Népszava, 2018. augusztus (145. évfolyam, 177-202. szám)
2018-08-01 / 177. szám
1 NÉPSZAVA I 2018. augusztus 1., szerda REFLEKTOR2 KÉK-FEHÉR ÜZLET A cég ezer új álláshelyet hoz létre Kassa kiszállt, Miskolc elszállt VERSENY A BMW több európai várost is megvizsgált, mielőtt a debreceni helyszín mellett döntött. Információink szerint végül Kassa, Miskolc és a Debrecen volt versenyben. A szlovák kormány előzetesen még egy ipari park létesítését is beígérte Kassára a BMW- nek, de - egyes források szerint - később annyira már nem hajtott a beruházásért, mert a munkaerőhiány, ha lehet, még nagyobb, mint Magyarországon. A Nyitra mellett hamarosan termelni kezdő Jaguar Land Rover-gyár például már Magyarországról is próbált dolgozókat átcsábítani, és mivel az akció nem bizonyult annyira sikeresnek, Szerbiából érkeznek majd vendégmunkások. A Kassa mellett fekvő Hanista település határában létesítendő 250 hektáros ipari park azért szlovák remények szerint így sem marad kihasználatlan: a hírek egyelőre egy még meg nem nevezett kínai autógyár letelepedési terveiről szólnak. Miskolc és Debrecen közül a hajdú-bihari megyeszékhely jobb lehetőségeket kínált, ezt elismerték kormányzati forrásaink is. Debrecenben jelenleg sokkal inkább rendelkezésre áll a képzett munkaerő, legyen szó akár a szakmunkásokról, akár a mérnökökről, ráadásul a városban működik egy angol nyelvű nemzetközi iskola, ahol nemzetközi érettségit is lehet szerezni - ez az ideköltöző külföldi menedzsmentnek nyilván fontos szempont lehetett. „Debrecen fekvése, infrastrukturális helyzete is jobb, van repülőtér, a környező településekről könnyebb bejárni, jobb a közlekedés, ráadásul már Románia felé is készen van az autópálya, harminc perc alatt Nagyvárad is könnyen elérhető” - mondta egy forrásunk. Míg Debrecen nagyot nyerhet, Miskolc sokat vesztett. A BMW érkezése felgyorsíthatta volna a térség úthálózat-fejlesztését, a régóta ígért Miskolc-Kassa autópálya biztosan megépült volna, így viszont kérdéses a beruházás jövője. Miskolcról az utóbbi években erőteljes elvándorlás indult meg, s egy ilyen befektetés visszahozta volna azoknak a fiataloknak egy részét, akik jövőkép hiányában elhagyták a várost - említett egy újabb veszteséget Varga László, az MSZP Borsod-Abaúj-Zemplén megyei elnöke, országgyűlési képviselő, aki szerint átgondolt, jól felépített és átfogó lépések hiánya miatt vesztett a város. Másként látják ezt Miskolc vezetői: közleményük szerint a nemzetközi repülőtér hiánya miatt maradtak alul. Legalábbis az autógyárért vívott harcban: információink szerint ugyanis afféle szépségtapaszként - hamarosan egy német járműipari beszállító érkezhet Miskolcra. DOBOS JUDIT, KÓSA ANDRÁS / Új autóváros születik JÁRMŰIPAR Még szorosabbá fonódik a német-magyar gazdasági kapcsolat: az Audi és a Mercedes után a BMW is gyárat épít Magyarországon. Debrecen „nyerte meg” a bajor céget * // BODA ANDRÁS Noha a szentgotthárdi Opel-üzemben jó ideje már csak motorok készülnek, az Audi győri, a Mercedes kecskeméti és a Suzuki esztergomi üzemei ontják a kocsikat - és hamarosan Debrecen is autóvárossá válik. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter ugyanis tegnap bejelentette azt, amiről az utóbbi időben rendre felröppentek pletykák: a BMW gyárat épít Magyarországon, Debrecenben, a város melletti 400 hektáros területen, ahol hagyományos és elektromos meghajtású autókat készítenek majd. Az egymilliárd eurós befektetés nyomán több mint ezer munkahely jön létre. Szijjártó - jelezve, hogy 14 hónapja tárgyalnak már a céggel, amely több európai várost is megvizsgált lehetséges helyszínként - úgy vélekedett: az alacsony adók, a rugalmas munkaerő-szabályozás, a duális szakképzés és a színvonalas informatikai, műszaki képzés miatt döntött Debrecen mellett a bajor vállalat. Arról Szijjártó nem közölt részleteket, hogy a BMW-nek ígértek-e külön adókedvezményt, anyagi támogatást, és erről lapunk megkeresésére az illetékes minisztérium sem nyilatkozott. A támogatásokról nem kívánt részleteket közölni Salgó András, a márka magyarországi szóvivője sem, azt ugyanakkor elmondta: már jövőre elkezdik toborozni a debreceni BMW-gyár reménybeli dolgozóit. Azt egyelőre nem tudni, hogy milyen végzettségű emberekre lesz majd szükség a gyárban, mert a szóvivő csak annyit mondott: minél több ,jól képzett magyar munkaerőt alkalmaznának, és többek azt nem közölték, kap-e a BMW támogatást, adókedvezményt között a munkaerőpiaci adottságok miatt döntöttek Debrecen mellett a helyszínválasztás során. (A