Népszava, 2017. október (144. évfolyam, 230-254. szám)

2017-10-19 / 245. szám

NÉPSZAVA 2017. október 19., csütörtök REFLEKTOR Turizmusfejlesztés családi körben PÉNZOSZTÁS Hatalmas összegeket tol bele a kormány az elkövetkező bő évtizedben az idegenforgalomba. Kérdés, ki jár majd jól? ! ! VARGA DÓRA Annyit már most is látni, hogy a fejlesztési irányvonalak kijelölésé­ben és a pályázati pénzek elosztá­sában kiemelt szerepet játszik a ta­valy tavasszal létrehozott Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). Az MTÜ ötlete annak idején Rogán Antal fejéből pattant ki, de a kor­mányzati csúcsszerv felállításáról szóló megbeszélésen többek kö­zött a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel is részt vett. Hozzá, illetve férje, Tiborcz István érdekkörei­hez számos vendéglátóipari beru­házás kapcsolódik. Most pedig - a turisztika innen­től kiemelt területként való kezelé­sét is jelezve - személyesen Orbán Viktor ismertette az MTÜ által kidolgozott Nemzeti turizmusfej­lesztési stratégiát. A kormány által már elfogadott dokumentum nagy számokkal dolgozik: az elkövet­kező 13 évben - a hazai és az uniós forrásokat együttvéve - összesen több mint 828 milliárd forintot öntenek majd a magyar turizmus­ba, csakis olyan fejlesztésekre, amelyek összhangban vannak a stratégiával. A kitűzött célokban is mertek nagyot álmodni: 2030-ra megduplázódik a hazánkban el­töltött vendégéjszakák száma, 100 ezer új munkahely jön létre az ága­zatban. A turizmus hozzájárulása a GDP-hez a jelenlegi 10 százalékról 16 százalékra nő, 30 ezer vendég­szobát újítanak fel, 400 turisztikai fejlesztési projekt valósul meg­­ az ügynökség közreműködésével. Az MTÜ ugyanis nem csupán az általa kezelt hazai pályázati for­rások elosztásáért lesz felelős, de közvetlenül is részt vesz a turiszti­kai fejlesztésekben, a kiemelt fon­tosságú turisztikai beruházások megvalósításában - olvasható a stratégiában. Gyakorlatilag min­den, a turizmust érintő kérdés az ügynökség kezében összpontosul: feladatai közé tartozik még a fen­tieken túl a turizmust érintő fo­lyamatok feltérképezése, a fejlesz­tési elképzelések kidolgozása, az ágazat szereplőinek informálása, a turizmus marketingkommuni­kációjának irányítása, a minősítési rendszerek - védjegyek, díjak - ki­dolgozása, a turisztikai képzések összehangolása, megvalósítása. Az MTÜ az első lépést már meg-gyakor­latilag minden, a turiz­must érintő kérdés az ügynök­ség kezé­ben össz­pontosul tette: az általa kidol­gozott straté­gia egyik kulcseleme turizmusfejlesztés desztinációkra bontá­sa. Ennek lényege, hogy az eddigi egyedi, szétaprózott fejlesztéseket olyan, földrajzilag behatárolható területekre koncentrálják, ame­lyek a turisztikai kínálati piacon egységes fogadóterületként jelen­hetnek meg, és ahol a turista az adott „márkaprofilnak” megfelelő élménycsomagot kap. Tavaly már el is kezdték ezeket a területeket behatárolni. A stra­tégia a desztinációs fejlesztési cé­lokat - kevés konkrétummal, de annál több vízióval - fel is sorolja. Elsőként említi a Balatont - ahol a miniszterelnök jó barátja, Mészá­ros Lőrinc vásárolt be tavasszal: az érdekeltségébe került Balatontou­rist 12 tóparti kempinget működ­tet. Itt a térség jövőbeni márkapo­zíciója a „Balaton egész éven át” lenne, ezt segítenék például az új látogatóközpontok Badacsonynál és a Kis-Balatonnál, illetve a négy évszakos családi welnesshotelek. Sopron-Fertő térsége „A történel­mi séták egybeolvadnak a felfris­süléssel, regenerációval és gyógyu­lással” szlogennel versenyez majd a turisták kegyeiért. Tokaj- Zemplén térsége - ahol többek között Mészáros Lőrinc szintén terjeszkedik - „Tokaj több mint bor” üzenettel „állítja fókuszba az aktív turisztikai kínálatot”. A Felső-Tisza térségében az ak­tív és ökoturizmus lenne az elsőd­leges termék: javítanák a tiszai vízi túrázás feltételeit, fejlesztenék az egészségturizmust. A Nyírség tér­ségében a Nyíregyházi Állatpark mellett új tematikus park jöhet létre, így a Nyíregyháza-Sóstó­­gyógyfürdő egészségturisztikai szolgáltatásának és a térség zarán­dok vonzerőinek (Máriapócs, Mária út) fejlesztésével „három generációnak térben koncentrál­tan élményt biztosító, családbarát desztináció” képe rajzolódhat ki a turistákban. A Dunakanyar a Grand Buda­pest koncepció részeként a „Bu­dapest plusz egy nap” lehetőségét kínálja majd, ennek érdekében fejlesztenék a dunai gyorshajózást és „felszámolnák a dunai átkelés problematikáját” is. Debrecen-Hajdúszoboszló tér­ségben erősítenék az egészségtu­risztikai pozíciót, a Hortobágy-Ti­­sza-tó térséget pedig Európa egyik kiemelkedő vonzerővel bíró sík vidéki kerékpáros desztinációjává tennék. NÉPSZAVA-INTERJÚ Mindenki léphet egyet előre A jelenlegi munkaerőt megtartani is nehéz lesz a bérek növelése nél­kül a turizmusban - véli Könnyid László, a