Népszava, 2019. június (146. évfolyam, 126-149. szám)

2019-06-01 / 126. szám

. iA­­vuV@ rwwiwvV OLDAL MELLÉKLET A MAI LAPSZÁMUNKBAN Szociáldemokrata napilap • Alapítva: 1873-ban Mentési káosz földön, vízen és levegőben DUNA A tragédia nem csak arra világított rá, hogy ezer sebből vérzik a segítségnyújtás: kiderült, hogy már a folyami hajózás is kormányközeli. NÉPSZAVA Megközelíteni sem tudták a szél­sőséges körülmények között dol­gozó búvárok tegnap a 33 fős dél­koreai turistacsoporttal és kétfős személyzettel szerda este elsül­­­lyedt Hableány sétahajó roncsait. A Margit híd alatt fekvő hajó körül ugyanis a Duna áradása miatt túl­ságosan erős az áramlat. Az áldo­zatok utáni kutatás másutt sem hozott eredményt, így a számok változatlanok: heten túlélték a katasztrófát, heten biztosan meg­haltak, 21 embert pedig továbbra is eltűntként tartanak nyilván. A Hableánnyal ütköző Viking Sigyn szállodahajó kapitányát halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyezte­tése miatt gyanúsítottként hallgat­ták ki és őrizetbe vették csütörtök késő este, pénteken pedig kezde­ményezték előzetes letartózta­tását. Az ukrán férfi ügyvédje azt közölte: a kapitány - aki a „Duna egyik legtapasztaltabb hajóveze­tője”, és soha nem okozott balese­tet - tagadja, hogy szabályt szegett volna, a gyanúsítással szemben panasszal élt, és megrendítette az ütközés következménye. A BRFK lapunk kérdésére azt közölte: a 64 éves ukrán férfi nem fogyasztott alkoholt a tragédia előtt. Közben sokasodnak a mentés körüli kérdések. A rendőrség sze­rint szerda éjjel az időjárási körül­mények miatt nem keresték a du­nai katasztrófa áldozatait az erős keresőlámpával és hőkamerával is felszerelt helikopterek. Pedig két éve még azt mondták: rossz időben is repülhetnek ezek a gépek. A mentésszervezés anomáliái mellett (amelyeket a dél-koreai sajtó is szóvá tesz) kiderült: noha Tarlós István már 2009-ben ígérte, hogy foglalkozik a szállodahajók­kal, ezt elmulasztotta. A kormány viszont olyannyira bekapcsolódott a dunai hajózási üzletbe, hogy kö­zeli kapcsolatot ápol a Hableán­­nyal ütköző Viking Sigyn nevű szállodahajót is üzemeltető svájci Viking River Cruises multicéggel. REFLEKTOR A 3. OLDALON A zenében egyáltalán nincs helye a nemzeti előítéletnek - mondja interjúnkban Fischer Ádám karmester 5. oldal FOTÓ: AFP/BESENYEI GERGELY k BEVETÉS Hiába vásárolt drága men­tőeszközöket a kormány, szerda éjjel nem tudták használni Daciával érkezett a pápa SZERÉNYSÉG Megállt a forga­lom a Henri Coanda nemzetközi repülőtérről Bukarestbe vezető főúton, az arra autózók kiszálltak járműveikből, hogy köszönthessék az elhaladó római katolikus egy­házfőt. A háromnapos romániai látogatását megkezdő Ferenc pá­pát egy Dacia Logan vitte a repü­lőtérről az elnöki palotáig, miköz­ben Klaus Johannis államfő egy Mercedes S-sel kísérte őt. Az egy­szerű, nem páncélozott Daciát az egyházfő választotta, útközben az ablakait is lehúzta, hogy integet­hessen az őt köszöntő tömegnek. A román főváros élete a fejére állt a szigorú biztonsági intézke­dések, lezárt utcák, terek, korlá­tozott, módosított tömegközleke­dés miatt, de az ortodox többségű város így is ünnepként élte meg Ferenc pápa látogatását. Az egy­házfő mindenben igazolta a hoz­záfűzött reményeket, minden megszólalásában a toleranciát, az együttműködés fontosságát hang­súlyozta. FOLYTATÁS A 8. OLDALON FOGADTATÁS A toleranciát, az együttműkö­dést hangsú­lyozta Az or­todox többségű Bukarest is ünnep­ként élte meg a látogatást Előválasztás: a Momentum is benne van BUDAPEST Míg Puzsér Róbert továbbra is csak lebegtet, az már biz­tos, hogy Karácsony Gergelynek lesz momentumos kihívója az előválasz­táson. Tegnap ugyanis kiderült, hogy Kerpel-Fronius Gábor lesz a Mo­mentum főpolgár­mester-jelöltje, indul az elővá­lasztáson az ötvenhárom éves Kerpel-Fronius Gábor lehet a Momentum aspiránsa a fővárosi előválasztás második for­dulójában. A közvélemény számára ismeretlen Kerpel-Fronius infor­matikus, cégvezető, PhD -hallgató, Budapesten él. A férfi hatodik volt a Momentum EP-listáján, és már két éve tagja a pártnak. Kerpel-Fronius a Momentum XIII. kerületi szerve­zetének elnöke. Froniusnak egyéb­ként van vezető tapasztalata is, for­rásaink szerint „kikezdhetetlen” az életpályája. Az aspiráns elfogadta a párt felkérését, most a küldötteken a sor Arról lapunk írt először: csütör­tök este ült össze a Momentum kül­döttgyűlése, és az EP-választás ér­tékelése mellett döntöttek arról is, hogy indítanak-e saját jelöltet a fő­városi, ellenzéki előválasztás máso­dik fordulójában. A nevet nem most húzták elő a kalapból, és az aspiráns már el is fogadta a párt felkérését, így már csak a küldötteknek kell rábólintaniuk - vasárnapig szavaz­hatnak. Úgy tudjuk, Kerpel-Fronius - aki tegnap nem kívánt lapunknak nyilatkozni - komoly támogatott­sággal bír a párton belül. FOLYTATÁS A 4. OLDALON Küszöbön a négynapos munkahét LEÁLLÁS Egy nyugat-dunántúli és egy dél-dunántúli járműipari üzemben is négynapos munka­hetet rendeltek el májustól, egy harmadikban pedig most tervezik bevezetni. Számos jármű- és fém­ipari cégnél létszámstop van, a megüresedett helyeket nem töltik fel, a lejáró határozott idejű szer­ződéseket nem hosszabbítják meg. Április végén pedig egyik napról a másikra több mint kétezer köl­csönzött munkaerőtől váltak meg az autóipari, gépipari beszállítók - tudtuk meg László Zoltántól, a Vasas Szakszervezeti Szövetség alelnökétől. A járműgyártásban, a fém- és gépiparban visszafogják a termelést: egyre több cég áll át az eddigi három műszakról ket­tőre, sok helyen megszüntették a hétvégi munkavégzést. Az egyik üzemben az eddigi 455 termelési projektből 289-et leállítottak, egy észak-magyarországi gumigyárban feleannyi abroncsot gyártanak le most, mint négy hónappal ezelőtt. FOLYTATÁS A 6. OLDALON ÚJ IDŐSZÁMÍTÁS Nem jófejség, hanem lassulás

Next