gyárban dolgozókon túl vélhetően a hazai beszállítói kör is gyarapodhat, ami már most sem csekély: évente 1,4 milliárd euró értékben vásárol magyar cégektől a BMW.) A debreceni gyárban, ha felfut a termelés, évente akár 150 ezer jármű is készülhet majd, ami jelentősen megdobja a magyarországi autógyártást. Az Audi Hungária - amely 12 ezer embernek ad munkát Magyarországon - tavaly 105 ezer autót és 1,9 millió motort gyártott Győrben. A kecskeméti Mercedes-Benz-gyár négyezer dolgozója tavaly 190 ezer autót készített és máris tovább bővít a cég, újabb egymilliárd eurós beruházással további 2500 munkahelyet hoz létre. A Suzukinél - amelynek egyetlen európai termelőbázisán, a 26 éves esztergomi gyárban 175 ezer autó készült tavaly - tízezer ember dolgozik. A TERJESZKEDÉS Tizennégy lesz már a BMW-nek Európában, ha elkészül a debreceni üzeme FELKÉSZÜLNI A toborzás jövőre kezdődik, de azt még nem tudni, hogy a termelés mikor indul Munkaerőpiaci aggodalmak Egyelőre rejtély, honnan akar első lépcsőben 1000 - de a hírek szerint a továbbiakban összesen 3000 - embert felvenni a BMW. Az igaz, hogy Debrecenben jelenleg is van járműipari szakképzés, de az innen kikerülő fiatalokkal nemigen lehet felölteni ennyi helyet, ráadásul ők tapasztalatlanok, a jó szakemberek egy része pedig már külföldön van. A távolabbi vidékeken - például Tokaj-Hegyalján - attól félnek a polgármesterek, hogy a gyár elszipkázza a megmaradt munkaerőt. Debrecen egyébként jó helyen van, hisz közel az ukrán és a román határ is. Romániában az utóbbi időben emelkedtek a bérek, megfordult a munkaerő áramlása is, sok - zömmel szakképzetlen - szabolcsi ember már naponta ingázik a túloldalra, betanított munkásként elképzelhető, hogy ők, ha tudják, akkor majd inkább a debreceni gyárat választják. Az ukrán munkaerőre részben lehet alapozni, mert ők jól képzettek, jól is dolgoznak, de az ő „elcsábításuk" évekkel ezelőtt megindult, sok középkorú közülük például Győr környékén dolgozik. D. J. MELLÉKHATÁSOK A hazai járműgyártás gazdasági szerepe Magyarországon meghatározó, az ágazatban előállított bruttó termelési érték eléri az évi 7800 milliárd forintot, ami a teljes ipari GDP 20 százaléka. A hazai teljes járműipar a GDP-hez hozzáadott értéke eléri az évi 1600 milliárd forintot, amiből mintegy 600 milliárd az autógyártás részesedése. Az előnyös az országnak, hogy egy újabb autógyár érkezik, és az különösen jó hír, hogy elektromos meghajtású gépkocsikat is összeszerelnek majd Debrecenben, de azért célszerű lenne tudni, mennyi állami támogatást kap majd a német multinacionális cég - mondta Némethné Pál Katalin, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője. A 14 hónapos tárgyalássorozat mindenesetre arra utal, hogy a német fél kemény feltételeket támasztott. Az elmúlt időszakban munkahelyenként hat-nyolcmillió forintot is adott a költségvetés az ideköltöző nagyvállalatoknak. A tervek szerint Debrecenben 1000 új munkahellyel számol a BMW, ami az átlagos egyedi állásteremtési támogatásokat figyelembe véve legalább hat-nyolcmilliárd adóforintot jelent. A kutatásvezető szerint nagy kérdés az is, hogy az amúgy is egyre nagyobb munkaerőhiánnyal küzdő magyar gazdaságból honnan teremtik elő a szükséges számú szakembert. - Megnyugtató lenne, ha még a jövőre tervezett munkaerő-toborzás előtt bejelentenének valamilyen járműipari képzési programot a régió közép- és felsőfokú oktatási intézményeiben - vetette fel Némethné Pál Katalin. Nyilván a BMW is képez majd szakembereket a maga számára, de az állami részvételre is szükség lesz. A beruházás gyenge pontja éppen a megfelelő számú és szakképzettségű dolgozó hiánya lehet. Az önmagában nem baj, hogy erősek vagyunk a járműiparban, de az már gondot jelent, hogy az igazi erőt a nagy multinacionális cégek képviselik, amelyekhez több ezer hazai beszállító kapcsolódott. Az ipari termelési görbék jól mutatják, mikor melyik járműgyár tart nyári szünetet, vagy mikor vannak értékesítési nehézségei, mert ezek olyan mértékig rángatják az ipari termelést, de időnként a GDP-t is, hogy ez már semmiképpen sem kívánatos - figyelmeztetett a GKI kutatásvezetője. Az is problémát jelent, hogy miközben az autógyártás dinamikusan növekszik, fejlődik Magyarországon, a többi ágazatban korántsem ilyen kedvező a helyzet. Ráadásul a magyarországi autóipar ugyan fontos szerepet tölt be Európában, de viszonylag alacsony értékű tevékenységeket folytat. BIHARI TAMÁS Némethné Pál Katalin szerint célszerű lenne tudni, mennyi állami támogatást kap a német multi