesülnie kell” - összegezte véleményét az EU egyik nettó befizető országá­nak képviselője. Wikström azért fakadt ki, mert a tagországok európai parlamenti és nemzeti parla­menti képviselőinek közös brüsszeli tanácskozásán sok felszólaló támadta a menekül­tek állandó és automatikus el­osztására vonatkozó javaslato­kat. Bár az EU menekültügyi reformjának szentelt konferen­cia egy sor egyéb jogszabályter­vezet megvitatását is célozta, a hozzászólók nagy többsége a nemzetközi védelemre szoruló migránsok Unión belüli elosz­tásáról mondta el a vélemé­nyét. A közép- és kelet-európai parlamenti képviselők szinte kivétel nélkül azt hangsúlyoz­ták, hogy egyetlen uniós or­szágra sem lehet rákényszerí­teni a menekültek automati­kus befogadását. Egy szlovák honatya elfogadhatatlannak nevezte, hogy brüsszeli bürok­raták döntsék el, hogy a polgá­rok és a tagállamok milyen tá­mogatást nyújtsanak a rászo­rulóknak. Egy észt képviselő szerint a menekültek kötelező szétosztása sértené az orszá­gok szuverenitását és alkotmá­nyos előírásokba ütközhet. Jó néhány lengyel meghívott a migráció és a terrorizmus ös­­­szefüggéseire mutatott rá, és kifejtette, hogy a Kelet-Európá­ba áthelyezett menekültek túl­nyomó többsége továbbáll. Dimitrisz Avramopulosz migrációért is felelős uniós biz­tos felszólalása arról árulko­dott, hogy az Európai Bizott­ság egyelőre kitart az eredeti javaslata mellett. Eszerint ha egy EU-tagállamban váratla­nul megugrik a menedékkérők száma, egy közösen megállapí­tott elosztási mechanizmus alapján automatikusan áthe­lyeznék őket egy másik ország­ba. Ez lenne az úgynevezett Dublini Rendelet reformja, amelyet máris heves bírálatok érnek. A tagállamközi egyezte­tésekért felelős máltai soros el­nökség képviselője amellett ér­velt a konferencián, hogy a me­nekültügyi rendszernek a szo­lidaritáson és a felelősségvál­laláson kell alapulnia. De azt is hozzátette, hogy a tagorszá­gokkal folytatott kétoldalú ta­lálkozókon sikerült valamelyest előrehaladást elérni a szolida­ritás eltérő értelmezéséről. Ha a kormány nem lép fel a szegregáció ellen, Brüsszel elzárhatja a pénzcsapokat Súlyos bírság néz ki Magyarországnak Még csak nem is vitázott a parlament igazságügyi bizottsága arról a törvénymódosító javas­latról, amit tavaly októberben nyújtott be Trócsányi László igazságügyi miniszter a roma di­ákok szegregációja ügyében - értesült lapunk. Brüsszel tavaly kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen, ha nem történnek érdemi intézkedések, az ügy a luxemburgi Eu­rópai Bíróság elé kerül. I­ JUHÁSZ DÁNIEL B­rüsszelben fogadta az Esélyt a Hátrányos Hely­zetű Gyerekeknek Alapít­vány (CFCF) vezetőit Vera Jourova, az Európai Bizottság (EB) igazságügyi biztosa. Mo­hácsi Viktória és Ujlaky András petíciót adott át a biztosnak, amelynek aláírói azzal a kére­lemmel fordultak az EB-hez, hogy minden rendelkezésére ál­ló eszközt használjon fel a ma­gyarországi roma gyermekek oktatási esélyegyenlőségének előmozdításáért, az őket érő szegregáció minden formájának megszüntetéséért. A brüsszeli bizottság munka­társai 2015-ben hónapokon át tanulmányozták a szegregáció megszüntetésére tett kormány­zati erőfeszítéseket. Noha a ka­binet folyamatosan azt kom­munikálja, mindent megtesz az ügyben, a szakembereket nem sikerült meggyőzniük, az EB pedig tavaly májusban kötele­zettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Aggályos­nak találták például, hogy a ro­ma gyermekek aránytalanul magas számban járnak