Népszava, 2019. május (146. évfolyam, 100-125. szám)

2019-05-20 / 115. szám

KULTÚRA Ügyes kis hazugságok ötvenedszer Joe DiPietro: Ügyes kis hazugsá­gok című művét május 26-án 50. alkalommal játssza Nagy Sándor, Balla Eszter (képünkön), Kerekes Éva és Szerednyey Béla a Madách ház Stúdiójában. NÉPSZAVA Szín- Aktív irodalom az Esernyősben Krúdy-novellaimpróval és kortárs szerzők bemutatkozásával indul az óbudai Eser­nyős közösségi tér új irodalmi sorozata. A Művek és Mi célja kilépni a hagyományos szépírói kérdezz-felelek megszokott sablon­jából és a közönséget mélyebbre csábítani az irodalom felségvizein. NÉPSZAVA NÉPSZAVA 2019. május 20., hétfő Küzdelmes roma történetek A május 23-26. közt az Art+Cine­­maban megrendezendő tematikus Romani Film Festen ebben az évben roma bokszolók, holokauszt túlélők és művészek küzdelmes történetei elevenednek meg. NÉPSZAVA Mennyit ér az ember? MUSTRA Nagy baj van Európában - üzenik a Cannes-ban versenyző filmek. Széthulló családok, mindennapi egzisztenciális és morális küzdelmek állnak az alkotások fókuszában. CSÁKVÁRI GÉZA CANNES Eric Rohmer rendező mondta: minden fikciós mű dokumen­tumfilm is egyben. Elnézve az idei cannes-i versenyprogram eddigi legerősebb műveit, mindenkép­pen megerősíteni tudom az állí­tást, hiszen szuperrealista filmek igen erősen üzennek nekünk, hogy baj van a világgal. Az első ilyen bombasztikus mű az elsőfilmes, effektive autodidakta mali szár­mazású francia rendező, Ladj Ly Nyomorultak című munkája volt, mely csupán annyiban van közös nevezőn Victor Hugo klasszikus regényével, hogy Montfermeil-ben játszódik és ebben a városban a tizenkilencedik században, ahol most is főleg számkivetettek él­nek. A film alapját valós események szolgáltatják: 2008-ban a rendező lefilmezte, ahogy francia rendőrök bántalmaztak bevándorló gyereke­ket, mire a rendőrök megkeresték és azt ajánlották neki, hogy job­ban teszi, ha hallgat. Később mégis nyilvánosságra került a sztori, Ly pedig kissé modernizálva most fil­men is elmesélte. De ennél sokkal fontosabb, hogy a Nyomorultak az első olyan film, mely autentikusan mutatja be a francia elő- és kül­városok összetett társadalmát, az afrikai, cigány és arab kultúrákat a „fehér” Európában, úgy, hogy egy pattanásig feszült drámát látunk. A francia sajtó szerint olyan szin­tű kultfilmmel van dolgunk, mely Mathieu Kassowitz Gyűlölet című művéhez hasonló jelentőséggel bír majd az évek során. Ebben nyilván az is benne van, hogy a Nyomorul­takban a rendőrök gumilövedékkel lőnek fejbe egy fiatal arab gyerme-A filmek egy része szőnyeg alá söpört témákról generál párbeszé­det két. A hangsúly pedig a gumilöve­déken van: a sárga mellényes tün­tetők között már több embernek lőtték ki a szemét a francia rend­őrök és indult ez ügyben vizsgálat. Egyszóval: a Nyomorultak olyan film, mely elementáris erővel és ra­dikálisan frissen reagál társadalmi problémákra. Mindazonáltal nem kell feltét­lenül fiatalnak lenni ahhoz, hogy egy európai filmes érzékeny és aktuális témát dolgozzon fel, ezt bizonyította a nyolcvankét éves Ken Loach, aki legújabb, Sorry We Missed You című alkotásában nem tesz mást, csupán egy széthulló családot ábrázol. Ez főleg azért kö­vetkezik be, mert Ricky, az önfel­áldozó apa belép egy csomagküldő céghez sofőrnek, saját kocsival, egyéni vállalkozóként. Magyaror­szágon is mindenki tudja, mit is jelent önfoglalkoztatottnak lenni, amikor te vagy a saját főnököd, il­letve, pontosabban mondva rab­szolgatartod. Miközben Ricky ele­inte örül a lehetőségnek, de a napi tizennégy óra munka miatt felesé­ge és gyermekeivel szemben egyre nagyobb feszültséget érez. Loach nagyon érzi, hogyan kell hatáso­san és érzelmekkel elmesélni mi lesz a munkából élő emberekkel, ha a kapitalizmus a profitot helye­zi az emberi értékek fölé. Korábbi, FOTÓ: MUSTAFA YALCIN/AFP VIHAROS ÉLETMŰDÍJ Alain Delon a fotósok gyűrűjében. Az életművel kitüntetett szí­nész elismeré­se nagy vihart kavart Szexről, őszintén TABU Inti Chavez Perez, a svéd író, és szexuális oktató szakem­ber, Respekt című, fiúknak szóló, tabudöntögető szexkönyvében tapasztalt báty hangján vezeti be olvasóit a szexualitás, valamint a párkapcsolat rejtelmeibe, sőt a gyakorlati iránymutatás mellett lelki tanácsokkal is jócskán ellát­ja a zöldfülű ifjakat. A szexuali­tást összeköti a kapcsolatokkal, a szexet a közbeszédben élő elide­genített