Népszava, 2017. március (144. évfolyam, 51-76. szám)

2017-03-24 / 70. szám

Nem, de... Az ipart az elmúlt évek során úgy sikerült növekedési pályára ál­lítani, hogy közben nem nőtt az energiafelhasználás - közölte Aradszki András. Pedig de. A Magyar Energetikai és Közmű-sza­bályozási Hivatal adatai szerint az ipari áramfogyasztás tavaly több mint két százalékkal haladta meg a 2015-ös értéket. Éves gázértékük még nincs, de időarányosan emelkedés mutatkozik, a rendszerirányító pedig az éves országos gázforgalomban is élénkülést lát. Inkább liberális ármegállapítású tagállamokban csökken az energiadíj - A központi ármegállapítás sem csodaszer Brüsszel a piacra bízná a rezsit Kevés valós állítást talál­tunk a kormány rezsiér­vei között. Pedig ezeket nemzeti konzultációkon erősíttetnék meg a pol­gárokkal. A Fidesz- KDNP szerint a szabad piac emeli a díjakat. A valóság ezzel szemben az, hogy inkább a libe­rális ármegállapítású ál­lamokban csökkennek a tarifák. MARNITZ ISTVÁN B­rüsszel a „tiszta energia minden európainak” cí­mű programjával nyílt tá­madást intézett a rezsicsökken­tés eredményei, a lakossági áramárak állami meghatározá­sa ellen - fogalmazott szerdai tájékoztatóján Aradszki András energiaügyi államtitkár. Brüs­­­szel „lopakodó jogszabályalko­tással” számos határkört von­na el a tagállamoktól. Ha eze­ket a folyamatokat végigvinnék, a családok „megint ki lennének szolgáltatva a multik érdekei­nek”, éppúgy, mint 2002-2010 között - mondta a keresztény­­demokrata politikus. Szerinte ekkor „a szocialisták és Brüs­­­szel karöltve lehetővé tették”, hogy a multik „több ezer milli­árd forint profitot vigyenek ki az országból”. A brüsszeli cso­mag érvénybe léptetése az eddi­gi eredmények „lenullázását” jelentené, és „rezsiemelésről ké­ne beszélnünk”. „Köztudomású és a brüsszeli bürokraták által is elismert tény, hogy azokban a tagállamokban, ahol a piac határozza meg a tarifákat, 2010 és 2015 között mindenütt emel­kedett az ár” - fogalmazott. „2010 előtt a magyarok fizették a legtöbbet a rezsiért” - tette hozzá. Szerinte a magyar csa­ládok a négy éve indult rezsi­csökkentés óta közel ezermilli­­árd forintot takarítottak meg, és csökkentek a kintlévőségek. A kormány elkötelezett amel­lett, hogy „ha a feltételek előáll­nak”, 2017-ben is folytassa a rezsicsökkentést, de minden­esetre megvédje annak értéke­it, így most nemzeti konzultáci­ón kérdezik meg a magyar pol­gárokat arról, „engedjünk-e Brüsszelnek, ássuk-e alá a re­zsicsökkentés vívmányait”. Ha bárkinek ebből nem lenne vilá­gos az igényelt válasz, közölte: bízik abban, hogy a polgárok megerősítik a kormány állás­pontját. Nincs nyílt támadás Az államtitkárnak a Fidesz­­propaganda fordulatait idéző felszólalása több elemében na­gyon jelentős pontosításra szo­rul. Az Európai Bizottság által a „Tiszta energia minden euró­painak” címen kiadott javaslat nem intéz nyílt támadást a ma­gyar „rezsicsökkentés eredmé­nyei” ellen. Az erről kiadott ta­valy novemberi közleményük egyértelműen az európai áram­termelés szén-dioxid-mentesíté­­sét célozza. Ebben ráadásul az EU és az Orbán-kabinet állás­pontja között nincs is érzékel­hető különbség. Aradszki And­rás kérdésünkre úgy fogalma­zott: