Népszava, 2017. november (144. évfolyam, 255-279. szám)

2017-11-22 / 272. szám

NÉPSZAVA 2017. november 22., szerda // r FELSŐOKTATÁS A nagy múltú magyar intézmények vezetik a hazai rangsorokat, pedig a nemzetközi listákon egyre hátrébb szorulnak. Ennek fő oka a kutatás-fejlesztési (K+F) ráfordítások jelentős csökkenése. JUHÁSZ DÁNIEL Mind az egyetemek, főiskolák, mind a felsőoktatás iránt érdeklő­dők (különösen a leendő hallgatók és szüleik) számára iránymutató­ként szolgálnak a különböző egye­temi rangsorok. Legutóbb a HVG összesítéséből értesülhettünk ar­ról, melyek a legjobbnak tartott magyarországi egyetemek. Az él­bolyt vizsgálva senkit nem érhetett nagy meglepetés, továbbra is a nagy múltú egyetemek szerepelnek a lis­ta élén. Az első helyezést a tavalyi évhez hasonlóan az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) szerez­te meg, ám idén nemcsak az össze­sített rangsorban, hanem az oktatói és hallgatói kiválóság tekintetében is (ezekben tavaly: 7. és 2. helyezés). Jól szerepeltek a hagyományos vidéki intézmények is: a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) második, a Debrece Egyetem­­ (DE) ötödik, a Pécsi Tu­dományegye­tem (PTE) hatodik lett. Mint szake­gyetem a klasszikus intézmé­nyekhez képest is igen jól teljesített a Semmel­weis Egye­tem (SE), amely a ne­gyedik helyezést érte el, elsősor­ban a kiemelke­dő hallgatói tel­jesítmények miatt. Mind oktatói, mind hallgatói kiválóság te­rén kiemelkedő telje­sítményt nyújtott (3. és 7. hely) a Pázmány Péter Katolikus Egyetem (PPKE), amely így harma­dik lett az összesített rangsorban. A lista középső részén a művé­szeti egyetemeket és a kisebb vidé­ki intézményeket találjuk. Előbbiek közül a korábbi évekhez hasonló­an a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (LFZE, 18. hely) és a Szín­ház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE, 20. hely) szerepelt a legjob­ban. Utóbbiak sorában a Dunaúj­városi Egyetem (DUE) sokat lépett előre: míg tavaly a 34. helyezést érte el, idén a 28. helyen szerepel. A lista legvégén, a 44. helyen a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola (AVKF) áll. Összességében az elmúlt évek­kel összehasonlítva a rangsor nem tükröz hangsúlyos változásokat, ami egyrészt abból adódik, hogy az összeállítás alapjául szolgáló szem­pontrendszert érdemben nem be­folyásolták az olyan jelentős átala­kítások sem, mint a közelmúltban lezajlott kari átszervezések, főisko­lák egyetemmé alakítása. A lista készítői az oktatói kiváló­ság alrangsorának összeállításánál a következőket vették figyelembe: tu­dományos fokozattal, MTA-címmel rendelkező oktatók száma és ará­nya, az egy tudományos fokozattal rendelkező oktatóra jutó hallgatók Akár emelhetik is az ösztöndíjakat Folynak a tárgyalások az ösz­töndíjrendszer átalakításáról, az oktatási államtitkárság szeret­ne e kérdésre még az év végéig pontot tenni - mondta Palkovics László tegnap az Országgyűlés kulturális bizottságában. Az ok­tatási államtitkár jelezte: a Hall­gatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával (HÖOK) folyta­tott megbeszélés részét képezi a juttatások emelése is. Gulyás Tibor HÖOK-elnök elmondta: az elmúlt tíz évben nem történt alapvető változás az ösztöndí­jaknál, a hallgatói normatíva nem lett magasabb, és ez nemcsak a teljesítményalapú, hanem a rá­szorultsági juttatásokat is érinti. száma. A hallgatói kiválóság érté­kelésénél