kép helyett az érzelmek természetes, testi kifejezéseként fogalmazza meg. Mindezt, a mű címéül is szolgáló, respekt, azaz az önmagunk és mások iránt tanúsí­tott tisztelet fontosságára alapozva építi fel, a reklámipar, valamint az emberek közötti hatalom különb­ségére, és annak kihasználására épülő, első számú felvilágosító esz­köz, a pornográfia negatív hatása­inak ellensúlyozására törekedve. „Az átlag életkor, amikor egy fiú elkezd pornót fogyasztani, 9-11 év között van, ami iszonyatosan korai, ezért, nagyon fontos minden olyan részlet ebben a könyvben, ami arra hívja fel a figyelmüket, hogy ha egészséges kapcsolatban akarnak részt venni, partnerüket is boldog­gá téve, akkor ahhoz kommuniká­ció és a másiknak az ember számba vétele szükséges.” - mondta Halász Sári, újságíró, szexuálnormalizá­­ciós szakember. Hozzátette: „A szexuális felvilágosításnak nem az a feladata, hogy megtanítsa a gye­rekeket szexelni, hanem, hogy elle­ne menjen azoknak a hatásoknak, amik esetleg nem tükrözik a szü­lők értékrendszerét. Tehát amen­­­nyiben mi úgy gondolunk a szexu­alitásra, mint valami, amiben az egyenlőségnek, a másik emberrel való partnerségnek helye van, vagy szükség van rá, akkor nagyon in- INFO 1 Inti Chavez Perez Respekt Corvina­tenzíven ellensúlyozni kell azokat az üzeneteket, amiket elsősorban a fiúk kapnak például azzal, hogy nem nagyon van olyan termék a városban, amit ne magukat pas­­­szívan felajánló nők meztelen tes­tével árulnának. Ez ugyanis olyan elképzelést alakít ki a szexről, ami azon alapszik, hogy a nő egy passzív résztvevő, a férfi használatában lévő tárgy”. A magyarul Kiss Gábor fordítá­sában megjelent útmutató, nyel­vezetében, a gyakran tapasztalt szépirodalmi buktatókat elkerülve, „szépelvűsködés” és trágár szavak nélkül, szókimondóan alkot vitális álláspontot a szexualitásról, mely a gyakorlatias tanácsokon túl legin­kább a homoszexuális érdeklődés­sel rendelkező gyerekeknek nyúj­tott támogatásban nyilvánul meg. Ezzel nemcsak a magyar könyvpi­acon, hanem a magyar közéletben is kitöltve azt a heteroszexualitás és a homoszexualitás között gene­rált egyenlőtlenségből kialakult „Szét kell választani a dolgokat" Átvette az életműdíját Alain Delon vasárnap este a Cannes-i filmfesztiválon. Az elismerés kö­rül volt némi nyugtalanság, mert a Woman in Hollywood nevű amerikai szervezet aláírásgyűj­tésbe kezdett, hogy Delon-féle homofób, rasszista és szexista embernek nincs helye. Tegnapig több mint huszonöt ezren írták alá a petíciót. „Nem a Nobel­­békedíjjal jutalmazzuk Delont, hanem tiszteletbeli Arany Pálmá­val életművéért. A fesztivál elítél bizonyos megszólalásokat, de nem a véleménynyilvánítás sza­badságát. Szét kell választani a dolgokat" - mondta Thierry Fré­­maux Cannes-ban a 72. fesztivál ünnepélyes megnyitása előtt egy nappal tartott rendkívüli sajtótá­jékoztatón. „Kamerával szemben állni olyan, mint amikor egy nő­nek nézel a szemébe" - mondta Delon Cannes-ban vasárnap dél­előtt tartott mesterkurzusán. Arany Pálmával elismert filmje, az Én, Daniel Blake is már erős darab volt, az új filmje még erősebb, így az a kérdés, milyen díjat fog behúzni a veterán filmes. Nem mellékesen Loach a Daniel Blake forgatása alatt talált rá a „témára”, amikor olyan emberekkel találkozott és beszélt, akik ugyan dolgoztak, de ennek ellenére nem tudják eltar­tani a családjukat. Szavai szerint a brit kormány megszámlálhatatlan hibái közül a legsúlyosabb, amikor a szavazóikat eladták a tőkéseknek. óriási hiányt, amely a homoszexu­ális fiatalok szégyenérzetének is előidézője. A mai, szexuális kul­túrában, melyben a gyerekek csak azzal, hogy reklámokat fogyaszta­nak, filmeket néznek, számítógé­pes játékokat játszanak, már jóval korábban, még az előtt találkoznak üzenetekkel a szexualitásra nézve, hogy a felnőttek egyáltalán ráesz­mélnének, égető szükség van az ilyen jellegű felvilágosító könyvek­re. S bár a végső megoldás még lát­hatóan várat magára, „a kultúrára senki sem immunis, és ez a könyv az első lépés lehet afelé, hogy végre nyíltan beszéljünk emberi kapcso­latainkról egy olyan világban, ami nagyon jelentősen torzított üzene­teket közvetít a testről és a testiség­ről egyaránt”. KARDOS ORSOLYA ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK FORRÁS: FACEBOOK SZÓKIMONDÓ ÁLLÁSPONT A kötet a gyakorlati iránymutatás mellett lelki tanácsokat is ad

Next