a csomag tartalmaz érté­kelhető elemeket, de a magyar kormány az 1990-hez képest vállalt szén-dioxid-kibocsátás­­csökkentéshez ragaszkodik. Abban, hogy ezt miként érjük el, a kabinet nem kíván eddigi vállalásain módosítani, illetve ebbéli jogáról lemondani - tette hozzá. A csomagot ebből a szem­pontból „heterogénnek és disz­­funkcionálisnak” nevezte. Titkos Fidesz-EU-paktum? Megjegyzendő: a magyar kor­mány lényegében az atomerő­mű-bővítésre összpontosítva kí­vánja az­­ ipar rendszerváltás utáni összeomlásával amúgy is „sikeres”­­ szén-dioxid-kibocsá­­táscsökkentést elérni. Az Euró­pai Bizottság mostani program­ja viszont határozottan nem a nukleáris, hanem a megújuló energiák térnyerésére, egyszer­smind az energiatakarékosság­ra és más igénycsökkentő eljá­rásokra alapozva érné el a célt. A kormánypárti értelmezés sze­rinti „nyílt lopakodás” az EU-s iratokban legfeljebb olyképp ér­hető tetten, hogy egy tájékozta­tójuk egy mondata szerint „az árszabályozás fokozatos kiszo­rítását ösztönöznék”. Ez nem utal még kötelezvényre se, nem­hogy támadásra. Uniós forrá­sok megerősítik: a bizottsági ja­vaslat további szinteken fino­modhat, puhulhat. Ama érvelés, miszerint 2002- 2010 között a „baloldal és Brüsszel” közös ármánykodása nyomán az energiamultik több ezer milliárd forintot vittek vol­na ki az országból, aminek az­tán az Orbán-kabinet a rezsi­csökkentéssel vetett volna gá­tat, immár teljességgel a valót­lanság mezejére téved. Azt a számot, hogy a közműcégek­­ nem „több”, hanem egy­­ ezer­­milliárd forint „extraprofitot vit­tek ki az országból”, Rogán An­tal négy éve dobta be a köztu­datba. A forrást nem jelölték meg, az úgymond Fidesz-gyűj­­tés. Ám az érték nem 2002 és 2010, hanem 1995 és 2011 kö­­zöttre vonatkozott. Ráadásul Rogán bevallotta, ez a nyeresé­gek és nem az ebből hazavitt osztalékok összege. Szerinte ugyan a multik a nyereség nagy részét hazavitték, de ezt nem támasztotta alá tényekkel. Akármennyi is legyen az 1995 és 2011 között - így például az első Orbán-kormány időszaká­ban - „hazavitt” összeg, a Fi­desz ezt 2010 után nemhogy nem akadályozta, de az iratok szerint az energiaszolgáltatók által hazautalt összegek azóta nagyságrenddel ugrottak. Or­bán Viktor hallgatólagos hoz­zájárulása mellett az „energia­multik” azóta is akadálytalanul utalják haza a milliárdokat. Ha tehát lett volna erre bárminemű „összeesküvés” a baloldal és az EU között (amit „nyilván” sem­mi se bizonyít), akkor ezt a gya­nút a Fidesz most hatványozot­tan táplálja. Brüsszel akár felezné is a tarifáinkat Azt se támasztja alá semmi, hogy az uniós csomag életbe lé­pése rezsiemelést hozna. Ellen­ben annak kimondott célja a rezsi csökkentése. Igaz, elsősor­ban energiatakarékossággal, lakásszigeteléssel, fűtésfelújí­tással, megújuló energiával, a kereslet olcsóbb időszakokra terelésével. Ez szakértők sze­rint akár 50 százalékos rezsi­csökkenést is hozna, kiváltképp Magyarországon, ahol a laká­sok az uniós átlagtól messze le­maradva elavultak, pazarlóak, huzatosak. Aradszki András erről azt mondta: a 2011-es energiastratégiában a haté­konyság növelésére „tettek es­küt”, amit pályázatok is bizo­nyítanak. Ennek kapcsán meg­jegyzendő: a lakossági