Népszava, 2017. augusztus (144. évfolyam, 177-203. szám)

2017-08-04 / 180. szám

2 NÉPSZAVA 2017. augusztus 4., péntek REFLEKTOR Kizsigerelt sofőrök: „Úristen, mi folyik itt? BKV Az alacsony bérek és a rossz munkakörülmények miatt nem állt meg a buszvezetők elvándorlása. Még szőrszálhasogató ellenőrzéseket is kapnak. FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Amióta a közlekedési szolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a spórolás remé­­nyében járatokat vont össze, a busz­­vezetők csúcsforgalomban akár 4-5 órát is kénytelenek a járműben töl­teni kiszállás nélkül - sorolta a napi gondokat a BKV legnagyobb szak­­szervezetének szóvivője. Példaként a fővárost átszelő 7-es busz hétvégi járatait említette, amelyeknek az 51 megállót 54 perc alatt kellene végigjárni, függetlenül attól, hogy mekkora a forgalom a városban, van-e valahol lezárás vagy terelés. Minden forduló végén 10 percig pi­henhetne a sofőr, de a gyakorlatban erre nincs esélye, ha nem akar ele­ve késéssel visszaindulni. Vannak olyan buszok, amelyeket egysze­rűen nem hagyhat magára a sofőr, mert nincs bennük zárható veze­tőfülke, másokban a slusszkulcs ki van láncolva, a gázüzemű jár­művekben pedig egy nyomógomb az indító, ez sem maradhat felügye­let nélkül, így aztán se mosdó, se cigi, se kávé, se légkondis pihegés nem jut a vezetőnek. Helyette számtalan ellenőrzést kap a nyakába, mert a BKK belső ellenőrei, meg a BKV „forgalom­felügyeleti szolgálata” is bármikor megjelenhet a járatokon. A sofőr többnyire csak másnap tudja meg, hogy feljelentették, mert például fegyelmi vétséget követett el, ami­kor tompított világítással várta elő­ző éjjel a felszállókat, vagy amikor a megállón kívül engedte felszállni a loholó kismamát, mert ez szabályta­lan. De jegyzőkönyvezés és büntetés jár azért is, ha nem nyitja ki neki az ajtót, mert akkor még nem mutatott „szolgáltatói magatartást”. Gólián Zsolt szerint ez a vállalati hozzáállás sok dolgozót űz el a BKV-tól. A vállalatnál a közelmúltban született meg a 2017-2020 közötti évekre szóló humánstratégiai terv, amiben a szakszervezetek szerint reális helyzetelemzés szerepel, de úgy látják, a munkaerőhiány pót­lására leírt vázlatos elképzelések nem elegendőek. Képzési progra­mokat, a munkakörülmények javí­tását, a bérek és juttatások emelését ígéri a BKV a négyéves csomagban a buszvezetők mellett a villamos­­vezetőknek is, mert - bár erről ke­veset beszélünk - ezen a területen is bajok vannak. A vállalat a maga 9600 alkalmazottjával a főváros Minden forduló végén 10 percig pihenhet­ne a sofőr, de a gya­korlatban erre nincs esélye legnagyobb foglalkoztatóra. A stra­tégia elismeri, hogy az autóbusz- és trolibusz területen 10 százalék fölé emelkedett a létszámhiány, s a következő időben évi ezer dolgo­zó - mérnök, szakmunkás és sofőr - pótlását kellene megoldani. Csak a buszvezetők között 350 fő idei távozásával kalkulál a terv, a 3-as metró felújításának idejére pedig még egyszer ennyi járművezető kellene. A kérdésre, mit tesznek a hiány pótlására, a cég azt említette a lapunknak megküldött válaszban, hogy hirdetnek a cég internetes oldalán, a megállókban terjesztett ingyenes jobboldali napilapban és a legismertebb álláskereső portálon. A nagy ötlet, hogy a hirdetéseket a közösségi oldalra is felteszik. NÉPSZAVA-INTERJÚ Csupán az a biztos: kevés a szakembert Legalább 300 buszvezető, valamint 100 szerelő és műszaki szakember hiányzik a BKV-nál - jelentette ki lapunknak a Városi Tömegközle­kedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnö­ke. Gulyás Attila szerint is meg kell kezdeni a jövő évi tárgyalásokat, hogy januártól már az új bért kap­hassák a dolgozók, de az első egyez­tetésre csak október elején lát