az első helyes jelentkezők száma, a felvettek pontátlaga, a nyelvvizsgával felvettek aránya és a középiskolai versenyeken helyezést elért diákok száma volt a szempont. Míg a hazai listán a helyzet töb­­bé-kevésbé változatlan, a nemzetkö­zi rangsorok vegyes képet mutatnak - ami nem meglepő, hiszen a szem­pontrendszereikben is jelentős kü­lönbségek vannak. Az eredmények nem túl hízelgőek a magyarországi intézmények szempontjából: pél­dául a Center for World University Rankings (CWUR) listáján egyre A tophe­lyeken va­lamennyi listán az amerikai és a brit egyete­mek sze­repelnek hátrébb kerülnek a hazai legjobbak. Az ELTE 2014-ben a 371. helyen szerepelt, idén az 515. lett (ennek ellenére ebben a rangsorban is az ELTE a legjobb hazai intézmény). A CWUR összesen nyolc szempont alapján rangsorolja az egyeteme­ket, ezek közül talán a legfontosabb, hogy figyelembe veszik a végzett hallgatók elhelyezkedését is. A brit Quacquarelli Symonds (QS) egyetemi rangsor összeállí­tásánál a nemzetközi kutatói „hír­név” számít bele legnagyobb súllyal a végeredménybe (a rangsor az első 500 egyetemet részletesen, utána csoportokba szedve mutatja). Ezen a listán az ELTE hátrébb csúszott: a tavalyi 601-650-es csoportból idén átkerült a 651-700-asba. A QS értékelése szerint a legjobb hazai egyetem nem az ELTE, hanem az SZTE (az 501-550-es csoportba sorolva). A tophelyeken va­lamennyi listán amerikai és brit egyetemek sze­repelnek. Fábri György, az ELTE PPK ok­tatója blogján erről azt írta: ebből is lát­szik a globális felsőoktatási és kutatás-fej­lesztési piac további kon­centrálódása az angolszász, de egyre erő­teljesebben a kínai akadé­miai világra is. Speciálisan magyar tényezőként a felsőoktatási kutatás-fej­lesztési ráfordítások je­lentős csökkenése említ­hető, ami 2010 óta folyó áron is közel 10 százalékos (61,8 milliárd forintról 56,7 milliárd forintra). A folyamat ráadásul rosszabbodik, hiszen a 2015-ös adatokhoz viszo­nyítva 2016-ban több mint 16 szá­zalékkal csökkent a felsőoktatási kutatási ráfordítások mértéke. Ke­vesebben is kutatnak: a tényleges kutatói létszám 3 százalékkal lett kisebb” - írta Fábri, aki szerint a közeli jövőben sem lehet látványos javulásra számítani, hiszen a kuta­tási ráfordítások a publikációkban és a nemzetközi együttműködések­ben közvetlenül meghatározzák az egyetemi rangsorok helyezéseit. 56,7 mill­ird forint volt 2016-ban a felsőoktatási K+F összege 61,8 milliárd forint volt 2010-ben a felsőoktatási K+F összege De hol van a CEU? Miért nem szerepel a budapesti Közép-európai Egyetem (CEU) a legjobb magyar intézmények rang­sorában vagy valamely nemzetközi listán? A válasz egyszerű: a legtöbb rangsorban azokat az egyetemeket mérik, amelyek alapképzést is kínál­nak. Ezzel szemben a CEU kizárólag mester- és posztgraduális képzése­ket indít. A CEU eredményeit a különböző alrangsorokban lehet nyomon kö­vetni: a QS képzési területekre le­bontott listáján a politikatudomány és nemzetközi tanulmányok prog­ramja a 42. helyen szerepel. A CEU szociológia-, filozófia-, valamint tár­sadalompolitika- és adminisztráci­ós képzései az 51-100. hely közötti helyezést érték el. A Times Higher Education (THE) júniusi közlése szerint a CEU a 160 legjobb európai egyetem között van. A világ legjobb, 50 évnél fiatalabb egyetemeinek THE-rangsorában pedig a 39. helyet szerezte meg a CEU. A Soros György alapította egye­tem 25 éve