felújítá­sokra szánt százmilliárdos vis­­­sza nem térítendő uniós támo­gatást az Orbán-kormány in­kább saját épületeire költi, ami szakértők szerint jóval kevésbé hatékony. Az évi néhány milli­árdos - lényegében csak gesz­tusértékű - vissza nem térí­tendő állami támogatáson túl a lakosságnak csak kamatmen­tes hitel jár. Amennyire sarkos, annyira valótlan az az állítás, hogy 2010 és 2015 között valamen­­­nyi olyan tagállamban nőtt vol­na a rezsi, ahol azt a piac sza­bályozza. Az Aradszki András által emlegetett „köz”, illetve brüsszeli bürokraták legalább­is kevéssé tanulmányozhatták az unió statisztikai hivatalá­nak ide vágó dolgozatait (a Fi­desz főideológusairól már nem is beszélve). Az Eurostat szerint 2010 és 2015 között a legkisebb lakossági fogyasztás áramárai a teljesen liberális Csehország­ban, Szlovéniában, Belgiumban és Luxemburgban is mérsék­lődtek. De a rezsipropaganda szempontjából talán még kelle­metlenebb, hogy ez nagyjából az összes olyan tagállam, ahol a lakosság olcsóbb villanynak örülhetett. A helyi kormány Magyarországon túl még Mál­tán szerencséltette polgárait kedvezőbb díjjal. A fizetésará­nyos kimutatásban a piacpár­tiakhoz felsorakozik még Svéd­ország. Hasonló a helyzet gáz­fronton is. A legkisebb fogyasz­tásúakra vonatkozó, kétségkí­vül siralmas listán a piacpárti Dánia és Luxemburg mellett Magyarország egyedül árválko­dik a polgárait olcsóbb fűtéssel kényeztető kormányok sorá­ban. A fizetésarányos listán se jobb a helyzet, csak ott Luxem­burg helyére a szintén liberális Észtország kerül. A rezsiválto­zást tehát legalábbis nem befo­lyásolja, hogy azt a vevők ke­gyeiért versengő „multik” vagy a kormányfőjük kegyeiért ver­sengő miniszterek ötlik-e ki. Mindezek kapcsán az államtit­kárt a hozzánk hasonló helyze­tű, V4-es, egyszersmind liberá­lis díjpolitikát követő Csehor­szágban mért árcsökkenéssel szembesítettük. Ezt Aradszki András „elenyésző árfluktuáci­óknak” nevezte, amihez nem mérhető a 25 százalékos köz­ponti magyar ármérséklés. Em­lékeztetett, hogy a cseh árak magasabbak a hazaiaknál. Ez igaz. Az EU szerint viszont a politikailag túl alacsonyan • A Fidesz-KDNP rezsiérvelése hemzseg a ténybeli tévedésektől • Az Orbán-kormány ragaszkodik az ármegállapítás jogához meghúzott díj tönkreteheti az ellátórendszert. Szintén valót­lanság ugyanakkor, hogy 2010 előtt mi fizettük volna a legtöb­bet az energiáért. Az Eurostat szerint 2009 végén az áram 29-ből a 11., a gáz pedig 25-ből a 7. legolcsóbb volt nálunk. A vásárlóerőhöz képest a magyar díjak a 9., illetve 11. legnehe­zebben fizethetőeknek számí­tottak. E téren viszont, mint azt az államtitkár elismerte, továbbra is van mit behoz­nunk. Rezsicsökkentés? Elmúltnyolcév! Ama kérdésünk megválaszolá­sát, miszerint a „rezsicsökken­tés értékeinek megvédése”, akár a nyersolajárak elmúlt há­romévi mélyrepülése tükrében, mikor ölt testet tényleges rezsi­csökkentésben, Aradszki And­rás azzal ütötte el, hogy „régóta beszélgetünk már egymással, tudjuk, ki melyik spektrumban dolgozik; ez a szöveg jellemző­en ama baloldali pártok részé­ről hangzik el, akik kormány­zásuk idején háromszorosára emelték a gáz árát, és ezzel el­érték, hogy a keresetükhöz ké­pest a magyar