Népszava, 2017. augusztus (144. évfolyam, 177-203. szám)
2017-08-04 / 180. szám
2 NÉPSZAVA 2017. augusztus 4., péntek REFLEKTOR Kizsigerelt sofőrök: „Úristen, mi folyik itt? BKV Az alacsony bérek és a rossz munkakörülmények miatt nem állt meg a buszvezetők elvándorlása. Még szőrszálhasogató ellenőrzéseket is kapnak. FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL Amióta a közlekedési szolgáltatást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a spórolás reményében járatokat vont össze, a buszvezetők csúcsforgalomban akár 4-5 órát is kénytelenek a járműben tölteni kiszállás nélkül - sorolta a napi gondokat a BKV legnagyobb szakszervezetének szóvivője. Példaként a fővárost átszelő 7-es busz hétvégi járatait említette, amelyeknek az 51 megállót 54 perc alatt kellene végigjárni, függetlenül attól, hogy mekkora a forgalom a városban, van-e valahol lezárás vagy terelés. Minden forduló végén 10 percig pihenhetne a sofőr, de a gyakorlatban erre nincs esélye, ha nem akar eleve késéssel visszaindulni. Vannak olyan buszok, amelyeket egyszerűen nem hagyhat magára a sofőr, mert nincs bennük zárható vezetőfülke, másokban a slusszkulcs ki van láncolva, a gázüzemű járművekben pedig egy nyomógomb az indító, ez sem maradhat felügyelet nélkül, így aztán se mosdó, se cigi, se kávé, se légkondis pihegés nem jut a vezetőnek. Helyette számtalan ellenőrzést kap a nyakába, mert a BKK belső ellenőrei, meg a BKV „forgalomfelügyeleti szolgálata” is bármikor megjelenhet a járatokon. A sofőr többnyire csak másnap tudja meg, hogy feljelentették, mert például fegyelmi vétséget követett el, amikor tompított világítással várta előző éjjel a felszállókat, vagy amikor a megállón kívül engedte felszállni a loholó kismamát, mert ez szabálytalan. De jegyzőkönyvezés és büntetés jár azért is, ha nem nyitja ki neki az ajtót, mert akkor még nem mutatott „szolgáltatói magatartást”. Gólián Zsolt szerint ez a vállalati hozzáállás sok dolgozót űz el a BKV-tól. A vállalatnál a közelmúltban született meg a 2017-2020 közötti évekre szóló humánstratégiai terv, amiben a szakszervezetek szerint reális helyzetelemzés szerepel, de úgy látják, a munkaerőhiány pótlására leírt vázlatos elképzelések nem elegendőek. Képzési programokat, a munkakörülmények javítását, a bérek és juttatások emelését ígéri a BKV a négyéves csomagban a buszvezetők mellett a villamosvezetőknek is, mert - bár erről keveset beszélünk - ezen a területen is bajok vannak. A vállalat a maga 9600 alkalmazottjával a főváros Minden forduló végén 10 percig pihenhetne a sofőr, de a gyakorlatban erre nincs esélye legnagyobb foglalkoztatóra. A stratégia elismeri, hogy az autóbusz- és trolibusz területen 10 százalék fölé emelkedett a létszámhiány, s a következő időben évi ezer dolgozó - mérnök, szakmunkás és sofőr - pótlását kellene megoldani. Csak a buszvezetők között 350 fő idei távozásával kalkulál a terv, a 3-as metró felújításának idejére pedig még egyszer ennyi járművezető kellene. A kérdésre, mit tesznek a hiány pótlására, a cég azt említette a lapunknak megküldött válaszban, hogy hirdetnek a cég internetes oldalán, a megállókban terjesztett ingyenes jobboldali napilapban és a legismertebb álláskereső portálon. A nagy ötlet, hogy a hirdetéseket a közösségi oldalra is felteszik. NÉPSZAVA-INTERJÚ Csupán az a biztos: kevés a szakembert Legalább 300 buszvezető, valamint 100 szerelő és műszaki szakember hiányzik a BKV-nál - jelentette ki lapunknak a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Gulyás Attila szerint is meg kell kezdeni a jövő évi tárgyalásokat, hogy januártól már az új bért kaphassák a dolgozók, de az első egyeztetésre csak október