szelle­mi fogyatékos tanulóknak szánt speciális iskolákba, vala­mint jelentős hányaduk vesz részt elkülönített oktatásban a többségi iskolákon belül. Az el­járást Vera Jourova felügyeli. „Jourova uniós biztos meg­erősítette, hogy a bizottság na­gyon komolyan veszi a roma gyerekek iskolai szegregációját, ami nemcsak emberi jogi szem­pontból megengedhetetlen, de súlyos gazdasági következmé­nyei már ma is jól láthatóak a munkaerőpiacon” - mondta la­punknak Ujlaky András. A CFCF kuratóriumi elnöke fi­gyelmeztetett: ha a kormány nem tesz eleget szerződéses kö­telezettségeinek és nem változ­tat szegregációs gyakorlatán, az ügy a luxemburgi Európai Bíróság elé kerül. Ezt Vera Jourova is megerősítette. Ujlaky szerint a luxemburgi bíróság azt vizsgálná, a kormány való­ban megsértette-e az uniós csatlakozáskor aláírt nemzet­közi szerződésben vállalt vala­mely kötelezettséget - ez eset­ben a faji egyenlőségről szóló irányelvet. „Amennyiben a bíró­ság megállapítja a szerződés­szegést, annak - a reputációs kockázat mellett - súlyos pénz­ügyi következményei lehetnek, Brüsszel akár a fejlesztési for­rások folyósítását is felfüg­gesztheti” - mondta. A kormány és az EB levelezé­se az ügyben nem nyilvános, így a kötelezettségszegési eljá­rás állapotáról semmit sem le­het tudni, ugyanakkor az eddi­gi intézkedésekből nem sok jó olvasható ki. A CFCF már szó­ Az eddigi intézkedésekből nem sok jó olvasható ki más szegregációs pert meg­nyert, ennek, illetve az Egyen­lő Bánásmód Hatóság döntései ellenére lényegében még sehol sem valósult meg Magyarorszá­gon deszegregáció. Igaz, Tró­csányi László igazságügyi mi­niszter tavaly októberben - fel­tehetőleg az EB nyomására - benyújtott egy, az egyenlő bá­násmód törvényre vonatkozó módosító javaslatot (amit ko­rábban úgy írtak át, hogy az egyházi iskolákban „felzárkó­zás” ürügyén lehetővé váljon az etnikai elkülönítés), ám szak­értők szerint az továbbra is kis­kaput hagy a szegregációnak. A javaslatot ráadásul - szo­katlan módon - ősz óta még vi­tára sem bocsátotta a parla­ment igazságügyi bizottsága. Ujlaky szerint e mögött az áll­hat, hogy az EB is elégedetlen a módosítással. Hasonló helyzet Szlovákiában A szlovákiai roma gyerekeknek továbbra is olyan előítéleteken alapuló iskolai rendszerben kell tanulniuk, amely jogellenes elkülöníti őket és aláássa a valódi oktatáshoz való jogukat. A szegregáció szegénységre és kirekesztettségre kárhoztatja a roma tanulókat - áll az Amnesty International (AI) és a European Roma Rights Centre (ERRC) új jelentésében. A dolgozat feltárja, hogy a korábbi igen kor­látozott reformok és az EU kötelezettségszegési eljárása sem változtatott érdemben a roma gyerekek rutinszerű iskolai elkülönítésén. Eze­ket a gyerekeket továbbra is rendszeresen mi­nősítik „középsúlyos értelmi fogyatékosnak" és küldik alacsonyabb színvonalú speciális iskolák­ba. „A roma gyerekek iskolai elkülönítése nem pusztán zavaró, hanem jogellenes. Ennek és nem a valószínűsíthetően komoly uniós bírsá­goknak kellene motiválnia a szlovák hatóságo­kat, hogy vessenek véget a jelenségnek" - mondta John Dalhuisen, az AI európai és kö­zép-ázsiai igazgatója. Az AI és az ERRC felszólít­ja az Európai Bizottságot, tegyen meg mindent, hogy a szlovák szabályozás megfeleljen az uni­ós hátrányos faji megkülönböztetés elleni irányelvének, és adjon ki indokolással ellátott véleményt Szlovákia ellen, amely az utolsó lé­pés a bírósági eljárás előtt. A tiszaburai iskola fotó népszava

Next