emberek fizes­sék a legmagasabb gázárat”. Utóbbi állítást fentebb cáfoltuk, arról pedig néhány hete tettünk közzé számítást, hogy a szoci­alisták időszakukban az aktu­ális olajárhoz képest semmivel se árazták jobban túl a lakos­sági gázdíjat, mint napjaink­ban a Fidesz. Aradszki András a világpiaci árzuhanásra hivat­kozva rezsicsökkentést követe­lő MSZP-s javaslatot azzal „uta­sította vissza”, hogy ugyan a tőzsdei gázár 2016 tavaszán tényleg esett, de azóta nőtt, így ez már 15 százalékos áremelést jelentene. Bár kérdésünk az olajáresésre vonatkozott - hisz az orosz gázárat jórészt ahhoz kötik -, a gáztőzsde-hivatkozás szintén fals. Az irányadó hol­land ár kétségkívül 2016 ápri­lisában érte el mélypontját, ám az egy évvel korábbinál 40 százalékkal alacsonyabban. A csúcshoz képest még a mosta­ni tőzsdei szint is vagy 30 szá­zalékos gázárcsökkentést dik­tálna (legalábbis az államtitkár által MSZP-snek titulált elvek alapján). A független sajtóban az el­múlt évek során több alkalom­mal napvilágot láttak a valót­lanságoktól hemzsegő fideszes rezsipropagandát cáfoló tények. Érvrendszerük azonban jottá­nyit se finomodott. A lakosság jelentékeny hányada küzd a számlafizetéssel, egyre több helyre kerül előre fizetett árammérő fotó: vajda József Unióhoz húzó ellenzék és szakértők A Legyen Más a Politika további „cseles kérdéseket" készül a Nemzeti Választási Bizottsághoz benyújtani a paksi bővítésről szóló népszavazás kiírása érdekében - közölte Szél Bernadett társelnök a Millennium Intézet „Energiaforradalom vagy Paks? Mivel világítunk 20 év múlva?" című konferenciáján. A zöld párt az energiatakarékosságot ösztönözné, illetve a kormány tervei­nél jóval nagyobb arányban - 2035-re legalább 30 százalékra - növelnék. „Perverz módon" a Fidesz - beváltatlan - választási programját említette irányadóként, amely évente a lakások tize­dének felújítását helyezte kilátásba. Központi erőművek helyett a területileg szétterített energiahasznosítást pártolják. Jávor Be­nedek, a Párbeszéd Magyarországért európai parlamenti képvi­selője szerint a magyar energiaigények 2050-ig 40 százalékkal csökkenthetőek. A paksi bővítés egyik legharcosabb ellenzőjeként ismert poli­tikus 2050-re 80 százalékos megújulóarányt is elérhetőnek tart. Tóth Bertalan szocialista frakcióvezető szerint az energiauniós csatlakozás Magyarország stratégiai érdeke lenne, míg a paksi bővítésre kötött magyar-orosz paktum „bűn", így támogatják a népszavazást. Most piaci alapon is lát lehetőséget rezsicsökken­tésre: a nagykereskedelmi áramár 2008 óta 70 százalékkal esett, a piaci gázár 2013 óta megfeleződött - közölte. Felsmann Balázs, a Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont munkatársa a zu­hanó napelemárakra hívta fel a figyelmet, egyszersmind - Flor­­váth Ágnessel, a Mol vezető közgazdászával együtt - a jövőben fontos szerepet tulajdonított a földgázalapú áramtermelésnek. Munkácsy Béla, az ELTE környezet- és tájföldrajzi tanszékének adjunktusa szerint az Unió nagy része a megújulóhasznosítás fe­lé fordul. Az Andor László volt uniós biztos elnökölte szervezőin­tézet Aradszki Andrást és Aszódi Attila Paks 2-ügyi kormánybiz­tost sikertelenül kérte fel előadónak.

Next