reá­lis esélyt. A 2017-re kiharcolt átlagosan 15 szá­zalékos béremelést mindenki időben megkapta? Igen, de egyelőre csak decembe­rig van meg a magasabb bérek fede­zete, az utolsó hónapot a Stadionok Irodaház eladásából akarja kifizet­ni a cég, és az eljárás a tudomásunk szerint még nem fejeződött be. A béremelés nem állította meg az el­vándorlást? Sajnos nem, még több év hason­ló arányú emelése kell ahhoz, hogy megmaradjanak vagy visszajöjje­nek a járművezetők. Közben azon­ban a műszaki területen is egyre nehezebb utánpótlást találni. Milyen szakmákban nincs elég szak­ember? Szerelőkből már most súlyos hiány van, de a pályamérnökségről is hárman mentek el csak a múlt héten, és nem talál a cég a metró­vonalakra műszaki ügyeleteseket sem. Nélkülük pedig nem mű­ködhet a föld alatti közlekedés, mert bármilyen baj esetén nekik kell minden műszaki részletet megmutatni például a tűzoltók­nak. A hiány pótlására egy ideje már akár 8 általánost végzetteket is felvesznek, amit mi nagyon ve­szélyesnek tartunk, mert valami­lyen alapképzettségre szükség len­ne. Csakhogy megszűntek ezek a képzések, legalább 6-8 éve nincs vasúti járműsze­­relő-oktatás Ma­gyarországon. Most lakatoso­kat vagy elekt­­roműszeré­­szeket képez át a BKV erre a feladatra, de ők is na­gyon kevesen vannak. GULYÁS ERIKA 300 sofőr hiányzik jelenleg a BKV-nál CSÚCSRA JÁRATVA Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke az első bértárgyalásra október elején lát reális esélyt Országszerte komoly munkaerőhiány van LÉTSZÁM Egy 2012-ben hozott döntés nyomán 2015-re olvasztot­ták regionális központokba a koráb­bi, jobbára megyénként szervezett busztársaságokat. Elvileg ez a meg­oldás biztosítaná, hogy ha egyik me­gyében nincs elegendő munkaerő, akkor a szomszédból át lehessen vezényelni járművezetőket. Csak­hogy a létszámhiány egyre nő, ma már nem mindenhol jelent meg­oldást a régión belüli elosztás sem. Már a szerelők vezetik a buszokat, annyira kevés a sofőr Szegeden - ez jelent meg a Délmagyarország hétfői számában, de azt nem tudjuk, hogy vajon a Bács, Békés és Csongrád megyében működő Dél-alföldi Köz­lekedési Központnál máshol is ilyen sokan hiányoznak-e, mert a minden régiónak elküldött kérdéseinkre tő­lük nem érkezett válasz. Mindenhol nehéz a szabadságok kiadása, országszerte több túlórát kell vállalni a sofőröknek, hogy tár­saik pihenhessenek néhány hetet -derül ki a feleletekből. Az utánpótlás biztosítására a cégek hirdetnek, akár saját járműveiken is toboroznak, ál­lásbörzékre járnak, munkaerő-köl­csönző cégekkel dolgoznak együtt. Több helyen szerveznek saját képzéseket és csatlakoztak az Or­szágos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. oktatásaihoz is. Szol­nokon 12 új járművezetővel bővült így a létszám, Miskolcon ennél több embert akarnak szerezni, mert nagyobb a hiány. Az észak-keleti megyékben 33 embert képeznek a borsodi megyei kormányhivatallal együttműködve, 35 leendő sofőr jár az országos programra. A központ a tervek szerint a képzés költségeit a kritikus helyzetben lévő térségek­ben 50 fős létszámig magára vállalja. A tatabányai székhelyű Középnyu­­gat-magyarországi régióban viszont csak 4-en végeztek a központi kép­zésen, helyi oktatások megszervezé­sében egyelőre nem gondolkodnak, mert a hiány sokkal kisebb, mint a hátrányos helyzetű megyékben, vagy a szombathelyi székhelyű Északnyugat-magyarországi régi­óban. A nyugati határ mentén lévő térségben 2015 szeptembere óta 208 buszvezetőt készítettek fel a munkára, folyamatosan 30-40 tanu­lóval futnak a tanfolyamaik. Hosszú távú megoldás a bérek emelése, a ki­egészítő juttatások bővítése (cafeté­­ria, életpályamodellhez kapcsolódó biztosítások), és a munkakörülmé­nyek javítása lenne.

Next