elején lát reális esélyt. A 2017-re kiharcolt átlagosan 15 százalékos béremelést mindenki időben megkapta? Igen, de egyelőre csak decemberig van meg a magasabb bérek fedezete, az utolsó hónapot a Stadionok Irodaház eladásából akarja kifizetni a cég, és az eljárás a tudomásunk szerint még nem fejeződött be. A béremelés nem állította meg az elvándorlást? Sajnos nem, még több év hasonló arányú emelése kell ahhoz, hogy megmaradjanak vagy visszajöjjenek a járművezetők. Közben azonban a műszaki területen is egyre nehezebb utánpótlást találni. Milyen szakmákban nincs elég szakember? Szerelőkből már most súlyos hiány van, de a pályamérnökségről is hárman mentek el csak a múlt héten, és nem talál a cég a metróvonalakra műszaki ügyeleteseket sem. Nélkülük pedig nem működhet a föld alatti közlekedés, mert bármilyen baj esetén nekik kell minden műszaki részletet megmutatni például a tűzoltóknak. A hiány pótlására egy ideje már akár 8 általánost végzetteket is felvesznek, amit mi nagyon veszélyesnek tartunk, mert valamilyen alapképzettségre szükség lenne. Csakhogy megszűntek ezek a képzések, legalább 6-8 éve nincs vasúti járműszerelő-oktatás Magyarországon. Most lakatosokat vagy elektroműszerészeket képez át a BKV erre a feladatra, de ők is nagyon kevesen vannak. GULYÁS ERIKA 300 sofőr hiányzik jelenleg a BKV-nál CSÚCSRA JÁRATVA Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke az első bértárgyalásra október elején lát reális esélyt Országszerte komoly munkaerőhiány van LÉTSZÁM Egy 2012-ben hozott döntés nyomán 2015-re olvasztották regionális központokba a korábbi, jobbára megyénként szervezett busztársaságokat. Elvileg ez a megoldás biztosítaná, hogy ha egyik megyében nincs elegendő munkaerő, akkor a szomszédból át lehessen vezényelni járművezetőket. Csakhogy a létszámhiány egyre nő, ma már nem mindenhol jelent megoldást a régión belüli elosztás sem. Már a szerelők vezetik a buszokat, annyira kevés a sofőr Szegeden - ez jelent meg a Délmagyarország hétfői számában, de azt nem tudjuk, hogy vajon a Bács, Békés és Csongrád megyében működő Dél-alföldi Közlekedési Központnál máshol is ilyen sokan hiányoznak-e, mert a minden régiónak elküldött kérdéseinkre tőlük nem érkezett válasz. Mindenhol nehéz a szabadságok kiadása, országszerte több túlórát kell vállalni a sofőröknek, hogy társaik pihenhessenek néhány hetet -derül ki a feleletekből. Az utánpótlás biztosítására a cégek hirdetnek, akár saját járműveiken is toboroznak, állásbörzékre járnak, munkaerő-kölcsönző cégekkel dolgoznak együtt. Több helyen szerveznek saját képzéseket és csatlakoztak az Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft. oktatásaihoz is. Szolnokon 12 új járművezetővel bővült így a létszám, Miskolcon ennél több embert akarnak szerezni, mert nagyobb a hiány. Az észak-keleti megyékben 33 embert képeznek a borsodi megyei kormányhivatallal együttműködve, 35 leendő sofőr jár az országos programra. A központ a tervek szerint a képzés költségeit a kritikus helyzetben lévő térségekben 50 fős létszámig magára vállalja. A tatabányai székhelyű Középnyugat-magyarországi régióban viszont csak 4-en végeztek a központi képzésen, helyi oktatások megszervezésében egyelőre nem gondolkodnak, mert a hiány sokkal kisebb, mint a hátrányos helyzetű megyékben, vagy a szombathelyi székhelyű Északnyugat-magyarországi régióban. A nyugati határ mentén lévő térségben 2015 szeptembere óta 208 buszvezetőt készítettek fel a munkára, folyamatosan 30-40 tanulóval futnak a tanfolyamaik. Hosszú távú megoldás a bérek emelése, a kiegészítő juttatások bővítése (cafetéria, életpályamodellhez kapcsolódó biztosítások), és a munkakörülmények javítása lenne.