működik, ezalatt sikerült előkelő helyre felküzdenie magát. Bazsa György szerint az egyetem „kitűnő oktatói gárdát verbuvált" az évek során, jó oktatói fizetést és ma­gas hallgatói ösztöndíjakat biztosít. A MAB volt elnöke úgy vélte, a CEU jó példája annak, hogy koncepcio­nális és jól támogatott működéssel egy-két évtized alatt egészen magas minőségkategóriába lehet jutni. A jó példa országos méretekben nem követhető. Amíg a finanszíro­zás nem a minőségen és a teljesít­ményen, hanem fejkvótákon alapul, egyetemeink kénytelenek lesznek a mennyiségre koncentrálni. A minő­ségre így kevesebb figyelem jut. REFLEKTOR ^ NÉPSZAVA-INTERJÚ Listák vannak, de a trend a lényeg A minőségértékelésre épülő akkre­­ditáció nem ad alapot a különböző egyetemi rangsoroknak - mondja Bazsa György, a Debreceni Egyetem tanára, egykori rektora. Ugyanak­kor a Magyar Akkreditációs Bizott­ság (MAB) korábbi elnöke szerint figyelmen kívül sem lehet őket hagyni, különösen akkor, ha­­ j­avuló vagy romló - trendet jeleznek. Mennyire hisz a rangsorokban? Mint a MAB egykori elnöke saját gyakorlatomként is mondom, hogy a minőségértékelésre épülő akkre­­ditáció - és annak bármely formája - nem kíván sem építeni a rangso­rokra, sem alapot adni nekik. En­nek ellenére nem lehet figyelmen kívül hagyni a listákat. Az egyetemek sokáig rangsorok nél­kül működtek. Az úgynevezett „ranking” (rang­sorolás - a szerk.) ügyét a média, elsősorban az amerikai futtatta fel, mert ahol verseny van, ott a rang­sorolás is óhatatlanul megjelenik. Felesleges ellene hadakozni, akkor is, ha nem szeretjük vagy nem ér­tünk egyet vele. Olykor szembetűnő különbségek van­nak a listák között. Vannak olyan tényeken alapu­ló mérőszámok, amelyek még­sem teljesen objektívek. Ilyenek a hallgatók jelentkezési arányai, a jelentkezők pontszámai, a vég­zettek elhelyezkedési arányai. Az oktatóknál a tudományos fokoza­tok száma, aránya, a publikációs és hivatkozási adatok. Ezeket min­den tisztességes rankingrendszer felméri, súlyozásukat is közli, ám utóbbiban gyakran nagy különb­ségek vannak, s jórészt innen szár­mazik az egyes intézmények helye­zésének különbsége. Ebben nem lehet igazságot tenni: a szerkesztők döntik el, miket tartanak fontos­nak, súlyosabbnak. Mennyire hiteles így egy rangsor? Bazsa György: Az amerikai média futtatta fel a listá­kat: ahol verseny van, ott rangsoro­lás is van Bár egy-egy intézmény pozíciója rangsoronként különbözhet, há­rom dolog azért mégis viszonyla­gos objektivitással és fontos infor­mációval bír: vannak egyetemek, melyek rendre ott vannak az első tízben vagy százban, vagy kétszáz­ban, vagy ötszázban, s ezekre min­denki úgy tekint, hogy a kiválóság egy-egy fokát jelentik - értelem­szerűen abban a kategóriában. Ox­ford, Cambridge, Harvard, MIT, Stanford, Yale - évente vívnak egy­mással presztízscsatát, de semmi sem múlik ezen. Oxford akkor is ki­váló, ha valamelyik listán első, egy másikon ötödik. Ön szerint mitől jó egy egyetem? A kiváló professzoraitól, oktatói­tól, ehhez kapcsolódó hallgatóitól, végzőseitől, jó menedzsmentjé­től, autonómiájától és a szélesen értelmezett minőségi, korszerű infrastruktúrájától. A rangsorok­nál akkor kell igazán figyelni, ha trendet látunk: ha javuló, meg kell vizsgálni, hogyan sikerült azt elér­ni, ha romló, fel kell tárni az okokat. Listák mindig is lesznek, az okosak inkább tanulnak belőle, és kevésbé szidják. De lehet fordítva is.

Next