Magyar Szállodák és Ét­termek Szövetségének elnöke. Nagyszabású terveket sző a Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia. Reális célkitűzések ezek? Reálisak lehetnek, ha a szüksé­ges feltételek - fejlődő gazdaság, a beruházásokhoz szükséges épí­tőipari kapacitás, a beruházási és foglalkoztatási kedvet segítő adó­­környezet, a nemzetközi utazási kedv, hazánk emelkedő népsze­rűsége, békés politikai körülmé­nyek Európában­­ teljesülnek. De legfontosabb a munkaerőhely­zetre adott hosszú távú megoldás. A stratégia 100 ezer új munkahelyet is vizionál, miközben az ágazat most is munkaerőhiánnyal küzd. Ki tölti majd be ezeket a helyeket? Nehéz kérdés. Azon küzdünk, hogy a jelenlegi alkalmazot­ti számot megtartsuk, pótoljuk. Az oktatás reformja lehet az egyik eszköz. Fontos a bérek növelése, az ehhez szükséges adóváltozások, a folyamatos fehérítés és a munkába bevonhatók rétegének szélesítése. Ezek nélkül nehéz lesz nemcsak bővíteni, de a jelenlegi munkaerőt is megtartani. Az ügynökség dönt majd gyakorlatilag minden, turisztikát érintő kérdésben. Ilyen erős központosítás szükséges a kitűzött célok megvalósításához? Az egy kézben tartás segítheti a hatékonyság növelését. A szakmi­nisztériumok közötti egyeztetések évtizedek óta akadályozzák a turiz­musban a gyors döntéseket, nem volt igazán gazdája a turizmusnak. Ennek végre vége szakad, és átlát­ható módon lehet tervezni. Máris kezdenek felbukkanni azok a teóriák, miszerint ez is csak a kor­mányközeli vállalkozások kistafírozá­­sát szolgálja. Nem véleményezünk semmi­lyen spekulációt. A Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési Programból ugyanakkor látszik, hogy az min­denki előtt nyitva áll. A hangsúly most a kis- és középvállalkozáso­kon van. A panziók felújítása erős pillére lesz a programnak, amely az egész országra kiterjed, és erősíti a kormányzati célt, hogy minden tu­risztikai szereplő előre tudjon lépni egyet a saját területén. V. A. D. 828 milliárd forintot önt az állam a magyar turizmusba ORBÁN VIKTOR miniszterelnök jelentette be a Nemzeti turiz­musfejlesztési stratégiát: ott fejlesztenek, ahol előzőleg bevásároltak is. Balaton Q; E Jtlapní-Knep­rönnyid László: a tárcaharcok évtizedek óta akadályozzák a turizmusban a gyors döntéseket Balaton: STATISZTIKA Egyes vendégvá­rók szerint régen tapasztalt tömeg kereste fel idén nyáron a Balatont, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból azonban ez nem vagy csak alig tükröződik. Siófo­kon egyenesen politikai purparlé lett abból szezonzárás után, hogy a KSH kilencszázalékos visszaesést mutatott ki a vendégéjszakák szá­mában tavalyhoz képest. A balatoni települések egyéb­ként soha nem is voltak kibékül­ve a KSH-számokkal, hiszen azok csak a kereskedelmi szálláshelyek - hotelek, panziók - vendégforgal­mát mutatják. Az önkormányzatok adatai ezzel szemben az idegen­­forgalmi adó bevételein alapulnak, amelyben a magánszálláshelyek vendégforgalma is szerepel. Egyes településeken ezért - így például Balatonbogláron, ahol kevés a ke­reskedelmi szálláshely - a valós vendégforgalom több mint a dup­lája a KSH által közzétettnek. De Siófok számára is kedvezőbb volt a kép a „Zimmer Ferikkel” együtt: így már 3 százalékkal nőtt a vendégéj­szakák száma július végén, augusz­tus végén pedig egy százalékkal.­­ Tavaly év végén váratlanul bezárták az Erzsébet Szállodát, amely önmagában 6-10 százalékos vendégéjszakaszám-kiesést jelent. Meglehet az is, hogy azok a családos vendégek, akikre a bulituristák he­lyett koncentrálunk, inkább a ma­gánszálláshelyeket keresik, és nem a wellness-szállodákat - ad ma­gyarázatot Lengyel Róbert siófoki polgármester a KSH által jelzett mínuszra. Zamárdit nem bolygatta fel a KSH július végi számsora, pedig az ott még jelentősebb, 11 százalékos vendégéjszaka-visszaesést muta­tott. Csákovics Gyula polgármester szerint ők a „pénzüknél vannak”, az idei nyár is hozta a tervezett bevé­telt. Ennek egy igen jelentős részét a Balaton Sound adta - a fesztivál legalább felerészben külföldi ven­dégserege is zömmel a helyi szállás­kiadóknak generált forgalmat. A KSH - csak a kereskedelmi szálláshelyeket figyelembe vevő - adatai szerint a belföldi turista­­forgalom júliusban és augusztus­ban minden hazai régióban nőtt, kivéve a Balatont. A szakemberek azonban nem aggódnak. Az évek óta tartó stagnálást látva azt mond­ják: a balatoni régió jól bejáratott célállomás, kiugróan magas ven­dégforgalma látványosan már nem növelhető. Mindenki örül azonban annak, hogy hosszú idő után az idén végre érezhetően nőtt a Balatonra érkező külföldi turisták száma, az első nyolc hónapban 10,4 százalék­kal­­ meghaladva a 8,9 százalékos országos átlagot is. F. I. a „Zimmer Ferik” szezonja volt Lengyel Róbert: a családos ven­dégek inkább a magánszálláshe­lyeket keresik

Next